Pc fans zijn hoorbaar, hoe krijg ik pc stil?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Sheephunter
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01-12 08:41
Hallo allemaal,
De ventilatoren van mijn pc zijn hoorbaar, dit vind ik storen. Ik heb de instellingen aangepast in de biosinstellingen, maar blijf toch nog geluid horen. Heeft iemand de gouden tip om mijn pc stil te krijgen?
Indien ik mijn behuizing en fans moet verwisselen, dan hoor ik het graag.

Dit zijn de onderdelen in mijn computer:
- Behuizing: Corsair Carbide Series Gaming PC case SPEC-01 black/red
- Case fans: 4x ARTIC p12 120x120x25, 3 pins
lucht in: 2 aan voorkant, gekoppeld met splitter
lucht uit: 1 naar boven en 1 naar achteren
- Moederbord: Asus Prime z370 p
- GPU: Nvidia 3060
- CPU: i7-9700F 3 GHz
- CPU cooler: DeepCool AK400

Groet, Hunter

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:22
in je bios de fancurve instellen - let op dat je geen PWM hebt maar met voltmodulatie moet werken. (DC of voltage control)

[ Voor 10% gewijzigd door 99ruud99 op 24-11-2025 22:49 ]

• Sheephunter
Heb het op DC staan, niet op PWM. Tevens ook een fancurve ingesteld.

• 99ruud99
Schuif de fancurve naar links op, zodat hij bij lagere temperatuur al begint met draaien - dan bereikt de pc minder snel de maximale temperatuur, dus hoeven de fans niet maximaal te draaien.

• Sheephunter
Bij normaal gebruik (internetten e.d.) draaien de fans op 20% zolang temp onder 35%. Echter wil ik de pc stil hebben en zoek een andere oplossing.

De instellingen in bios staan m.i. goed.

• 99ruud99
Ah, je bedoelt dat die 20% al teveel herrie is?

• Sheephunter
jup, ik wil niks horen :p

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

1. een case nemen die gemaakt is om zo min mogelijk geluid uit de kast te laten
  2. fans kopen die gemaakt zijn om voldoende lucht te doen stromen met minimaal geluid (bijv. Noctua)
  3. fans instellen met juiste PWM instellingen voor voldoende stroming, maar weinig geluid

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:22
Hoe zit het met de fan van je PSU?
Misschien maakt die wel het meeste lawaai..

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:09
onhoorbare fans,die toch nut hebben lijkt me bijna onmogelijk of je moet hele goede fans hebben,die zowel stil zijn en behoorlijke efficientie.

De fans die je hebt zijn goed en zeer goedkoop,maar echt stil zijn ze niet te noemen,je vraagt nu toch een beetje het onmogelijke, verder kan het ook wat hierboven al gezegd is ook de psu fan zijn of de fans op de cpu koeler

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-12 15:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Een stil systeem wat ook presteert is een utopie, kies er één.

Het grootste issue wat je nu hebt is 3-pin fans welke sowieso al niet stil zijn en ook niet goed aan te sturen.
Je hebt de volgende zaken nodig:
- Lage rpm maar hoge luchtstroom
- pwm aansturing (4-pin)
- zo groot mogelijk (minimaal 120mm) want hoe groter hoe minder geluid

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
hoeveel geld wil je uitgeven?

mijn systeem is superstil. en met een 16 core overclock naar 5ghz oem was 3.4ghz

maar dat kosten wel geld en tijd.

400x400mm radiator
2 d5 pompen.
4 200mm noctua fans.
fittingen
gpu waterblock
cpu waterblock

denk 1000 euro aan extra materiaal.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-12 15:48
Wellicht is het een optie om de casefans te vervangen door Noctua A12x25 PWM. Deze gebruik ik ook in mijn pc. Bij mij draaien ze op een vaste snelheid van ergens tussen de 600 en 700 rpm. Je hoort ze dan bijna niet meer. Ik hoor nu alleen af en toe nog de fans van de videokaart tijdens het gamen als die 120 watt of meer verbruikt.

GTA VI - All aboard the hype train!!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Onder idle is mijn systeem ook superstil. GPU is semi-passief, drie Arctic P12 max intake fans, een F12 outtake fan, en een Thermalright Phantom Spirit. Dan zit je op een paar tientjes.

Onder hoge load is hij niet perfect stil, al eerlijk is eerlijk, ik moet ook nog eens gewoon de moeite nemen om fan curve aan te passen. Punt was dat mijn oude GPU dominant was, en ik liever had dat fans wat sneller draaide om meer koele lucht de kast in te krijgen. Nieuwe GPU is fluister stil, en dus zouden de intake fans ook wel wat minder agressieve fancurve kunnen hebben.

Maar onder de streep is wat TS heeft nou niet echt hoog vermogen, en moet dat prima met een fatsoenlijk fan curve stil te koelen te zijn. Maar de eerste vraag blijft welke fans het geluid maken. Installeer iets van FanControl, en kijk wat het geluid maakt, en ga daar wat mee spelen. Dan kan je daarna kiezen of je FanControl erop laat, of dat je de curve probeert na te maken in de bios.

En als dat toch echt niet lukt omdat de temperaturen dan hoger oplopen en de fans sneller moeten draaien, dan kan je eens kijken naar andere fans.

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 25-11-2025 09:28 ]

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:45
Heeft de case zelf ook niet veel invloed? Verder mis ik informatie over de exacte videokaart en voeding.

Heb hier een oud beesie in een Fractal Design Define S en die is bij lage belasting volkomen onhoorbaar. Geloof dat zowel de fans van de videokaart als de voeding ook uit gaan bij lage belasting/temperaturen.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:09
nooberke schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:30:
Heeft de case zelf ook niet veel invloed? Verder mis ik informatie over de exacte videokaart en voeding.

Heb hier een oud beesie in een Fractal Design Define S en die is bij lage belasting volkomen onhoorbaar. Geloof dat zowel de fans van de videokaart als de voeding ook uit gaan bij lage belasting/temperaturen.
Case heeft veel invloed op het geluid, hoe meer bv op airflow gericht, dus veel gaten in de bv zorgen voor maar geluid. Plus zit er ook dempings materiaal op de zijpanelenbv zoals je oude case, dat helpt wel, met resonantie.

Verder hoe zin ze geschroefd in de case of zit er nog demping tussen de fan en case, maakt allemaal merkbaar uit

En qua geluid , verschilt per persoon hoe gevoelig men is daarvoor. Ook type geluid, zit er bv een brom geluid in de dan, kan al storend zijn

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-12 13:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Misschien wat out of the box, maar er wel eens over gedacht de pc compleet ergens anders neer te zetten, en er op afstand mee te verbinden? Via iets als moonlight/sunshine of via displayport injection thunderbolt over fiber optic kabel met een dock aan de andere kant? Dan kan die pc zo luid zijn als hij wil om >1000w aan rekenkracht te koelen terwijl jij in stilte zit

• Sheephunter
Ik wil wel paar honderd uitgeven voor zowel case als fans. Maar vind het niet waard om 1000 euro te spenderen aan alleen "geluid".

Denk als ik het zo lees, dat ik eerst over moet gaan op een 4 pins fan en evt een betere case?

Pc op afstand dacht ik ook eerst over na, maar blijkt toch niet praktisch te zijn.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:50
Sheephunter schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:54:
Ik Maar vind het niet waard om 1000 euro te spenderen aan alleen "geluid".
Zeker niet want voor €1000 bouw je een compleet nieuw systeem dat veel stiller en veel sneller is.

Welk merk en type voeding en videokaart heeft het systeem nu?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:35
Heeft iemand de gouden tip om mijn pc stil te krijgen?
Zet 'm uit. Stiller wordt 'ie niet.

Als je 'm niet uit wilt zetten, want je wilt 'm gebruiken, dan kan je overwegen om je computer op een plek te zetten waar je 'm minder hoort.

Als dat óók geen optie is, dan kan je stillere fans overwegen. En/of een kast met meer geluidsdemping.

Maar wat ik nog niet helemaal begrijp is dat je systeem, aan de processor te zien, een jaar of 5-6 oud is. Waarom is het geluid nu opeens een probleem? Heb je deze PC tweedehands gekocht? Recents iets veranderd? Of een andere reden?

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 25-11-2025 23:14 ]

The devil is in the details.

Pagina: 1