Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe Dual White LED aansturen fysiek én via Home Assistant?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• cnoobie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:29
Hi all, redelijke smarthome n00b hier.
Ik ga in de huiskamer zelf verlichting maken met dual white LED strips. Die wil ik met een fysieke wandbediening kunnen bedienen (aan-uit, dimmen én kleurtemperatuur), maar ook via Home Assistant. En dan ook nog lokaal, dus zonder cloud integratie. Mijn vraag is: welke LED controller icm welke wandbediening kan ik hier het beste voor nemen?

De HA server draait al, vooralsnog met alleen WiFi verbonden devices. Zigbee nog niet nodig gehad, maar dat is zo gepiept. Ik begrijp dat dat het handigste lokale protocol is.

Tot nu toe kan ik alleen dual-white geschikte wandbediening op RF vinden, en dat is (voor zover ik begrijp) niet te combineren met HomeAssistant-aansturing.

Alle reacties

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:09
Kijk eens naar de Shelly RGBW module.
Nu weliswaar (tijdelijk?) even out-of-stock op de Shelly website, maar wellicht kun je die ergens anders nog wel vinden. Of even wachten tot ie weer in stock is natuurlijk.

https://www.shelly.com/products/shelly-plus-rgbw-pm

Kan ledstrips in RGB / RGBW aansturen, maar kan ook ingesteld worden op Dual-White mode, waarbij je dus in de interface al ziet dat er KW/WW LEDs op aangesloten zijn.

Let op dat deze alleen geschikt is voor 12V / 24V aansluiting; Tussen de DC voeding output en de LED strip dus in de meeste gevallen.. NIET direct aansluiten op 230V (zoals de meeste andere Shelly units wel kunnen).
Dus ook niet tegelijk met 230V draden er direct tegenaan in een wand-inbouwdoos plaatsen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• cnoobie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:29
Dank @BrainCrash. Dit kan een nuttige (en kleine!) controller zijn in mijn setup. Heb je ook suggesties welke fysieke knop ik er dan aan koppel?

EDIT: ik heb nog een boel te leren, snap nu dat de Shelly BLU Wall Swich hiervoor geprogrammeerd kan worden. Ideaal.

EDIT 2: helaas, deze Shelly controller blijkt geen CCT modus te hebben :-( Nog even verder zoeken dus.
https://community.shelly....ed-stripes/#comment-35707

[ Voor 58% gewijzigd door cnoobie op 25-11-2025 21:29 ]