DIY schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:28:
[...]
Het stond er al, maar was bedoelt om aan te geven dat je alleen in die situatie met met meerdere stooklijnen kunt werken en dat dit bij jou dus niet van toepassing was. Bij een driewegklep heb je nl ook een buffervat en extra circulatiepomp nodig om de flow te waarborgen. De installatie word zo alleen maar complexer om af te regelen.
Jou punt 2 is daarom de juiste oplossing. En ja dat heeft bepaalde beperkingen, maar hoe vaak wil je de boven verdieping warmer stoken dan beneden?
Je redenatie over efficiëntie klopt niet: Een warmtepomp moet juist zo lang mogelijk doorlopen op een zo laag mogelijke aanvoer temperatuur. Feitelijk zal stooklijn zo laag moeten zijn de warmtepomp constant moet lopen om het beneden op temp te houden. Het maakt dan dus niet uit of er boven warmtevraag is want de warmtepomp loopt sowieso al.
Als je de stooklijn van boven hebt aangepast kun je door meer flow naar boven te sturen het daar warmer maken.
staan alle groepen van boven helemaal open? Zo niet, verder open zetten zodat de groepen meer warmte krijgen. Als je door de motoren niet zeker weet of de groepen constant volledig open staan kun je tijdelijk de motoren eraf halen. Als het boven dan wel warm genoeg word weet je dat het in de naregeling zit.
Als je het boven met alle groepen open nog niet warm krijgt kun je de groepen van beneden op de verdeler verder knijpen, net zolang tot er boven wel genoeg warmte is.
Dank weer voor je uitvoerige en duidelijke toelichting. Waardeer ik echt enorm!
Vwb optie 1. Buffervat is aanwezig. Durf niet te zeggen of extra circulatiepomp voor de flow aanwezig is. Hoe kan ik dit controleren?
Heb je extra pomp ook nodig als je op groepen van de verdeler beneden ook kleppen zet? (net als boven het geval is)
Vwb optie 2: heb deze optie (1 stooklijn) besproken met installateur. Installateur deelt deze mening niet. Hij is van mening dat je juist met 2 stooklijnen moet werken bij dit systeem.
Installateur heeft verschillende setups al geprobeerd. Oa kleppen van verdeler bovenverdieping eraf en stooklijn bovenverdieping op 25 graden zetten. Gevolg was geen extra warmte beneden maar boven te koud.
Vorige week heeft installateur daarom boven kleppen er weer op gezet en boven de flow vergroot en beneden juist flow verkleind. Daarnaast stooklijn boven 5 graden hoger gezet dan beneden.
Toen bleek dat beneden 1.5 graad warmer werd dan ingesteld, heeft hij stooklijn beneden aangepast. Heb installateur laten weten dat de overbodige warmte niet door stooklijn beneden komt maar door het 'open' systeem (geen kleppen bemeden) en dus bij warmtevraag bovenverdieping automatisch ook naar beneden stroomt. Aanpassen stooklijn beneden heeft dus ook geen enkele nut gehad want het is beneden nog net zo warm.
Nu is oplossing installateur om de flow op benedenverdieping nog verder te knijpen. Door het knijpen komt er minder warmte beneden.
Mijn zorg is alleen dat als ik boven niet stook, ik vervolgens beneden niet goed warm met krijg omdat er te veel geknepen is.
Hoe gek het ook klinkt, installateur lijkt verschil tussen zoneregeling en naregeling niet goed te begrijpen.
Als laatste is installateur van mening dat warmtepomp mooi draait. Hij kijkt naar het aantal starts per uur. Ik zie zelf echter een ander beeld (zie foto van afgelopen nacht). Wat vindt jij? Is dit oké?