Naregeling vloerverwarming in combinatie wawerkt niet (goed)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Keukenboer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-12 14:55
Wij hebben een warmtepomp met naregeling. Hoofdthermostaat hangt in woonkamer en deze stuurt warmtepomp aan. Verdeler van benedenverdieping heeft geen kleppen.

Op 1e verdieping en zolder zijn in elke ruimte thermostaten aanwezig. De verdeler welke hierop aangesloten is, staat op zolder en heeft per groep een klep.

Ingestelde temperatuur benedenverdieping 21 graden. Boven 20 graden.

Probleem is dat als verdeler op zolder actief om warmte vraagt om kamers op 1e etage en zolder te verwarmen, de temperatuur op benedenverdieping meer dan 1 graad stijgt tov de Ingestelde temperatuur op de hoofdthermostaat.

Wat is de oplossing voor dit probleem?

Beste antwoord (via Keukenboer op 28-11-2025 08:33)

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04:35

DIY

3 wegklep > 2 stooklijnen
Naregeling op de losse groepen beneden > 1 stooklijn.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:46

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Keukenboer
Dank voor je reactie! Maar blijft het probleem niet bestaan als je geen klep hebt voor de verdeler beneden? Immers, als je boven verwarmd dan vloeit dit toch ook automatisch naar beneden bij een dergelijk open systeem?

Waterzijdig inregelen wijzigt dit toch niet?

• Ronald
Inregelbare ventielen is wel een voorwaarde ja. Maar mijn antwoord blijft wel het antwoord voor je probleem, je hebt teveel vermogen beneden en dat moet je dus zien te verminderen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Keukenboer
Installateur heeft het vermogen/flow op benedenverdieping reeds terug gebracht. Echter zonder effect. Buizen van verdeler beneden zijn nog steeds warm als boven er warmtevraag is. Dus advies zou zijn, nog minder flow toestaan?

• Ronald
Nu begrijp ik iets niet: je geeft aan geen kleppen of ventielen te hebben voor beneden. Hoe kan de installateur dan de flow beneden vermindert hebben (zonder ook de flow naar boven te verminderen)?

• DIY

DIY

Staat je stooklijn niet gewoon te hoog? Als je die (iets) lager zet kan de warmtepomp 24/7 draaien zonder dat de bbg te warm word.
Ook als er dan warmtevraag van boven is zal de temperatuur beneden niet verder oplopen.

• Keukenboer
DIY schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:11:
Staat je stooklijn niet gewoon te hoog? Als je die (iets) lager zet kan de warmtepomp 24/7 draaien zqonder dat de bbg te warm word.
Ook als er dan warmtevraag van boven is zal de temperatuur beneden niet verder oplopen.
Ik heb twee stooklijnen. Één voor boven en één voor beneden. Die van beneden is >5 graden kouder tov die van boven.

Thermostaat beneden heeft geen warmtevraag. Thermostaten boven wel. Vervolgens want het beneden te veel op.

De warmte beneden komt dan toch niet door de stooklijn (er is immers geen warmtevraag) maar doordat het een open systeem is? Open systeem heeft tot gevolg dat als er boven warmtevraag is, deze warmte automatisch ook beneden terecht komt. Of heb ik dit verkeerd begrepen?

• Keukenboer
Ronald schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:38:
Nu begrijp ik iets niet: je geeft aan geen kleppen of ventielen te hebben voor beneden. Hoe kan de installateur dan de flow beneden vermindert hebben (zonder ook de flow naar boven te verminderen)?
Beneden zijn geen kleppen maar wel ventielen welke je kan instellen om flow te vergroten/verkleinen.

• DIY

DIY

Je kunt alleen met 2 stooklijnen werken als je boven en beneden scheid dmv een 3 wegklep.

In jou geval staat beneden altijd open en zul je dus met 1 stooklijn moeten werken. Die stooklijn moet goed staan voor beneden (zodat de warmtepomp bijna constant draait, dan is hij het meest efficient).
Boven gaan de kleppen dan alleen open als er boven warmtevraag is. Omdat de ingestelde temp boven lager is dan die van beneden zal het dus maar een gedeelte van de tijd zijn.

[ Voor 69% gewijzigd door DIY op 25-11-2025 21:52 ]

• Keukenboer
DIY schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:38:
Je kunt alleen met 2 stooklijnen werken als je boven en beneden scheid dmv een 3 wegklep.

In jou geval staat beneden altijd open en zul je dus met 1 stooklijn moeten werken. Die stooklijn moet goed staan voor beneden (zodat de warmtepomp bijna constant draait, dan is hij het meest efficient).
Boven gaan de kleppen dan alleen open als er boven warmtevraag is. Omdat de ingestelde temp boven lager is dan die van beneden zal het dus maar een gedeelte van de tijd zijn.
Dank voor je verduidelijking. Is nagenoeg het advies wat ik al eerder van iemand had gekregen. Iemand anders had aangegeven om kleppen op verdeler beneden te zetten. Dan heb je zone-regeling ipv naregeling.

De installateur die hier in onze nieuwbouwwoning de boel heeft geplaats, beweert echter anders.

Gevolg: beneden nu 23 graden terwijl boven constant door blijft stoken. :(

Vraag: kun je ipv op elke groep een klep te zetten, ik slechts 1 klep gebruiken welke in 1x alles beneden open of juist dicht zet?

[ Voor 13% gewijzigd door Keukenboer op 25-11-2025 22:11 ]

• DIY

DIY

Nee, die open groepen van beneden waarborgen voldoende flow door je systeem.

Zoals aangegeven is het ook niet nodig om 1 of meer kleppen toe te voegen. Je heeft alleen de stookliijn van boven aan te passen. Je zou kunnen beginnen die hetzelfde in te stellen als de stooklijn beneden. Uitgaande van wat je eerder schreef ruim 5 graden verlagen dus.

[ Voor 6% gewijzigd door DIY op 26-11-2025 07:33 ]

• Keukenboer
DIY schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:29:
Nee, die open groepen van beneden waarborgen voldoende flow door je systeem.

Zoals aangegeven is het ook niet nodig om 1 of meer kleppen toe te voegen. Je heeft alleen de stookliijn van boven aan te passen. Je zou kunnen beginnen die hetzelfde in te stellen als de stooklijn beneden. Uitgaande van wat je eerder schreef ruim 5 graden verlagen dus.
Ik begrijp je even niet. Eerst schrijf je dat je niet kunt werken met twee stooklijnen als je boven en beneden niet scheidt dmv een driewegklep.

Nu schrijf je dat een klep voor verdeler beneden niet nodig is maar dat het volstaat als we stooklijn van verdeler boven aanpassen.

Dit laatste is overigens al geprobeerd. Dan werd het inderdaad minder warm op benedenverdieping. Had twee nadelen:
1. Boven werd niet meer goed warm.
2. Er bleef (onnodig) warmte naar de (open) verdeler beneden stromen = niet efficiënt.

Daarom nu zoekende naar de passende oplossing.

Voor zover hink ik op twee gedachten:
1. Klep plaatsen voor verdeler beneden. Dan kun je per kamer/verdieping kleppen aansturen dmv thermostaat.
2. De stooklijn van verdeler bovenverdieping verwijderen. Huis wordt dan verwarmd door stooklijn verdeler benedenverdieping. Je kunt dan op bovenverdieping alleen nog mbv de thermostaten en aanwezige kleppen op verdeler bovenverdieping, een ruimte verwarmen.

Nadelen van punt 2:
* Je kunt dan op bovenverdieping dus nooit hoger verwarmen dan ingestelde temperatuur op thermostaat beneden.
* verdeler bovenverdieping kan niet meer actief om warmte vragen. Als er geen warmtevraag is beneden, dan zullen ruimtes bovenverdieping ook niet verwarmen.

Eens? Of mis ik iets?

• Keukenboer
Dit is overigens van vandaag...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ChzpoHK217ykLiUDnAtHFpaPp4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckGFVEYJ7mOhPIKNqbOik0Db.jpg?f=fotoalbum_large

• DIY

DIY

DIY schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:38:
Het stond er al, maar was bedoelt om aan te geven dat je alleen in die situatie met met meerdere stooklijnen kunt werken en dat dit bij jou dus niet van toepassing was. Bij een driewegklep heb je nl ook een buffervat en extra circulatiepomp nodig om de flow te waarborgen. De installatie word zo alleen maar complexer om af te regelen.

Jou punt 2 is daarom de juiste oplossing. En ja dat heeft bepaalde beperkingen, maar hoe vaak wil je de boven verdieping warmer stoken dan beneden?

Je redenatie over efficiëntie klopt niet: Een warmtepomp moet juist zo lang mogelijk doorlopen op een zo laag mogelijke aanvoer temperatuur. Feitelijk zal stooklijn zo laag moeten zijn de warmtepomp constant moet lopen om het beneden op temp te houden. Het maakt dan dus niet uit of er boven warmtevraag is want de warmtepomp loopt sowieso al.

Als je de stooklijn van boven hebt aangepast kun je door meer flow naar boven te sturen het daar warmer maken.

staan alle groepen van boven helemaal open? Zo niet, verder open zetten zodat de groepen meer warmte krijgen. Als je door de motoren niet zeker weet of de groepen constant volledig open staan kun je tijdelijk de motoren eraf halen. Als het boven dan wel warm genoeg word weet je dat het in de naregeling zit.

Als je het boven met alle groepen open nog niet warm krijgt kun je de groepen van beneden op de verdeler verder knijpen, net zolang tot er boven wel genoeg warmte is.

[ Voor 8% gewijzigd door DIY op 26-11-2025 22:36 ]

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:25
Dit gaat enkel werken als je boven en beneden een constante temperatuur wilt houden. Dus niet de zolder standaard laag en omhoog zetten als je er bent. Door de lage stooklijn gaat verhogen dan uren duren.

• Keukenboer
DIY schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:28:
[...]

Het stond er al, maar was bedoelt om aan te geven dat je alleen in die situatie met met meerdere stooklijnen kunt werken en dat dit bij jou dus niet van toepassing was. Bij een driewegklep heb je nl ook een buffervat en extra circulatiepomp nodig om de flow te waarborgen. De installatie word zo alleen maar complexer om af te regelen.

Jou punt 2 is daarom de juiste oplossing. En ja dat heeft bepaalde beperkingen, maar hoe vaak wil je de boven verdieping warmer stoken dan beneden?

Je redenatie over efficiëntie klopt niet: Een warmtepomp moet juist zo lang mogelijk doorlopen op een zo laag mogelijke aanvoer temperatuur. Feitelijk zal stooklijn zo laag moeten zijn de warmtepomp constant moet lopen om het beneden op temp te houden. Het maakt dan dus niet uit of er boven warmtevraag is want de warmtepomp loopt sowieso al.

Als je de stooklijn van boven hebt aangepast kun je door meer flow naar boven te sturen het daar warmer maken.

staan alle groepen van boven helemaal open? Zo niet, verder open zetten zodat de groepen meer warmte krijgen. Als je door de motoren niet zeker weet of de groepen constant volledig open staan kun je tijdelijk de motoren eraf halen. Als het boven dan wel warm genoeg word weet je dat het in de naregeling zit.

Als je het boven met alle groepen open nog niet warm krijgt kun je de groepen van beneden op de verdeler verder knijpen, net zolang tot er boven wel genoeg warmte is.
Dank weer voor je uitvoerige en duidelijke toelichting. Waardeer ik echt enorm!

Vwb optie 1. Buffervat is aanwezig. Durf niet te zeggen of extra circulatiepomp voor de flow aanwezig is. Hoe kan ik dit controleren?

Heb je extra pomp ook nodig als je op groepen van de verdeler beneden ook kleppen zet? (net als boven het geval is)

Vwb optie 2: heb deze optie (1 stooklijn) besproken met installateur. Installateur deelt deze mening niet. Hij is van mening dat je juist met 2 stooklijnen moet werken bij dit systeem.

Installateur heeft verschillende setups al geprobeerd. Oa kleppen van verdeler bovenverdieping eraf en stooklijn bovenverdieping op 25 graden zetten. Gevolg was geen extra warmte beneden maar boven te koud.

Vorige week heeft installateur daarom boven kleppen er weer op gezet en boven de flow vergroot en beneden juist flow verkleind. Daarnaast stooklijn boven 5 graden hoger gezet dan beneden.

Toen bleek dat beneden 1.5 graad warmer werd dan ingesteld, heeft hij stooklijn beneden aangepast. Heb installateur laten weten dat de overbodige warmte niet door stooklijn beneden komt maar door het 'open' systeem (geen kleppen bemeden) en dus bij warmtevraag bovenverdieping automatisch ook naar beneden stroomt. Aanpassen stooklijn beneden heeft dus ook geen enkele nut gehad want het is beneden nog net zo warm.

Nu is oplossing installateur om de flow op benedenverdieping nog verder te knijpen. Door het knijpen komt er minder warmte beneden.

Mijn zorg is alleen dat als ik boven niet stook, ik vervolgens beneden niet goed warm met krijg omdat er te veel geknepen is.

Hoe gek het ook klinkt, installateur lijkt verschil tussen zoneregeling en naregeling niet goed te begrijpen. :-(

Als laatste is installateur van mening dat warmtepomp mooi draait. Hij kijkt naar het aantal starts per uur. Ik zie zelf echter een ander beeld (zie foto van afgelopen nacht). Wat vindt jij? Is dit oké?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fv9Fgp8Y1sJuFBEsdqMI_OjGniE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/npYyigKXc8ZsjYblAHPGt018.jpg?f=fotoalbum_large

• DIY

DIY

Keukenboer schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:05:
[...]
Vwb optie 1. Buffervat is aanwezig. Durf niet te zeggen of extra circulatiepomp voor de flow aanwezig is. Hoe kan ik dit controleren?

Heb je extra pomp ook nodig als je op groepen van de verdeler beneden ook kleppen zet? (net als boven het geval is)
Als er een buffervat is, heb je ook een afgifte pomp, anders is er geen flow door het afgifte systeem. je kunt je het beste even hierop inlezen (via google of het forum)
[...]
Vwb optie 2: heb deze optie (1 stooklijn) besproken met installateur. Installateur deelt deze mening niet. Hij is van mening dat je juist met 2 stooklijnen moet werken bij dit systeem.
Dat word dan een lastige discussie, als hij het nog niet begrijpt nu het beneden (agv het open systeem) te heet word met de hogere stooklijn van boven.
[...]
Installateur heeft verschillende setups al geprobeerd. Oa kleppen van verdeler bovenverdieping eraf en stooklijn bovenverdieping op 25 graden zetten. Gevolg was geen extra warmte beneden maar boven te koud.

Vorige week heeft installateur daarom boven kleppen er weer op gezet en boven de flow vergroot en beneden juist flow verkleind. Daarnaast stooklijn boven 5 graden hoger gezet dan beneden.

Toen bleek dat beneden 1.5 graad warmer werd dan ingesteld, heeft hij stooklijn beneden aangepast. Heb installateur laten weten dat de overbodige warmte niet door stooklijn beneden komt maar door het 'open' systeem (geen kleppen beneden) en dus bij warmtevraag bovenverdieping automatisch ook naar beneden stroomt. Aanpassen stooklijn beneden heeft dus ook geen enkele nut gehad want het is beneden nog net zo warm.

Nu is oplossing vd installateur om de flow op benedenverdieping nog verder te knijpen. Door het knijpen komt er minder warmte beneden.

Mijn zorg is alleen dat als ik boven niet stook, ik vervolgens beneden niet goed warm met krijg omdat er te veel geknepen is.
Hij gaat nu random dingen proberen, maar met de hogere stooklijn gaat het niet goedkomen of je moet ook motoren op de verdeler beneden gaan plaatsen (en door je buffervat kan dat inderdaad wel), maar daar zal de installatie niet efficiënter van worden omdat je op een te hoge stooklijn draait en de installatie waterzijdig niet goed is ingeregeld (zoals Ronald al aangaf).

Wat betreft je zorg dat t koud word: de stooklijn regel je af op beneden. daar blijft het dus altijd warm of er boven nu warmtevraag is of niet.
[...]
Als laatste is installateur van mening dat warmtepomp mooi draait. Hij kijkt naar het aantal starts per uur. Ik zie zelf echter een ander beeld (zie foto van afgelopen nacht). Wat vindt jij? Is dit oké?
De puristen op Tweakers zullen vast vinden dat hij dagen aan een moet draaien, maar ik zie niet iets schokkends met runs van een paar uur. Zeker als je in gedachte houd dat met de huidige temperaturen net boven het vriespunt, er regelmatig defrosts zullen zijn en in het verbruik zie je dat als een dip.

• Keukenboer
DIY schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:09:
[...]

Als er een buffervat is, heb je ook een afgifte pomp, anders is er geen flow door het afgifte systeem. je kunt je het beste even hierop inlezen (via google of het forum)

[...]

Dat word dan een lastige discussie, als hij het nog niet begrijpt nu het beneden (agv het open systeem) te heet word met de hogere stooklijn van boven.

[...]

Hij gaat nu random dingen proberen, maar met de hogere stooklijn gaat het niet goedkomen of je moet ook motoren op de verdeler beneden gaan plaatsen (en door je buffervat kan dat inderdaad wel), maar daar zal de installatie niet efficiënter van worden omdat je op een te hoge stooklijn draait en de installatie waterzijdig niet goed is ingeregeld (zoals Ronald al aangaf).

Wat betreft je zorg dat t koud word: de stooklijn regel je af op beneden. daar blijft het dus altijd warm of er boven nu warmtevraag is of niet.

[...]

De puristen op Tweakers zullen vast vinden dat hij dagen aan een moet draaien, maar ik zie niet iets schokkends met runs van een paar uur. Zeker als je in gedachte houd dat met de huidige temperaturen net boven het vriespunt, er regelmatig defrosts zullen zijn en in het verbruik zie je dat als een dip.
Dus feitelijk zijn er twee opties beide in combinatie met waterzijdig inregelen:

1. Stooklijn bovenverdieping verwijderen. Dit zorgt voor naregeling op bovenverdieping welke gebaseerd is op hoofdthermostaat en stooklijn van benedenverdieping.

2. Kleppen plaatsen op verdeler benedenverdieping. Dan kan ik twee aparte stooklijnen behouden en op bovenverdieping per ruimte verwarmen zonder dat benedenverdieping verwarmd wordt.

Eens?

Vraag...driewegklep volstaat voor optie 2 of echt alle groepen met een klep (duurdere optie!?)?

Ben bang dat het op bovenverdieping niet goed genoeg verwarmd wordt bij naregeling en temperatuur op 21 graden op hoofdthermostaat.

Acties:
  • Beste antwoord

• DIY

DIY

3 wegklep > 2 stooklijnen
Naregeling op de losse groepen beneden > 1 stooklijn.

• Keukenboer
Ronald, jij toevalig positieve ervaring met bedrijven die het waterzijdig inregelen?

Voelt een beetje als 'speld in een hooiberg'.

• Ronald
Ik doe het zelf… ook mijn voetventielen op uitgezocht (drukonafhankelijk, dus betekenen, instellen en gaan)

Is geen hogere wiskunde:-)

• Keukenboer
Ronald schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:09:
Ik doe het zelf… ook mijn voetventielen op uitgezocht (drukonafhankelijk, dus betekenen, instellen en gaan)

Is geen hogere wiskunde:-)
Ah dat is handig ja. Ik ben zelf absolute leek op dit gebied dus durf m'n vingers er niet aan te branden. Maar als ik op website van klimaattechnieknederland kijk, zijn de kosten 110 euro per groep. Maw dat zou richting de 2000 euro gaan.... Best fors!

• Ronald
Wat heb je nu aan ventielen op alles zitten?

• Keukenboer
Ronald schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:03:
Wat heb je nu aan ventielen op alles zitten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iu4f3rZi8In7qesvoNfKRQDwQHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQc4IDYYOWY0hM1yXtMwqKuX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Boxg805Z-gRLbCxvtO6iS6bpf3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EEBPKWVaGQhJVbVvlbbmidhA.jpg?f=fotoalbum_large

Zonder kleppen = beneden
Kleppen zitten er overigens nu weer netjes op.

• Ronald
Ik kan niet afleiden uit de foto’s welk type en of dat inregelbare ventielen zijn (de ventielen zijn niet de thermische motoren voor afsluiten die je op de foto even los hebt, maar juist het deel wat ze bedienen !)

Mogelijk kun je het achterhalen uit factuur?

• Keukenboer
Ronald schreef op maandag 1 december 2025 @ 05:36:
Ik kan niet afleiden uit de foto’s welk type en of dat inregelbare ventielen zijn (de ventielen zijn niet de thermische motoren voor afsluiten die je op de foto even los hebt, maar juist het deel wat ze bedienen !)

Mogelijk kun je het achterhalen uit factuur?
Als je het rode kapje verwijderd, kun je draaien aan de ventielen. Dit zorgt er dan voor dat de flow wijzigt (meer-minder). Is dat wat je bedoeld?

• Ronald
Ja dat is het principe van inregelen… zodanig draaien dat de retour gelijke temperatuur krijgt, waarbij minimaal 1 geheel open staat (maximale flow houden)

Bij drukonafhankelijke ventielen heeft draaien aan 1 “geen” effect op debiet door anderen. Maar het is gebruikelijk dat ze drukafhankelijk zijn en gaat dichtdraaien van 1 effect hebben op flow, en dus retour van andere…

Met drukonafhankelijk is het dus makkelijker.

Wil je een vertrek, een zone minder warm hebben dan een andere, dan moet de flow in die zone omlaag ten opzichte van de rest. Dit geeft dan wel ongelijke retour, dat is niet te voorkomen als de relatieve capaciteit niet past bij relatief warmteverlies van de zone. Een groep geheel dicht kan de temperatuur wel gelijk trekken, maar dat is een comfort compromis en daar sta ik niet voor.

Je wil geen groep met veel hogere retour: dat is een hydrologische kortsluiting die andere groepen teveel flow ontneemt .
Dat er in de woning minimaal 1 maximaal blijft is wel belangrijk

[ Voor 40% gewijzigd door Ronald op 02-12-2025 08:51 ]

Pagina: 1