OCPP / Alfen ICU-EVE-MINI / Home Assistant vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Paul2
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 21:34
Hallo allemaal,

Na lang zoeken, testen etc. krijg ik het niet voor elkaar om mijn auto lader (Alfen ICU-EVE-MINI) normaal te laten functioneren met Home Assistant en OCPP (https://github.com/lbbrhzn/ocpp)

Ik heb een leaseauto met een eigen laadpaal zonder backoffice, en de data uit een Alfen laadpaal krijgen is een drama, daarom opzoek naar een oplossing via homeassistant en met geo-fencing zet ik de beschikbaarheid aan/uit

Het probleem is dat ik alles als ''unknown'' krijg voor de sensoren behalve de volgende variabelen:
1: Energy Active Import Register
2: Energy Meter Start
3: Energy Session
4: Time session
5: Transaction ID
6: Diagnostic data komt allemaal wel binnen.

'' An entity will have the value ‘Unknown’ until its value has been read from the charger.''

Daarnaast blijft de status van de ''Availability'' niet staan en bij inschakelen (geaccepteerd door de laadpaal) schiet hij direct weer naar uit (zonder command naar de paal) hierdoor kan ik enkel het beschikbaar command versturen.

Verder kan ik prima de maximum current instellen (bevestigd in de logs van Alfen) en ook zie ik dat het beschikbaar commando wordt ontvangen en geaccepteerd.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Alfen ICU-EVE-MINI Firmware: 7.1.6-4345
Home Assistant (Latest)
OCPP Hacs integration (v0.10.9)
CSMS url in alfen is: ws://192.168.0.25:9000 security profile = 0
OCPP protocol 1.6
Bedraad aangesloten - Unifi switches

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb elk protocol getest OCPP 1.5, 1.6, 2.0.1
Upgrade FW van de Alfen naar 7.3.0 (door probleem met load balancing weer terug naar 7.1.6)
Verschillende versies van de OCPP integration geprobeerd.
Overal gezocht naar een vergelijkbaar voorval
De handleiding van de Alfen doorgelezen
De Hacs integratie van ''Alfen Modbus'' werkt wel, maar hierdoor geen loadbalancing meer in de paal zelf (modbus - energymangement system)
Ace service installer -> Advanced -> meter value -> meter values sampled data / aangevuld met de data die ik nodig heb.

Ik heb deze laadpaal gekocht van iemand van markplaats, die hem 100% werkend heeft gehad met Homeassistant en OCPP dus het ligt aan iets wat ik over het hoofd zie.

Ik hoop dat iemand hier mij op weg kan helpen....

Alle reacties

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-12 12:09
Bij mij werkt het, kan de limits aanpassen, alleen voert de laadpaal het niet uit..

Ik volg even dit draadje mee...