Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geen internet meer achter switches

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SdtThys
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:01
De topictitel was beter, geen internet achter kan poorten.

Ik heb internet via mobile vikings.
Mijn opstelling is als volgt:

Router mobile vikings (Proximus BBox V3)

Via wifi verbonden:
2 laadpalen

Via lan verbonden:
Ajax security hub (ook via wifi)
Gigabit Poe switch
Gigabit normale switch

Via gigabit Poe switch verbonden:
4 ubiquity U6+ AP gemanaged via vaste pc

Via normale switch verbonden:
Huis domotica
Warmte pomp
Tv box
...

Alles werkt al 2 jaar perfect tot vrijdag.
Ineens werkt alles achter de lan poorten niet meer.

Ajax security hub werkt nog via de wifi omdat deze op de wifi van de router zit maar voor ethernet geeft deze aan niet aangesloten te zijn.

Beide switches geven aan niet met het internet verbonden te zijn.

Kan dit aan een instelling liggen? Of is hier eerder de router die het begeven heeft? Kan dit überhaupt?

Ik heb reeds enkele uren aan de lijn gehangen met de klantendienst zonder resultaat.
Alle instellingen reeds proberen aan te passen in de router zelf, doch aangezien ik niet thuis ben in de materie is dit niet mijn sterkste kant.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
en als je een laptop via LAN rechtstreeks aan de router hangt ? werkt het dan wel ?

• SdtThys
99ruud99 schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:31:
en als je een laptop via LAN rechtstreeks aan de router hangt ? werkt het dan wel ?
Het ergerlijke is dat ik hier 4 laptops heb zonder een dedicated ethernet aansluiting.

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:09
SdtThys schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:34:
[...]

Het ergerlijke is dat ik hier 4 laptops heb zonder een dedicated ethernet aansluiting.
Je tvbox heeft wel een ethernet aansluiting lijkt mij.

Instelling wijzigen als je niet weet waar het fout gaat kan het alleen maar erger maken.

Begin met alle kabels uit de apparatuur en kijk dan stuk voor stuk wat wel en niet werkt. Zo kom je er op een gegeven moment achter welk apparaat roet in het eten gooit.

[ Voor 33% gewijzigd door saaltink op 24-11-2025 21:38 ]

• SdtThys
Ja correct, heb nog een verbindingsstuk voor ethernet kabels gevonden waardoor ik de vaste pc rechtstreeks op de lan poort van de modem heb aangesloten. Geen internet ook dan niet.

• saaltink
  • Laatst online: 08:09
SdtThys schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:38:
Ja correct, heb nog een verbindingsstuk voor ethernet kabels gevonden waardoor ik de vaste pc rechtstreeks op de lan poort van de modem heb aangesloten. Geen internet ook dan niet.
Dan weet je waar je moet gaan zoeken.

Heeft de modem een update gehad afgelopen weekend?

Ik neem aan dat de helpdesk je de modem al heeft laten resetten of een keer naar fabrieksinstellingen terug heeft laten zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door saaltink op 24-11-2025 21:41 ]

• SdtThys
saaltink schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:39:
[...]

Dan weet je waar je moet gaan zoeken.

Heeft de modem een update gehad afgelopen weekend?
Heb dus enkel de desktop aangesloten via lan. Geen internet via elke lan poort.

Heb hetzelfde geprobeerd met de tv box. Geen internet via elke lan poort.

Ik kan de router via 192.168.1.1 benaderen via wifi. Maar als ik de desktop rechtstreeks aansluit via ethernet op de router kan ik deze via ethernet niet benaderen via 192.168.1.1. Enkel via de wifi van de router zelf.

• nelizmastr
  • Laatst online: 07:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Geen internet of krijg je überhaupt geen IP adres?

Kijk eens met ipconfig. Als je een 169 adres krijgt doet je dhcp server in je modem het niet goed.
Stel in dat geval een statisch IP in in je normale IP reeks, als gateway het IP van je Bbox en als DNS iets publieks zoals 1.1.1.1 en 9.9.9.9. Als dat werkt is je “internet” in orde.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• 99ruud99
  • Nu online
Let op dat je hem in de gele aansluitingen moet steken - de rode is een WAN poort

• SdtThys
nelizmastr schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:43:
Geen internet of krijg je überhaupt geen IP adres?

Kijk eens met ipconfig. Als je een 169 adres krijgt doet je dhcp server in je modem het niet goed.
Stel in dat geval een statisch IP in in je normale IP reeks, als gateway het IP van je Bbox en als DNS iets publieks zoals 1.1.1.1 en 9.9.9.9. Als dat werkt is je “internet” in orde.
Ik krijg:
Auto-configuration IPv4 address: 169.254.186.4

De rest wat je aanraadt om te doen moet ik even kijken hoe ik dat moet doen 8)7

• SdtThys
Ok heb een static ip adres toegewezen zonder verbetering. Nog steeds geen internet.

• 99ruud99
  • Nu online
en als je de b box reset ? of doe je dat liever niet ?

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
Begin met de B Box resetten naar factory & een andere kabel tussen box en PC proberen.

Doet ie het dan nog niet is je B Box kapot.

• SdtThys
XelaRetak schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:15:
Begin met de B Box resetten naar factory & een andere kabel tussen box en PC proberen.

Doet ie het dan nog niet is je B Box kapot.
Resetten heb ik reeds gedaan. Kabel tussen BBox en pc is andere dan kabel tussen BBox en tv box en beide werken niet.
Pagina: 1