Prepping (I guess): een week lang kunnen koken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ben bezig met kijken of en hoe een gezin van 4 personen minimaal een week lang basaal zou kunnen koken. Het doel dat ik heb is om dagelijks rijst of pasta te kunnen koken via inductie, ik heb weinig verstand van elektronica maar heb gebrobeerd om wat onderzoek te doen en ben op een set-up uitgekomen die ik graag zou willen valideren.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
1. Ecoflow Delta 2 Max (uitvoering: EcoFlow DELTA 2 Max)
2. EcoFlow Solar Panel 220W
3. Inductiepit met regelbaar wattage (vanaf 600 tot 1500)

Wat ik begrijp is dat ik zo'n 3 à 4 dagen kan op een volle Delta 2 Max als ik hem alleen gebruik voor de inductiepit. Ik begrijp dat rijst koken ongeveer 500 Wh kost, en dat het opladen op een zeer slechte dag ongeveer 75 Wh zal zijn en op een heldere dag in de winter ongeveer 500.

Het zou dus niet perfect zijn, maar acceptabel voor onze use case maar zoals gezegd: ik heb er eigenlijk geen verstand van dus ik durf niet te zeggen of deze cijfers kloppen. Wat zijn jullie ervaringen en berekeningen?

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:22
nadeel van preppen: zorg dat het producten zijn die je sowieso gebruikt.
In plaats van inductie, neem gewoon een camping gas stel, die gebruik je ook als je kampeert - of ben je een hotel-persoon?

1 liter water koken is ongeveer 100 Wh. Als je kookt met deksel op de pan is het verbruik daarna relatief laag - dus zal je voor 1 liter water 10 minuten koken ongeveer 200 Wh nodig hebben.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
99ruud99 schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:38:
nadeel van preppen: zorg dat het producten zijn die je sowieso gebruikt.
Waarom? Mijn wereldonvanger gebruik ik zelden maar heb er wel een.
In plaats van inductie, neem gewoon een camping gas stel
Volledig mee eens. Een bewezen oplossing en kost weinig.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6zr7yF70oHnuYKNC6HTrzHxwBA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LJlBgMxcikkyCLuP69hG6KyQ.jpg?f=user_large

Leg zoiets achter je knieschot en je hoeft er niet meer over na te denken. En ga niet voor rijst maar voor spul dat koud ook al eetbaar is, hoef je het alleen maar op te warmen. Scheelt energie wanneer je dat het hardst nodig hebt. Een blik Kung Fu nasi is niet geweldig, tot het scenario dat je schetst in de TS want dan heb je met 5 min hartige prak.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als het om prepping gaat, heb je dan wel stroom? Ik zou inderdaad een camping gasstel (2-pitter) en een fles gas die groot genoeg is aanschaffen. BBQ die op houtskool of hout gestookt kan worden is ook goed om te hebben.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Met hierboven. Vergeet elektrisch koken. Wat dat betreft, vergeet electriciteit. Nou ja, een mobiel (die niet bij internet gaat kunnen of kunnen bellen), daarvoor is een powerbank of dergelijke nog handig. En een radiootje.

Low-tech dus, koken op iets als hierboven gelinkt wordt, of andere camping-technologie voor buiten of in een tochtige schuur.

Watervoorziening (inclusief voor koken) voor een week al georganiseerd?Je kunt immers een stuk langer zonder eten dan zonder drinkwater.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Obiter dictum schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:28:
Mijn vraag
Ik ben bezig met kijken of en hoe een gezin van 4 personen minimaal een week lang basaal zou kunnen koken. Het doel dat ik heb is om dagelijks rijst of pasta te kunnen koken via inductie, ik heb weinig verstand van elektronica maar heb gebrobeerd om wat onderzoek te doen en ben op een set-up uitgekomen die ik graag zou willen valideren.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
1. Ecoflow Delta 2 Max (uitvoering: EcoFlow DELTA 2 Max)
2. EcoFlow Solar Panel 220W
3. Inductiepit met regelbaar wattage (vanaf 600 tot 1500)

Wat ik begrijp is dat ik zo'n 3 à 4 dagen kan op een volle Delta 2 Max als ik hem alleen gebruik voor de inductiepit. Ik begrijp dat rijst koken ongeveer 500 Wh kost, en dat het opladen op een zeer slechte dag ongeveer 75 Wh zal zijn en op een heldere dag in de winter ongeveer 500.

Het zou dus niet perfect zijn, maar acceptabel voor onze use case maar zoals gezegd: ik heb er eigenlijk geen verstand van dus ik durf niet te zeggen of deze cijfers kloppen. Wat zijn jullie ervaringen en berekeningen?
Wij koken op inductie bij het kamperen i.c.m. een 2 kWh powerstation, als we niet bijladen dan is 2 dagen autonomie echt de max. Grootste energieverslinder is water aan de kook brengen, dus je moet daar heel zuinig mee zijn. Als je echt alleen een portie rijst kookt haal je misschien 4 dagen, maar dan moet je niet nog een keer een kop thee willen zetten.

Overigens is iets met wraps 'koken' energie zuiniger, omdat je dan geen water aan de kook hoeft te brengen.

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
Doh, oprecht geen seconde gedacht aan koken op gas. Wat een tunnelvisie zeg... Bedankt voor de masale tips omtrent gas, veel logischer.

Goed dus, water is inderdaad geregeld met chloortabletten voor 100 liter en een Lifestraw Squeeze fles om te kunnen filtreren / schoon water uitserveren.

Ik heb al 20 jaar geen gas aangeraakt, is er een manier om globaal uit te rekenen hoeveel gas nodig is voor ca. 2 liter water aan de kook brengen en 30 minuten houden?

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Voor wat precies? Je wilt zuinig aan doen met je eindige voorraad gas. Zo'n situatie is voor opwarmen, niet voor stoofpotjes.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Nou ja, toen wij nog kampeerden ging een 5 liter gasfles met een gezin van 5 personen wel een paar dagen mee. Koop 2 gasflessen van 10 liter en je kunt prima voorruit met een camping gasstel.

Eventueel kun je nog een benzine/diesel brander als back-up houden. Benzine/diesel is in geval van nood wel hier en daar ergens te "verkrijgen" in geval van nood.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Erasmo schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:21:
Voor wat precies? Je wilt zuinig aan doen met je eindige voorraad gas. Zo'n situatie is voor opwarmen, niet voor stoofpotjes.
Stoofpotjes breng je op temperatuur en zet ze in de hooikist. Of op een petroleum brander.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:22
Zo;n standaard 10 kg fles levert iets minder dan 14-15 kWh op.
Als je dan uitgaat van 150-200 Wh voor rijst te koken , kan je dus 1000x rijst koken .
Normaal op de camper doe je hier ruim een week mee, maar dan kook je niet zuinig.

er bestaan ook van die patronen, die je in het fornuis steekt , die zijn meestal +- 100 gram, dus +- 1.5 kWh. Stuk kleiner qua opslag, als je zuinig doet kan je er week mee koken... maar dat is vrij krap. Wij nemen deze vaak mee als we gaan camperen met de tent voor 5 dagen. (maar dan kook je dus extreem zuinig).

De units die je in dat kooktoestel van het plaatje eerder steekt zijn 150-200 gram. Hier kan je dus +- 15 keer een liter water mee koken - ruim voldoende voor een week.

[ Voor 74% gewijzigd door 99ruud99 op 24-11-2025 22:34 ]

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:24

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Ik heb het nuttige met het aangename gecombineerd. Een large kamado (BGE) en 5 st 10 liter zaken houtskool. Met de gebruikelijke voorraad die ik heb kan ik dan circa 3-4 weken wel vooruit. Kan bijv zelf brood bakken, vlees roken etc.

Als het kouder is kan die ook als (rest) verwarming fungeren. (Rookgas afvoer dicht)

1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:35

Standeman

Prutser 1e klasse

Erasmo schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:56:
[Afbeelding]

Leg zoiets achter je knieschot en je hoeft er niet meer over na te denken. En ga niet voor rijst maar voor spul dat koud ook al eetbaar is, hoef je het alleen maar op te warmen. Scheelt energie wanneer je dat het hardst nodig hebt. Een blik Kung Fu nasi is niet geweldig, tot het scenario dat je schetst in de TS want dan heb je met 5 min hartige prak.
Rijst en pasta kan je ook prima wellen. Duurt wat langer, maar je hebt wel iets eetbaars. Opwarmen kost dan relatief weinig energie.

Of alleen aan de kook brengen en dan warm inpakken in dekens om het door te laten garen. Zeker voor water uit onbetrouwbare bron en vlees.

Met minimalisatie kan je al een hoop bereiken. :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Wilke schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:08:
Met hierboven. Vergeet elektrisch koken. Wat dat betreft, vergeet electriciteit. Nou ja, een mobiel (die niet bij internet gaat kunnen of kunnen bellen), daarvoor is een powerbank of dergelijke nog handig. En een radiootje.

Low-tech dus, koken op iets als hierboven gelinkt wordt, of andere camping-technologie voor buiten of in een tochtige schuur.

Watervoorziening (inclusief voor koken) voor een week al georganiseerd?Je kunt immers een stuk langer zonder eten dan zonder drinkwater.
Een klein zonnepaneeltje kan bruikbaar zijn om mobiel e.d op te laden. En een voorraadje batterijen in huis voor batterij gevoede apparaten zoals zaklampen, radio, wat grote waxinelichtjes voor licht.

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-12 13:24
Erasmo schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:56:
[Afbeelding]

Leg zoiets achter je knieschot en je hoeft er niet meer over na te denken.
In de zomer zijn deze te koop bij de Action voor nog geen 20 euro. Koopje. En de gascardridges verkopen ze daar ook. En het werkt ook nog eens heel goed.

Ik heb wel vraag die aansluit op dit onderwerp.
Ik overweeg een invertergenerator te kopen voor vriezer en lampjes. Ja, lijkt enigszins onzinnig, maar dat is mijn gamecomputer ook.
Nu overweeg ik een alternatief, namelijk een omvormer die je aan je auto aansluit. In feite is je auto al een rijdende generator. De gelinkte is 600 Watt, ze bestaan ook met meer vermogen. Ik heb een auto, een oprit en een verlengsnoer. Koelkast/vriezer en een aantal lampjes kunnen dan prima draaien en de auto zit genoeg (verse) benzine in om het even vol te houden.

Is zo'n oplossing prepper-waardig? Of toch maar een echte generator?

Homo sapiens non urinat in ventum

Pagina: 1