Gevel isoleren of eerder deur?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:53
Ik heb afgelopen mei een huis gekocht in Vlaanderen en het bevalt goed behalve het lawaai van de straat in de woonkamer/keuken. Het huis werd een paar jaar geleden gebouwd.

Achter onze voordeur is er geen hal, maar een gang met toegang tot de wasruimte, een open trap en verder naar achteren de woonkamer en keuken. Er is niet echt plaats om hier nog deuren tussen te zetten.

Helaas horen we de auto's die voorbij rijden heel goed, zeker als ze sneller rijden. Boven in de slaapkamer valt dat allemaal wel mee en ook op de tweede verdieping is dat geen probleem.

Mogelijk redenen:

- ons huis staat op de rooilijn en de staat van de weg is heel slecht. Lang verhaal kort: dat gaat niet direct veranderen want houdt rioolwerken in naast het vervangen van het wegdek. De straat is niet zo druk gelukkig.

- Daarnaast laat de deur volgens mij geluid door want er zijn geen ramen aan de voorkant. Er zijn hele kleine ruimtes aan beide kanten onder de deur en mogelijk

- langs de zijkant op de foto kunnen we geen kasten plaatsen door plaatsgebrek. Eventueel zouden we wel een valse wand kunnen plaatsen met isolatie. Dat heeft enkel impact op stopcontacten/telecomverbindingen en aansluitingen voor de deurbel en thermostaat. Aan de buitenkant zal dat mogelijk niet lukken. Ooit gaat men misschien naast ons een huis bouwen, maar het is een complexe situatie dus dat kan nog even duren.

Mijn vraag is eigenlijk: zou het vervangen de deur door een geluidswerende deur veel veranderen of is het meer een combinatie van de hele zijkant binnen voorzien van een valse wand met isolatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glMEuIAh78_ERyYzN_2YcveBfWY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sk7nlAdkjhmR2ggxHjCaHRQn.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luW5VgfBxsemeulRA7eDAXlS62I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qxDQCSepr035AmFzBaN12frm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjpaSk5yvagiutzZGDMeQGv_pvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/up2KFwBm8bD5tMxQGpXySBDp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VuSgXDSPDIpR3fimHhZ4QuOtGR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mmTJfB6T2ai51sfOHmqErQGU.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Ac0
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-12 08:19

Ac0

ff met een decibelmeter (of app op je telefoon) checken of het zeker langs de deur komt. Is goedkoper dan een nieuwe deur er in zetten en dan geen verbetering opmerken. Kan door de hele muur komen, bijvoorbeeld. Als je wat platen hout/isolatiemateriaal/gips hebt liggen kan je die in dat halletje aan de buitenkant plaatsen. Is er dan geen herrie dan weet je ook genoeg.

Overigens zie ik een dikke kier op die laatste foto. Heb je überhaupt een dorpel?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:32

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op bouwkunde opleidingen is het in nederland een veelvoorkomende opgave om de geluidswering van een geluidswerende deur te berekenen vervolgens vragen ze je om die zelfde berekening te doen met een "sleutelgat" in de deur dwz een gat van 1cm2 dat gat is voldoende om de gehele extra geluiswerende werking van de deur ongedaan te maken. maw zorg eerst dat je kierdicht bent.

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:54
In die open kamer lijkt mij wel een valdorpel te plaatsen mits je die natuurlijk open slijpt/freest. Je hebt ook kans dat de deurenfabrikant die kan leveren voor dit model deur; ik zou daar navraag doen.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-12 22:22
Ik zou de deur extra goed laten isoleren mbv valdorpel / deurrubbers en alles wat lukt.
Lang leve de belgische lintbouw aan 70 wegen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:43
geluid komt meestal via d lucht, dus dat gat zou ik eens dichtstoppen met iets en dan hoor je waarschijnlijk zo het verschil wel. dan die hele deur controleren, zit er driepunt sluiting op? is het geluid dan veel minder als die helemaal op slot is en dat gat dicht is?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• cy-gor25
Ac0 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:52:
ff met een decibelmeter (of app op je telefoon) checken of het zeker langs de deur komt. Is goedkoper dan een nieuwe deur er in zetten en dan geen verbetering opmerken. Kan door de hele muur komen, bijvoorbeeld. Als je wat platen hout/isolatiemateriaal/gips hebt liggen kan je die in dat halletje aan de buitenkant plaatsen. Is er dan geen herrie dan weet je ook genoeg.

Overigens zie ik een dikke kier op die laatste foto. Heb je überhaupt een dorpel?
Thx dat ga ik eens doen. Nu is er weinig verkeer, dus morgen of overmorgen eens testen.

Je bedoelt dat het halletje eventueel het geluid versterkt door het weergalmen of gewoon de de muren te doen zijn?

Even opgemeten en die kier is 1cm aan 1 kant en 0.8cm aan de andere kant. Er is een dorpel

• cy-gor25
twain4me schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:06:
Op bouwkunde opleidingen is het in nederland een veelvoorkomende opgave om de geluidswering van een geluidswerende deur te berekenen vervolgens vragen ze je om die zelfde berekening te doen met een "sleutelgat" in de deur dwz een gat van 1cm2 dat gat is voldoende om de gehele extra geluiswerende werking van de deur ongedaan te maken. maw zorg eerst dat je kierdicht bent.
Bedankt! Heb je een tip voor het kierdicht maken toevallig?

• cy-gor25
Spherix schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:27:
In die open kamer lijkt mij wel een valdorpel te plaatsen mits je die natuurlijk open slijpt/freest. Je hebt ook kans dat de deurenfabrikant die kan leveren voor dit model deur; ik zou daar navraag doen.
Dank je wel, ga ik doen.

• cy-gor25
99ruud99 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:29:
Ik zou de deur extra goed laten isoleren mbv valdorpel / deurrubbers en alles wat lukt.
Lang leve de belgische lintbouw aan 70 wegen.
Bedankt, ik ga het navragen. Het kan dat deur niet van de beste kwaliteit is, maar dat is een risico wanneer je niet zelf bouwt en alle materialen kiest. Hier en daar kleine oneffenheden of krasjes, het was ook niet het allerduurste huis of zo.

Ik woon gelukkig langs een hele drukke straat, maar wel een hele lange straat zonder berlijnse kussens of andere hindernissen om snel te rijden. Lintbebouwing is inderdaad een jammerlijke keuze van bouwen hier.

• cy-gor25
No Hands schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:48:
geluid komt meestal via d lucht, dus dat gat zou ik eens dichtstoppen met iets en dan hoor je waarschijnlijk zo het verschil wel. dan die hele deur controleren, zit er driepunt sluiting op? is het geluid dan veel minder als die helemaal op slot is en dat gat dicht is?
Dat is een goede manier te troubleshooten inderdaad.

Er is een driepunt sluiting.
De deur is sowieso altijd op slot, mijn vrouw vrees altjd voor de deur die open kan gaan door wind en de kat die dan op wandel gaat.

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-12 18:55
Geluidsabsorberende materialen in de hal toepassen.
Ik zie nu vooral veel harde materialen, waardoor het geluid makkelijk weerkaatst en zo je woonkamer in komt. Denk bijvoorbeeld aan een grote vloermat, akoestische panelen op de wand of het plafond, en eventueel een dik gordijn achter de voordeur. Dat dempt het geluid.

[ Voor 6% gewijzigd door BBB-Nick op 02-12-2025 17:32 ]

Pagina: 1