Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

CV druk telkens te hoog bij verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• drusloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:16
Dag allen,

Ik heb een vraag over de druk van mijn CV systeem. Het betreft een hoekhuis uit begin jaren '90. Beneden vloerverwarming en radiatoren. Boven deels vloerverwarming en overal radiatoren.

Sinds 1,5 jaar heb ik een Nefit ProLine NxT HRC24 CW4 ketel. Wanneer de ketel koud is, is de druk 1.8bar. Bij verwarmen zit de druk rond de 2.5, soms schiet deze uit naar 2.9. Het expansievat is goed volgens de monteur, deze is ook pas een paar jaar oud. Dit lijkt mij te hoog, omdat het advies altijd is de druk tussen de 1.5 en 2.0bar te houden. De druk kan ik wel zelf verlagen tot 1.5 door wat water af te tappen, maar ook dan schiet hij door naar ver boven de 2bar.

Kan dit kwaad? Zijn er nog andere dingen die kan controleren?

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:33
is je hele systeem wel goed ontlucht?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:14

lord_fh

PS5

Als je ketel gaat werken is het logisch dat de druk omhoog gaat... bij ons schiet hij ook naar 2.2 of 2.3 als de kachel aan gaat. Oke dan is 2.5 en 2.9 wel aan de hoge kant misschien.

Maar het advies is de advies druk bij koude ketel dus dat klopt.

[ Voor 15% gewijzigd door lord_fh op 24-11-2025 20:21 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:20
Netfit zelf geeft aan 1,5 tot 2 bar bij koud systeem: https://www.nefit-bosch.n...etels/cv-ketel-waterdruk/

Als jouw systeem op 1,8 bar zit, dan lijkt me er niks aan de hand.

The devil is in the details.

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:57

kujinshi

seven heroes

Dat verwarmen dat hij schiet naar 2.5 is teveel.

Ik zou nog iets aftappen beneden in het systeem. Dat hij koud op 1.6 staat. Hopelijk gaat hij warm dan richting 2.0-2.2 en dat is beter voor je systeem.

EDIT: Mischien is je druksensor/meter wel stuk of op hol geslagen en geeft hij een verkeerde meting. Kan je de druk elders in het systeem ook meten? Of er een drukmeter op kopen en die ergens tussenbouwen. Hoeft niet duur of veel werk te zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door kujinshi op 24-11-2025 20:57 ]

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:02

pistole

Frutter

Waar meet je de druk, hoeveel woonlagen heeft je huis en waar staat/hangt je CV-ketel?

Grote fluctuaties in de druk komen wel vaak door een kapot expansievat. Klikt de onderkant van het vat vol of leeg als je erop klopt?

Ik frut, dus ik epibreer

• drusloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:16
pistole schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:59:
Waar meet je de druk, hoeveel woonlagen heeft je huis en waar staat/hangt je CV-ketel?

Grote fluctuaties in de druk komen wel vaak door een kapot expansievat. Klikt de onderkant van het vat vol of leeg als je erop klopt?
De cv ketel hangt op de boven verdieping, het bestaat uit beneden en bovenverdieping. De druk lees ik op de cv ketel zelf af
Pagina: 1