CV druk telkens te hoog bij verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• drusloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-12 20:07
Dag allen,

Ik heb een vraag over de druk van mijn CV systeem. Het betreft een hoekhuis uit begin jaren '90. Beneden vloerverwarming en radiatoren. Boven deels vloerverwarming en overal radiatoren.

Sinds 1,5 jaar heb ik een Nefit ProLine NxT HRC24 CW4 ketel. Wanneer de ketel koud is, is de druk 1.8bar. Bij verwarmen zit de druk rond de 2.5, soms schiet deze uit naar 2.9. Het expansievat is goed volgens de monteur, deze is ook pas een paar jaar oud. Dit lijkt mij te hoog, omdat het advies altijd is de druk tussen de 1.5 en 2.0bar te houden. De druk kan ik wel zelf verlagen tot 1.5 door wat water af te tappen, maar ook dan schiet hij door naar ver boven de 2bar.

Kan dit kwaad? Zijn er nog andere dingen die kan controleren?

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
is je hele systeem wel goed ontlucht?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:14

lord_fh

PS5

Als je ketel gaat werken is het logisch dat de druk omhoog gaat... bij ons schiet hij ook naar 2.2 of 2.3 als de kachel aan gaat. Oke dan is 2.5 en 2.9 wel aan de hoge kant misschien.

Maar het advies is de advies druk bij koude ketel dus dat klopt.

[ Voor 15% gewijzigd door lord_fh op 24-11-2025 20:21 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:06
Netfit zelf geeft aan 1,5 tot 2 bar bij koud systeem: https://www.nefit-bosch.n...etels/cv-ketel-waterdruk/

Als jouw systeem op 1,8 bar zit, dan lijkt me er niks aan de hand.

The devil is in the details.

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14-12 11:13

kujinshi

seven heroes

Dat verwarmen dat hij schiet naar 2.5 is teveel.

Ik zou nog iets aftappen beneden in het systeem. Dat hij koud op 1.6 staat. Hopelijk gaat hij warm dan richting 2.0-2.2 en dat is beter voor je systeem.

EDIT: Mischien is je druksensor/meter wel stuk of op hol geslagen en geeft hij een verkeerde meting. Kan je de druk elders in het systeem ook meten? Of er een drukmeter op kopen en die ergens tussenbouwen. Hoeft niet duur of veel werk te zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door kujinshi op 24-11-2025 20:57 ]

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:50

pistole

Frutter

Waar meet je de druk, hoeveel woonlagen heeft je huis en waar staat/hangt je CV-ketel?

Grote fluctuaties in de druk komen wel vaak door een kapot expansievat. Klikt de onderkant van het vat vol of leeg als je erop klopt?

Ik frut, dus ik epibreer

• drusloos
pistole schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:59:
Waar meet je de druk, hoeveel woonlagen heeft je huis en waar staat/hangt je CV-ketel?

Grote fluctuaties in de druk komen wel vaak door een kapot expansievat. Klikt de onderkant van het vat vol of leeg als je erop klopt?
De cv ketel hangt op de boven verdieping, het bestaat uit beneden en bovenverdieping. De druk lees ik op de cv ketel zelf af

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16-12 14:03
Dat de druk oploopt tot 2,5 bar bij verwarmen zal niet zo erg zijn, nóg hoger lijkt mij niet wenselijk.
Heb je enkele radiatoren dicht staan of veel thermostaatknoppen die te laag ingesteld staan. Er moet een bepaalde waterflow in het systeem zijn anders loopt de druk teveel op.
Misschien is het drukvat te klein, een groter vat kan het drukverschil beter opvangen en zo duur zijn die dingen niet.

• drusloos
vogelmans schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:04:
Dat de druk oploopt tot 2,5 bar bij verwarmen zal niet zo erg zijn, nóg hoger lijkt mij niet wenselijk.
Heb je enkele radiatoren dicht staan of veel thermostaatknoppen die te laag ingesteld staan. Er moet een bepaalde waterflow in het systeem zijn anders loopt de druk teveel op.
Misschien is het drukvat te klein, een groter vat kan het drukverschil beter opvangen en zo duur zijn die dingen niet.
Iedere radiator staat een klein beetje open, in de badkamer en woonkamer volledig open. Ongeveer 4 kamers zijn momenteel niet in gebruik, dus daar zet ik liever de radiatoren niet verder open. De vloerverwarming staat sowieso volledig open.

In het algemeen ben ik wat aan het stoeien met de Cv installatie. Ik heb drie nieuwe grundfos pompen genomen ivm zuinigheid. De installateur wil helaas niet verder meedenken over hoe die optimaal in te stellen. Ook gebruik ik een behoorlijke hoeveelheid gas, ik denk zelf door pendelen (?) van de cv. Die gaat de hele dag een beetje aan, en weer uit, maar gebruikt dan alsnog behoorlijk veel. De temp staat continu op 17, en tussen 16:00-21:00 op 18,5. Label B woning, dubbel glas (wordt later HR++) dus begrijp het verbruik (1800m3/j) niet helemaal ten opzichte van buren met dezelfde woning.

• vogelmans
drusloos schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:23:
[...]

Iedere radiator staat een klein beetje open, in de badkamer en woonkamer volledig open. Ongeveer 4 kamers zijn momenteel niet in gebruik, dus daar zet ik liever de radiatoren niet verder open. De vloerverwarming staat sowieso volledig open.

In het algemeen ben ik wat aan het stoeien met de Cv installatie. Ik heb drie nieuwe grundfos pompen genomen ivm zuinigheid. De installateur wil helaas niet verder meedenken over hoe die optimaal in te stellen. Ook gebruik ik een behoorlijke hoeveelheid gas, ik denk zelf door pendelen (?) van de cv. Die gaat de hele dag een beetje aan, en weer uit, maar gebruikt dan alsnog behoorlijk veel. De temp staat continu op 17, en tussen 16:00-21:00 op 18,5. Label B woning, dubbel glas (wordt later HR++) dus begrijp het verbruik (1800m3/j) niet helemaal ten opzichte van buren met dezelfde woning.
Ik neem aan dat die pompen voor de vloerverwarming zijn? Zet die alvast op de laagste stand.
Daarnaast zou ik opzoek gaan naar een monteur die wel mee wil denken en alles goed kan inregelen dan weet je zeker of dat de hogere druk geen kwaad kan en een goed ingesteld cv systeem kan ook de stookkosten verminderen.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-12 16:39

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Mijn Nefit ProLine CW5 staat standaard ook op 1.8 bar. Bij het verwarmen loopt deze op tot 2, maximaal 2.1 bar.
Dus ja, 2.5 en zeker hoger is te veel dus er zit echt iets niet goed. Hoe hoog staat jouw pompsnelheid? Af fabriek/monteur staat deze vaak veel te hoog afgesteld; op standje 80 of zelfs 100%.
Zelf heb ik de pomp op 30 staan, dan krijgen de radiatoren ook de tijd om de warmte af te geven en pomp je niet heet water terug je cv in. Zonde van alle energie, én het kan de hoge druk verklaren.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• drusloos
Nyarlathotep schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:42:
Mijn Nefit ProLine CW5 staat standaard ook op 1.8 bar. Bij het verwarmen loopt deze op tot 2, maximaal 2.1 bar.
Dus ja, 2.5 en zeker hoger is te veel dus er zit echt iets niet goed. Hoe hoog staat jouw pompsnelheid? Af fabriek/monteur staat deze vaak veel te hoog afgesteld; op standje 80 of zelfs 100%.
Zelf heb ik de pomp op 30 staan, dan krijgen de radiatoren ook de tijd om de warmte af te geven en pomp je niet heet water terug je cv in. Zonde van alle energie, én het kan de hoge druk verklaren.
De pompen (grundfos alpha 1) van de vloerverwarming staan standaard op stand 2 van proportionele druk beneden, omdat dit een marmeren vloer betreft die traag warm wordt. Boven staat hij op stand 1. Ik kan even testen of de stand overal op 1 zetten de druk verlaagt.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Vloerverwarmingspompen dien normaal gesproken op continu stand 2 te staan.
Ik denk niet dat die pompen invloed hebben op de druk van de ketel.
Wat gebeurt er met de druk als je warm water tapt?

Een paar tienden drukverschil kan nog maar zoveel is niet goed.
Waar staan de pompstanden van de ketel op? Parameters 5 en 6?

Please state the nature of the technical emergency

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:51

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

hmm, ik wil niet tegen je monteur in gaan, maar een defect expansievat is echt het enige logische dat ik kan bedenken voor zo'n grote stijging.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:44
Klinkt toch echt als een kapot expansievat!

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• sponsjeee
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-12 16:25
zoals hierboven benoemd word : expansievat kapot.

• vogelmans
Of een expansievat kapot is kun je makkelijk controleren. Gewoon met een schroevendraaier of iets dergelijks tegen het vat tikken, als het gedeeltelijk hol (onderkant van het vat) klinkt dan is er niks mis met het vat, als het niet hol maar vol klinkt dan is het vat defect en zit het vol met water.

• Arjan_25
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-12 16:33
Of het expansievat heeft geen tegendruk meer. Dan klinkt de onderkant nog steeds hol, maar is deze toch echt defect. Advies, koop gewoon een nieuw vat, dikke kans dat het daarmee opgelost is.

• vogelmans
Arjan_25 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:12:
Of het expansievat heeft geen tegendruk meer. Dan klinkt de onderkant nog steeds hol, maar is deze toch echt defect. Advies, koop gewoon een nieuw vat, dikke kans dat het daarmee opgelost is.
Zonder tegendruk loopt het vat helemaal vol water en water kun je niet indrukken waardoor de druk in het systeem omhoog gaat.
Expansievaten heb je in verschillende maten, als het vat niet kapot is dan moet je misschien een maatje groter hebben.
Leeftijd van het vat zegt niets, als je pech hebt dan is het al na een paar jaar kapot en als je geluk hebt dan gaat ie net zolang mee als de rest van de installatie.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-12 15:58
-

[ Voor 100% gewijzigd door Pejdref op 26-11-2025 14:41 ]

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

vogelmans schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:05:
Of een expansievat kapot is kun je makkelijk controleren. Gewoon met een schroevendraaier of iets dergelijks tegen het vat tikken, als het gedeeltelijk hol (onderkant van het vat) klinkt dan is er niks mis met het vat, als het niet hol maar vol klinkt dan is het vat defect en zit het vol met water.
Tikken kan een aanwijzing zijn, klinken beide kanten ''vol'' dan is die wel kapot.
Ik heb vaak genoeg ''hol'' klinkende vaten losgedraaid en er achter komen dat deze toch vol staat met water.
(en een klots water in je snuit of ineens 20+ kilo in je handen)

Enige echt goede manier om een expansievat te testen is demonteren en de voordruk meten.
Maar dan heb je alles al leeg en los en kan je net zo goed vervangen. (niet als je een vat van meer dan een paar tientjes)

Please state the nature of the technical emergency

• Matthijzzz1982
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:58
Ik had hetzelfde bij mijn intergas ketel. Bij mij was de druksensor kapot.

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waarschijnlijk is het expansievat gewoon niet goed, de test met tikken is niet accuraat dus kan je daar niet van op aan. Hier ook gehad met zelfde symptomen. Voor paar tientjes nieuw expansievat gekocht en vervangen en weg zijn de problemen. Begin altijd daar.
Pagina: 1