Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gaming monitor, geen OLED

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gebruikerfz1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-11 10:12
Ik kan door de bomen het bos niet meer zien, wat is een goede 1440p gaming monitor? Ik ga vooral RPG's en adventure games spelen, geen (online) shooters. Mijn voorkeur is een iets grotere monitor zodat ik niet met mijn neus op het bureau hoef te zitten. Ik heb een lijstje gemaakt maar sta open voor suggesties en eventueel een 27inch monitor mocht deze beter zijn.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1MonitorsASUS ROG Strix XG32AQ Zwart€ 499,-€ 499,-
1MonitorsGigabyte M32QC Zwart€ 268,68€ 268,68
1MonitorsMSI Optix MPG321QRF-QD Zwart€ 426,61€ 426,61
1MonitorsSamsung Odyssey LS32BG650EUXEN Zwart€ 339,90€ 339,90
Totaal€ 1.534,19
Even een update, de MSI is onderussen 700+ euro geworden dus valt af voor een monitor die al bijna 3 jaar op de markt is.

EDIT 25 november:

Momenteel een shortlist gemaak, ik heb jaren Dell Ultrasharp monitoren gehad die mij nooit in de steek hebben gelaten dus deze vond ik ook wel interessant, is een IPS paneel, dus goede kijkhoeken ten koste van een iets minder diepe zwarte kleur (HDR zal er dus minder spectaculair uitzien denk ik?) En de Gigabyte heeft goede technieken echter is die alleen als 27 inch. Als de beeldkwaliteit wel vele malen beter is dan zal ik mij moeten schikken met een iets kleiner formaat.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1MonitorsDell G3223Q Zwart€ 577,-€ 577,-
1MonitorsGigabyte MO27Q28G Zwart€ 519,-€ 519,-
Totaal€ 1.096,-
Ik had de uitvoering: ASUS ROG Strix XG32AQ Zwart ook nog erbij staan maar als ik puur op specs af ga is de Dell voor 78,- euro net iets beter doordat deze wel 4K is ipv quad HD

[ Voor 33% gewijzigd door gebruikerfz1 op 25-11-2025 08:11 ]

Alle reacties

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:57
Is er een reden dat je geen OLED wilt?

• gebruikerfz1
Miyazono schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:32:
Is er een reden dat je geen OLED wilt?
Toch de angst voor inbranden plus dat mijn vrouw af en toe The Sims 4 wil doen die een enorm statische HUD heeft.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:25

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Hmm, ik denk dat je je daar tegenwoordig geen zorgen meer om hoeft te maken hoor. Sowieso is dat al stukken beter dan jaren geleden en "af en toe" zegt toch ook al wel voldoende. Dat is niet elke avond 5 uur achter elkaar zo te lezen. Vraag is of je met dit budget dan ook naar oled moet/kan, maar dat is een tweede vraag.

Heb je deze al doorgelezen, dat helpt ook veel:
Best Buy Guide: Monitor Best Buy Guide

youtube.com/@hisrep

• Miyazono
Als je je zorgen maakt om burn-in is dit een leuke video om te kijken YouTube: Deliberately Burning In My QD-OLED Monitor - 18 Month Update.
Tenzij je elke dag alleen maar bezig bent met office werk van 's ochtends to 's avonds valt het allemaal best wel mee dus ik zou OLED zeker nog in overweging nemen.

Anders kan uitvoering: Xiaomi G Pro 27i Wit, Zwart ook leuk zijn, wel 27 inch maar heeft wel echte HDR support door de full array local dimming wat dus voor singleplayer games super mooi gaat zijn.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Miyazono schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:48:
Als je je zorgen maakt om burn-in is dit een leuke video om te kijken YouTube: Deliberately Burning In My QD-OLED Monitor - 18 Month Update.
Tenzij je elke dag alleen maar bezig bent met office werk van 's ochtends to 's avonds valt het allemaal best wel mee dus ik zou OLED zeker nog in overweging nemen.
Ik blijf die leuk vinden omdat hij er steeds bij wordt gehaald om aan te tonen dat burnin geen probleem is, terwijl ik vind dat hij aantoont dat het wel een probleem is. In die tijdspanne (eerder al) heeft hij zichtbare burn-in gekregen bij wat hij 'deliberately burning' noemt, en een ander normaal kantoorgebruik zou noemen.

En oké, het is nog iets meer dan normaal kantoor gebruik, maar 1.5 jaar is natuurlijk ook wel extreem snel. Zo'n monitor moet toch wel een 8+ jaar mee gaan.

(En voor de volledigheid, dat is natuurlijk nog wel wat anders als regelmatig een spelletje doen met een vaste HUD).

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 24-11-2025 19:52 ]

• gebruikerfz1
Ik heb toch 8 jaar lang met 2 Dell ultrasharp 27inch monitoren gedaan dus verwacht hetzelfde te doen met de monitor die ik nu ga aanschaffen.

• Miyazono
Sissors schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:51:
[...]

Ik blijf die leuk vinden omdat hij er steeds bij wordt gehaald om aan te tonen dat burnin geen probleem is, terwijl ik vind dat hij aantoont dat het wel een probleem is. In die tijdspanne (eerder al) heeft hij zichtbare burn-in gekregen bij wat hij 'deliberately burning' noemt, en een ander normaal kantoorgebruik zou noemen.

En oké, het is nog iets meer dan normaal kantoor gebruik, maar 1.5 jaar is natuurlijk ook wel extreem snel. Zo'n monitor moet toch wel een 8+ jaar mee gaan.
Het idee is dus dat je een OLED ook niet koopt voor office gebruike maar meer voor gaming, films, etc. Dus je OLED scherm alleen gebruiken met statische content de hele dag door en nooit iets anders icm minimaal gebruik van pixel refresh en andere safety features is dus een beetje een worst case scenario. Dus het is wel degelijk een goede bron om te laten zien dat voor gaming gebruik burn-in best wel mee valt.
Ook geeft hij meerdere keren aan in de video dat zelfs met de huidige burn-in het grotendeels niet echt in de weg zit. Af en toe merkt hij de burn-in en is het vervelend, maar in veel gevallen valt het niet op.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Miyazono schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:55:
[...]

Het idee is dus dat je een OLED ook niet koopt voor office gebruike maar meer voor gaming, films, etc. Dus je OLED scherm alleen gebruiken met statische content de hele dag door en nooit iets anders icm minimaal gebruik van pixel refresh en andere safety features is dus een beetje een worst case scenario. Dus het is wel degelijk een goede bron om te laten zien dat voor gaming gebruik burn-in best wel mee valt.
Ook geeft hij meerdere keren aan in de video dat zelfs met de huidige burn-in het grotendeels niet echt in de weg zit. Af en toe merkt hij de burn-in en is het vervelend, maar in veel gevallen valt het niet op.
Voor puur en alleen gaming (of andere media content) ben ik het ermee eens. Maar als jij het hybride gebruikt, dus office + gaming, dan is dat net zo slecht als puur office.

En dat de impact dan meevalt na 18 maanden geloof ik ook wel, maar dat is natuurlijk nog helemaal niks qua tijd.

• gebruikerfz1
Een eventuele OLED scherm die ik zou overwegen is de: uitvoering: Gigabyte MO27Q28G Zwart

Deze heeft ook geen vervelend glossy scherm. Is iets prijziger dan mijn andere keuzes en volgens mij ook niet in 32" te krijgen?

• Miyazono
Sissors schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:04:
[...]

Voor puur en alleen gaming (of andere media content) ben ik het ermee eens. Maar als jij het hybride gebruikt, dus office + gaming, dan is dat net zo slecht als puur office.

En dat de impact dan meevalt na 18 maanden geloof ik ook wel, maar dat is natuurlijk nog helemaal niks qua tijd.
Nu is het ook weer het geval dat hij bij deze test dus ook echt minimaal gebruik maakt van pixel refresh en andere durability features wat ook alles behalve meehelpt. Dus ik denk dat als je dat op de standaard opties laat en je scherm na een paar minuten zonder gebruik standby laat gaan ipv na 2 uur zoals hij doet dat je dan echt veel langer doet voordat je burn-in begint te zien.

@gebruikerfz1 1440p op 32" is minder populair dan 27" en zal je dus ook minder snel vinden. Als het goed is zijn er voor 32" geen 1440p OLED's in het algemeen.
Er is ook dit anders uitvoering: Samsung Odyssey Neo G8 G85NB 32" Wit, 32" 4K VA met full array local dimming. Hier is een review https://www.rtings.com/mo...ng/odyssey-neo-g8-s32bg85

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:30
gebruikerfz1 schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:06:
Een eventuele OLED scherm die ik zou overwegen is de: uitvoering: Gigabyte MO27Q28G Zwart

Deze heeft ook geen vervelend glossy scherm. Is iets prijziger dan mijn andere keuzes en volgens mij ook niet in 32" te krijgen?
Dat is een oled met tandem pane(nieuw soort oled panel)l,die zijn sinds kort pas verkrijgbaar en zijn nog niet in 32inch beschikbaar

• gebruikerfz1
Startpost ge-update en de keuzes teruggebracht naar 2 keuzes, ik sta natuurlijk open voor alle input.

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:12
Ik heb zelf een IPS-black paneel en dat is toch wel echt mooi. uitvoering: Dell UltraSharp U2724D Zwart het contrast is geweldig. Naast een ander IPS paneel was het verschil in kwaliteit erg groot. Ook in ultrawide en 4K beschikbaar, maar wel vrij prijzig.

[ Voor 73% gewijzigd door Dekar op 26-11-2025 18:27 ]

Pagina: 1