PC en laptop op monitor met USB. Wie gebruikt muis?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-12 15:05
Ik krijg binnenkort een nieuwe monitor setup met USB hub er in, en wil graag weten hoe dit gaat werken met mijn draadloze muis zodat ik zo min mogelijk kabels hoef te wisselen.

De setup:
- draadloze muis met USB dongle in de monitor
- PC aangesloten via DisplayPort en USB-B voor de USB hub
- Laptop aangesloten via USB-C voor zowel beeld als opladen.

Kan met deze setup zowel de PC als de laptop de USB apparaten 'zien' die in de monitor gestoken zijn? En kan dan dus beide de draadloze muis tegelijk gebruiken?

Alle reacties

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar ééntje kan hem gebruiken tegelijk. Als het een beetje goed ontworpen monitor is kan hij automatisch switchen zodat de display input die op dat moment actief is gebruikt wordt om te kiezen of de laptop of de PC de muis te zien krijgt. Maar ze zien niet beide tegelijk jouw muis, het is om en om. (Uberhaupt zou dat nogal vragen zijn om problemen, als je wat op je PC doet, en de laptop krijgt dezelfde inputs).

• CU2morO
Top. Dus het hangt van de monitor af of hij daadwerkelijk de USB hub kan 'routen' via de USB-C kabel waar ook het beeldsignaal en opladen over gaat?

Het gaat om deze monitor. uitvoering: MSI MPG 491CQPX QD-OLED Zwart

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:02

FeaR

In GoT we trust

CU2morO schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:12:
Top. Dus het hangt van de monitor af of hij daadwerkelijk de USB hub kan 'routen' via de USB-C kabel waar ook het beeldsignaal en opladen over gaat?
Als de monitor over een KVM beschikt zal de USB C twee kanten op werken: inkomend/vanaf de laptop naar monitor is aansturen van de display, uitgaand/vanaf monitor naar de laptop de devices die je op monitor USB aan hebt gesloten. Het andere device communiceert los, over twee kabels. Losse USB A - B voor de op de monitor aangesloten USB devices, HDMI of DisplayPort voor beeldsignaal.

Indien USB C niet op bovenstaande manier zou werken is het hele idee van KVM weg aangezien je dan maar één input over houdt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• CU2morO
FeaR schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:53:
[...]

Als de monitor over een KVM beschikt zal de USB C twee kanten op werken: inkomend/vanaf de laptop naar monitor is aansturen van de display, uitgaand/vanaf monitor naar de laptop de devices die je op monitor USB aan hebt gesloten. Het andere device communiceert los, over twee kabels. Losse USB A - B voor de op de monitor aangesloten USB devices, HDMI of DisplayPort voor beeldsignaal.

Indien USB C niet op bovenstaande manier zou werken is het hele idee van KVM weg aangezien je dan maar één input over houdt.
Hoe kom ik er achter of die monitor een KVM heeft?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:02

FeaR

In GoT we trust

CU2morO schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:50:
[...]
Handleiding doornemen, de site van MSI checken of een simpele Google moet die vraag beantwoorden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
CU2morO schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:50:
Ik zag in de review hier op Tweakers iets staan over een KVM, mogelijk is dat wat je zoekt?

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dit heeft niets met aankoopadvies of AV te maken. Vanwege dat het specifiek om muisgebruik gaat een zetje richting forum: Overige hardware

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1