Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Douane regelmatig fout, inklaring.

Pagina: 1
Acties:

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:06
Iemand ervaring met Douane contact? Ik heb nu regelmatig dat de Douane fouten maakt bij het inklarings proces.
Ik koop som kostbare strips uit Amerika, deze strips vallen onder de 9% btw. Deze btw betaal ik bij de aankoop via het Ebay platform.

Ik heb nu tweemaal gehad dat ik werd aangerekend voor 21%, op een strip van 500 dollar tikt dat hard aan.
Februari 2024 ben ik in bezwaar gegaan (dat moet helaas via een gare PostNL robot).Na een aantal maanden eens een bericht gestuurd aan PostNL, niks. Daarna PostNL gevraagd omdat de 6 weken termijn ruim verstreken was, de Douane voa de wet dwangsom te dwingen tot een vlotte afdoening. Toen gaf PostNL ineens geen sjoege meer, maand later ik moets geduld hebben. Via klachtenformulier Douane contact gezocht met hen rechtstreeks, bracht geen soelaas. Ik was niet de bezwaarmaker dat was PostNL. Dit ging nog een tijdje zo door, en in september 2025 bericht van de Douane, bezwaar gegrond u krijgt een paar tientjes terug. Niets over de dwangsom...

Volgende pakket komt aan, opnieuw 21% gerekend. Ik ben helaas door (familie issues en stress) niet in bezwaar gegaan, maar wel weer 80 euro teveel betaald.

Vandaag opnieuw, inklaringskosten en nu 9% btw. (55 euro) Maar ik heb dus via Ebay dit al betaald.

Ik heb een tijdje terug contact gehad met de nationale ombudsman, deze gaf aan niets voor mij te kunnen doen omdat een bedrijf PostNL volgens hun de schuldige is de afhandeling van het bezwaar. Doorverwezen naar ACM. Die konden ook niet veel doen en hadden ook geen idee hoe om te gaan met PostNL als gatekeeper voor de Douane.

Aanvullend : ik werk zelf voor de Rijksoverheid, en heb in het verleden ook bezwaren afgehaald. Met mijn dienst was goed contact te krijgen door burgers en als wij over de beslistermijn gingen dan werd gewoon betaald voor het te laat beslissen.

Ik wordt een beetje moedeloos van de Douane en PostNL, maar ik kan niet de enige zijn. Iemand een tip waar ik wel aan kan kloppen?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:38
Je kunt bij PostNL als het goed is vragen om jou te machtigen om terugbetaling of bezwaar aan te vragen (in plaats van via hun bezwaar te maken). Ik heb dat wel eens bij DHL gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door OnTracK op 24-11-2025 18:43 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Op de website van de Douane staat aangegeven dat bij dubbele BTW betaling je het terug moet vragen bij de verkoper: https://www.douane.nl/ond...terugvragen-extra-kosten/ . Vast in de categorie afschuiven maar goed.

Maar is het te zien dat het al voldaan is? Geen idee hoe dat tegenwoordig gaat.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Cobb
OnTracK schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:43:
Je kunt bij PostNL als het goed is vragen om jou te machtigen om terugbetaling of bezwaar aan te vragen (in plaats van via hun bezwaar te maken). Ik heb dat wel eens bij DHL gedaan.
Dat is mij niet gelukt. Ik heb zelf per email dit aangeven aan PostNL.maar kreeg zelfs mijn dossier nummer (zonder dit nummer kon de Douane niet eens mijn bezwaar terug vinden) niet. Bij moeilijke vragen wordt er gewoon niet geantwoord door PostNL. Je kunt nu eigenlijk.alleen maar bezwaar maken via de gare robot. Met max. 100 of 200 tekens waardoor het ook nogeens nagenoeg onmogelijk is om je bezwaar goed te starten met een beroep doen op je rechten.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Cobb
Bastien schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:46:
Op de website van de Douane staat aangegeven dat bij dubbele BTW betaling je het terug moet vragen bij de verkoper: https://www.douane.nl/ond...terugvragen-extra-kosten/ . Vast in de categorie afschuiven maar goed.

Maar is het te zien dat het al voldaan is? Geen idee hoe dat tegenwoordig gaat.
Dat heb ik eerder gehoord en dat kan inderdaad als opnieuw BTW wordt gerekend maar als het foutieve BTW tarief wordt gerekend dan werkt dit niet en moet je in bezwaar.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:28
Dit zie je inderdaad regelmatig wanneer de IOSS informatie niet correct aangeleverd wordt, dan krijg je bij PostNL een 'computer says no situatie'** en zullen er inderdaad kosten volgen. Ebay verkopers zijn volgens mij vrij berucht om het niet correct opvoeren van IOSS informatie, waardoor dit vaak misgaat.

** ik heb dit wel eens bij een expediteur nagevraagd van een toenmalig werkgever. Die gaf aan dat PostNL (en andere vervoerders), bij binnenkomst simpelweg het IOSS nummer invoeren / scannen en als dan niet de correcte informatie uit de backend komt de spreekwoordelijke 'teller' gaat lopen omdat ze dan extra werk moeten verzetten.

[ Voor 35% gewijzigd door Dennism op 25-11-2025 00:05 ]

• Cobb
@Dennism in mijn geval zaten er iedere keer correcte labels op, met de juiste HS codes.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:28
Cobb schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:39:
@Dennism in mijn geval zaten er iedere keer correcte labels op, met de juiste HS codes.
Dat zegt helaas niet zoveel zo lijkt het. En lijkt juist vaak het probleem te zijn bij Ebay, dat de labels wel op orde zijn, maar dat zodra dat label gescand wordt de bij behorende informatie niet / niet correct naar voren komt in de backend van PostNL omdat het digitaal niet correct aangeleverd is door de verzendende partij en het postbedrijf dat deze partij gekozen heeft (USPS, Royal mail e.d. ), terwijl dat wel een vereiste is.

Wat dat betreft kan je vaak beter voor een internationale vervoerder kiezen die het hele traject doet, denk aan een DHL of UPS, in plaats van een vervoerder waarbij pakketten worden overgedragen onderweg.

[ Voor 14% gewijzigd door Dennism op 25-11-2025 09:49 ]

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Klinkt mij eigenlijk ook alsof de gegevens er niet helemaal correct op staan. Ik importeer met enige regelmaat en hoef nooit al betaalde belasting nogmaals te betalen mits dat goed staat. Er zijn idd aardig wat verkopers die dingen er niet juist opzetten, en dan gaat het mis. Ik heb inmiddels een soort shortlist van welke verkopers het goed doen. Koop daat het liefst, scheelt gedoe.

Wellicht dat er toch iets niet naar wens staat? PostNL is best finicky hoe het er moet staan namelijk. Dus dat het op het paket staat, zegt niet dat het goed op het pakket staat.

Overigens, de echte douane kan hier echt niks mee, die checken enkel bij de grens dat er geen illegale goederen in zitten. Die doen geen inklaring (en worden zo vaak de schuld gegeven dat ze er een pagina erover hebben). En de PostNL die jij over het algemeen spreekt kan enkel als "opdrachtgever" functioneren. De "douane" die PostNL noemt is namelijk technisch gezien een ander bedrijf dat ook PostNL heet die de inklaring regelt (beetje net zoals hoe DHL Parcel en DHL Express compleet andere bedrijven zijn). Hier komen alle pakketten binnen die niet onder couriers met eigen internationale dienstverlenging vallen (dus alles wat niet DHL, GLS, UPS, DPD, etc. is). Meestal geeft die de paketten weer aan PostNL want die heeft de taak om die pakketten rond te brengen, maar heel soms krijgt DHL Parcel ze om redenen die ik niet precies weet. Vermoed dat PostNL liever "de douane" zegt omdat mensen verschillende bedrijven met 1 naam niet snappen en ze het willen kunnen afschuiven.

Anyhow, goede process is dus idd PostNL pakketdienst klagen, die moeten het doorzetten naar PostNL inklaringscentrum, en dan de reactie van daar weer terugspelen naar jou.

Overigens is bij leveringsproblemen vaak alsnog PostNL pakketdienst het probleem. Zo heb ik ooit jaren terug de gegevens van het inklaringscentrum kunnen vinden en contact opgenomen om een pakket dat wel heel lang "bij de douane" lag. Bleek 2 weken daarvoor al vrijgegeven maar PostNL had hun eerste scan nog niet gedaan dus stond er "bij de douane". Zei leken PostNL ook aardig irritant te vinden. Zou me ook niks verbazen dat het bij jou niet lekker loopt omdat PostNL pakketdienst te lui is het goed door te zetten. Ik kan die contactgegevens van het inklaringscentrum nu niet meer vinden zo snel, maar als je die vind zou je daar wellicht kunnen vragen waarom de inklaring steeds fout gaat. Kun je het hopelijk iig voorkomen.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• Cobb
@Cambionn De douane doet wel een correctie als zij menen dat er geen btw of het verkeerde tarief is geheven. Dat doet PostNL niet.

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:42
Dit kun je alleen goed oplossen door geen BTW vooraf te betalen. Zorg voor een goede commerciële invoice en de correcte HS-code.
Is er iets fout, krijg je automatisch het hoge tarief en als particulier heb je dan deze ellende om je geld terug te krijgen.
Kun je aangeven welke code het volgens jou moet zijn en waarom die dingen onder 9% zouden vallen?

[ Voor 6% gewijzigd door n8tur3 op 25-11-2025 13:41 ]

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:16
Via ebay kun je het bedrag van ebay terugkrijgen als je dubbel aangeslagen wordt.
https://www.ebay.nl/help/...ay-purchases.html?id=4771

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Cobb schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:33:
@Cambionn De douane doet wel een correctie als zij menen dat er geen btw of het verkeerde tarief is geheven. Dat doet PostNL niet.
Ah. Zoals gezegd, het gaat bij mij eigenlijk nooit fout dus correcties heb ik geen ervaring mee. Hoe dan ook zal het idd via PostNL moeten lopen en die moet het dan weer doorspelen. En ik vermoed dat zei dat niet goed doen dat het zo'n gedoe is.

Maar ging me ook even om het gehele plaatje. Je zei bijv. dit:
Cobb schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:35:
Iemand ervaring met Douane contact? Ik heb nu regelmatig dat de Douane fouten maakt bij het inklarings proces.
Dat klopt dus niet. De Douane doet geen inklaringsproces. Dat is het inklaringscentrum van PostNL (die dus niet dezelfde PostNL is als degene die jouw pakket aflevert aan jouw deur).

De douane komt bij het inklaren eigenlijk enkel aan te pas als die PostNL ze expliciet inroept (en zelfs dan komen ze gewoon ff langs bij PostNL om te checken en daarna handelt PostNL het weer verder af). Meestal doet PostNL het lekker allemaal zelf zonder douane in te roepen. Als je wil achterhalen waarom het steeds fout gaat bij jou, zul je dus contact met die PostNL die inklaringen doet moeten zoeken.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• Cobb
@Cambionn Heb jij te maken met een product waar 21% op wordt geheven? Want daar zit bij mij vaak het probleem. Ik voer iets in waar 9% btw voor moet worden betaald en dat vaak al gedaan heb. Soms betaal ik dubbel en dan moet ik via Ebay mijn geld terug zien te krijgen. En soms rekenen ze foutief 21% en moet ik dus in bezwaar bij de Douane via PostNL en dat laatste is dus een ondoenlijk proces geworden. Het weerhoud mij er zelfs van om sommige kostbare comics maar aan te schaffen.

[ Voor 8% gewijzigd door Cobb op 25-11-2025 16:50 ]

• Pablo 3
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:40
Let ook op een verschil tussen de US HS-code en de EU HS-code. Dit komt vaak niet overeen.
EU HS-code bestaat uit 10 cijfers, en in bijzondere gevallen een aanvullende Taric-code.

[ Voor 33% gewijzigd door Pablo 3 op 25-11-2025 18:03 ]

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:26
Ok in eerste instantie snap ik dat je naar de douane wijst. Het is echter zo dat postNL voor jou een invoeraangifte heeft gedaan.
Als er een verkeerd tarief is berekend dan heeft postNL een verkeerde aangifte gedaan.
Tenzij de douane die heeft gecorrigeerd zijn zij hier dus niet debet aan.
Je doet dus nu eigenlijk bezwaar tegen de aangifte die postNL heeft gedaan.

Je btw wordt bij invoer betaald, dus bij de invoeraangifte, vaak hoort daar een afspraak bij of jij dit betaald of de verkoper. Als ebay btw bij jou berekend, maar jij deze dus bij invoer nog moet betalen dan gaat er iets niet goed. Bij de invoer moet deze sowieso betaald worden en als postNL deze.bij jou neerlegt, dan heeft ebay deze vermoedelijk ten onrechte in rekening gebracht.

Oh en de douane heeft een contact center voor particulieren en bedrijven. Ff googlen dan vind je die wel!

[ Voor 6% gewijzigd door TooTall_NL op 25-11-2025 20:17 ]

Pagina: 1