Vattenfall Warmtelink VA6 uitlezen via Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Robtrip
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:30
Heeft er iemand ervaring met het lokaal uitlezen van de VA6 Warmtelink van Vattenfall? Ik wil de data graag in Home Assistant krijgen.

Het apparaat is gemaakt door Aurum en lijkt erg op hun 'Nextalink' gateway. Ik hoop dat ik de Modbus RJ-45 poort kan gebruiken, maar ik loop vast op de pin-layout.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fhftb06WCA5BS-Npz4XebkcHX4Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EsV6i5AJwfYfTWDvhzktu5Hj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FH9OUv7BGIWAMssnUAM1G1Ed2Iw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ig2hNaQ4MqPd5aK1nrZkfuRf.jpg?f=fotoalbum_tile
Wat ik tot nu toe heb geprobeerd:
  • Een RJ-9 P1 meter aangesloten (bedoeld voor slimme meters, geen data).
  • De "Smartgateways.nl WarmteLink Gateway" (RJ-11) geprobeerd, geen data
  • Een generieke RJ-45 naar USB Modbus converter (geen data, ik vermoed een afwijkende pin-layout).
Vattenfall support geeft aan dat het uitlezen van de poort niet softwarematig geblokkeerd wordt, maar ze kunnen geen technische specs delen. Er is online vrijwel niets te vinden over deze specifieke module.

Weet iemand de pin-out van de RJ-45 poort of heeft iemand deze module al succesvol gekoppeld?
Mijn dank is groot _/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door Robtrip op 24-11-2025 17:24 ]

Beste antwoord (via Robtrip op 05-12-2025 22:29)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:57
Of meten t.o.v. de ground van de barrelconnector (even doorpiepen op ohm-meting met stroom eraf).
Dan weet je de ground al, en kun je met die ground meten wat een voedingspin is. De twee die overblijven zijn dan het modbus signaal waarschijnlijk. En modbus is niet gevoelig voor polariteit (correct me if i'm wrong).

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 24-11-2025 22:03 ]

Alle reacties

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Je zou een eenvoudige logic analyzer kunnen kopen (minder dan tien euro) om een idee te krijgen van het protocol en de pinout.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • Beste antwoord

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:57
Of meten t.o.v. de ground van de barrelconnector (even doorpiepen op ohm-meting met stroom eraf).
Dan weet je de ground al, en kun je met die ground meten wat een voedingspin is. De twee die overblijven zijn dan het modbus signaal waarschijnlijk. En modbus is niet gevoelig voor polariteit (correct me if i'm wrong).

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 24-11-2025 22:03 ]