Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Thom.Seagal
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:15
Voor mijn nieuwe baan, waarbij ik thuiswerk, heb ik een appart netwerk ingesteld op mijn udm pro se. Ik heb een extra vlan gemaakt met als id 10. Zodra ik dit vlan aanzet verliest mijn main vlan (id1) internet. Android gebruikers worden helemaal gedisconnect. En op iphone blijven item laden.

Vlan 10 heeft een eigen wifinetwerk wat word uitgezonden op 1 acces point. Maar alle acces point hebben last van het internet verlies.

Ik heb een udm pro se. Die gaat naar een flex-xg. Daarop zit een u7 pro die 2 wifi netwerken uitzend. 1 voor algemeen, en 1 voor werk. De poort settings van de switch staan correct voor zover ik zie.
Volgens ubiquiti zou deze setup gewoon moeten werken.

Kwa software zit ik met alles op de laatste official release.
  • UDM SE 4.4.8
  • Network 9.5.21
Hieronder screenshots van mijn settings.

Hoofd netwerk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VcaHnk9cnImZpo3A0AFoGQ1wGoM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pMhHMqepDlcPRcTAIiW79urX.png?f=fotoalbum_large

Werk netwerk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xw5_6adMwKINx60hQwELqN-kInY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3sjrXqSxYPj4AUN8IDJ91d7i.png?f=fotoalbum_large

Algemene netwerk instellingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJKD0yQjDJ0H8krYr7TFctJcVFw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5TIXYD3SXNqPT8MDtoJ4veKg.png?f=fotoalbum_large

Poort setting van de Flex-XG
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpSf8GTp3DMurqcb83qdf0AR2Xk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0TPhffiEGIugiRCtIAI7p4mm.png?f=fotoalbum_large

Firewall settings zodat vlan 10 geen apparaten kan pingen of zien uit vlan 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNZvD9TEKkEBnlDVnFRZy2rJYJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zAQipImtP3MnSWtGrx3gUUJY.png?f=fotoalbum_large

Wifi settings van hoofd netwerk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6mGY2WTBt_IGSGawReHBy80AUo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tzFSEvOFYN0XJGlJkOmsQOAH.png?f=fotoalbum_large

Wifi settings van werk netwerk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bu0K_zEBvnsCQi005jzgnonk5fA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n7p5Stm7OXvY1IhWaswSZaYG.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:29
Wat bedoel je hiermee?

Het heeft mijn voorkeur eerst alles werkend te maken en daarna pas restricties als firewall regels, verbergen SSID, etc aan te zetten. Dat maakt troubleshooten een stuk eenvoudiger.

[ Voor 40% gewijzigd door FredvZ op 24-11-2025 18:31 ]

Spel en typfouten voorbehouden

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:21

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wat is de gateway zone?
Voor de afzonderlijke wifi, als je weet welke apparaten er op gaan zitten kun je bvb 2.4G en 6G afzetten.
Alsook moet je niet zeggen tegen de switch en udm-se welke poorten welke vlans mogen doorgegeven worden ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Thom.Seagal
FredvZ schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:26:
[...]

Wat bedoel je hiermee?

Het heeft mijn voorkeur eerst alles werkend te maken en daarna pas restricties als firewall regels, verbergen SSID, etc aan te zetten. Dat maakt troubleshooten een stuk eenvoudiger.
Ik dacht dat alles werkte. Tot familie begon te klagen over het internet. Ik zag namelijk geen gekke dingen met instellen.
En wat ik bedoel met aanzetten. In unifi kun je het netwerk ook pauzeren. Wanneer vlan10 op pauze staat werkt vlan1 foutloos. Wanneer ik vlan10 weer aanzet. Dan krijgt vlan 1 weer problemen

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Stom ding, maar de udm al eens herstart.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Thom.Seagal
Damic schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:41:
Stom ding, maar de udm al eens herstart.
Ja, heb elk apparaat al herstart.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zoals @FredvZ al zei: zet die fw regels eens af en zie wat er dan gebeurd en dan 1 voor 1 terug aan, maar laat wel de rest van de kroost het weten dat er mogelijk internet uitval is
To troubleshoot the issue where your Unifi Dream Machine Special Edition (UDM-SE) and UCG-Flex-XG have no internet on VLAN 1 when VLAN 10 is enabled, consider the following steps:
Configuration Overview
Basics of VLANs

VLAN 1: Typically used for management and possibly general LAN traffic.
VLAN 10: Might be set up for a specific purpose (e.g., IoT, guest network, etc.).

Factors to Investigate

VLAN Configuration: Ensure that both VLANs are configured correctly within the UDM-SE.
Routing: Check if routing between VLANs is properly configured. The UDM needs to know how to route traffic between VLANs.
Firewall Rules: Verify that there aren't firewall rules preventing traffic from traveling between VLAN 1 and the internet.

Troubleshooting Steps
Check VLAN Settings

Go to the UniFi Network Controller.
Navigate to Settings > Networks and check both VLAN configurations.
Ensure that the VLAN ID and Subnet for both VLANs are correctly assigned.

Verify DHCP Settings

Ensure that DHCP settings for VLAN 1 are active.
Check if devices within VLAN 1 are obtaining IP addresses correctly.

Inspect Firewall Rules

Head to Settings > Firewall.
Look for any rules that might be restricting traffic from VLAN 1.
Confirm that there are no rules preventing VLAN 1 from accessing the internet.

Enable Inter-VLAN Routing

If you want devices on VLAN 10 to communicate with VLAN 1, ensure that inter-VLAN routing is enabled.
Check Settings > Routing & Firewall and ensure routing policies allow traffic as needed.

Test with VLAN 10 Disabled

Disable VLAN 10 temporarily and verify if internet access returns to VLAN 1.
If it does, the issue likely lies within the configurations associated with VLAN 10.

Logs and Status

Check the Status and Logs sections in the UniFi Controller to see if there are any error messages related to the VLANs.
Inspect device logs in the UCG-Flex-XG for any pertinent error messages.

Summary of Common Configuration Issues
Issue Description
Incorrect VLAN Settings VLAN IDs/ranges not matching properly.
DHCP Issues VLAN 1 not providing IP addresses correctly.
Firewall Restrictions Rules blocking internet access.
Routing Misconfiguration Lack of routing between VLANs or to the internet.

If the problem persists after these checks, it may be beneficial to consult the UniFi support forums or documentation for further guidance specific to your configuration.

[ Voor 87% gewijzigd door Damic op 24-11-2025 20:11 ]

• Thom.Seagal
Damic schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:50:
Zoals @FredvZ al zei: zet die fw regels eens af en zie wat er dan gebeurd en dan 1 voor 1 terug aan, maar laat wel de rest van de kroost het weten dat er mogelijk internet uitval is

[...]
Heb deze lijst al gedaan. Hielp niet.

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Is er een reden waarom je je hoofdnetwerk DNS op 'Auto' hebt gezet,
en je werk netwerk DNS op 1.1.1.1 en 8.8.8.8 ?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

EverLast2002 schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:34:
Is er een reden waarom je je hoofdnetwerk DNS op 'Auto' hebt gezet,
en je werk netwerk DNS op 1.1.1.1 en 8.8.8.8 ?
Het zal toch niet zo zijn?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik heb nog nooit gewerkt met een udm pro,
maar ik zie Default Gateway op 'Auto' staan.
Is de udm pro zelf de Gateway, dan zou ik hier 192.168.1.1 invullen
en voor vlan 10 lijkt mij logisch 192.168.10.1
Maar nogmaals ik ken die udm apparaten niet, ik gebruik zelf OPNsense.

[ Voor 27% gewijzigd door EverLast2002 op 24-11-2025 22:47 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

sowieso is "blok work to gateway" wel apart, maar geen idee hoe dat werkt, en hoe dat VLAN 1 zou beperken, ik gok op DNS :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1