Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-11 14:22
Deze post is meer speculatie / ik zou willen dat, dan dat het echt concreet is. En nieuwsgierigheid waarom het niet kan / er niet is.

Dat zit zo: ik doe dus veel focus stacking met mijn Sony A7R V. Soms gebruik ik de pixelshift-multishoot mode en dan maakt de body 16 losse opnamen per keer dat je de ontspanknop indrukt. Die worden dan gecombineerd tot één opname van 240 megapixel.

De microscoopobjectieven die ik gebruik hebben zeer hoge resolutie en (door optische wetmatigheden) zeer kleine scherptedieptes van enkele micrometers. Als je dus in je foto wat diepte wilt zul je grote hoeveelheden foto's moeten nemen (soms meer dan duizend). Ik doe dit op een rail stappemotor met controller, dus praktisch is dat simpel.

Wat iriitanter is, is de hoeveelheid data :+ 1000 shots geeft zestienduizend ARW files van 120 MB stuk. Dat is bijna 2TB. Tethered shooting (en de data direct naar de pc wegschrijven) gaat héél traag. Volgens chatgpt komt dat omdat die manier van schrijven nog via een usb2 bus gaat.... :'(

Dan zit je dus aan snelle SD of CF Express A kaarten en die zijn reteduur tov vergelijkbare snelheden NVME / M.2. Ik heb net 2 1TB V60 kaartjes besteld à €300 per stuk. :'(

Dus nu vraag ik me af: in theorie zou je toch prima een stukje hardware in de vorm van een CF Express A kaartje kunnen maken. In dat kaartje zit dan een controller waardoor de camera denkt dat het CF Express A is, maar achter die controller zit nog een CPU oid die zorgt dat achter de schermen gewoon NVME hangt (met een kabel aan het kaartje). Dan druk je dus effectief een adapter met controller in je camera en kan je extern een NVME hangen. Die zijn veel goedkoper dan CF Express A kaartjes.

Wat mis ik hier?