• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-12 17:55
Deze post is meer speculatie / ik zou willen dat, dan dat het echt concreet is. En nieuwsgierigheid waarom het niet kan / er niet is.

Dat zit zo: ik doe dus veel focus stacking met mijn Sony A7R V. Soms gebruik ik de pixelshift-multishoot mode en dan maakt de body 16 losse opnamen per keer dat je de ontspanknop indrukt. Die worden dan gecombineerd tot één opname van 240 megapixel.

De microscoopobjectieven die ik gebruik hebben zeer hoge resolutie en (door optische wetmatigheden) zeer kleine scherptedieptes van enkele micrometers. Als je dus in je foto wat diepte wilt zul je grote hoeveelheden foto's moeten nemen (soms meer dan duizend). Ik doe dit op een rail stappemotor met controller, dus praktisch is dat simpel.

Wat iriitanter is, is de hoeveelheid data :+ 1000 shots geeft zestienduizend ARW files van 120 MB stuk. Dat is bijna 2TB. Tethered shooting (en de data direct naar de pc wegschrijven) gaat héél traag. Volgens chatgpt komt dat omdat die manier van schrijven nog via een usb2 bus gaat.... :'(

Dan zit je dus aan snelle SD of CF Express A kaarten en die zijn reteduur tov vergelijkbare snelheden NVME / M.2. Ik heb net 2 1TB V60 kaartjes besteld à €300 per stuk. :'(

Dus nu vraag ik me af: in theorie zou je toch prima een stukje hardware in de vorm van een CF Express A kaartje kunnen maken. In dat kaartje zit dan een controller waardoor de camera denkt dat het CF Express A is, maar achter die controller zit nog een CPU oid die zorgt dat achter de schermen gewoon NVME hangt (met een kabel aan het kaartje). Dan druk je dus effectief een adapter met controller in je camera en kan je extern een NVME hangen. Die zijn veel goedkoper dan CF Express A kaartjes.

Wat mis ik hier?

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:08
Schiet sowieso in compressed raw, niet lossless als je teveel data hebt. Ik schiet al vele jaren zo met mijn A7R III (daar is geen keuze voor lossless compressie, enkel uncompressed). Je ziet geen verschil, tenzij je 4+ stops gaat pushen, dan kun je al pixelpeepend het verschil zien.

Hier lees ik dat de usb-c connectie zo'n 150-200MB/s haalt (80GB in 2 minuten wordt aan het einde ook genoemd, maar dat is wel heel snel). Via Ethernet gaat ook, maar dat is met slechts 1Gb/s.

[ Voor 11% gewijzigd door Universal Creations op 02-12-2025 11:50 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-12 17:55
Universal Creations schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:50:
Schiet sowieso in compressed raw, niet lossless als je teveel data hebt.
Dat gaat helaas niet. Met de 16-shit Pixelshift multishooting heb je enkel en alleen de keuze uit uncompressed raw files van 118MB per stuk. 16 stuks per trigger release.

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-12 00:15
Je hebt heel veel cf express naar andere opslag adapters maar deze zijn best prijzig voor nvme. Maar misschien is het voor jou de investering waard: https://www.amazon.nl/ZIT...-compatibel/dp/B08HJB2C6L

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@nielsgeode helaas heb ik hier geen ervaring mee, maar ik ben wel razend benieuwd hoe zo een foto er dan uit zien (en ook waarvan deze is). Heb je een voorbeeldje?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar