Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• DrWillyJ
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 25-11 07:36
Mijn vraag
Ik maak gebruik van 16GB DDR4 (kingston) op dit moment en ervaar geen issues. Er staat een nieuwe GPU op de planning (twijfel nog welke) en wil eigenlijk daarmee ook het geheugen naar 32GB upgraden.

Ik lees verschillende dingen omtrent 2 en 4 modules. Wie gebruikt er 4 modules, ervaar je issues, wat raad je aan? Of is het toch beter om gewoon 2 nieuwe te kopen van 16GB stuk?

Relevante software en hardware die ik gebruik
AMD 5600x
Asus tuf gaming A520M plus
2x8GB DDR4 - 3200
PSU: 750 watt
GPU: word vervangen

Beste antwoord (via DrWillyJ op 25-11-2025 07:27)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-11 22:14

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Lang geleden toen ik m'n AMD Bulldozer systeem ging bouwen vroeg ik hier ook nog eens voor advies mbt geheugen. Of ik 2x 8 GB moest nemen om 16 GB te hebben. Werd er meermaals 4x 4 GB aanbevolen. Gevolg: m'n 1833 MHz geheugen kon niet harder dan 1600 MHz, want de geheugencontroller kon niet meer aan. Had ik 2 modules van 8 GB genomen, was het geen probleem.

Tegenwoordig is het wel wat beter, maar als je je geheugen wilt verdubbelen, zeker met DDR 4 op 3200 MHz, kan je het beter bij 2 modules houden. Naast de geheugencontroller heb je namelijk ook nog met signaal integriteit te maken. Dit is wat gevoeliger met 4 modules, waardoor je mogelijk niet de volle snelheid kan draaien.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
DrWillyJ schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:17:

Ik lees verschillende dingen omtrent 2 en 4 modules.
wij kunnen niet ruiken wat je leest. Dus wat lees je?

Maar persoonlijk 2 de zelfde sticks tenzij je veel meer ram nodig hebt,
dus
2x8
2x16
2x32
2x64

met natuurlijk de goede technische getalletjes zodat het snel en goed met je cpu en mamabord werkt

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

2 modules gebruiken.

Acties:
  • Beste antwoord

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-11 22:14

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Lang geleden toen ik m'n AMD Bulldozer systeem ging bouwen vroeg ik hier ook nog eens voor advies mbt geheugen. Of ik 2x 8 GB moest nemen om 16 GB te hebben. Werd er meermaals 4x 4 GB aanbevolen. Gevolg: m'n 1833 MHz geheugen kon niet harder dan 1600 MHz, want de geheugencontroller kon niet meer aan. Had ik 2 modules van 8 GB genomen, was het geen probleem.

Tegenwoordig is het wel wat beter, maar als je je geheugen wilt verdubbelen, zeker met DDR 4 op 3200 MHz, kan je het beter bij 2 modules houden. Naast de geheugencontroller heb je namelijk ook nog met signaal integriteit te maken. Dit is wat gevoeliger met 4 modules, waardoor je mogelijk niet de volle snelheid kan draaien.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05:04
Met de normale consumer hardware wil je eigenlijk altijd 2 doen. Bij 4 split je de snelheid in plaats van dat het sneller gaat. Mocht je later upgraden kan je er ook 2 sticks bij doen.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• DrWillyJ
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 25-11 07:36
Bedankt allemaal. Ik ga het t.z.t. vervangen voor 2x16 ipv 4 losse modules.
Pagina: 1