Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• BSM
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 24-11 17:09
Mijn vraag
In het UniFi dashboard kan ik de status zien van de verbinding tussen mijn router en de ISP (in mijn geval Ziggo). Als er een storing is, zie ik dit als een rode streep in de grafiek. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRcPzLHe39dKpiHGz8NgWlsO4oE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iXXvqj6QEpnNjjtirgGpVK3F.png?f=fotoalbum_large
ik kan hier alleen de geschiedenis niet van terug zien. Als ik naar het detailscherm ga, is er vrijwel geen geschiedenis van deze verbinding.

Het zou handig zijn om verder terug te kunne zien. Soms merk ik pas later dat bepaalde smart home apparatuur (bv slimme verwarming) niet goed werken, en soms gerestart moeten worden na een internet uitval. Het is dan handig om achteraf te kunnen zien of (en wanneer) er precies een storing is geweest die dit veroorzaakt heeft.

Is er een manier om deze geschiedenis langer in te zien?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Unifi Gateway max
Unifi Cloudkey Gen 2 plus
Ziggo router(iets over een maand geleden geinstaleert, dus vrij nieuw)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb ge-googled.
Het blijkt dat het niet mogenlijk is, maar ik heb geen concrete antwoord gevonden.
Ik heb wel suggesties gezien dat die informatie beschikbaar is in de logs, under critical, maar ik zou liever wel een grafiek hebben met een langere geschiedenis(waar ik bv kan filteren op datum, maar dat hoeft niet per se)

Dank!

Beste antwoord (via BSM op 24-11-2025 17:02)

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:53

eagle00789

Est. November 2005

Ik kan bij mij in de rechter bovenhoek bij de grafiek, kiezen welk tijdspanne ik wil zien. Ik kan daar kiezen uit 1U, 1D, 1W of 1M

Alle reacties

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:27
Ik geloof dat die functie vrij onbetrouwbaar is bij unifi. Die kan roepen "rood" terwijl er niets aan de hand is.
Sowieso valt een ziggo verbinding normaliter niet frequent uit, als je dat wel hebt zie je dat dat vaak in de modem log terug en zou ik een storing melden

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • Beste antwoord

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:53

eagle00789

Est. November 2005

Ik kan bij mij in de rechter bovenhoek bij de grafiek, kiezen welk tijdspanne ik wil zien. Ik kan daar kiezen uit 1U, 1D, 1W of 1M

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:18

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Ik denk dat je jezelf een andere vraag moet stellen, welk probleem ik nou daadwerkelijk te troubleshooten?
Als ik jouw probleem lees is het dus dit...
"Soms merk ik pas later dat bepaalde smart home apparatuur (bv slimme verwarming) niet goed werken, en soms gerestart moeten worden na een internet uitval."

Wellicht is de Ziggo verbinding helemaal prima en heb je een WiFI issue, een (cloud) reconnect zou imo nooit de reden moeten zijn voor een (client) reset. Zijn de clients bedraad of via WIFI aangesloten?
Welk AP (access point) gebruik je? Wat zijn de client logs? Een "internet uitval" kan zijn een uitval vanaf een WIFI client, een router, of vanaf een (docsis) modem.

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:51
eagle00789 schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:41:
Dit dus inderdaad. @BSM Je tijdspanne staat op 1 dag :)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:38

franssie

Save the albatross

En wil je toch meer detail en monitoring en je hebt een server, dan kan je dit ook nog gebruiken
https://www.paessler.com/...o-free-network-monitoring

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:59

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je perse een melding wilt hebben kan je je Gateway events notification aanzetten maar daar heb je uiteraard wel een backup verbinding voor nodig.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• BSM
laurens0619 schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:36:
Ik geloof dat die functie vrij onbetrouwbaar is bij unifi. Die kan roepen "rood" terwijl er niets aan de hand is.
Sowieso valt een ziggo verbinding normaliter niet frequent uit, als je dat wel hebt zie je dat dat vaak in de modem log terug en zou ik een storing melden
We hadden een tijdje best een groot probleem met ziggo dat het netwerk de hele tijd uitviel. Nadat we een nieuwe router kregen, was er nog steeds een probleem.
We hebben toen onze router, prima werkend maar wel 10+ jaar oud, vervangen met de gateway(we hadden al een cloudkey en unifi AP's)
Dat hielp nog steeds niet, dus heeft ziggo de kabel en aansluiting vervangen wat heeft geholpen.
We hebben wel de gateway gehouden.
Het hebben van een soort grafiek, al is het niet 100% betrouwbaar zou feel helpen in troubleshooting.

• BSM
eagle00789 schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:41:
Die had ik niet gezien! Bedankt!
Mijn scherm was net de maat van een aantal van de filters te laten zien, zonder te laten blijker dat er meer verstop zitten achter een scrol :*)

• BSM
MasterL schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:42:
Ik denk dat je jezelf een andere vraag moet stellen, welk probleem ik nou daadwerkelijk te troubleshooten?
Als ik jouw probleem lees is het dus dit...
"Soms merk ik pas later dat bepaalde smart home apparatuur (bv slimme verwarming) niet goed werken, en soms gerestart moeten worden na een internet uitval."

Wellicht is de Ziggo verbinding helemaal prima en heb je een WiFI issue, een (cloud) reconnect zou imo nooit de reden moeten zijn voor een (client) reset. Zijn de clients bedraad of via WIFI aangesloten?
Welk AP (access point) gebruik je? Wat zijn de client logs? Een "internet uitval" kan zijn een uitval vanaf een WIFI client, een router, of vanaf een (docsis) modem.
als ik het me goed herinner, bleek het probleem wegens het constant uitvallende internet, en de DHCP op onze oude router niet goed werkte, voor problemen zorgde met de smart home apparatuur.

We hebben een systeem van unifi router/gateways en AP's.

• BSM
DukeBox schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:57:
Als je perse een melding wilt hebben kan je je Gateway events notification aanzetten maar daar heb je uiteraard wel een backup verbinding voor nodig.
dat zou wel het handigst zijn.
Ik heb wat gezoght, zonder success, maar misschien een soort adapter sim kaart naar ethernet wat een backup verbinding kan creeren, ten minste om te weten dat er iets aan de hand is.

• BSM
franssie schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:56:
En wil je toch meer detail en monitoring en je hebt een server, dan kan je dit ook nog gebruiken
https://www.paessler.com/...o-free-network-monitoring
we hebben een (best oude) synology nas.
Zou dat werken?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:38

franssie

Save the albatross

BSM schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:09:
[...]

we hebben een (best oude) synology nas.
Zou dat werken?
Ik heb er geen ervaring mee, maar hier worden een aantal opties genoemd:
https://www.reddit.com/r/..._from_the_synology/?tl=nl

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1