Tesla verwacht handenvrij rijden in februari 2026 in NL te…

Pagina: 1
Acties:

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Artikel: nieuws: Tesla verwacht handenvrij rijden in februari 2026 in NL te kunnen uit...
Auteur: @Hayte
De RDW heeft inmiddels gereageerd op https://www.rdw.nl/nieuws...nleiding-van-oproep-tesla
Indien er geen nieuw artikel wordt geplaatst is het misschien goed om dan ook meteen het originele artikel aan te passen. Er staat daar dat het alleen voor handen los op de snelweg zou zijn. Dat klopt niet: het gaat om de volledige FSD Supervised functionaliteit ook op niet-snelwegen. Dat is ook veel meer dan alleen handen los: het gaat vooral om SIM: System Initiated Manoeuvres. Het systeem kan zelfstandig rijstrook wissels of afslagen uit gaan voeren zonder inbreng van de bestuurder

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:47

Hayte

Nieuwsredacteur
pdidi schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:39:
Artikel: nieuws: Tesla verwacht handenvrij rijden in februari 2026 in NL te kunnen uit...
Auteur: @Hayte
De RDW heeft inmiddels gereageerd op https://www.rdw.nl/nieuws...nleiding-van-oproep-tesla
Indien er geen nieuw artikel wordt geplaatst is het misschien goed om dan ook meteen het originele artikel aan te passen. Er staat daar dat het alleen voor handen los op de snelweg zou zijn. Dat klopt niet: het gaat om de volledige FSD Supervised functionaliteit ook op niet-snelwegen. Dat is ook veel meer dan alleen handen los: het gaat vooral om SIM: System Initiated Manoeuvres. Het systeem kan zelfstandig rijstrook wissels of afslagen uit gaan voeren zonder inbreng van de bestuurder
Dat van SIM had ik verkeerd begrepen, ik dacht dat dat de systemen zijn die nog verificatie van de bestuurder vragen. Dat heb ik aangepast! Ik vraag me alleen hardop af of ze daadwerkelijk bedoelen dat FSD ook van de snelweg af moet werken. Het lijkt mij namelijk behoorlijk ambitieus - om maar niet naïef te zeggen - om te verwachten dat de RDW in februari akkoord gaat met zo'n gigantisch groot pakket dat op meerdere fronten verdergaat dan alle andere concurrenten die in Europa actief zijn. Hands-off, eyes-on op de snelweg is al behoorlijk 'nieuw' in Europa, laat staan als je dat óók buiten de snelweg wil doen én de auto zelfstandig acties wil laten uitvoeren, zonder invloed van de bestuurder. Ik heb Tesla ook om verduidelijking gevraagd, maar die willen ze op dit moment niet geven. Ik lees het ook niet direct in de tweet van Tesla, ze hebben het alleen over Level 2 buiten de snelweg, wat in principe al kan. Ik zag dat @Fire69 en @Richh me ook hadden getagged, dus die tag ik hier weer. Overigens excuses voor de late reactie, ik was gisteren vrij.

• pdidi
  • Niet online
Het is niet voor niets dat de RDW er al een jaar lang mee bezig is. En ik denk dat je er zeker van kunt zijn dat het ook om SIM buiten snelwegen gaat. Zie daarvoor ook al de vele teaser filmpjes die allemaal in een Europese stad zijn gemaakt door Tesla Europa afgelopen jaar (inclusief rondje Vondelpark in Amsterdam)

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:47

Hayte

Nieuwsredacteur
pdidi schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:06:
Het is niet voor niets dat de RDW er al een jaar lang mee bezig is. En ik denk dat je er zeker van kunt zijn dat het ook om SIM buiten snelwegen gaat. Zie daarvoor ook al de vele teaser filmpjes die allemaal in een Europese stad zijn gemaakt door Tesla Europa afgelopen jaar (inclusief rondje Vondelpark in Amsterdam)
Die video's had ik ook gezien, ja, maar dat bewijst wat mij betreft niet dat dat deel van FSD ook valt onder het goedkeuringsproces dat in februari afgerond moet zijn. Tesla is berucht om de onduidelijke communicatie en beloftes die niet uitkomen, daarom wil ik extra voorzichtig en extra kritisch zijn bij wat ze zeggen.

• pdidi
  • Niet online
Hayte schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:11:
[...]

Die video's had ik ook gezien, ja, maar dat bewijst wat mij betreft niet dat dat deel van FSD ook valt onder het goedkeuringsproces dat in februari afgerond moet zijn. Tesla is berucht om de onduidelijke communicatie en beloftes die niet uitkomen, daarom wil ik extra voorzichtig en extra kritisch zijn bij wat ze zeggen.
Eens om kritisch te kijken wat Tesla zegt. Wat er letterlijk in de X post staat: ...for yet-to-be-regulated behaviors like Level 2 systems off-highway. Het gaat dus o.a. om Level 2 acties buiten de snelwegen die nog niet gereguleerd zijn in UN-R-171 DCAS. Omdat ze nog niet gereguleerd zijn, moet er gebruik worden gemaakt van Artikel 39, om zo toch een uitzonderings goedkeuring te verkrijgen.
Overigens heeft Tesla op zijn FSD website al de volgende clausule staan, dus handen los is nog allerminst zeker:
In bepaalde landen is het gebruik van FSD (Supervised) zonder de handen aan het stuur niet toegestaan. Neem de lokale regelgeving in acht.

[ Voor 24% gewijzigd door pdidi op 25-11-2025 09:44 ]

• pdidi
  • Niet online
Hayte schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:11:
[...]

Tesla is inmiddels begonnen met FSD demo ritten in diverse Europese landen (zoals Duitsland), met SIM zonder handen aan het stuur binnen de bebouwde kom. De verwachting is dat ook in Nederland deze of volgende week er aangemeld kan gaan worden om mee te rijden. Misschien leuk voor een Tweakers item als iemand van jullie mee gaat rijden. Hou deze pagina in de gaten

[ Voor 11% gewijzigd door pdidi op 01-12-2025 22:17 ]

Pagina: 1