Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bouwkavel voor twee woningen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 911911SB
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19:52
Met twee gezinnen zouden we een bouwkavel willen kopen om hier vervolgens twee vrijstaande woningen op te kunnen bouwen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zie vooral bouwkavels waarbij er slechts één woning op gebouwd mag worden. Heeft iemand ervaring met het proces van kavelsplitsing om vervolgens voor de twee kavels een bouwbestemming te verkrijgen?

Alle insights zijn meegenomen!

Alle reacties

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:51
Interessant topic waar ik ook graag meer info over wil, dus ik volg deze even.

Voor zover ik zelf kon vinden is dit eigenlijk niet te doen, want zodra de gemeente mee werkt dan zou de verkoper dat ook zelf allang hebben gedaan.. maar ik kan mij vergissen.

Verder zijn bouwkavels (voor particulieren) in NL uiterst schaars dus iets vinden is vaak toch onpraktisch of onmogelijk, ook al zou het mogen?

Daarnaast worden bouwkavels door gemeenten voor particulieren juist vaak verloot met veel voorwaarden, o.a. dat je zelf er een huis op moet (laten) bouwen, met zelfbewoningsplicht, en niet mag verkopen of door een ander in gebruik mag laten nemen (en dus ook niet mag splitsen).

Als het juridisch niet tegen werkt, dan is het de praktische kant wel, dus ik heb dat idee in ieder geval al lang laten varen.. neemt niet weg dat ik graag heb dat iemand bewijst dat ik ongelijk heb!

[ Voor 58% gewijzigd door grasmanek94 op 24-11-2025 12:56 ]

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:37
Bestemmingsplan checken en dus ook de gemeente. Succes!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:29
911911SB schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:47:
Met twee gezinnen zouden we een bouwkavel willen kopen om hier vervolgens twee vrijstaande woningen op te kunnen bouwen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zie vooral bouwkavels waarbij er slechts één woning op gebouwd mag worden. Heeft iemand ervaring met het proces van kavelsplitsing om vervolgens voor de twee kavels een bouwbestemming te verkrijgen?

Alle insights zijn meegenomen!
Of het mogelijk is ligt vooral aan het bestemmingsplan en dus of de gemeente het er mee eens is of niet. Het splitsen zelf stelt niet zo heel veel voor (maar kost wel wat.), maar daarmee mag je nog niet een 2e huis op dat stuk van het perceel zetten. En daarvoor moet je dus bij de gemeente zijn, omdat die kan aangeven of er mogelijkheden zijn.

[removed]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mijn ervaring is dat het op de plekken waar het mag niet kan en op de plekken waar het kan niet mag, maar er zijn altijd uitzonderingen, bestemmingswijzigingen etc.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 24-11-2025 12:59 ]

• grasmanek94
twain4me schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:58:
Mijn ervaring is dat het op de plekken waar het mag niet kan en op de plekken waar het kan niet mag, maar er zijn altijd uitzonderingen, bestemmingswijzigingen etc.
Voor zover ik zelf kon vinden is dit eigenlijk niet te doen, want zodra de gemeente mee werkt dan zou de verkoper dat ook zelf allang hebben gedaan.. maar ik kan mij vergissen.
Dat dus, waarom een kavel verkopen voor 500.000 als opgesplitst kan worden en elk voor 300.000 verkocht kan worden.

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:12
Dat kun je nagenoeg wel vergeten. Als het te verdelen was voor het realiseren van het bestemmingsplan dan was dat al wel gedaan en de winst door het creeren van een tweede kavel al in de zakken van iemand verdwenen. Dan zou je een bestaande woning met een groot kavel moeten vinden en de gemeente overtuigen van het opsplitsen na sloop van huidige woning. Daar zitten dan direct weer allerlei onderbouwingen en onderzoeken aan vast en de gemeentse van mijn werkgebied zijn daar totaal niet happig op. Twee bouwkavels naast elkaar zou dan een snellere optie zijn.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:13

Bezulba

Formerly known as Eendje

achterhoeker schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:19:
Dat kun je nagenoeg wel vergeten. Als het te verdelen was voor het realiseren van het bestemmingsplan dan was dat al wel gedaan en de winst door het creeren van een tweede kavel al in de zakken van iemand verdwenen. Dan zou je een bestaande woning met een groot kavel moeten vinden en de gemeente overtuigen van het opsplitsen. Daar zitten dan direct weer allerlei onderbouwingen en onderzoeken aan vast en de gemeentse van mijn werkgebied zijn daar totaal niet happig op. Twee bouwkavels naast elkaar zou dan een snellere optie zijn.
Is het in deze tijd nog steeds zo dat gemeenten daar heel moeilijk over doen? Ervaringen uit het verleden zijn immers niet echt relevant meer in de huidige situatie.

Je hebt gelijk dat het geen 1-2-3tje is, maar zo'n grondeigenaar kan over een jaar +10% vangen en over 5 jaar misschien wel +50% en dat doet hij ook niet, hij verkoopt nu. Dus waarschijnlijk heeft de eigenaar geen zin in een "lang" traject waar OP misschien het wel de moeite waard vind om hier tijd en moeite in te steken. Ik denk niet dat het zo zwart/wit is dat "als het kon zouden ze het al gedaan hebben"

blup

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:40
Kavels zijn al zo klein, waarom zou je ze 2x zo klein willen maken? Denk dat je beter twee kavels naast elkaar kunt zoeken...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• grasmanek94
Paul schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:24:
Kavels zijn al zo klein, waarom zou je ze 2x zo klein willen maken? Denk dat je beter twee kavels naast elkaar kunt zoeken...
Hoezo dat dan? Ik woon op een kavel van 137m2 en dat is prima qua ruimte, als ik kavels voorbij zie komen van 300+ m2 dan denk ik toch echt bij mijzelf wat heeft "maar" één gezinnetje daar nou te zoeken? Juist die hap opsplitsen en bv 2-onder-1-kap bouwen ofzo. 150m2 (kavel! ik heb het hier dus nadrukkelijk niet over woonoppervlakte) is meer dan ruim per normaal gezin.

150m2 is gewoon 8.7m breed en 17.3m lang. 47m2 tuin, 56.50m2 begane grond huis (twee woonlagen met zolder = ~140m2 woonoppervlak), 16m2 carport, rest voortuintje en gang naar tuin. Bouw je boven je carport ook nog een stuk huis dan komt er nog eens 40m2 aan woonoppervlak bij voor 180m2 totaal. Echt waarom 300m2 perceel (die ik vaak voorbij zie komen)?

[ Voor 39% gewijzigd door grasmanek94 op 24-11-2025 13:40 ]

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:27
er van uitgaand dat jij een grote kavel hebt, deze kan splitsen en dat ook allemaal geregeld krijgt loop je tegen het volgende aan:

-gwl, deze bedrijven zijn momenteel extreem druk, 1 van de 2 gaat pas na lange tijd aangesloten worden. dus je moet de huidige oplossing netjes splitten
- verzekering, splitten zal mogelijk even duren, hoe ga je dan je grond verzekeren?
- buren, mogelijk zijn er buren die van 1 huis uit gaan. kans is dat er protest wordt aangetekend tegen de vergunning als er dan 2 komen.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:40
grasmanek94 schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:24:
Juist die hap opsplitsen en bv 2-onder-1-kap bouwen ofzo. 150m2 (kavel!) is meer dan ruim per normaal gezin.
OP wil twee vrijstaande huizen :) En ja, 150 m2 vind ik klein. Toegegeven, er zijn genoeg mensen met nog minder (een gemiddeld rijtjeshuis schurkt er tegenaan denk ik), maar dat maakt het niet ineens groot. En al helemaal niet als je er een vrijstaande woning op wil zetten.

Als ik het geld had om een kavel te kopen en een huis te bouwen dan zou ik iig niet op zo'n postzegel willen staan. Een 300m2 kavel is prima, de helft ervan zou ik voor een vrijstaand huis absoluut niet doen. Wij hebben een hoekhuis, ~220m2 kavel, en dat staat behoorlijk vol. Moet er niet aan denken een vrijstaand huis op 2/3e ervan te moeten bouwen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• grasmanek94
Van een kant begrijp ik dat natuurlijk, mijn mening is wel dat ook een vrijstaand huis van 6.2m x 9.6m gewoon een prima huis is (dan heb je alleen geen eigen oprit, en muren en isolatie eraf dan blijft er binnen wel 5.6m x 9m over) waar de meeste jaloers (in de positieve zin natuurlijk, envy) op zullen zijn in Nederland. heb je 1.25m eromheen en een terrein erachter van 6.5m x 8.7m om in te richten als tuin en berging, met 1.5m voortuin. Voor de meeste meer dan voldoende en meer dan ruim.

Ja 300m2 en groter huis is gewoon erg fijn, geeft plezier, meer mogelijkheden en is waarschijnlijk veel praktischer, ontneemt niet dat kleiner ook helemaal volwaardig kan zijn. Als het perceel omsingeld is door publieke grond dan kunnen de huizen natuurlijk tegen erfgrens aangebouwd worden met de straat/stoep aan de zijkanten wat nog meer mogelijkheden opent op zulke "kleine" percelen.

Maar hoe mooi deze oplossing ook kan zijn, dit gaat denk ik niet in Nederland ooit gebeuren dat iemand zijn slag kan slaan, 1 stuk grond kopen, opsplitsen en dan 2x bouwen.

[ Voor 37% gewijzigd door grasmanek94 op 24-11-2025 13:50 ]

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:51
In dorpen als Bunschoten wordt een meter grond rondom de woning normaal geacht, en ik zie ook veel nieuwbouwwijken met kleine kavels, ik zou er niet aan moeten denken. Maar als het de mogelijkheid is om een eerste huisje te bemachtigen dan snap ik hem wel. Maar als een kavel een vergunning voor een woning heeft is splitsen doorgaans niet toegestaan (anders was dat wel gedaan, zie eerdere comments) Wat je kan proberen is een kavel te vinden op een ex-recreatiepark, met een oude stacaravan die door een woning vervangen mag/moet worden. maar goedkoop zal dat niet zijn.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:58
grasmanek94 schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:51:
Ik denk dat de uitzondering hierop is wanneer je een bestaande woning koopt, sloopt en dan kavel splitst. Dan moet je echter woningen vinden die vrijwel afgeschreven zijn zodat slopen een optie is én een idee hebben van kans van slagen voor toestemming splitsing. Geen idee hoe je dit zou moeten doen.

Mijn ouders hebben vorig jaar hun woning met schuur met stuk grond erachter (totaal ca. 2000m2) verkocht. Zij hadden zelf al eens overweging om te splitsen en twee woningen te bouwen en onder bepaalde voorwaarden waren hiervoor mogelijkheden (nieuwe bebouwing moest in plaats van de schuur komen).

De nieuwe kopers hebben uiteindelijk besloten voor renovatie i.p.v. nieuwbouw te gaan uit budgetoverweging dus verder geen gebruik van gemaakt. Ik kan me zomaar voorstellen dat er volop dergelijke opties zijn maar je moet ze maar vinden en uiteraard betaal je al voor een woning en krijg je daarna kosten slopen en bouwrijp maken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:49
Vlak bij ons is een bungalow verkocht aan twee stellen die hem gaan slopen en vervangen voor een twee onder één kap. Echter beide stellen komen uit families met aannemersbedrijven. Mijn tip is om in de regio een aannemer/ontwikkelaar te zoeken en die jullie plannen te vertellen. Die weten wat haalbaar is, wat de kosten zijn en wat het tijdstraject is. En mogelijk hebben ze zelfs al een project lopen waar je kan instappen of willen ze jullie ondersteunen bij de koop van een sloopwoning.
Pagina: 1