Mijn vraag
Ik heb voor een vriend een PC gebouwd die helaas nog steeds kuren vertoond na lange tijd van alles geprobeerd te hebben. Ik heb tientallen PC's gebouwd en ook 1U's dus heb echt wel wat ervaring...en met problemen kom ik er doorgaans wel uit met trouble shooting. Tot nu toe helaas niet met deze PC.
Zijn PC reboot op random momenten het bios in vanuit windows. Soms elke dag...soms pas na een paar dagen of zelfs een week. (PC bewust aan laten staan). Op dat moment laat het bios geen bootable devices zien. Het is niet helemaal duidelijk of er dan een probleem is met mobo of NVME of dat dit standaard is bij dit bord.Bios exit helpt niet...hij gaat dan weer het bios in. Alleen een power off/on (power cycle) helpt.
Ik kan in windows logs geen noemenswaardige meldingen vinden in de system/application/security logs. In reliability monitor zie ik alleen een melding van geen clean shutdown..en verder niks.
Tot nu toe zijn deze reboots alleen in rust voorgekomen als ikzelf of eigenaar niet voor de PC zit. Urenlang gamend in 4K, ray tracing aan en DLSS in Cyberpunk 2077 of 4K in Battlefield 6 Multiplayer etc is er nog niks aan de hand geweest, ook geen crash to desktops.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Wat kan ik nog doen?
- Memory terug op default 4800mhz
- 1 memory stick draaien
Ben benieuwd of jullie nog gedachtes hebben
Ik neig nu naar mogelijk mobo issues..maar ik heb geen extra mobo liggen om even te testen.
...
Ik heb voor een vriend een PC gebouwd die helaas nog steeds kuren vertoond na lange tijd van alles geprobeerd te hebben. Ik heb tientallen PC's gebouwd en ook 1U's dus heb echt wel wat ervaring...en met problemen kom ik er doorgaans wel uit met trouble shooting. Tot nu toe helaas niet met deze PC.
Zijn PC reboot op random momenten het bios in vanuit windows. Soms elke dag...soms pas na een paar dagen of zelfs een week. (PC bewust aan laten staan). Op dat moment laat het bios geen bootable devices zien. Het is niet helemaal duidelijk of er dan een probleem is met mobo of NVME of dat dit standaard is bij dit bord.Bios exit helpt niet...hij gaat dan weer het bios in. Alleen een power off/on (power cycle) helpt.
Ik kan in windows logs geen noemenswaardige meldingen vinden in de system/application/security logs. In reliability monitor zie ik alleen een melding van geen clean shutdown..en verder niks.
Tot nu toe zijn deze reboots alleen in rust voorgekomen als ikzelf of eigenaar niet voor de PC zit. Urenlang gamend in 4K, ray tracing aan en DLSS in Cyberpunk 2077 of 4K in Battlefield 6 Multiplayer etc is er nog niks aan de hand geweest, ook geen crash to desktops.
Relevante software en hardware die ik gebruik
- CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D
- CPU Fan: Noctua DH-15
- Mobo: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI
- RAM: G.Skill 64GB DDR5-6000 Kit (2x32GB) - AMD Expo profiel
- NVME: Samsung 990 Pro 2TB (Nu al op meerdere bays geprobeerd...zowel op de Ryzen7 als de B650 chipset..)
- GPU: ASUS PRIME RTX 5070 TI
- PSU: Seasonic Vertex GX 1000W
- Case: Fractal Design North (+Paar extra fans in push/pull van voor naar achter)
- OCCT Stress tests gedaan met RAM in Memory test: Geen Errors (Meerdere uren)
- OCCT Stress test gedaan op CPU, geen errors (Meerdere uren)
- OCCT Stress tests gedaan op Storage, geen errors (Meerdere uren)
- Aangezien de reboot issues bleven BIOS naar laatste versie geflashed.
- Stekkerdoos vervangen..geen verschil
- PC rechtstreeks in WCD, geen verschil (en PC staat nu bij mij thuis ipv bij de vriend, direct in WCD, geen verschil)
- Diverse GPU benchmarks gelooped..geen errors. (Heaven, OCCT o.a.)
- OCCT Stress test gedaan op combi test CPU+Memory tegelijk - Dit gaf een paar keer geen errors maar uiteindelijk toch wel op Core 7. Mogelijk een CPU memory controller of memory quality issue dacht ik...Memory op 5800mhz gezet ipv 6000 en test urenlang (~6 uur) herhaald zonder errors..
- CPU settings nagekeken - Stonden gewoon standaard, geen vreemde PBO settings. Kleine changes/tweak gemaakt op voltage curves ivm de eerdere Core 7 error (nog altijd geen errors meer gehad op de CPU+MEM combi test in OCCT overigens)
- Memory draait nu zelfs 5200mhz voor de zekerheid...geen errors meer gehad op deze test de laatste week.
- Memory timings, andere settings getuned - Tot nu geen errors op memory sinds de changes.
- Aangezien ik bang was dat er misschien mobo issues waren met sleep states, windows sleep volledig uitgezet dus PC gaat niet meer naar sleep mode. Power saving modes op storage etc allemaal uitgezet. Dit was het dus ook niet
- NVME van M2_1 (Op Ryzen7) naar M2_3 (B650 chipset) verhuisd ivm de bios melding geen bootable devices na unplanned reboots.
- Bakken aan logs doorgelopen maar ik vind eigenlijk helemaal niks vreemds daar
- CPU temp idle 33 of lager. Urenlang full load blijft op 66-70.
- GPU temp idle 30, full load 66
- Memory temp idle 30, full load 45
Wat kan ik nog doen?
- Memory terug op default 4800mhz
- 1 memory stick draaien
Ben benieuwd of jullie nog gedachtes hebben
...
[ Voor 14% gewijzigd door Max|Burn op 24-11-2025 18:49 ]