Toon posts:

IBM HD vs. Maxtor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik las een poosje geleden op tweakers dat bepaalde IBM hd
modellen erg veel uitval zouden hebben.
Nu sta ik op het punt een andere hd te kopen maar twijfel dus.
Weet iemand in hoeverre die geruchten over IBM correct waren?
Seagate heb ik in het verleden slechte ervaringen mee gehad,
dus dan blijven IBM en Maxtor over denk ik...
Alvast bedankt!!
Edit: Ik vind inmiddels een andere thread hierover, ik ben
weer lekker bezig, slotje maar weer. :(

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Ik denk dat je dit beter in Opslagmedia & I/O Controllers kunt vragen

:)

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 13:39

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Psies,
Move HA -? 0&IO

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

Tsja, 1 op de 100 hd's gaat nou eenmaal stuk, ongeacht het merk. De uitval bij de 75GXP en dan met name de dtla-307045 van IBM is hoger dan normaal, dat is gewoon wel zeker. Dat ding hebben ze niet voor nix uit de handel genomen, en die 60GXP is gewoon als vervanger voor die brakke 75GXP serie bedoelt.

Ikzelf heb ook zo'n IBM dtla-307045 die er na 4-5 maandjes mee kapte.
Vervolgens heb ik een Maxtor D540X (80GB) gekocht, en die ging na twee & een halve week al kapot. En ondertussen ratelt m'n Seagate Medialist van 6,5GB nog steeds rustig door in een server.

Het is imho dus onzin om vanwege 1 brak exemplaar gelijk een merk voor eeuwig te vervloeken... je kan gewoon 1 op die 100 schijfen treffen die kapot gaat. En als er later weer een andere serie van IBM komt ga ik die waarschijnlijk ook best wel weer kopen ondanks de slechte ervaringen met de 75GXP serie. IBM is nu eenmaal het snelste & het stilste voor nog een hele goede prijs ook nog.

Verwijderd

Goed coolen is het advies voor de IBM discs ....

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 16:11

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Ik zou ook gewoon voor IBM gaan. Mijn DTLA-307015 draait inmiddels al een jaar zonder problemen.

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 13:55 schreef frenkb het volgende:
Goed coolen is het advies voor de IBM discs ....
maakt helaas geen 1e ruk uit.
De mijne was goed gekoeld en ging net zo hard dood. Bovendien lijkt het wel alsof die van mij problemen met de controller heeft, want als slave van een andere hd doet hij het nog wel (wel met vage geluiden bij het lezen van directories) en dat lijkt me dus niet iets wat aan hitte ligt. En dan nog: ze mogen volges de specs 55 graden worden en daar kom je zelfs op een tropische dag zonder koeling nog niet in de buurt van.

• ijzer7
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-01-2025

ijzer7

FORE!!!

Ik heb zelf beiden recentelijk gehad.

Mijn IBM DTLA GXP75 45GB is onlangs ter ziele gegaan. Hij heeft daarvoor echter dik een jaar zonder problemen gewerkt. Geen badsectors etc (vertel zo waarom ik dit meld).
tevens hebb ik hier nog 3 IBM HDD's draaien (1 x U2W SCSI + 2 x udma66 HDD) die nog nooit problemen hebben vertoond.
Overigens was dit mijn eerste HDD crash...

Onlangs op aanraden van mijn leverancier een Maxtor DiamondMax Plus 61GB UATA-100 aangeschaft (de IBM had ik ter repa opgestuurd, wist niet hoe lang het zou duren en geen geduld).

Eerst kreeg ik vage "I/O errors", later draaide ie opeens goed. Na 2 weken gebruik haperde de HDD. Norton Disk Doctor constateerde een Bad Sector. Ook kreeg ik meldingen mbt tot een foutieve FAT, die Norton dan repareerde, maar elke keer kwam ie terug. powerdiag van Maxtor constateerde ook allerlei fouten. Dat wordt nu terug naar de fabriek.

Trek zelf je conclusie

New feature in Windows 10: Do You want your "Screens of Death" to appear in Yellow, Green, Red or traditional Blue?

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Op woensdag 19 september 2001 14:18 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

maakt helaas geen 1e ruk uit.
Klopt :(
En dan nog: ze mogen volges de specs 55 graden worden en daar kom je zelfs op een tropische dag zonder koeling nog niet in de buurt van.
Nouw! 55 graden is sneller dan je denk, je hebt het wel over een HD en indien slecht gekoelt kan je er wel eens aan komen.
M'n ibm heb ik wel op 35 gehad en sommige mensen op dit forum wel hoger (40+).

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 16:36 schreef TP70 aka Georgio het volgende:

Nouw! 55 graden is sneller dan je denk, je hebt het wel over een HD en indien slecht gekoelt kan je er wel eens aan komen.
M'n ibm heb ik wel op 35 gehad en sommige mensen op dit forum wel hoger (40+).
Mijn IBM dtla-307045 heb ik op zo'n superhete dag van afgelopen zomer wel eens zonder koeling laten d-fraggen: 47 graden, uitschieters naar 48. Dat was in een kast met vrij slechte airflow (37 graden) en wel als enigste hd.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:55

Predator

Suffers from split brain

IBM heeft al 2 rotte reeksen achter de rug. De XP75 en de XP60 als ik mij niet vergis met ZEER hoge uitval reeksen.
Het heeft hier al volgestaan over :)

Dus neem dan maar matrox.
Quantum bestaat ook nog maar matrox heeft die opgekocht.

Blijf van IBM af :)

Kies dus uit Western Digital/Maxtror/Seagate.

Met seagate is trouwens niks mis mee.
De seagate barracude IV is niet mis.
Die nieuwe Western digital's ook niet :)

Kies zelf maar :)
De maxtor's zijn iets goedkoper denk ik.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Gewoon IBM nemen, die verhalen over uitval zijn overdreven. Ik gebruik al jaren IBM schijven en heb nog nooit problemen gehad. Wel al veel rotte Maxtors gezien in korte tijd. Voor het geld hoef je het niet te laten...

Verwijderd

Zelfde vraag geldt momenteel voor mij IBM 60GXP of Maxtor DMax 40 Plus allebei de 40Gb schijf,aangezien mijn IBM 75GXP 307030 na 11 maanden een bad cluster heeft en de partitie waar deze zich in bevindt niet meer te formateren is zoek ik dus een nieuwe schijf zodat ik de oude voor reperatie kan wegbrengen,kan niet een paar weken zonder HD vandaar IBM of Maxtor?

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

Op woensdag 19 september 2001 19:39 schreef v1RuZ het volgende:
Gewoon IBM nemen, die verhalen over uitval zijn overdreven. Ik gebruik al jaren IBM schijven en heb nog nooit problemen gehad. Wel al veel rotte Maxtors gezien in korte tijd. Voor het geld hoef je het niet te laten...
nou ja...

ik heb 4 weken geleden mijn 45Gb op moeten sturen omdart ie kapot was
ok, ik heb een nieuwe gehad, die was dus ook na 3 dagen kapot :r

Verwijderd

inderdaad.... een jongetje met oogkleppen op. IK-heb-geen- problemen-dus-is-het-goed mentaliteit.
"Dat iemand anders nou crashes heeft, allemaal overdreven want die van mij doet het gewoon (NOG)."

Blijf maar lekker van IBM af voorlopig, totdat ze es hebben bewezen wel goed geteste en degelijke HD's te kunnen leveren.

Ik heb ook nix dan problemen gehad met IBM's en heb het nog steeds ...resonantie dit maal..

Probeer es Seagate misschien? Die Seagate Bar. 4 schijnt sneller te zijn dan de snelste IBM's?

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
nou geloof ik niet echt dat je daar gelijk in hebt... ik bedoel jij hebt volgens mij gewoon geluk gehad hoor.

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Verwijderd

Volgens mij is het toch zwaar overdreven hoor, ik heb zelf 3 IBM schijven een 22GXP en 2x45GB 75GXP in raid en ik heb nog nooit problemen gehad.

Op mij werk hebben 2 pcs met 60GXP schijven, ook niks aan de hand.

Een vriend van me heeft 2X 30 GB 75GXP en ook geen problemen.

Dan kun je wel zeggen dat er mensen met oogkleppen zijn, maar als ik dan posts lees waarin mensen vertellen dat ze voor de zekerheid hun ibm's maar geruild hebben vanwege de verhalen denk ik toch dat het onzin is. Die schijven gaan gewoon wel eens stuk, en vanuit mij ervaringen is IBM gewoon de beste.

Ik heb 1 seagate gehad en die is gecrashed (na 3 jaar pas)
2 Quantum's nooit problemen
3 wd's (2Gb) allemaal vol met bad clusters. Firmware fout ofzo.
3 Ibm en die lopen nog steeds prima.

Ik heb verder maar een advies en dat is luister nooit naar iemand die iemand kent die een collega heeft waarbij iets aan de hand is maar neem alleen iets aan van iemand die het betrokken product heeft of gehad heeft.

Verwijderd

Mijn 40gb IBM 60GPX loopt zonder problemen. Heb em nu 4 a 5 maand denk ik. Als ik weer een HD zou moeten kopen zou het weer een IBM worden. Ze zijn stil en retesnel.

Greetz
Pagina: 1