Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop dochter. Lange levensduur, niet te zwaar en games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• klaaspyro
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:42
Laptop voor dochter.
Wat is het doeleinde van de laptop?
- gebruik voor school. (boeken, word, powerpoint, browsen en mailen)
- Thuis is het haar homebase. Dus er wordt muziek vanaf gedraait, films op gekeken en gegamed.
- Games: Roblox, minecraft & Fortnite. Ik verwacht geen tripple A games. Misschien nog een soort van theSims achtige spellen.
- AI, ik verwacht wel dat ze foto/video bewerking wil gaan doen met daarbij de nodige AI functies.

Wat is je budget?
Ik heb een bedrag van max €1300,- in mijn hoofd. Het liefst tussen de 11 en 1200 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Laptop beland elke werkdag in de schooltas en eind van de dag weer op haar bureau.
We zoeken dus een laptop die echt niet zwaarder is dan 1.5 Kg en het liefst zo'n 14 a 15 inch.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben geen merkengeil om het maar zo te noemen. Echter vind ik een gerenommeerd merk wel belangrijk.

Eigen onderzoek welke een beetje strand
Als eerst ben ik begonnen met laptops met een snapdragon X elite processor.
Dit schijnt een zuinige processor te zijn waardoor de laptop lang op een acculading kan.
Ik kwam uit op de Microsoft Surface 7 Ik heb zelf ook een oude surface laptop van Microsoft en hier ben ik heel tevreden over. Echter kwam ik ergens op bol.com tegen dat deze processor niet goed zou werken op bepaalde software. Hierdoor ben ik afgehaakt te zoeken naar Snapdragon processoren laptops.

Daarna kwam ik uit op:
Asus Expertbook B5
Asus Zenbook S16
Asus Zenbook S14 Oled
Asus Tuf gaming A14

Maar vanaf hier loop ik echt vast. Te zwaar, te groot, te oud en soms ook waarom zo duur?
Ik zie door de bomen het bos niet meer om het maar zo te zeggen.

Het liefst:
14"
max. 1.5kg
Robuuste behuizing. (wordt mishandeld in een pubertas)
Accuduur.
Vooral een goed studentenlaptop waar ook lichte spellen op gespeeld kan worden.

Ik ben benieuwd naar jullie mening over snapdragon apparaten en of het wel of niet kan met games/bepaald software.

Wanneer dat echt niet kan, wat dan wel.
Alvast bedankt mede-tweakers.

[ Voor 37% gewijzigd door klaaspyro op 24-11-2025 11:16 ]

Alle reacties

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:27
https://www.paradigit.nl/...8796&channel_tag=tweakers

Deze 2de zal ook mee rdan voldoen en is nog een heel stuk goedkoper
https://www.paradigit.nl/...ag=tweakers#specificaties

krijgt ze nog een headset bij ook :)

voor die prijs ga je geen betere laptop krijgen die alles doet wat je wilt vermoed ik,enigste ding,deze is 2 kg
en voor beschadigen,zorg voor een goede tas met goede schok absorbering en een sleeve waar de laptop eerst in gaat

ik vraag me af of games uberhaubt draaien op de laptops die je voorsteld,ofzit echt op net op minumum specs(wat je niet wilt)specs

[ Voor 25% gewijzigd door freaky35 op 24-11-2025 12:52 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:51

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Als ze echt AI wensen heeft denk ik dat dat in dit budget wel aan de krappe kant komt. Maakt de resolutie van het scherm nog uit? Ik denk dat je in dit prijssegment op zoek zou willen naar een laptop met 16GB ram en dan een beetje lekker recente processor/moederbord als je wil dat het lang meegaat. Dus een laptop met RTX4060 bijvoorbeeld zou ik niet doen want oudere GPU betekent ook ouder moederbord/processorgeneratie en vaak is dat nou net het verschil tussen wel of niet toch nog iets met AI kunnen doen.

Voor rond de €1300 / 1400 beginnen de Copilot+ laptops een beetje, dus het zou met een leuke Black Friday deal wel moeten kunnen misschien.

youtube.com/@hisrep

• freaky35
die ik gepost heb zijn met 5060 of 5070,,zou prima moeten kunnen lijkt me ,dus onder het bedrag van 1300 euro of er net boven

• HijDieAllesWeet
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 15:54
Ik zou eens nadenken of ze echt zo'n duur / snel ding nodig heeft voor de (middelbare?) school. Voor een paar honderd heb je ook een prima refurbished Thinkpad. Die zijn goed stevig. En mocht ie een keer kapot gaan of kwijt raken (pubers) ben je wat minder ver van huis. Hoeft ze zich ook wat minder zorgen over het ding te maken. Die games die noemt zijn ook helemaal niet zo zwaar.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

freaky35 schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:19:
die ik gepost heb zijn met 5060 of 5070,,zou prima moeten kunnen lijkt me ,dus onder het bedrag van 1300 euro of er net boven
Probleem van laptops met een externe GPU is vaak de belabberde accuduur. Ik heb er zelf twee en ik moet altijd een lader meenemen. Verder prima prijs kwaliteit inderdaad.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• freaky35
franssie schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:38:
[...]

Probleem van laptops met een externe GPU is vaak de belabberde accuduur. Ik heb er zelf twee en ik moet altijd een lader meenemen. Verder prima prijs kwaliteit inderdaad.
zou toch goed moeten zijn voor deze lenovo:

YouTube: Lenovo Legion 5 (2025) Review - AMD vs Intel: Which is Best?

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

franssie schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:38:
[...]

Mja dat klopt natuurlijk niet helemaal, die goede GPU gaat pas stroom verbruiken op het moment dat je ook een zware game start. Onder normaal office of windows gebruik is het verbruik bij mijn weten gewoon normaal.

youtube.com/@hisrep

• klaaspyro
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:42
@freaky35 bedankt voor de links. Klinken heel mooi, maar de grootte en gewicht is echt wel een ding.
2kg is echt te veel. Je berichtte ook nog over de Macbook. Ik wil geen apple producten in huis. Omdat ik daar zelf niks mee heb en het gevoel heb er ook niets mee te (willen) kunnen.

@HijDieAllesWeet Ik gun haar een beter apparaat. Plus het is voor thuis EN school. Niet alleen school.
Wanneer dingen stuk gaan gaan ze stuk. Beetje verantwoordelijkheid aanleren etc. is niets mis mee.

@DeNachtwacht ja de Copilot laptops daar ben ik dus ook naar op zoek, maar daar zit dus zo'n snapdragon processor in. Ik heb daar niemand verder iets over horen zeggen.

Ik heb nog niet echt het advies wat me gerust stelt.
Wie kan mij meer vertellen over die snapdragon processoren en wat er wel en niet op draait?
Accuduur vind ik ook belangrijk, want lader gaat niet mee naar school. (ook weer gewicht)

[ Voor 5% gewijzigd door klaaspyro op 24-11-2025 20:18 ]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zou het gebruik splitsen, een compacte laptop voor studie en een apparaat om te kunnen gamen. Dan heb je vanaf de laptop ook niet de verleiding om ipv studie te gaan gamen. Neem een thinkpad met een zuinige processor en een grote batterij en je hebt een redelijk hufterproof apparaat dat er ook naar een aantal jaren gebruik nog toonbaar uitziet.

Om te gamen kan je een steamdeck van v&a vissen bijv.

Heb zelf 7 jaar lang dezelfde thinkpad gebruikt voor de studie. Ging altijd zonder sleeve in de tas en na al die jaren had ik nog 30 minuten accu over. Accu is gemakkelijk zelf te wisselen en los daarvan werkte alles nog prima.

• freaky35
klaaspyro schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:17:
@freaky35 bedankt voor de links. Klinken heel mooi, maar de grootte en gewicht is echt wel een ding.
2kg is echt te veel. Je berichtte ook nog over de Macbook. Ik wil geen apple producten in huis. Omdat ik daar zelf niks mee heb en het gevoel heb er ook niets mee te (willen) kunnen.

@HijDieAllesWeet Ik gun haar een beter apparaat. Plus het is voor thuis EN school. Niet alleen school.
Wanneer dingen stuk gaan gaan ze stuk. Beetje verantwoordelijkheid aanleren etc. is niets mis mee.

@DeNachtwacht ja de Copilot laptops daar ben ik dus ook naar op zoek, maar daar zit dus zo'n snapdragon processor in. Ik heb daar niemand verder iets over horen zeggen.

(ook weer gewicht)
ik heb het niet over apple gehad,maar ik snap dat ie te zwaar is,maar geen van die laptop die je helaas noemt voldoet aan de eisen wat je wilt

Maar wat hierboven gezegd is gebruiik splitsen,zou een betere oplossing zijn,dan kan ze voor school met een veel lichter apparaat af.

[ Voor 14% gewijzigd door freaky35 op 24-11-2025 20:29 ]

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@klaaspyro er zijn ook wel veel andere processor waarmee dat kan hoor, de hele Ryzen AI lijn bijvoorbeeld. Denk aan zo iets (wel 13,3 inch maar goed):
https://www.lenovo.com/nl...Aom5EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Die snapdragon procecessoren is iets nieuws, dat is inderdaad misschien meer voor de techneuten nu nog om te proberen, het ziet er op zich indrukwekkend uit wat ze doen en kan zeker interessant worden, maar je zit ook nog wel met continuïteit (gaat het ze lukken?) en dus driver support. Voor zo iets als dit zou ik toch eerder 'gewoon' voor intel of AMD gaan.

youtube.com/@hisrep

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
is een eGPU een alternatief? Dat is een losse kast met videokaart. Op die manier kan je wel voor een lichtere laptop gaan en heb je ook geen last van gamen op school ;)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik kan het mis hebben, maar mijns inziens passen je eisen niet bij je budget.
Foto/videobewerking met AI functies drukken nogal zwaar op hetgeen er qua RAM, processor en GPU in zou moeten zitten om dat een beetje soepel te draaien.
Biedt de school zelf geen laptops aan? Die zijn meestal geschikt voor hetgeen op school nodig is.
Dan zou proberen om voor thuis een desktop neer te zetten, zodanig opgebouwd dat deze over een aantal jaren een upgrade kan hebben.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Svinken
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Je kunt momenteel een (vrijwel) nieuwe Surface 7 Laptops vinden met Intel processor voor rond de 1000. Type dit nu op zo een die ik voor 1100 van marktplaats heb gehaald vorige maand, inclusief 2 jaar garantie via MS. Wilde voor zakelijk gebruik ook geen snapdragon en deze versie met Intel heeft volgens review zelfs een beter accuduur (CPU Intel Core ultra7 266v). Accu gaat uitzonderlijk lang mee, goede bouwkwaliteit, licht en prima scherm. Voor mij de koop van het jaar. Game wat lichte games ermee wat ook prima gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Svinken op 24-11-2025 22:11 ]

Pagina: 1