Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

5090 ti 16gb of toch rx 9070 xt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jets
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-11 20:22
Gezien de Black Friday deals ben ik nog aan het tobben welke ik zal nemen / houden.

Een week geleden een RTX 5060 Ti 16 GB gekocht, bevalt eigenlijk heel erg goed, daarvoor had ik (ook voor 1 week) de RX 9060 xt wat ook goed beviel, alleen moest terug vanwege geratel van de fan. Vergeleken met de Radeon is de Ti ongeveer 80 fps sneller met video encoding en dat is voor mij een reden om de kaart wellicht te houden OF dus naar de 9070 xt te gaan..

Ik speel niet zo veel, misschien eens per dag een half uurtje. Vooral het encoden vind ik belangrijk, als er een behoorlijke stap kan worden gezet naar een betere fps met encoden (ik gebruik Shutter Encoder hiervoor) dan wil ik wel max € 100 meer uitgeven (de ti is € 440) maar hoger dan € 600 wil ik niet, vandaar ik even wacht op B.F.

Ik zie ook heel weinig reviews met video encoding, wel super veel over games, alleen wordt ik daar niet helemaal wijzer van, ok er is een behoorlijk verschil maar encoden is wat anders dan gamen.

Intel vind ik gewaagd, en de update van drivers is zorgelijk voor mij.

Heeft er iemand ervaring met het encoden op een 9070 xt? en zoja, zou je dat willen delen hier, het lijkt mij sowieso interessant omdat je dit weinig tegenkomt...

Beste antwoord (via Jets op 25-11-2025 10:09)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Encoding performance is natuurlijk ook afhankelijk van de gebruikte encoder (NVENC (Nvidia), VCE (AMD), QSV (Intel) of zelfs software) en welke je programma ondersteunt. Als die software alleen NVENC ondersteunt, of wel NVENC en QSV maar geen VCE dan heeft AMD sowieso geen zin. Kijk daar dus ook naar.

Je koopt hardware voor een specifiek doel, dat doel moet de beoogde hardware wel kunnen vervullen uiteindelijk.

Intel is prima, zeker voor encoding. Ik heb een Arc A380 in mijn server zitten voor conversie van videomateriaal en dat performt meer dan behoorlijk. Een B580 is al weer een stuk nieuwer en sneller.

Kijk eens in bijv. benchmarks van Handbrake welke kaarten een beetje snel encoden. Dat zal wellicht niet 100% vertalen naar jouw software, maar het geeft wel een beeld.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Encoding performance is natuurlijk ook afhankelijk van de gebruikte encoder (NVENC (Nvidia), VCE (AMD), QSV (Intel) of zelfs software) en welke je programma ondersteunt. Als die software alleen NVENC ondersteunt, of wel NVENC en QSV maar geen VCE dan heeft AMD sowieso geen zin. Kijk daar dus ook naar.

Je koopt hardware voor een specifiek doel, dat doel moet de beoogde hardware wel kunnen vervullen uiteindelijk.

Intel is prima, zeker voor encoding. Ik heb een Arc A380 in mijn server zitten voor conversie van videomateriaal en dat performt meer dan behoorlijk. Een B580 is al weer een stuk nieuwer en sneller.

Kijk eens in bijv. benchmarks van Handbrake welke kaarten een beetje snel encoden. Dat zal wellicht niet 100% vertalen naar jouw software, maar het geeft wel een beeld.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Jets
@nelizmastr Dank je wel voor jouw bericht... Was inderdaad een goed idee, maar kom zoiets niet tegen. Vandaag heb ik ook de b580 besteld, die ga ik vergelijken met de 5060 ti, even zien of het verschil het waard is met alles meegewogen: snelheid / verbruik op idle en driver beoordeling, want die van Nvidia bevalt mij tot op heden het beste (beter dan die van AMD i.m.m.)

• Jets
Vandaag dus de Intel Arc b580 binnengekregen en getest, best wel onder de indruk. Deze kan zich meten met de 5060 ti 16gb als het gaat om encoden, in sommige gevallen doet hij het zelfs beter, vooral met av1.

Ik stuur hem terug, waarom: hoofdreden: de Intel Arc logo aan de zijkant is wel heel nadrukkelijk aanwezig. Op het net wordt geadviseerd om dit weg te plakken met tape... Ook tijdens mijn favoriete game stottert hij toch wat meer dan de 5060 ti. Voornaamste reden om terug te sturen is het stroomverbruik: 20 watt in idle en dat vind ik onzinnig waar allerlei andere kaarten netjes op 1 tot 10 watt zitten