Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Inbouw douche wordt niet heet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:00
Ik heb een technisch probleem in huis, voornamelijk met mijn inbouw douche.

Ik heb 2 jaar geleden de badkamer verbouwd en hier een inbouw kraan met regendouche geplaatst.

Nu wil het zo dat in de koude periode van het jaar de douche lauwwarm wordt. En in de zomer hebben we nergens last van.

Wat heb ik allemaal al uitgesloten, ik heb de inbouw cartridge thermostaat al gedemonteerd en schoongemaakt (vrijwel geen kalk aanwezig)

Badkamer meubel kranen worden gloeiend heet bij het enkel opzetten van het warmwater.

De douche op maximale stand warm wordt lauw laten we zeggen niet meer dan 40 graden.

De leidingen voelen wel heet als de douche aan staat dus het water in de leiding is wel heet.

Ik heb de warmwater en de koud water al omgewisseld om te kijken of ik de kraan per ongelijk verkeerd heb aangesloten. Bij het omwisselen van de leidingen werd op de koude stand de douche gloeiend heet, maar viel daarna niet meer te regelen. Dus de kraan zit goed aangesloten.

Bij het extreem knijpen van de regendouche krijg ik wel warmer water dan 40 graden, maar niet veel meer.

In mijn cv ketel heb ik al gekeken of ik de tapwater temperatuur kan instellen, dit is helaas niet mogelijk (Atag Enigma, hele oude staat op punt van vervanging)

Nu hebben we nog een andere douche in huis, simpel mengkraantje en deze wordt wel instant heet.

Ik heb geen idee meer waar ik het moet zoeken, ik zit te denken om een nieuwe cartridge (thermostaat) te bestellen en deze te testen, echter heeft onze badkraan dezelfde cartridge deze heb ik ook omgewisseld ook hier geen verbeteringen in gezien.

Ik ben erg benieuwd of jullie nog tips en trucs hebben waar ik het in zou kunnen zoeken.

Alle reacties

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:29
zit de knop van warme kant wel goed?
Die heeft een knopje tot 38 graden dus kan niet verder draaien. tenzei je knopje indrukt.

dus knop eraf.
Cartridge zelf draaien ( met tang?) tot hij 38 graden water geeft (thermometer.)
Dan knop er weer op op 38 graden stand.
Dan weer dicht draaien en dan zou hij moeten werken.

[ Voor 8% gewijzigd door 3dmazter op 24-11-2025 10:27 ]

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:38

Klippy

Still Game

Ik was ook meteen aan de knop zelf aan het denken. Als die op de verkeerde positie zit dan lijkt het of je niet verder kan terwijl de cartridge knop nog verder kan. Sommige kranen hebben geen schaalverdeling waardoor dat normaal meteen zichtbaar is.
Welke kraan is het en zit er een drukknop op om warmer te gaan?

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:11
Ik denk dat basis even is:
- het lijkt in je inbouwkraan te zitten (leidingen wel warm)
Dan is op zijn minst het type geven daarvan wel belangrijk.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:36
Als je 40 graden uit je douche krijgt is dat niet lauw maar heet -.- . Dus ik denk dat je douche geen 40 graden wordt.

Gezien je enkel er last van hebt als het buiten koud is... Hoe lopen de leidingen? Toevallig vanuit cv naar wastafel, vervolgens via ongeïsoleerde buitenmuur / dak naar douchekraan?

En anders eens testen hoe heet de aanvoer van heet water is, dus net voor de kraan. Het kan zijn dat de mengverdeler van de kraan stuk is.

[ Voor 18% gewijzigd door 99ruud99 op 24-11-2025 10:36 ]

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:51
Nu wil het zo dat in de koude periode van het jaar de douche lauwwarm wordt. En in de zomer hebben we nergens last van.
In de winter is het water dat het huis binnen komt veel kouder (ergens rond de 10 C) dan in de zomer (wettelijk maximaal 25 C, maar 17-20 C is normaal).

Dat verklaart waarom het in de zomer "prima" werkt, kan zo 5 C schelen (en kan net het verschil zijn tussen warm en lauw).
echter heeft onze badkraan dezelfde cartridge deze heb ik ook omgewisseld ook hier geen verbeteringen in gezien.
Handleiding erbij pakken? want er moet ergens een knop zitten die de "beveiliging" eraf haalt en toestaat om de kraan warmer te draaien dan 38 C, misschien dat dat werkt. Die kranen zijn niet zo nauwkeurig.

Het lijkt mij apart dat beide kranen het "niet goed doen" op specifiek die plek.. doet deze (of doen beide) het in het "bad" dan wel goed?

Indien "ja"; Dan kan het nog iets met drukverlies te maken hebben, mogelijk zit het bad op 15mm leidingen en douche op (beide of alleen warm op een) 12mm leiding(en), dus dan moet je het warm water dus inderdaad meer open draaien.

[ Voor 18% gewijzigd door grasmanek94 op 24-11-2025 10:41 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:10
De combinatie "regendouche" en "zomer okee, winter niet", doet mij vermoeden dat de regendouche meer water per minuut nodig heeft (dan je vorige douche) en de CV ketel simpelweg niet genoeg warm water kan leveren.
Kan natuurlijk ook zijn dat je leidingen niet groot genoeg zijn.
In de zomer is het koud water een stuk warmer. Bovendien douche ik in de zomer doorgaans "kouder" dan in de winter.
En dan is de CV netaan genoeg.
In de winter, als het koud water een stuk kouder is EN je mogelijk ook wat warmer wilt douchen, dan is het niet genoeg.

Omdat zwaardere leidingen en een zwaardere CV vaak duur is, kan je ook een douche WTW overwegen.
Dan wordt de warmte het "afval"water van je douche gebruikt om het koud water voor te verwarmen en heb je minder warmte van je CV nodig.
Hierdoor kan je op een bestaande installatie een regendouche aansluiten en compenseer je het hogere warmte verbruik op die manier.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:00
Dank voor alle reacties eerst, hier het antwoord op de verschillende vragen.

Er zit inderdaad een drukknopje om voorbij de kinderbeveiliging te gaan. Echter heb ik inderdaad met een warmtepomp tang het verstel mechanische naar de maximale stand zonder beveiliging gedraaid. Helaas ook toen kwam er niet voldoende warm/heet water uit.

Het gaat om de volgende inbouwkraan (2 stuks dus, 1 voor bad 1 voor douche)
https://sanitairkamer.nl/...rsteld-koper-sk21429.html
Snowhite0901 schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:31:
Ik denk dat basis even is:
- het lijkt in je inbouwkraan te zitten (leidingen wel warm)
Dan is op zijn minst het type geven daarvan wel belangrijk.
Dat vermoeden heb ik ook, als ik de douche aan heb staan en warm water vraag, dan kan ik op de plek waar de leidingen binnenkomen in de badkamer ook voelen dat de leiding ook echt heet is, echter reflecteert zich dit dus niet na de inbouwkraan.
99ruud99 schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:35:
Als je 40 graden uit je douche krijgt is dat niet lauw maar heet -.- . Dus ik denk dat je douche geen 40 graden wordt.

Gezien je enkel er last van hebt als het buiten koud is... Hoe lopen de leidingen? Toevallig vanuit cv naar wastafel, vervolgens via ongeïsoleerde buitenmuur / dak naar douchekraan?

En anders eens testen hoe heet de aanvoer van heet water is, dus net voor de kraan. Het kan zijn dat de mengverdeler van de kraan stuk is.
Zie ook voorgaande reactie, buizen lopen keurig door het huis, niet via ongeisoleerde stukken. Ik kan bij de binnenkomst van de beide waterleidingen (warm & koud) de tempratuur voelen. Warmwaterleiding is echt heet, en de kouderwaterleiding koud. Echter na de kraan dus niet heet (zelfs niet op maximale stand)

De mengverdeler (cartridge/thermostaat bedoel je?) Het geld namelijk voor 2 identieke inbouwkranen die ik toendertijd heb gekocht. Zou toch wel heel erg frappant zijn dat beide mengverdelers kapot zijn?
grasmanek94 schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:35:
[...]

In de winter is het water dat het huis binnen komt veel kouder (ergens rond de 10 C) dan in de zomer (wettelijk maximaal 25 C, maar 17-20 C is normaal).

Dat verklaart waarom het in de zomer "prima" werkt, kan zo 5 C schelen (en kan net het verschil zijn tussen warm en lauw).

[...]

Het lijkt mij apart dat beide kranen het "niet goed doen" op specifiek die plek.. doet deze (of doen beide) het in het "bad" dan wel goed?

Indien "ja"; Dan kan het nog iets met drukverlies te maken hebben, mogelijk zit het bad op 15mm leidingen en douche op (beide of alleen warm op een) 12mm leiding(en), dus dan moet je het warm water dus inderdaad meer open draaien.
2 Kranen met precies hetzelfde probleem, ook hebben beide kranen een handdouche ook deze wordt niet echt heet terwijl deze een minder debiet heeft dan onze "regendouche". Dus ook hier weer tasten in het duister waarom we in de zomer wel warm kunnen douchen. Ik heb de badkamer zelf gebouwd alles zit op 15mm leidingen zowel bad als "regendouche"
GarBaGe schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:54:
De combinatie "regendouche" en "zomer okee, winter niet", doet mij vermoeden dat de regendouche meer water per minuut nodig heeft (dan je vorige douche) en de CV ketel simpelweg niet genoeg warm water kan leveren.
Kan natuurlijk ook zijn dat je leidingen niet groot genoeg zijn.
In de zomer is het koud water een stuk warmer. Bovendien douche ik in de zomer doorgaans "kouder" dan in de winter.
En dan is de CV netaan genoeg.
In de winter, als het koud water een stuk kouder is EN je mogelijk ook wat warmer wilt douchen, dan is het niet genoeg.

Omdat zwaardere leidingen en een zwaardere CV vaak duur is, kan je ook een douche WTW overwegen.
Dan wordt de warmte het "afval"water van je douche gebruikt om het koud water voor te verwarmen en heb je minder warmte van je CV nodig.
Hierdoor kan je op een bestaande installatie een regendouche aansluiten en compenseer je het hogere warmte verbruik op die manier.
Daar ben ik het theoretisch gezien helemaal mee eens, echter kan ik dan nog steeds geen verklaring waarom de huidige inbouwdouche tot aan de warm waterleiding wel heet is, maar dit op de maximale stand niet door de inbouwkraan heen komt.

Ik heb ook alle filtertjes en andere zaken allemaal schoongemaakt. Zou het dan toch echt aan de cv ketel liggen? Ondanks dat de waterleiding voor douche wel echt goed heet is?

De douchekop heeft een diameter van 30cm, dat is in verhouding tot een echte stort/regen douche niet echt gigantisch toch?

[ Voor 3% gewijzigd door CrazyFool op 24-11-2025 16:10 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:36
Als aanvoer heet is maar na mengverdeler niet heet genoeg, verder opendraaien naar heet toe. En anders is thermostaat in mengverdeler stuk.

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Nu online
99ruud99 schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:21:
Als aanvoer heet is maar na mengverdeler niet heet genoeg, verder opendraaien naar heet toe. En anders is thermostaat in mengverdeler stuk.
Bij de meeste thermostaten kun je ook de temperatuur nog instellen / ijken

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:51
Ah ja als je het wel hebt doorgedraaid naar 50 C enzovoorts dan zal er iets stuk zijn in de mengkraan (of niet afgesteld). Misschien dat er ergens ook nog kalk in zit, van een kant een nachtje-azijn-"eren" kan een oplossing bieden, maar kijk uit met onderdelen dat azijn kan aantasten.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
En komt er wel voldoende water uit?
Als in zet er een 10l emmer onder, doe alleen heet water en meet Hoelang het duurt voor dese vol is.. Doe dit ook eens bij een andere kraan....

404 Signature not found

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat is de CW waarde van die oude ketel? Zal me inderdaad niet verbazen als het debiet van de regendouche groter is dan wat de ketel aan warm water kan leveren. Kan ook aan de dikte van de aanvoerleiding liggen.

[ Voor 13% gewijzigd door pagani op 24-11-2025 18:54 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
pagani schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:52:
Wat is de CW waarde van die oude ketel? Zal me inderdaad niet verbazen als het debiet van de regendouche groter is dan wat de ketel aan warm water kan leveren. Kan ook aan de dikte van de aanvoerleiding liggen.
of een ongewenste vernauwing...

404 Signature not found

Pagina: 1