Nieuwe Pc niet voor gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-12 23:00
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zoek voor mijn vrouw een niet grote pc voor algemeen gebruik (kantoor applicaties, browsen), maar ook voor photoshop en lightroom. Ik heb gekekeken naar een mini pc zoals Gmtek, Minisforum, Beelink e.d. maar lees hier toch ook wel over dat de levensduur niet altijd is wat je bij zo'n uitgave mag verwachten en dat herstel of garantie niet altijd eenvoudig is. Besloten om zelf een niet al te dure pc samen te stellen, die vlot meekomt, niet te groot is en ook wat prijs betreft rond die van een mini pc zit. Dus ga bewust niet voor mini pc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Wat ik wil uitgeven zal tussen de €650-800 zitten

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wordt een nieuwe built

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb op basis van de prijs geprobeerd een samenstelling te maken en zou hier graag feedback op krijgen. Voor de duidelijkheid er zullen absoluut geen games op gespeeld worden. Ik weet dat een videokaart kan helpen bij gebruik van photoshop, maar ik vermoed dat een goede ingebouwde GPU in een processor ook zal voldoen Correct me if I' am wrong..

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
[i]Wat ik op basis van mijn beperkte kennis heb samengesteld is:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 8700G Tray€ 249,75€ 249,75
1MoederbordenGigabyte B650M D3HP€ 108,99€ 108,99
1BehuizingenLian Li & DAN Cases A3-mATX White€ 69,18€ 69,18
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 29,22€ 29,22
1Geheugen internCorsair Dominator Platinum RGB CMT32GX5M2B5200C40W€ 169,37€ 169,37
1VoedingenZalman ZM550-GVII€ 47,95€ 47,95
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 1TB€ 81,64€ 81,64
Totaal€ 756,10
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Kortom, niet te groot en niet te duur, maar toch in verhouding tot de prestaties van bijvoorbeeld een Beelink SER9

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Wil de de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen. Pc moet wel aantal jaren mee kunnen komen. Heb echter zelf te weinig kennis om te weten of mijn keuzes de juiste zijn, of dat er betere opties zijn. Ik ga niet zelf de pc bouwen, maar laat dit aan mijn zoon over.

[ Voor 31% gewijzigd door Fresno op 24-11-2025 12:05 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:10
Deze SSD is hard in prijs gestegen, misschien beter verder kijken... ps - als je fotos en video's gaat bewerken zit 1 tb zo vol.
arctic 36 is prima koeler.

• Fresno
Bedankt voor je reactie. De foto's gaan na de bewerking direct naar de NAS. Had ik idd niet gemeld.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14-12 20:41
Ik zou voor een Intel CU5 245K set kijken als het om Photoshop gaat review: Intel Core Ultra 5 245K, Core Ultra 7 265K en Core Ultra 9 285K

De 245K is een sterkere CPU dan de 8700G en hoewel de iGPU misschien niet net zo goed is, is hij wel ongeveer dubbel zo snel als je van Intel's voorgaande generaties gewend bent.

[ Voor 25% gewijzigd door youridv1 op 24-11-2025 10:07 ]

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Hoe belangrijk is het 'niet te groot'? Ik zou toch kijken naar kant-en-klare mini`s. Desnoods iets van Dell, HP ofzo.
Mega groot. Past die überhaupt wel in deze kast?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:10
bombadil schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:09:
Hoe belangrijk is het 'niet te groot'? Ik zou toch kijken naar kant-en-klare mini`s. Desnoods iets van Dell, HP ofzo.

[...]

Door de groote is hij ook stiller. En ja, hij is 150 mm, in de Lian li mag 165, in de jonsbo mag zelfs 170mm. Dus daar geen enkel probleem :)
Enige wat misschien leuk is, is de witte variant van de koeler pakken.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:36

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Fresno schreef op zondag 23 november 2025 @ 23:43:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
[i]Ik zoek voor mijn vrouw een niet grote pc voor algemeen gebruik (kantoor applicaties, browsen), maar ook voor photoshop en lightroom. Ik heb gekekeken naar een mini pc zoals Gmtek, Minisforum, Beelink e.d. maar lees hier toch ook wel over dat de levensduur niet altijd is wat je bij zo'n uitgave mag verwachten en dat herstel of garantie niet altijd eenvoudig is.
Daar is wel enige nuance in aan te brengen ;)
Bij de mini pc markt is de truc vooral dat er flink veel 3-4 jaar oude modelletjes verkocht worden tegen een prijs die het eigenlijk niet meer waard is. Dat komt omdat ze aan de onderkant van de markt zitten en vrij veel mensen bij een instappertje dat voor windows 11 zijn werkt doet gewoon op kopen klikken. "Dit is de goedkoopste nieuwe pc, dus dan doen we die".

Terwijl als je even zoekt naar recente modellen, je voor licht werk júist aan een mini pc een heel goedkope instapper kan hebben waar je zo nog 5 jaar mee vooruit kan. Mensen vergeten weleens dat we in 2005 ook al internet hadden en dat ook op een Athlon 64 of Pentium 4 gewoon al prima werkte :+ . Je hebt voor dat werk dus geen sterke / nieuwe zelfbouw pc nodig maar een instapmodelletje cpu, 16GB ram is wel fijn op zijn minst, maar dan is vervolgens een recente chipset veruit het belangrijkste. Die hebben namelijk hardwarematige encoders voor de modernste/bekendste videoformaten en zipformaten aan boord waardoor juist dat "modernere" spul op 4K HDR allemaal met alle tierelantijn prima werkt.

review: GMKtec NucBox G3 Plus met Intel N150 - Een simpele, zuinige en goedko...
Zie deze review van tweakers laatst, leuk om te lezen en te zien dat je zelfs voor €200 al klaar kan zijn hoewel dit wel een échte instapper voor héél licht is en ik als ik jouw zo lees wel voor een iets krachtiger model (met moderne chipset :P ) zou gaan.

youtube.com/@hisrep

• Jets
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-12 15:50
Het lijkt erop dat je precies in de moeilijke tijd zit. De geheugenprijzen zijn in sommige gevallen verdubbeld in prijs. 32GB is ook overdreven, ga voor 2 x 16gb.

CPU is een goede keuze, maar kijk ook voor iets beters, want daar maak je het verschil in PS.

RGB belangrijk, want dat zie ik wel als wensenlijstje.

Kast kan je zo klein kopen als je wil, houdt alleen wel rekening dan met het moederbord die dan ook klein moet zijn.

De meeste mini pc's zijn rotzooi apparaatjes, ik heb al veel YT's gezien die de dingen bij bosjes binnenkregen om te repareren.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Jets schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:34:
Mini pc's zijn rotzooi apparaatjes, ik heb al veel YT's gezien die de dingen bij bosjes binnenkregen om te repareren.
Complete flauwekul, hangt echt van het gebruik af en goed uitzoeken wat je wel of niet moet kopen. Zie mijn post hierboven.

[ Voor 17% gewijzigd door DeNachtwacht op 24-11-2025 10:35 ]

youtube.com/@hisrep

• Jets
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-12 15:50
DeNachtwacht schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:34:
[...]

Complete flauwekul, hangt echt van het gebruik af en goed uitzoeken wat je wel of niet moet kopen. Zie mijn post hierboven.
niet 'complete' flauwekul' ik was nog aan het editen... ik heb dit veranderd naar 'de meeste' ik heb genoeg yt gezien waar die dingen gewoon moeten worden gerepareerd en ik weet wat er mis mee was (want dat wordt verteld met vaak hetzelfde probleem) en ja dan kan je wel uitrekenen waarom veel die dingen zo goedkoop zijn, ik heb het dus niet over het duurdere segment.
De topicstarter heeft het hier over een paar merken waar ik het dus óók over heb.

[ Voor 8% gewijzigd door Jets op 24-11-2025 10:39 ]

• Fresno
Resumé:
2x8gb geheugen zou ook ruim voldoen? Tips?
Voor de rest is het wel geschikt om dit te kopen?
RGB is totaal niet belangrijk, maar ik zag geen ander geheugen zonder deze verlichting. Liefst zelfs zonder RGB.

Waarschijnlijk zal er af en toe ook wat videobewerking op gedaan worden (wel 4k).
Groter dan dit willen we niet, omdat we deze ook meenemen met autovakanties, waarbij we ongeveer 2 maanden in het warme buitenland verblijven. Nu heb ik mijn eigen bigtower meegenomen en dat is net iets te groot voor meenemen.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14-12 20:41
bombadil schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:09:

[...]

In plaats van loze superlatieve uitspraken te doen kun je ook de 2 seconde nemen om even in de PW te kijken wat de maximale hoogtes voor processorkoelers van de D32 Pro en de A3 mATX zijn en erachter komen dat het ruimschoots past

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Jets schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:37:
Ik heb dit veranderd naar 'de meeste' ik heb genoeg yt gezien waar die dingen gewoon moeten worden gerepareerd en ik weet wat er mis mee was (want dat wordt verteld met vaak hetzelfde probleem) en ja dan kan je wel uitrekenen waarom veel die dingen zo goedkoop zijn, ik heb het dus niet over het duurdere segment.
De topicstarter heeft het hier over een paar merken waar ik het dus óók over heb.
Ik was even te snel idd, maar jij typte dus eerst ook dat álles troep is. En de nuance is toch echt dat YouTube ook vol staat met clickbait / reclame voor andere producten, nogmaals lees die tweakers review die ik hierboven postte. Die gaat echt enorm de diepte in, en ook al is dat apparaatje te licht voor het gebruik wat @Fresno wil, dat betekent nog steeds dat afschrijven van alle mini pc's echt zonde is om te doen.

Zoals je ziet is die lovende tweakers review een stuk diepgaander en beter onderbouwd dan veel van die YouTube filmpjes en we hebben het hier wederom over, jawel... GMKTec. Er is echt niet zoveel mis met die spullen, zowel GMKTec als Beelink als Minisforum hebben een eigen brand store op Amazon met gewoon prima garantie en vele positieve review etc. Het is vooral belangrijk om uit te zoeken wat een mini pc is die bij jouw specifieke gebruik past, maar zeker als ik nu ook weer lees dat het mee naar frankrijk moet denk ik echt dat het slim is deze optie niet te snel van tafel te vegen.

youtube.com/@hisrep

• Fresno
Dat is ook precies de reden dat ik lang getwijfeld heb om voor een mini pc te gaan. De merken die jij noemt hebben ook prima reviews, maar soms zit er wel een tussen waar wat misgaat en dan wordt het voor mij moeilijk, om hier dan nog iets mee te doen. Een simpel onderdeel in een "normale" desktop kan ik nog wel zelf vervangen.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Fresno eens hoor, de repareerbaarheid is een stuk minder. Het houdt op bij de SSD en het ramgeheugen meestal. Maar vergis je aan de andere kant ook weer niet in het stuk dat mini pc'tjes als ze nog weleens moeten verplaatsen minder snel bewegende delen hebben die in een scherpe bocht o.i.d. los kunnen komen te zitten. GPU en de CPU koeler vind ik zelf toch wat risicovoller. Keertje in de auto prima, maar als dat regelmatig zou moeten zou ik voor zo'n mini pc'tje gaan zelf.

Maar goed het punt is wel gemaakt dus vooral idd aan jou om knoop door te hakken. Voor beide is iets te zeggen.

youtube.com/@hisrep

• Fresno
Nogmaals ik had mijn keuze al gemaakt dat ik niet voor mini-pc ga,

Zou wel graag advies krijgen of mijn lijstje verder nog verbeteringen kan gebruiken.

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:01
Die voeding is E-tier volgens https://docs.google.com/s...c/htmlview?gid=1973454078, dus misschien nog even verder kijken, bijv. Best Buy Guide: Beste voeding voor een kantoor-pc (± 400W)

Je zou ook een uitvoering: ASRock DeskMini X600/USB4 kunnen overwegen. Kleiner/zuiniger kastje met moederbord en externe ("laptop")voeding maar dan ben je iets beperkter qua koeling (zie review: Lowprofilekoelers - De ideale koelers voor je compacte build voor opties; check nog wel even goed de afmetingen) en aansluitingen en je moet laptopgeheugen hebben (SODIMM). De grotere DeskMeet heeft IIRC wel gewoon RAM maar een slechte ingebouwde voeding, dus dan zou ik het bij losse onderdelen houden.

Wat betreft "de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen": voor een gewone kast heb je ook nog Thermalright-koelers in allerlei varianten rond de €20 bij Amazon. Tweakers heeft er ook een paar getest, naast o.a. die Arctic in review: Budgetblazers voor centenschrapers - De beste processorkoelers tot 30...

• Fresno
Bedankt voor je tips.

Je hebt me aan het twijfelen gebracht, maar ga toch voor de m-ATX kast. Ik ga mij met je link ook nog inlezen over de koelers. Wil zeker geen hard zoemende.

Zal ook andere voeding zoeken, hier heb ik wat aan.

Schrok van de sterk oplopende prijzen van het geheugen en het slecht leverbaar. Zag toevallig setje op Amazon, die nog wel te leveren zijn. Bijna alle aanbiedingen staan op leverbaar juni 2026!! Of ruim boven de €200.
Wel setje gevonden die op 5 december worden geleverd, ook nog in het wit voor €169.

[ Voor 4% gewijzigd door Fresno op 24-11-2025 13:35 ]

Pagina: 1