Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ik wil geen Fire TV, geen Google TV, geen Android TV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:52
Ik zoek
een vervanging voor onze Panasonic Viera TX-40CX700 (model 2015) uit 2016 met Firefox OS, omdat NPO Start Plus en Netflix er al geruime tijd niet meer op werken.

Wat is je budget?
2500 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken
om Netflix en NPO Start Plus te kijken.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb geen TV gevonden waar (naar mijn smaak) een 'fatsoenlijk' OS op draait. Dat is: een niet-big tech OS, zonder (of vrijwel zonder) reclame, en zonder tracking.

Mijn voorkeur
gaat uit naar Panasonic vanwege de beeldkwaliteit en omdat ik dit een sympatiek merk vind. Al lijkt Panasonic te overwegen de TV-tak af te stoten.

Welke vragen heb je hier nog over?
Onze TV voldoet qua specificaties (4k LCD) nog prima, maar NPO Start Plus en Netflix werken er al lange tijd niet meer op. Mijn vrouw is het naar de tv verslepen van haar laptop (terecht) helemaal zat.

Ik heb CoreELEC op een Hardkernel Odroid-C5 geprobeerd maar de interface krijgt een 1-ster WAF omdat deze niet lijkt op de apps op de TV en de websites op de laptop. Wel lekker snel, en prima bediening met TV-afstandbediening.

Een RPI4 met browser zou nog een alternatief kunnen zijn maar ik krijg vreemdgenoeg geen beeld op de Panasonic.

Maargoed, een nieuwe (en grotere) TV mag wel een keer. Nu zie (bron: Tweakers reviews, GoT en List of smart TV platforms) ik dat een TV tegenwoordig standaard met een big tech OS komt, met reclame en/of tracking.

Is er een TV (aanstaande) die ik wel met een goed gevoel kan kopen?

Liefst LCD (de zon schijnt soms op de TV), 55"-65", geen bijzondere eisen met betrekking tot geluid of randapparatuur.

Of wellicht een Odroid/RPI-achtige oplossing (met CEC) om de huidige TV te kunnen blijven gebruiken.

Beste antwoord (via ookhoi op 23-11-2025 20:26)

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-11 21:57

John Doos

ClaudZaque

Zo te horen kan het lonen om te kijken waarom je geen beeld krijgt met de RPI op je tv.

Want dan heb je oplossing al in handen.

Probeer een andere hdmi port, andere hdmi kabel, mogelijk is er een hdcp issue, of moet je net als de Sony’s ooit, de kleurdiepte (dacht ik?) aanpassen op je tv.

Nee

Alle reacties

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:09

Dido

heforshe

Is een Chromecast een optie? Daarmee kun je NPO Start en Netflix casten vanaf je telefoon (of vanaf een laptop, maar een telefoon is meestal handiger).

Is natuurlijk wel een Google apparaat - wellicht valt die optie daardoor af.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • Beste antwoord

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-11 21:57

John Doos

ClaudZaque

Zo te horen kan het lonen om te kijken waarom je geen beeld krijgt met de RPI op je tv.

Want dan heb je oplossing al in handen.

Probeer een andere hdmi port, andere hdmi kabel, mogelijk is er een hdcp issue, of moet je net als de Sony’s ooit, de kleurdiepte (dacht ik?) aanpassen op je tv.

Nee

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:30
Een AppleTV?

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Random simpel desktopje, mini-pc, nuc o.i.d. als htpc inzetten, dan kun je je tv behouden. Kost weinig :)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Een niet big tech OS?

WebOS van LG zou ik daar eerder onder scharen, maar die lijken ook ads te hebben. Met jouw specifieke eisen zal een RPI aan de praat krijgen een logischere optie zijn, dat hoort gewoon te werken.

• Dido

Dido

heforshe

Ik zal overigens wel dom zijn, maar ik heb een Samsung TV, en geen last van advertenties.
Moet ik nu afleiden dat de Koreaanse regering mijn TV-kijkgedrag zit te analyseren of zo? (En wat dan nog?)

[ Voor 4% gewijzigd door Dido op 23-11-2025 18:57 ]

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-11 17:07

Wish

ingwell

Sissors schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:47:
[...]

Een niet big tech OS?

WebOS van LG zou ik daar eerder onder scharen, maar die lijken ook ads te hebben. Met jouw specifieke eisen zal een RPI aan de praat krijgen een logischere optie zijn, dat hoort gewoon te werken.
Ik leef zonder ads met het WebOS.

No drama

• ookhoi
Wow, veel reacties! Dank jullie allemaal <3
Dido schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:41:
Is natuurlijk wel een Google apparaat - wellicht valt die optie daardoor af.
Valt om die reden inderdaad af.
John Doos schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:44:

Andere kabels/poorten heb ik geprobeerd, nieuwe extra korte (en 8k) kabel gekocht, settings in config.txt aangepast, etc.

Een aanpassing in de tv-configuratie is een goede tip, ga ik naar op zoek.
Mja valt voor mij onder big tech.
Reinier schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:46:
Random simpel desktopje, mini-pc, nuc o.i.d. als htpc inzetten, dan kun je je tv behouden. Kost weinig :)
Zo kwam ik bij de Odroid-C5 uit. Er is maar weinig dat out-of-the-box CEC ondersteunt.

Heb je wellicht tips voor iets kleins met CEC?
Sissors schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:47:
Met jouw specifieke eisen zal een RPI aan de praat krijgen een logischere optie zijn, dat hoort gewoon te werken.
Hmhm eens.

Overigens, mijn vrouw net aan de eettafel: Maar iedereen heeft toch recht op een tv zonder reclame?!
Dido schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:56:
Ik zal overigens wel dom zijn, maar ik heb een Samsung TV, en geen last van advertenties.
Moet ik nu afleiden dat de Koreaanse regering mijn TV-kijkgedrag zit te analyseren of zo? (En wat dan nog?)
Geen idee natuurlijk hoe oud jouw Samsung TV is. Reclame en datagraaien is meer en meer in opkomst. Ik wil dat gewoon niet in huis :) En ik wil dat ook niet sponsoren. Dat jij daar anders in staat maakt jou natuurlijk niet dom.

Ik heb overigens wel een dns blackhole in m'n netwerk maar dat moet niet de oplossing zijn mocht ik ooit een nieuwe tv kopen. Nog los van het risico dat de tv stopt met functioneren als er niet met het basiskamp gecommuniceerd kan worden.
Wish schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:57:
Als ik in dit forum zoek op webos reclame dan is het eerste topic Reclame in WebOs LG uitzetten en op internet webos advertisement is het eerste resultaat How to turn off LG TV's most annoying ad

Het is vast mogelijk WebOS reclame-vrij te maken maar ik wil deze trend niet mede mogelijk maken met mijn donatie.

Nogmaals dank voor jullie reacties!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:52
Iets van een

uitvoering: Pulse-Eight USB CEC adapter
uitvoering: Pulse-Eight Intel NUC HDMI-CEC Adapter

combineren met een NUC (met Ubuntu, eventueel Windows)? NUCs met een Intel of AMD CPU hebben vaak gewoon alle hardware vereisten om DRM content te kijken.

Is in ieder geval wat ik heb gedaan want heb een bloedhekel aan al die Google TV/Chromecast/Fire TV/Smart TV OS'en/etc/reclames/datavergaring/geen controle hebben over MIJN apparaten.

Ik heb dat gecombineerd met een afstandsbediening stroomschakelaar die zowel de TV als de NUC aanzet, en de NUC ingesteld in de BIOS om zichzelf aan te zetten zodra deze stroom heeft. Echt 30 seconden en de browser is klaar om een webpagina in te voeren. TV ook ingesteld dat deze aan gaat zodra deze stroom heeft (en als daar geen instelling voor is, dan is het vaak genoeg dat de TV "van het stroom gaat" terwijl deze aan stond, verbogen "functie" in veel TV's - onthouden de laatste "stand").

En ja draadloos toestenbord (met mousepad) is niet zo erg ergonomisch of net zo makkelijke als via de telefoon, maar ik leef er gewoon mee.

Voor Spotify Connect gebruik ik dan weer librespot en kan iedereen op de Wi-Fi naar de PC muziek streamen, zoals naar een chromecast.

Youtube TV werkt gewoon via web browser, alleen moet je even een extensie installeren zoals https://addons.mozilla.or...fox/addon/youtube-for-tv/ (deze spoofed de user agent, kan je ook zelf doen zonder extensie).

Dan kan je vanaf telefoon YouTube op de TV bedienen, voor gasten/kind/vrouw die dat dan toevallig willen.

Om het wat verdragelijker te maken (en meer een "dit-ken-ik" gevoel te geven) voor andere mensen heb ik op mijn NUC ook flex-launcher geïnstalleerd, zelf een home menu geconfigureerd met allerlei "apps" (vooral URLs in de browser zoals Disney+, Netflix, YoutubeTV, normale YouTube, Spotify Connect [librespot], maar ook lokaal geïnstalleerde games en veel meer) om op te starten die mensen vaak gebruiken. Ook te bedienen via een XBOX en PS4 controller :)

Browser ook ingesteld om na opstarten (door flexlauncher) meteen in full-screen te gaan, en dan hebben mensen echt het "app" gevoel.

[ Voor 68% gewijzigd door grasmanek94 op 24-11-2025 13:24 ]

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
Kijk eens naar een Apple TV, en vergeet alles wat op die TV geïnstalleerd is.

Ook al ben je verder geen Apple gebruiker, dat ding loopt soepel, heeft geen reclame in de interface en doet gewoon wat het moet doen.

Waarom een TV vervangen? LG stopt reclame in de TV, zelfs achteraf op TV's die ooit zonder verkocht zijn.
Samsung is op dat vlak niet veel beter.

Het is makkelijker om gewoon een los apparaat te kopen voor de apps.

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een Google TV kun je ook in Apps Only mode zetten. Dan zie je op het hoofdscherm geen aanbevelingen etc.

https://support.google.com/googletv/answer/10070784?hl=en

• Dido

Dido

heforshe

RobbieT schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:38:
Kijk eens naar een Apple TV, en vergeet alles wat op die TV geïnstalleerd is.
En tussen de vorige keer dat Apple wer dvoorgesteld en nu is Applpe opeens geen Big Tech meer? ;)
njitter schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:44:
Een Google TV kun je ook in Apps Only mode zetten. Dan zie je op het hoofdscherm geen aanbevelingen etc.
Nee, maar het blijft Google, dus kun je er niet op vertrouwen dat er niet allerlei data van je wordt geoogst. Daarom viel een Chromecast ook al af.

Ik begin me steeds meer af te vragen hoe lang het nog mogelijk blijft voor iemand als de TS om wel de lusten maar niet de lasten van de moderne wereld te krijgen...

Ik begrijp ergens best wel de onwil om met Google, Apple, Microsoft, Samsung, en alle andere merken te werken die mogelijk allerlei gegevens van je verzamelen, maar als je dan ook nog eens een UI wilt die je gewend bent / die heel erg lijkt op die van die grote spelers, dan wordt de spoeling wel heel dun. Er is een reden waarom de interfaces van de grote jongens op elkaar lijken: het werkt, en iedereen snapt het - en onderhand is iedereen eraan gewend.

Er zijn vziw twee makkelijk te gebruiken standaardoplossingen om te streamen naar je TV, namelijk Chromecast en Apple TV - maar als je die niet wilt wordt het behelpen wat betreft streaming.

En als je niet wilt streamen moet je dus een TV of apparaat hebben waarop je de apps die je niet wilt streamen maar wel wilt gebruiken kunt draaien, en dan vallen de meeste smart-TV's dus snel af en kom je terecht bij een zelf te bouwen apparaat dat je als media-pc inzet. Maar dat is per definitie meer werk dan een standaardoplossing (en sowieso duurder dan een Chromecast).

Maar goed, ik zie wellicht mogelijkheden over het hoofd, en dat is natuurlijk ook waarom dit topic bestaat :D

• ookhoi
grasmanek94 schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:05:
Iets van een

uitvoering: Pulse-Eight USB CEC adapter
uitvoering: Pulse-Eight Intel NUC HDMI-CEC Adapter

combineren met een NUC (met Ubuntu, eventueel Windows)? NUCs met een Intel of AMD CPU hebben vaak gewoon alle hardware vereisten om DRM content te kijken.
Voor een tv-kastje is een Intel of AMD naar mijn smaak overkill. De Odroid-C5 heeft een Amlogic S905X5M met ondersteuning voor 4k@6pHz, AV1, Dolby Vision / Atmos, HDR 10 en DRM, CEC, 4GB DDR4, en een totaalverbruik van 2.5 watt onder load. Er hoeft zelfs geen koelelement op de cpu geplakt te worden.
grasmanek94 schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:05:
Ik heb dat gecombineerd met een afstandsbediening stroomschakelaar die zowel de TV als de NUC aanzet, en de NUC ingesteld in de BIOS om zichzelf aan te zetten zodra deze stroom heeft. Echt 30 seconden en de browser is klaar om een webpagina in te voeren.
De Odroid-C5 gaat vanwege CEC aan als de TV aangezet wordt, is binnen 10 seconden (zojuist gemeten) opgestart, en gaat met de TV mee uit.
Dido schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:05:
Ik begin me steeds meer af te vragen hoe lang het nog mogelijk blijft voor iemand als de TS om wel de lusten maar niet de lasten van de moderne wereld te krijgen...
Noudat. Ik was ook wel verbaasd dat ik geen eerder topic kon vinden op GoT terwijl de Tweaker reviews en comments vol staan met ontevredenheid op dit onderwerp.
Dido schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:05:
En als je niet wilt streamen moet je dus een TV of apparaat hebben waarop je de apps die je niet wilt streamen maar wel wilt gebruiken kunt draaien, en dan vallen de meeste smart-TV's dus snel af en kom je terecht bij een zelf te bouwen apparaat dat je als media-pc inzet. Maar dat is per definitie meer werk dan een standaardoplossing (en sowieso duurder dan een Chromecast).

Maar goed, ik zie wellicht mogelijkheden over het hoofd, en dat is natuurlijk ook waarom dit topic bestaat :D
Zelfbouw of duurder is in dit gezelschap waarschijnlijk minder een probleem (of zelfs een hobby). Enige waar ik/we wel echt rekening mee moet houden is de WAF/PAF.

CoreELEC begint na een paar avonden wel te wennen.

Ik had goede hoop dat iemand hier zou zeggen koop dat 'premium' merk en je hebt nergens last van. Vind het ook onbegrijpelijk dat een merk als Panasonic op uitgerekend Amazon Fire TV overgestapt is.

Overigens, mocht iemand afvragen waarom ik niet gewoon linux op de Odroid-C5 zet: er is (nog) geen upstream kernel support voor. De vendor kernel (5.5.x) krijg ik niet gecompileerd.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:40
ookhoi schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:26:
Overigens, mijn vrouw net aan de eettafel: Maar iedereen heeft toch recht op een tv zonder reclame?!
Leuke stelling, maar volgens mij is dit niet echt opgenomen in de universele rechten van de mens. ;)
Als je het over TV kijken in het algemeen hebt, dan zie je dat zelfs op de publieke netten reclame wordt uitgezonden simpelweg omdat deze anders de budgetten niet rond krijgen. Als je het over de TV als apparaat hebt, dan is er wel een argument op te zetten. Je zou kunnen stellen dat dit apparaat bedoeld is om een binnenkomend signaal (TV signaal) om te zetten naar beeld. Het daaraan toevoegen van andere content kan je dan zien als een ongewenst iets waar je niet voor betaald hebt en wat niet hoort bij de basisfunctie van het apparaat. Echter, TVs zijn niet meer zo simpel tegenwoordig. Ze bieden nu ook toegang tot het internet (om bij wat voor aanbieder dan ook terecht te komen) via een schil, en deze is natuurlijk door de TV bouwer te beïnvloeden. Je moet dan ook gaan kijken wat er in de gebruiksvoorwaarden van deze software staat om te zien of je hier een poot hebt om op te staan.

Wanneer je de TV weer alleen als doorgeefluik gaat gebruiken dan wordt het een stuk simpeler. Ik heb een Toshiba TV in de slaapkamer die al deze 'luxe' functies heeft, maar omdat ik alleen maar het apparaat aanzet en verder puur het HDMI1 signaal weergeef hierop heb ik geen last van wat de TV bouwer allemaal bedacht heeft verder. Afijn, verder een nutteloze uitweiding van mij... excuus 8)

• Dido

Dido

heforshe

ookhoi schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:44:
Ik had goede hoop dat iemand hier zou zeggen koop dat 'premium' merk en je hebt nergens last van. Vind het ook onbegrijpelijk dat een merk als Panasonic op uitgerekend Amazon Fire TV overgestapt is.
Ik begrijp je frustratie, maar ik begrijp wel waarom een bedrijf dat TV's bouwt niet zelf een OS gaat maken (ontwikkelkosten, onderhoudskosten, supportkosten) als er al een paar grote softwarebouwers zijn die dergelijke OS-en al hebben gemaakt die je in ruil voor wat licentiekosten op je TV kan installeren zodat je TV ongeveer hetzelfde kan als de apparaten van je concurenten.

Het alternatief is dat een TV-bouwer "domme" TV's gaat bouwen, en hoewel jij niet de enige bent met een aversie tegen Big Tech en hun datahonger denk ik dat er wereldwijd geen goede businesscase is voor een fabrikant om te investeren in een domme TV: productiekosten zijn nauwelijks lager, en de markt is vele malen kleiner dan voor "normale" slimem apparaten.

Niet dat deze overpeinzingen jouw probleem oplossen, maar toch. :)

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Past natuurlijk niet helemaal bij je wensen, maar ik gebruik zelf een Nvidia Shield kastje en om geen reclame te hebben gebruik ik nu de alternatieve Projectivy Launcher.

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
Zonder Big Tech ook geen Netflix en dergelijke op je TV.
Die zijn allemaal deel daarvan.

Je TV dom maken is niet zo moeilijk, de netwerkstekker er gewoon uittrekken.

En dan kiezen of je door de hond of de kat gebeten wil worden.
Als je Netflix wil kijken dan ontkom je er niet helemaal aan.

Misschien dat je Kodi ergens op kan installeren. (Odroid C5?) en daar een AddOn in voor Netflix.

https://www.kodi-guide.com/netflix-kodi-addon/

Voor NPO start zijn er ook wel AddOn's, alleen werkt dat niet altijd zo te zien.
Als NPO wat nieuws verzint dan zal je moeten wachten tot de hobbyisten het weer aan de praat hebben.

De WAF gaat een stuk makkelijker met een Apple TV of Nvidia Shield TV ofzo.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:11
Wish schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:57:
[...]

Ik ook, wel even goed de menu's doorlopen om tracking en dergelijke uit te zetten. En ik geloof dat ik laatst na een update ook de vraag kreeg of ik die onzin alsnog aan wilde zetten. 8)7
ookhoi schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:26:
Wow, veel reacties! Dank jullie allemaal <3

[...]

Als ik in dit forum zoek op webos reclame dan is het eerste topic Reclame in WebOs LG uitzetten en op internet webos advertisement is het eerste resultaat How to turn off LG TV's most annoying ad

Het is vast mogelijk WebOS reclame-vrij te maken maar ik wil deze trend niet mede mogelijk maken met mijn donatie.

Nogmaals dank voor jullie reacties!
Goed om voor je principes te staan, maar dan ben ik bang dat je zelf een TV moet gaan bouwen :+

Ik heb nog nooit 1 reclame op mijn LG tv gezien, staat vanaf minuut 1 uit. Geen idee meer hoeveel moeite dat kostte, maar ik heb dat wel gelijk bij installatie ingesteld / in kunnen stellen.

[ Voor 61% gewijzigd door Wild Chocolate op 25-11-2025 14:11 ]

iRacing Profiel

Pagina: 1