Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp met 1e smarthome

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Mynameisrampage
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:24
Mijn vraag

Binnenkort trek ik in mijn eerste koopwoning (een 60m² appartement met 3 ruimtes, woonkamer-keuken, slaapkamer, kantoor), en ik wil het graag op een eenvoudige, maar toekomstbestendige manier “smart” maken. Denk aan verlichting, raambekleding en een paar sensoren. Ik verwacht er 5-8 jaar te wonen.

Ik heb inmiddels het een en ander gelezen over verschillende protocollen (Wi-Fi, Zigbee, Thread, Matter), hubs/gateways en losse ecosystemen (Google, Apple, Home Assistant, Hue, enz.), maar ik zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer.

Ik zoek geen of weinig uitgebreide automatiseringen; gewoon een stabiel, simpel smart-home dat goed werkt en niet snel vastloopt. Denk aan lampen die aangaan en uitgaan, evt. verwarming reguleren, en raambekleding die automatisch opent en sluit, evt. op wekker aangesloten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Android-ecosysteem/telefoon
  • LG OLED-TV
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
YouTube-video’s over smart home basics (maar die zijn vaak óf te high-end, óf te productgebonden)
Artikelen over Matter/Thread, maar de praktijk verschilt per product

Waar ik concreet advies over zoek
  • Wat is anno 2025 een realistische en simpele basis voor een appartement qua ecosysteem en protocol on a budget?
  • Is het verstandig om meteen te kiezen voor Matter/Thread, of is Zigbee in de praktijk nog steeds de betere keuze?
  • Welke hub of combinatie werkt het best met Google Home zonder gedoe?
  • Welke producten (lampen, rolgordijnen, sensoren, stekkers) zijn stabiel, betaalbaar en niet-overkill?
  • Wat is een logische instapconfiguratie voor een klein appartement?

Alle reacties

• bullitkatcher
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-11 23:21
Wat de beste instap is hangt een beetje van je wensen en tweaker-gehalte af.
  • Je kunt het heel simpel houden door wifi apparaten bij de action te kapot (LSC). Hierbij heb je geen hub nodig en je kan direct aan de slag. Wil je iets uitgebreider dan gebruik je de action spullen, maar dan met de smartlife app van TuYa. Dit is namelijk de OEM achter alle action dingen en dat ecosysteem is nog vele malen groter.
    Daarnaast bieden Ikea en Philips hue ook leuke ecosystemen aan om mee te beginnen.
  • Wil je iets meer kunnen en minder afhankelijk zijn van verschillende fabrikanten, dan kun je kijken naar bijvoorbeeld een Homey. Dit apparaatje heeft alle antennes voor verschillende protocollen aan boort en kan zeer veel lokaal doen.
  • Wil je voor de meeste mogelijkheden gaan en ook direct de teweaker uithangen, dan kun je HomeAssistant draaien op een nuc/mini-pc. Hierbij moet je wel zelf alle antennes kopen (zigbee, thread, bluetooth en misschien z-wave), maar je bent totaal niet gebonden aan fabrikanten en kunt de meeste dingen lokaal bedienen.
Als je hier een keus uit hebt gemaakt kun je beginnen. Mijn advies zou zijn om het eerst bij een paar lampen en knoppen/sensoren te houden. Hiermee kun je snel onder de knie krijgen hoe een systeem werkt. Daarna kun je doen wat je wilt en zul je steeds vaker ideeen op doen over wat allemaal wel niet handig is.

Zelf heb ik bijvoorbeeld HomeAssistant met steeds meer apparaten. Alles communiceert via zigbee (op de stofzuiger na), al ga ik in toekomst thread en bluetooth toevoegen voor bepaalde sensoren en aansturing. Zelfs mijn planten zijn voorzien van sensoren, zodat ik ze op het goede moment water kan geven.

Even over google home:
Dit zou ik niet gebruiken om alles in te stellen. Gewoon lekker 1 van bovenstaande oplossingen kiezen en deze dan met home koppelen, zodat google als een soort afstandsbediening werkt.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Matter/Thread is nog niet volwassen genoeg om echt interessant te zijn. Er zijn veel mensen die er een netwerk prima op hebben draaien, maar er zitten wel veel haken en ogen aan.
Ik zou voor Zigbee gaan, dan kun je apparaten van bijv. Hue gebruiken, maar ik zou wél zelf even een NUC met Home Assistant opzetten en daarin met Zigbee2MQTT werken. De "Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus" is de 'golden standard' van Zigbee dongles en kan zonder al te veel moeite een groot netwerk aan.

Vermijd alles dat je vendor lock-in geeft; niet beginnen aan bijv. Tado voor je thermostaat, die zijn alles dicht aan het gooien en veel te duur. Voor een fractie van de prijs heb je een Zigbee thermostaat en thermostaatknoppen (bijv. de TRVZB van Sonoff). In Home Assistant stel je zones in met een integratie als Versatile Thermostat, daarin geef je ook aan hoe de thermostaat de ketel aan moet zetten (bijv. temperatuur van de thermostaat op 35 graden zetten tot alle zones hun gewenste punt hebben bereikt) en dan heb je er geen omkijken meer naar.

En zoals al gezegd inderdaad vanaf 'extern' naar Google Home koppelen. Home Assistant kan dat gewoon, je kunt dan kiezen welke entities je naar Google Home stuurt en een hele hoop kan Google Home mee overweg. Grote voordeel is dat als je ooit een keer iets koopt dat niet uit zichzelf met Google Home werkt maar wel aan Home Assistant te koppelen is, je het via die route toch aan Google Home kunt koppelen.