Luchtafvoer kookplaat met WTW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:28

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Middag,

Zelf ben ik ook aan het orienteren naar luchtoplossingen voor de keuken.
Op dit moment heb ik een vrij standaard kookplaat met een afzuigkap met recirculatie.
Ik ben hier zeer teleurgesteld in, voor het een beetje zijn werk doet moet ik de zuigstand zo hard zetten dat ik bijna beter noise-cancelling headphones op kan zetten.
Resultaat: afzuigkap is een veredelde lichtbron.

In mijn nieuwbouwhuis wil ik zeker gaan orienteren naar een luchtafvoer ipv recirculatie. Aangezien ik waarschijnlijk voor een afzuiging ga in de kookplaat en deze in de buurt van de gevel staat is is het lucht binnen 2 meter al naar buiten.

Het nadeel die ik alleen dan wel heb is dat ik een WTW heb die max 300m3/h doet (HRU ECO 300). Als ik dan online bronnen raadpleeg lijkt unaniem het advies te zijn dat als de wtw capaciteit lager is dan de luchtafvoer capaciteit je beter voor recirculatie kan gaan.

Als ik anderen (vooral om me heen van kennissen/familie) mag geloven is dit een beetje wassen neus en is dit echt overblown en meer iets voor de aannemer (en de wet). In de praktijk maakt het niet zoveel uit.
Bij mijn ouders, die luchtafvoer hebben en ook losse mechanische ventillatie (alhoewel ik me afvraag of deze nog veel doet dik 15 jaar later), merk je hier ook vrij weinig van zolang de deur open is. Anders voel je een luchtstroom onder de deur, word die een beetje krom getrokken en gaat het "fluiten".

Wat is jullie ervaring hiermee? Hebben jullie hier dan speciaal een kookplaat voor gekozen die bijv. beter werkt op lagere standen? Of zou je het afraden omdat het toch echt meer gezeik opleverde dan verwacht?

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
dit is op dit forum al vele malen besproken, als je wtw gebruikt en wil afblazen naar buiten dan kan dat prima. zet tijdens het koken een raam in de keuken op een kier. dan wordt er voldoende lucht aangevuld en raakt je wtw niet in onbalans.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-12 15:07

DIY

Warme lucht stijgt op. Bij kookveld afzuiging word er daarom veel lucht afgezogen om de neerwaardse lucht stroming te creëren. Bij recirculatie maakt dat niet uit, maar als je al die lucht naar buiten blaast, heb je wel een serieuze aanvoer nodig om bij een luchtdicht huis onderdruk te voorkomen.

Ik worstelde hier ook mee bij het ontwerp van onze nieuwe keuken. We hebben daarom gekozen voor een inbouw afzuigkap boven de inductieplaat, zodat er minder lucht word afgezogen. Met het inschakelen van de afzuigkap word er gelijk een klep in een wanddoorvoer geopend om de afgezogen lucht te compenseren. De wanddoorvoer komt dmv een buis uit onder de kastjes van de kookplaat, zodat er geen onderdruk ontstaat en het huis zo min mogelijk afkoelt.
Door de automatisch bediende klep voorkomen we dat het open en dicht doen van de wanddoorvoer vergeten word.
Raampje openzetten zoals No Hands voorstelt is uiteraard een uitstekende lowtech oplossing.

[ Voor 34% gewijzigd door DIY op 23-11-2025 18:46 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:49
Waarom is er eigenlijk nog geen afzuigkap met WTW? Zal je uiteraard alsnog een vetfilter nodig hebben om de warmtewisselaar schoon te houden.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
DIY schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:18:
Bij recirculatie maakt dat niet uit, maar als je al die lucht naar buiten blaast, heb je wel een serieuze aanvoer nodig om bij een luchtdicht huis onderdruk te voorkomen.
Dat valt ook wel weer mee, lucht wordt waarschijnlijk afgevoerd diamater 125mm; voor aanvoer zou dat ook kunnen volstaan. Dus ergens een raam of rooster voorzien voor dat doel. Of, meer profi oplossing een aanvoerbuis met klep die met afzuigkap geschakeld wordt.

Edit; oh lol, dat heb jij dus :+ nog nooit eerder gezien dat iemand dat had !

Op de afzuigbuis zou ik ook zeker een goede terugslagklep willen anders daar ook al een groot potentieel lek.

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 23-11-2025 19:03 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
No Hands schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:16:
dit is op dit forum al vele malen besproken, als je wtw gebruikt en wil afblazen naar buiten dan kan dat prima. zet tijdens het koken een raam in de keuken op een kier. dan wordt er voldoende lucht aangevuld en raakt je wtw niet in onbalans.
Ik heb ook roosters in mijn raam zitten (overblijfsel C), dus dit zou voldoende moeten zijn lijkt me.
Als ik altijd mijn raam open moet zetten bij luchtafvoer ga ik hier wel over nadenken, dan krijg je wel een erg overduidelijke luchtstroming.
assje schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:59:
Waarom is er eigenlijk nog geen afzuigkap met WTW? Zal je uiteraard alsnog een vetfilter nodig hebben om de warmtewisselaar schoon te houden.
Lijkt me omdat dit erg maatwerk is(?), maar is voor mij niet echt een praktische oplossing tenzij ik een koof wil plaatsen in de keuken. Denk dat dat het niet waard is over "gewoon" afvoeren. Koken doe je toch imo niet vaak genoeg.
DIY schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:18:
Warme lucht stijgt op. Bij kookveld afzuiging word er daarom veel lucht afgezogen om de neerwaardse lucht stroming te creëren. Bij recirculatie maakt dat niet uit, maar als je al die lucht naar buiten blaast, heb je wel een serieuze aanvoer nodig om bij een luchtdicht huis onderdruk te voorkomen.

Ik worstelde hier ook mee bij het ontwerp van onze nieuwe keuken. We hebben daarom gekozen voor een inbouw afzuigkap boven de inductieplaat, zodat er minder lucht word afgezogen. Met het inschakelen van de afzuigkap word er gelijk een klep in een wanddoorvoer geopend om de afgezogen lucht te compenseren. De wanddoorvoer komt dmv een buis uit onder de kastjes van de kookplaat, zodat er geen onderdruk ontstaat en het huis zo min mogelijk afkoelt.
Door de automatisch bediende klep voorkomen we dat het open en dicht doen van de wanddoorvoer vergeten word.
Raampje openzetten zoals No Hands voorstelt is uiteraard een uitstekende lowtech oplossing.
Zelf overwoog ik sowieso om een klep tussen woonkamer en hal te doen, heb niet echt een goed excuus om deze lucht/thermisch te scheiden. Of dit natuurlijk voldoende is betwijfel ik, maar dat voorkomt op z'n minst de taferelen die mijn ouders hebben.
assje schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:01:
[...]

Dat valt ook wel weer mee, lucht wordt waarschijnlijk afgevoerd diamater 125mm; voor aanvoer zou dat ook kunnen volstaan. Dus ergens een raam of rooster voorzien voor dat doel. Of, meer profi oplossing een aanvoerbuis met klep die met afzuigkap geschakeld wordt.

Op de afzuigbuis zou ik ook zeker een goede terugslagklep willen anders daar ook al een groot potentieel lek.
De vraag is dan wel waar je deze plaatst zonder dat dit een oncomfortabele koude luchtstroom geeft als het buiten koud is (zoals nu).

• assje
Thomg schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:03:
De vraag is dan wel waar je deze plaatst zonder dat dit een oncomfortabele koude luchtstroom geeft als het buiten koud is (zoals nu).
Dat is nu eenmaal de consequentie van lucht aanvoeren buiten de WTW.

Er zijn toch ook WTW's die je kunt schakelen voor gebruik met open haard en afzuigkap? Eigenlijk hoeft alleen maar even de verhouding in en uit aangrpast te worden.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
assje schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:05:
[...]

Dat is nu eenmaal de consequentie van lucht aanvoeren buiten de WTW.

Er zijn toch ook WTW's die je kunt schakelen voor gebruik met open haard en afzuigkap? Eigenlijk hoeft alleen maar even de verhouding in en uit aangrpast te worden.
Het is meer dat de WTW max 300m3/h doet waar de meeste luchtafvoeren beginnen bij 300, en dat is de zwakste stand en dan betwijfel ik hoe nuttig het is. Als 300m3/h gewoon goed werkt heb ik niks gezegd, maar daar kom ik natuurlijk pas achter als het geinstalleerd is :'(

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:46
assje schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:59:
Dat is er eigenlijk wel. Motorloze kap, klep in de WTW installatie, extra vetvangfilter.

Heb hier een set van Nilan, de EM-Box. Ik vind 't ideaal: niet alleen heb je terugwinning, maar ook zorgt het systeem ervoor dat tijdens het koken zo'n 80% van al je afzuiging via de afzuigkap gaat dat bijna alle aangevoerde lucht in huis naar je afzuigkap stroomt en je dus geen last hebt van kookluchten in huis.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• assje
StevenK schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:10:
Dat is er eigenlijk wel. Motorloze kap, klep in de WTW installatie, extra vetvangfilter.
Logische optie wel, alleen een keer tegelijkertijd koken en douchen zou wel eens suboptimaal kunnen zijn.

• assje
Hier nog op terugkomend; hier is wellicht wel te ontwerpen. Je zou die luchttoevoer bijvoorbeeld in een gang of bijkeuken kunnen plaatsen. Alleen wel belangrijk dat die flow van >300m3 doorgang kan vinden. Als er een deur tussen zit zal daar wellicht een rooster in moeten.

Je moet alleen wel met een sturingskabeltje voor vlinderklep op die locatie komen, als er een kruipruimte is wellicht niet onoverkomelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 23-11-2025 19:16 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
StevenK schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:10:
[...]

Heb hier een set van Nilan, de EM-Box. Ik vind 't ideaal: niet alleen heb je terugwinning, maar ook zorgt het systeem ervoor dat tijdens het koken zo'n 80% van al je afzuiging via de afzuigkap gaat dat bijna alle aangevoerde lucht in huis naar je afzuigkap stroomt en je dus geen last hebt van kookluchten in huis.
Hmm zoiets zou interessant zijn., Maar ik denk dat de 300m3/h het nekt. Je wilt voor zover ik zie wel richting de 500m3/h hebben.
Om nog te zwijgen over of Itho-Daalderop dit uberhaupt heeft, ik kan het iig niet vinden.

• No Hands
assje schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:14:
[...]

Hier nog op terugkomend; hier is wellicht wel te ontwerpen. Je zou die luchttoevoer bijvoorbeeld in een gang of bijkeuken kunnen plaatsen. Alleen wel belangrijk dat die flow van >300m3 doorgang kan vinden. Als er een deur tussen zit zal daar wellicht een rooster in moeten.

Je moet alleen wel met een sturingskabeltje voor vlinderklep op die locatie komen, als er een kruipruimte is wellicht niet onoverkomelijk.
Ik zou dat zo dicht mogelijk bij de afzuiger doen, dan zuig je kou aan, je neemt kooklucht mee en blaast direct naar buiten, alles wat je verder weg in huis doet zorgt voor meer afkoeling van het huis.
Ter voorbeeld, mijn WTW draait nog niet, als ik mijn c02 meter zie uitslaan dan zet ik de tuindeur in de woonkamer op kierstand en de afzuigkap aan onder het eten koken. De lucht wordt dan schoner maar het wordt ook kouder in de kamer.
Als ik mijn keukenraam openzet onder het eten koken, dan wordt het alleen in de keuken wat frisser.

• DIY

DIY

[...]

Zelf overwoog ik sowieso om een klep tussen woonkamer en hal te doen, heb niet echt een goed excuus om deze lucht/thermisch te scheiden. Of dit natuurlijk voldoende is betwijfel ik, maar dat voorkomt op z'n minst de taferelen die mijn ouders hebben.

[...]

Als de woning luchtdicht is blijf je onderdruk houden als je alleen een doorvoer naar een andere ruimte maakt (de deur naar die ruimte zal dan wel makkelijker open gaan). Je gaat dan wel door kieren en naden koude lucht naar binnen trekken en de vraag is of dat wenselijk is.

Om de koude luchtstroom (van 300-600m3) zoveel mogelijk te beperken komt de doorvoer bij ons daarom uit onder de kookplaat. De luchtstroom gaat dan omhoog en word grotendeels weer afgezogen.

@aasje De afvoer heeft om luchtlekken te voorkomen en als isolatie een driedubbele terugslagklep https://www.bol.com/nl/nl...-buiten/9300000132139297/

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:46
Thomg schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:15:
[...]

Hmm zoiets zou interessant zijn., Maar ik denk dat de 300m3/h het nekt. Je wilt voor zover ik zie wel richting de 500m3/h hebben.
Om nog te zwijgen over of Itho-Daalderop dit uberhaupt heeft, ik kan het iig niet vinden.
Die EM-box is niet meer dan een doos met een filter, een klep en drie kanalen en kan dus in elk systeem toegepast worden, maar of die 300 m3/h voldoende gaat zijn ligt aan de precieze situatie. Het lijkt mij in ieder geval weinig.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:15
Wij hebben zelf gekozen voor een plasmafilter en zijn daar tot op heden erg tevreden over, de afzuiging van onze kookplaat werkt prima en we hebben geen etensluchten in huis.

Uiteraard gaat dat ook prima met een WTW (wat wij ook hebben).

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
DIY schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:38:
[...]
Om de koude luchtstroom (van 300-600m3) zoveel mogelijk te beperken komt de doorvoer bij ons daarom uit onder de kookplaat. De luchtstroom gaat dan omhoog en word grotendeels weer afgezogen.
Bedoel je dan dat je ook automatische luchtaanvoer hebt op het moment dat je de afzuiging aan zet? Soort van tegenovergestelde van de afvoer? Zonder motor dan natuurlijk.

• DIY

DIY

@Thomg ja
DIY schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:18: Met het inschakelen van de afzuigkap word er gelijk een klep in een wanddoorvoer geopend om de afgezogen lucht te compenseren. De wanddoorvoer komt dmv een buis uit onder de kastjes van de kookplaat, zodat er geen onderdruk ontstaat en het huis zo min mogelijk afkoelt.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Ben benieuwd hoe je dit gerealiseerd hebt, kan je dit beschrijven/tekenen/whatever?

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:15

Vliegvlug

Flight Simple

Thomg schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:00:
[...]

Ben benieuwd hoe je dit gerealiseerd hebt, kan je dit beschrijven/tekenen/whatever?
Wij hebben thuis een inductieplaat met geïntegreerde afzuiging van Berbel en daar kan je ook een automatisch gestuurde muurdoorvoer als accessoire bij kopen die wordt aangestuurd door de kookplaat. Of als goedkoper alternatief een raamsensor zodat de kookplaat alleen aan wil als je het betreffende raam hebt open gezet.
Hiervoor heeft de kookplaat een speciaal contact waarop je deze accessoires kan aansluiten. Wat volgens mij niets meer is dan een maak contact.

Dus als de plaat die jij op het oog hebt ook zoiets heeft is aansturing heel makkelijk. ;)

Wil daar zelfs nog steeds iets mee doen maar vooralsnog zetten we handmatig het rooster boven het keukenraam open.
Heeft wel als nadeel dat de koude lucht langs je nek loopt want onze kookplaat staat net aan de andere kan waardoor je met je rug naar het raam staat.
Een automatische gestuurde muurdoorvoer op een andere plek zou beter zijn maar we hebben eigenlijk geen geschikte plek dat zo’n ding niet in het zicht zit of je alsnog zelf op de tocht staat.

[ Voor 23% gewijzigd door Vliegvlug op 23-11-2025 20:20 ]

• No Hands
[...]

er zijn verschillende elektrisch afsluitbare kleppen te koop. die kun je daar voor gebruiken. kap aan, kleppen open, kap uit, kleppen dicht.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:15

Vliegvlug

Flight Simple

No Hands schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:16:
[...]

er zijn verschillende elektrisch afsluitbare kleppen te koop. die kun je daar voor gebruiken. kap aan, kleppen open, kap uit, kleppen dicht.
Ik vermoed dat @Thomg de aansturing bedoelt ;)

• No Hands
Vliegvlug schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:19:
[...]

Ik vermoed dat @Thomg de aansturing bedoelt ;)
Dat kan, die klep heeft een stekker die in het stopcontact gaat en de stekker van de afzuiger gaat daar weer in.

ik heb deze: https://www.conrad.nl/nl/...ameter-125-mm-560312.html

[ Voor 20% gewijzigd door No Hands op 23-11-2025 20:43 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Vliegvlug schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:13:
[...]

Wij hebben thuis een inductieplaat met geïntegreerde afzuiging van Berbel en daar kan je ook een automatisch gestuurde muurdoorvoer als accessoire bij kopen die wordt aangestuurd door de kookplaat. Of als goedkoper alternatief een raamsensor zodat de kookplaat alleen aan wil als je het betreffende raam hebt open gezet.
Hiervoor heeft de kookplaat een speciaal contact waarop je deze accessoires kan aansluiten. Wat volgens mij niets meer is dan een maak contact.

Dus als de plaat die jij op het oog hebt ook zoiets heeft is aansturing heel makkelijk. ;)

Wil daar zelfs nog steeds iets mee doen maar vooralsnog zetten we handmatig het rooster boven het keukenraam open.
Heeft wel als nadeel dat de koude lucht langs je nek loopt want onze kookplaat staat net aan de andere kan waardoor je met je rug naar het raam staat.
Een automatische gestuurde muurdoorvoer op een andere plek zou beter zijn maar we hebben eigenlijk geen geschikte plek dat zo’n ding niet in het zicht zit of je alsnog zelf op de tocht staat.
Ah, ik wist helemaal niet dat dit bestond. Toch weer handig om te weten iig.

Op dit moment ben ik persoonlijk vooral heel erg gecharmeerd van de AEG saphirmatt series
https://www.aeg.nl/kitche...ombo-hob-hood/nch84b03cz/
of deze ook een aansluiting heeft zijn ze niet duidelijk over, maar snel door de handleiding kijkende lijkt dit niet present te zijn. Ga zeker wel even kijken hoe dat eruit ziet bij de plaat die jij hebt.

Zelf heb ik het raam rechts van me staan (en roosters), dus zal dat iig niet recht over mijn rug gaan.
De vraag is dan meer of ik afvoer voor of achter laat doen. Als het voor is moet ik eigenlijk aanvoer van achteren doen of een alternatieve route hebben. Als ik het naar achter doe kan ik het rooster/raam gebruiken zoals jij het doet.

Ideeën ideeën...

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:46
Dan zou ik toch adviseren eens voor een bora te kijken.

Onze vorige afzuigkap recirculatie was ook standje gehoorbescherming. Maar de bora bevalt extreem goed.

• DIY

DIY

[...]

Hier kan je de beschrijving / installatiehandleiding vinden:
https://www.novy.com/nl-n...ssoires/sturingen/990030/
Ze hebben ook een bijpassende elektrische klep.

Veel goedkoper is inderdaad een losse elektrische klep met een dubbele stekker of dat je zelf in de afzuigkap aftakt en daar (eventueel via een relais) de klep op aansluit.
Pagina: 1