Isoleren oude buitenmuur uitbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RicooCardoo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19:16
Beste leden,
Even een vraag omtrent isoleren.
Vorige bewoners hebben de buitenruimte tussen huis en schuur aangebouwd en zo de gang groter gemaakt.
Ik heb heel recent de gang opnieuw geisoleerd (de buitenmuren). Echter kreeg ik vandaag ineens een ingeving en daar heb ik even wat ondersteuning van ervaren mensen voor nodig.
De binnenmuur op de foto is de oude buitenmuur. Hierom besefte ik mij dat dat eigenlijk een enkelsteens muurtje is vanaf foto aanzicht, met daarachter de spouw voor ventilatie. De hele muur is eigenlijk een gigantische ongeisoleerde koudebrug.

Nou snap ik dat de stenen muur van binnen naar buiten loopt en dat ik dat als koudebrug niet kan voorkomen, maar kan ik een groot deel van de muur wel tegenhouden?

Kan ik langs de rode lijn, helemaal tot de vloer (foto niet groot genoeg). Om de 5cm bijv. Een gat rond 10 boren en purschuim erachter spuiten om zo deze muur af te dichten van de rest van de muur.

Omdat nu de koude lucht in de spouw komt ivm. Stootvoegen is de hele muur nu een koudebrug. Wellicht door bovenstaand idee kan ik dit beperken tot een nog 30% koudebrug?

Mijn hoofd zegt dat dat volgens mij zonder consequenties gewoon moet kunnen.

Hoor graag jullie meningen en of ideeen :)
En of het überhaupt helpt..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7mLwIZERT0FVckuBpsmK8L-rm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xwXxh4FNN7SRQLsP6RrK5VIJ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
dat kun je doen maar je hebt geen enkele garantie dat die pur dan ook in mooie aansluitende bollen in die bouw komt te zitten. je blijft wel die koudebruggen op de uiteinden houden, dus wellicht een klein voorzetwandje?
als je nog meer gevels te isoleren hebt kun je ook gewoon een isolatiebedrijf vragen om die spouw te vullen als de rest van je huis ook gedaan wordt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• RicooCardoo
No Hands schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:10:
dat kun je doen maar je hebt geen enkele garantie dat die pur dan ook in mooie aansluitende bollen in die bouw komt te zitten. je blijft wel die koudebruggen op de uiteinden houden, dus wellicht een klein voorzetwandje?
als je nog meer gevels te isoleren hebt kun je ook gewoon een isolatiebedrijf vragen om die spouw te vullen als de rest van je huis ook gedaan wordt.
Ja of het aansluit blijft een risico, nu denk ik dat als ik het per 5cm er in spuit +- het denk ik wel aansluit (het zet ook uit).

De koudebruggen op het uiteinde blijven inderdaad, maar zoals eerder beschreven is natuurlijk het oppervlak wat koud word vele malen kleiner. Vandaar mijn vraag.

Voorzetwand is helaas niet mogelijk, is een smal halletje. Dan zou ik de bakstenen er uit moeten halen haha

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-12 14:45
Normaal als je dit doet slijp je aan de zijkanten de muur open om het naar binnen toe te isoleren. Is dat hier vanaf foto aanzicht niet ook te doen of wordt dat teveel rommel aan de andere kant van de muur?

Volgens mij is je idee verder best goed..

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• RicooCardoo
Aan welke kant bedoel je precies qua rommel?
Openslijpen is ook nog een ding aangezien ik dan de muur zou moeten opvangen.

En met opvangenkan ik net zo goed de hele steenstapel eruit halen, maar dat gaat wel erg ver.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:11

orf

Je kunt de muur ook nog opdikken met pir+gipsplaat. Met 50mm pir en een gipsplaat wordt het maar minimaal dieper en heb je toch een aardige isolatie. De pir en de gipsplaat kun je lijmen met een lijmpur.

• RicooCardoo
orf schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:51:
Je kunt de muur ook nog opdikken met pir+gipsplaat. Met 50mm pir en een gipsplaat wordt het maar minimaal dieper en heb je toch een aardige isolatie. De pir en de gipsplaat kun je lijmen met een lijmpur.
Daar heb ik nog wel over nagedacht, maar de gang is al maar 100cm. En redelijk krap. Dat vind ik wel een ding zegmaar.
Pagina: 1