Isolatiekeuze en wandopbouw in jaren 30 slaapkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-12 11:28
Koop je een huis van bijna honderd jaar oud, dan kom je nu eenmaal verrassingen tegen. In mijn geval o.a een vloer die scheef loopt en drie oude vloerlagen bleek te hebben. Alles eruit gehaald om opnieuw vlak te kunnen opbouwen. De muur is meteen verstevigd, maar mijn huidige timmerman blijkt weinig kennis te hebben van isolatie, waardoor ik zelf veel ben gaan uitzoeken. Daarnaast ben ik ook belazard door wat werklui, dus wil graag hier even wat advies ophalen.

Ik wil graag wat tips over de muur aan de dakzijde en de muur bij het raam. De oude kieren zijn inmiddels met PUR dichtgezet. Onder het dak ligt nog glaswol die er goed uitziet, dus die laat ik zitten. Ik lees alleen overal over dampdicht en dampopen werken, en de adviezen lopen uiteen. De kamer wordt verwarmd met een airco, als dat nog relevant is.

Mijn plan is om PIR platen tegen de muren te zetten en daarna te stucen. Alleen twijfel ik of dit rechtstreeks kan of dat er toch nog een folie tussen moet. Ik lees een hoop over dampopen en dampdicht. Kom er niet helemaal aan uit merk ik. Hoe zou ik dit aan moeten pakken? Of is isoleren helemaal niet nodig omdat er glaswol zit?

En tot slot zouden jullie de vloer ook nog isoleren? Ik verwacht dat de meeste kou uit de muren komt, dus ik vermoed van niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Je62psrCx2LVPXO5Ww0GyEj2SM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6BQ7DM24FQgKlMq9fQpz3hdW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTMRiSoq5WvqLGtNFPbbK-ghZtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/819Ckh0rUHtHGePzIAI1SB3H.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast dank voor het advies.

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:20
in de jaren 30 was er standaard nog nergens isolatie en zijn de gevels meestal gebouwd met spouw. nu ja alles open hebt liggen is dat het moment om zulke ingrijpende zaken mee te pakken. Isoleer altijd zo dik mogelijk, er bestaat niet zoiets als teveel isolatie en je wil niet later spijt hebben omdat je toch iets dikkere isolatie had gewild.
gevels kun je pir rechtsreeks tegaan zetten als er een spouwmuur is. die kunne ook nog laten vullen met inblaaswol oid.

'onder het dak' ligt glaswol? hoe bedoel je eronder? onder de dakpannen? en hoe goed is dat dan want er ligt een stuk wel maar ik zie ook al een stuk waar niets zit. ik zou dat hele stuk dak ook van binnen isoleren, ook zo dik mogelijk. Mijn voorkeur zou altijd zijn om dat met houtvezel isolatie te doen en dan af te werken met klimaatfolie en dan gips.
dat stukje muur met dat frame ertegen aan ook, frame vullen met isolatie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• 0re0
Het glaswol zit tussen het hout en het dak. Aan die kant zit een spouw. Ik weet alleen niet of er aan de gevelzijde ook een spouw zit. Dus jij zegt gevel rechtstreeks PIR-platen plaatsen, check!

Op de glaswolfoto zie je inderdaad een opening, hier kon je letterlijk naar buiten kijken. Dat gat is inmiddels dichtgespoten met PUR. Wat ik van jou begrijp: tegen het schuine dak en het knieschot dus geen PIR, maar houtvezelisolatie, daarna een klimaatfolie en dan gips. Weer allemaal nieuwe termen waar ik me even in moet verdiepen.

Maar dan toch mijn simpele vraag: waarom niet gewoon overal PIR-platen tegenaan, stuc erop en klaar?

Nog wat fotos van de hoeken. Gewoon volstoppen met houtwezel isolatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnCg3MVfPqrDXOHBd2aoVSr4Qc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pY1cLd0YbyO6EGYizDzkJxn0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYMKgN7yCRy909EWppjjPQPpZdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3l45p4bLmvEJUGx0gG1BOcC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZpIlCOi3699nYwI788z7Nokfsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A3rUCTiOEOqnvlOV2OkXKO9W.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door 0re0 op 23-11-2025 17:44 ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:12
Net als @No Hands ben ik voorstander van ecologisch isolatiemateriaal. Houtvezel is zeker mooi, vlas bijvoorbeeld ook.

Vooral daken naisoleren zou ik met dampopen isolatiemateriaal (behalve de bovengenoemde opties kan minerale wol ook) doen en dan een dampremmende of klimaatfolie aan de warme kant. Geen PIR want dan wordt het dampdicht door de alu cachering die daar meestal op zit. En dampdicht zie ik niet als natuurlijke manier voor de vochthuishouding. Daar heb ik al vaker wat over geschreven in het isolatietopic.

Voor de wanden soortgelijk al heb ik daar wat minder bezwaren tegen PIR. Met name omdat ik begrijp dat er vaak behoefte is om wat (schaarse) ruimte te besparen met PIR. Voorwaarde is wel dat de buitenzijde van de gevel dampopen is. Dit is b.v. bij een geverfde buitengevel niet vanzelfsprekend. Indien twijfels daarover, dan is net als bij het dak een dampopen isolatiemateriaal icm een klimaatfolie de verstandige keuze.
Als er geen spouw in de gevel zit, wat best kan met bouwjaar rond 1930, dan is mijn inziens een luchtspouw aan de koude kant van de isolatielaag (ongeacht materiaalkeuze) toepassen verstandig om problemen met vochtdoorslag te minimaliseren. Een goede staat van de gevel (stenen en voegwerk) is ook belangrijk.

Kijk ook eens in de topic start van het isolatietopic. Daar staat een hoop informatie in en ook wat voorbeelden voor een opbouw.
https://gathering.tweaker...Bfilter_topicstarter%5D=1

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:12
Gezien je extra foto”s; zorg er voor dat de boel goed wind- en waterdicht is voordat je gaat naisoleren.
PUR schuim is daar eigenlijk niet geschikt voor al kan het wel helpen. Maar timmer waar nodig het e.e.a. af met hout en verbeter het verder met kit en tape. Of zelfs een stuk dampopen folie indien het gaat over grotere oppervlaktes.

• No Hands
je kan overal PIR tegenaan plakken maar dan is alles dampdicht, dat is naar mijn idee niet zoals het zou moeten, dat geeft @Franciesco ook al aan.
Denk je met al het isoleren ook om ventileren? Dat wordt bij elk stuk isolatie wat je toepast belangrijker.
Isolatie is niet geschikt om luchtdichting te zijn of om water buiten te houden. Dus overal lekker PUR in lost mogelijk niet op wat je op wil lossen. Naden en kieren dicht je het beste met luchtdichtingstape.

je geeft aan dat je glaswol tussen het hout en het dak zit, maar dat hout, dat is je dak toch? Daarboven zitten alleen de pannen? Dan kun je er vanuit gaan dat die isolatie is aangevreten door muizen, weggepikt door vogels en half vergaan door weer en wind.

• 0re0
Ik ben een hoop wijzer geworden, dank voor jullie feedback heren! @No Hands @Franciesco
@No Hands Klopt, de staat van het glaswol zal niet in optimale staat zijn. Vandaar dat ik je tip zal opvolgen om er een laag houtvezelisolatie voor te zetten. Dan kan ik het glaswol laten zitten toch? Baat het niet schaadt het niet lijkt me. Dubbel check, kan dit kwaad?

Het volgende ga ik morgen even kopen:
1. VASTR® Aluminium tape om alle kieren en naden te dichten
2. Houtvezelisolatie, hoeveel mm dik adviseren jullie? Ik denk zelf aan de: Pavaflex 100 mm (Rd 2.60)
3. Isover vochtregulerende klimaatfolie 2x10 meter
4. PIR-platen van 8cm dik voor de gevel, rechtstreeks op het stucwerk verlijmen

Resteert me nog een vraag.Zouden jullie nog iets in de vloer stoppen qua isolatie? of zorgen dat alle kieren goed dicht zijn met tape en vervolgens de boel dicht maken?

[ Voor 3% gewijzigd door 0re0 op 23-11-2025 18:47 ]

• No Hands
Glaswol kun je laten zitten ja, als je de kieren in je dakbeschot maar dichtmaakt. ik gebruik zelf altijd luchtdicht tape van Betrafol: https://www.luchtdichtsho...ape-voor-folie-en-hout-3/
Zoals ik al zei, altijd de allerdikste isolatie pakken die je kwijtkan.
Er is ook PIR met gips er al op. Dat maakt het misschien nog makkelijker op de gevel. Denk ook aan je aansluitingen met kozijnen en dak, hoe je die details afwerkt.

De vloer zou ik niets aan doen, zo komt er wat restwarmte van beneden naar boven. Mogelijk wil je iets met akoestiek doen, maar dat is van je leefgewoonten afhankelijk.

• 0re0
Inmiddels heb ik de adviezen van o.a @No Hands en @Franciesco opgevolgd en zijn we gestart.
Of eigenlijk vooral mijn rechterhand. Mijn klusjesman is namelijk erg overtuigd van de constructie zoals hij hem nu maakt, maar ik heb er toch mijn twijfels bij. Daarom graag een second opinion.

De PIR-plaat staat, zoals je kunt zien, niet direct tegen de muur. De muur is niet vlak, en volgens hem is dit de beste oplossing. Zijn plan is om de PIR zo waterpas mogelijk te plaatsen zoals hij nu staat, en daarna, zodra we de klimaatfolie aanbrengen, alle kieren en aansluitingen zorgvuldig af te tapen zodat het geheel luchtdicht wordt en eventueel de openingen op te vullen met houtvezelisolatie.

Wat vinden jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BElEY48xcurRUEUf3Ph28OpbiM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ypu889qAZR2r9MYlueo8kWQb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GiBdDo_nuk4v266sxcV-0TVlgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FlfMvjzqBy00fEVf0v4jyUG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2_pzMEJxlYMOzRarIEUwMItQoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x5EgZq9796pKEqv3ndEe6rOa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door 0re0 op 03-12-2025 10:08 ]

• No Hands
als er een spouwmuur is kun je gewoon strak tegen die muur aan. dat de muur niet vlak is kun je dan opvangen met een heel dun laagje glaswol/steenwol/houtvezel. als er geen spouw is dan is het aan te raden om je pir een klein stukje van je muur af te houden, en indien mogelijk zelfs naar buiten iets te laten ventileren. dan droogt je gevel wat makkelijker als er veel regen op komt. maar dat is max 3cm ofzo. uiteraard mag er nergens dan koud lucht naar binnen kunnen of warme lucht naar buiten.

• 0re0
No Hands schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:24:
als er een spouwmuur is kun je gewoon strak tegen die muur aan. dat de muur niet vlak is kun je dan opvangen met een heel dun laagje glaswol/steenwol/houtvezel. als er geen spouw is dan is het aan te raden om je pir een klein stukje van je muur af te houden, en indien mogelijk zelfs naar buiten iets te laten ventileren. dan droogt je gevel wat makkelijker als er veel regen op komt. maar dat is max 3cm ofzo. uiteraard mag er nergens dan koud lucht naar binnen kunnen of warme lucht naar buiten.
Betreft een spouw. Check, dus zoals het nu is gedaan is het niet goed.
Dank voor je reactie.

• No Hands
0re0 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:27:
[...]

Betreft een spouw. Check, dus zoals het nu is gedaan is het niet goed.
Dank voor je reactie.
nou ja niet goed, de redenering erachter is naar mijn idee gewon onjuist en dit kost je onnodig ruimte en het is lastiger monteren.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12 13:24
De winst lijkt me hier te weinig om dit er weer af te halen en strakker tegen de muur te monteren. Fout is 't niet, jammer van de ruimte wel. Maar met zo'n klein verschil is 't weer jammer van de arbeid en haalt 't allemaal weinig uit. Wel een fikse overdaad aan PUR. Dat spul is niet constructief he.

|>

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:08
Tenzij de de muur niet helemaal vlak is en de plaat zo is uitgevuld dat je binnen een vlakke muur krijgt.

Loze ruimte - wellicht een reden voor.
Of hij wil op een bepaalde maat uitkomen aan de bovenzijde van de wand en de aansluiting van het dakbeschot.

• 0re0
ZveenT schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:50:
Tenzij de de muur niet helemaal vlak is en de plaat zo is uitgevuld dat je binnen een vlakke muur krijgt.

Loze ruimte - wellicht een reden voor.
Of hij wil op een bepaalde maat uitkomen aan de bovenzijde van de wand en de aansluiting van het dakbeschot.
Precies dat. Wellicht heb ik het niet juist benoemd, maar dat was inderdaad zijn achterliggende reden ivm afwerking muur en het bed.
Ik neigde ernaar om zelf alles eraf te halen, maar als ik dit zo lees kan ik het laten zitten.

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:08
Jaa, vanaf het computerscherm lijkt alles soms net anders dan in het echt.

Ik zou hem lekker z'n gang laten gaan wat betreft timmeren - en dan qua isoleren hier je kennis hier vandaan halen. Heeft hij uiteindelijk ook wat aan.

Vanaf de foto gezien ziet dat timmerwerk er prima uit namelijk.
Pagina: 1