Spatwaterbestendige afwerking muurin de keuken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RaiderZ
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-12 16:54
Dag allen!

Ik wil mijn muur in de keuken beschermen tegen spetters (nu nog onbehandeld en kleur is ral9010).

Mijn keukenopstelling staat in een hoek, waarbij de muur die beschermd moet worden, direct doorloopt naar het plafond en een aangrenzende hoek. Hierdoor kan ik niet alleen het 'spatgedeelte' doen; ik moet een groter, afgebakend oppervlak behandelen om lelijke overgangen te vermijden.

Wat ik al geprobeerd heb (en waarom het mislukte)
Ik heb de Flexa EasyCare Keuken muurverf (in de kleur van de bestaande muur) geprobeerd, juist vanwege de beloofde afwasbaarheid. De verf werkt prima, maar het kleurverschil/de glansgraad is veel te groot ten opzichte van de rest van de bestaande muur/plafond. Dit is onaanvaardbaar, vooral omdat het doorloopt. (Zie foto)

Mijn Vraag: Transparante bescherming ZONDER groot kleurverschil
Ik zoek nu naar een transparante beschermlaag die ik over de bestaande (goed dekkende) muurverf kan aanbrengen om deze spatwater- en vetbestendig te maken.

Wat is de beste, meest neutrale optie die het glans- en kleurverschil met de onbehandelde muur minimaliseert?

Opties die ik heb overwogen (en twijfels hierbij):
Muurvernis/Coating (specifiek voor muren):

Ik kan deze niet meer vinden in de reguliere bouwmarkten. Online vind ik voornamelijk matte/ultra-matte (transparante) afwerkingen, zoals bijvoorbeeld Trae Lyx Naturel Finish.

Rambo Pantser (Interieur Lak):

Ik kwam dit tegen. Het is een extreem sterke, transparante lak. maar niet bedoelt voor muren?

Vraag: Is dit bruikbaar op muurverf? Het wordt door de fabrikant omschreven als geschikt voor meubels, deuren, etc. Ik ben bang voor schilfering, of dat het te veel glans geeft.

Wat is jullie advies?
Welk product (merk/type) gebruiken jullie in de keuken om een bestaande, matte muurverf spatproof te maken?

Hebben jullie ervaring met het aanbrengen van een meubellak (zoals Rambo Pantser) op een geverfde muur?

Of moet ik gewoon een spatbord neerzetten (wat ik niet mooi vind aangezien het ook in een hoek zit (kookpit zit bijna tegen de muur aan, aan de linkerkantAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEZ2tS2XQ9lvbUznKEQ-B2kJmVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G4nGYZBgapfeBzy2zGhvTMMq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door RaiderZ op 23-11-2025 16:24 ]

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
waar is de rest dan mee geverft? ik heb qua kleur wel goede ervaringen met sigma of sikkens schrobare muurverf icm hun " normale" muurverf. Mocht je verf trouwens laten mengen kan het tegen kleurverschil helpen om bij dezelfde mengmachine te gaan.

[ Voor 27% gewijzigd door twain4me op 23-11-2025 16:08 ]

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
De foto zijn we vergeten?

• RaiderZ
twain4me schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:07:
waar is de rest dan mee geverft? ik heb qua kleur wel goede ervaringen met sigma of sikkens schrobare muurverf icm hun " normale" muurverf. Mocht je verf trouwens laten mengen kan het tegen kleurverschil helpen om bij dezelfde mengmachine te gaan.
Ook ral9010, zelfde als t potje dat ik nu heb maar helaas verschil aardig groot door t mat (denk ik). Ik heb de muur zelf niet geverfd dus heb ook geen idee waar t vandaan is gehaald.

• RaiderZ
Toegevoegd

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:51
Sigma Pearl Clean Matt, Top spul. Andere merken hebben dit ook. Heb dit in de keuken 2 lagen al jaren en je kunt dit echt super goed afnemen. Je hebt dit in zowel mat als semi glans etc. Anders proberen te achterhalen welke kleur je heb en mengen. Maar 100% zal lastig worden denk ik.

• RaiderZ
Passie-m schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:02:
Sigma Pearl Clean Matt, Top spul. Andere merken hebben dit ook. Heb dit in de keuken 2 lagen al jaren en je kunt dit echt super goed afnemen. Je hebt dit in zowel mat als semi glans etc. Anders proberen te achterhalen welke kleur je heb en mengen. Maar 100% zal lastig worden denk ik.
Maar die is niet transparant toch? En hoe bedoel je precies met mengen? Transparant verf mengen met die of diegene die ik nu heb mengen met verf dat gebruikt is? Ik heb nog een beetje over namelijk

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:51
RaiderZ schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:18:
[...]

Maar die is niet transparant toch? En hoe bedoel je precies met mengen? Transparant verf mengen met die of diegene die ik nu heb mengen met verf dat gebruikt is? Ik heb nog een beetje over namelijk
Nee klopt. Maar is wel echt goed spul. Je zou als je transparant wilt meer zoiets moeten gebruiken denk ik : SPS Protect Mat Muurvernis

• RaiderZ
Passie-m schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:00:
[...]

Nee klopt. Maar is wel echt goed spul. Je zou als je transparant wilt meer zoiets moeten gebruiken denk ik : SPS Protect Mat Muurvernis
Ik denk leen dat als ik een transparante Matt ga gebruiken dat het niet zoveel gaat schelen met wat ik nu heb.

Ontkom je er gewoon niet aan dat je een kleurverschil krijgt? Of even op terugkomen mbt mengen, moet ik dat potje easycare verf mengen met normale verf van de muur om t meer die kleur te maken?

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-12 14:49
Je zal altijd een verschil blijven zien tussen twee soorten latex, ook al is het dezelfde RAL kleur. Ga in ieder geval voor een goede verf (Sikkens Alpha Rezisto Easy Clean of Sigma pearl clean) en geen bouwmarktverf. Wil je de bestaande muurverf voorzien van een beschermende laag dan zou ik voor Trae-Lyx Naturel Finish gaan, dat is een 2-componentenproduct en levert je een "steker" resultaat op dan de eerder genoemde latex verven.

Je zult wel de hele muur moeten doen, niet een klein stukje, anders blijf je verschil zien. Dus schilderen tot aan de hoek van de muur.

...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:03
Een 2-componentenlak er overheen aanbrengen, bijvoorbeeld dit is een goede:

https://www.verfwinkel.nl/trae-lyx-naturel-finish.html

Zit hier ook in de keuken, en werkt uitmuntend. Kan gewoon met een 11 cm rollertje. Goed lezen hoe je het verwerkt!

Hier loopt de muur ook door, dus met afplaktape en een kruislijnlaser recht afgezet tot waar het moet. Als je precies met strijklicht langs de muur kijkt, kun je de overgang nog net zien, maar dat ziet er zelfs dan helemaal niet raar uit, en bij elke normale manier van in de kamer kijken zie je het gewoon helemaal niet.

Wel zorgen dat je de lagen eronder hebt zoals je wilt, dus niet vlekkerig o.i.d. - want daar kun je hierna niks meer aan veranderen. Dus eerst hele muur egaal verfen. Flexa zou daarbij niet mijn eerste keus zijn.

Edit: let op dat er varianten zijn van deze lak, "natural finish" is specifiek bedoeld voor muren.

Als dit eenmaal goed uitgehard is (na enkele weken), kun je tomatensaus en kurkuma tegen de muur klatsen, doekje erover en het is weg. Doordat er echt een laklaagje op zit kun je de verf daarmee ook niet beschadigen.

[ Voor 25% gewijzigd door Wilke op 24-11-2025 07:29 ]

• ElementriX
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Finess muurvernis extra mat zit hier op de verf van de keuken. Af te nemen en te reinigen met allerlei schoonmaakspul. Heeft dus dezelfde eigenschappen als de Trae Lyx van hierboven. Transparant en ziet er na 4 jaar nog als nieuw uit

[ Voor 15% gewijzigd door ElementriX op 24-11-2025 10:36 ]

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:32

Klippy

Still Game

@Wilke TS noemde zelf al de Trae Lyx Naturel Finish. Maar verder eens met deze opmerking.
Ik had het hier ook aangeraden Klippy in "Keukenachterwand advies"

Heb het zelf ook op de achterwand in de keuken. Het is nog altijd schoon en je ziet geen kleurverschil.
Bij strijklicht zie je héél licht het randje en dat het ietsje minder mat is waar de Trae Lyx zit.
Heb het zelf gedaan, niet lastig, maar wel goed de instructies volgen en even netjes afplakken.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Pagina: 1