Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Probleem bedraad netwerk

Pagina: 1
Acties:

• shirleydr0opy
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 24-11 18:22
Goedenmiddag tweakers,

Gistermiddag heb ik een netwerk gecreëerd in huis/garage.

Echter heb ik nu op de pc in de garage maar +/-100mb downloadsnelheid terwijl die op kabel in de woning +/-1000mb pakt.

Kabel en pc beiden uitgesloten door te wisselen.

Laptop pakt +/- 1000mb op alle aansluitingen dus ook in de garage. Handig te vermelden de kabel betreft cat. 6a waarvan in de woning rond de 10 meter en richting garage rond de 55 meter.

Modem is van KPN, hebben glasvezel.

Computer (gaming) heeft een moederbord van MSI b650 en zou 2.5 ghz moeten aankunnen.

Iemand tips in welke richting ik kan zoeken?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoe meet je de snelheid. En bedoel je met "+/- 100mb" dat je vrij strak 94Mbps haalt? Dat is een indicatie dat de verbinding niet 1Gbps weet af te spreken. Haal je andere snelheden waarbij je soms net boven de 100Mbps uitkomt? Dan is er iets anders aan de hand.

Kun je misschien de installatie wat duidelijker beschrijven? Zowel exacte merk+model kabel als merk+model van gebruikte connectoren / contactdozen. Ook merk+model van de "modem" (als het glas is, heb je een NTU en een losse router; geen van beide is een modem) waar je op aansluit zou van belang kunnen zijn - bedenk dat KPN tientallen modellen gebruikt heeft.

Want normaliter gaat het om minstens drie kabels in geval als dit:
- UTP met stugge kern van huis naar garage dat aan beide uiteinden afgemonteerd is op wandcontactdoos of patchpanel
- flexibele UTP patchcable van contactdoos/patchpanel in garage naar PC
- flexibele UTP patchcable van contactdoos/patchpanel in huis naar modem

Zoals je het beschrijft klinkt het alsof je dit met een enkele lange kabel direct van apparaat tot apparaat probeert te doen. Dat is mogelijk - maar onwenselijk - als het stugge kabel is van goede kwaliteit met bijbehorend aansluitmateriaal voor stugge Cat6A - en je overal de vrij ruime boogradius van stugge kabel respecteert.

65m is binnen spec voor Cat6A (dat zou tot 100m 10Gbps moeten kunnen vervoeren), mits de kabel voldoet aan specificaties, van goede kwaliteit is (o.a. zuiver koper van voldoende aderdikte) en de juiste aansluitmateriaal op de juiste manier erop gemonteerd is.

Ik ben benieuwd hoe je de kabel uitegesloten hebt- heb je daadwerkelijk een tweede kabel van 65m lang?

Ik vermoed dat iets in de opstelling net over de rand is van wat zou moeten werken en je laptop net wat minder gevoelig daarvoor is dan je desktop. Maar afhankelijk van exact wat je hebt liggen kan dat

Oslik blyat! Oslik!

• shirleydr0opy
Nee geen 2e kabel van 65 meter maar zoals ik al zei haalt mijn laptop de snelheid van 1000mb/s via diezelfde kabel wel en de desktop 96/97. Overigens lag er hiervoor een tevens lange Cat 6 kabel die ook niet boven die 96/97 kwam.

Kpn box 12b

Betreft een cat 6a kabel met flexibele kern:
Netwerkkabel | Cat6a S/FTP | 100 meter (Soepele kern, 100% koper, LSZH) Goobay Kabelshop.nl https://share.google/vWPd8Xy8UQRqQli1H

En gemonteerd met deze set:
Netwerkkabel toolkit - Geschikt voor: RJ11, RJ12, RJ45. https://share.google/qOiJhqN1wVe0n24lJ

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:17
Al in computer gekeken bij eigenschappen netwerkkaart dat deze niet op 100mb/s staat waardoor je ook maar 100 haalt.

[ Voor 5% gewijzigd door Dyckie op 23-11-2025 16:30 ]

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

• shirleydr0opy
Dan zou die de 1000 in huis ook niet halen toch?

• shirleydr0opy
Ik heb de meting uitgevoerd via zowel de kpn website als via de speedtest website

• Caddy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 09:58

Caddy

Press start to shutdown

Ik had zelfde probleem toen ik mijn netwerk thuis aanlegde met een cat6 kabel.
Probleem uiteindelijk opgelost door er niet gelijk connectors op te zetten, maar een "patch" oplossing, door de kabel via een patch kastje uiteindelijk te verbinden, of de kabel via een opbouw doosje te verbinden.

Kabel was goed "geknipt" meerdere keren gedaan en ook getest door middel van een kabel tester.
Het kan idd ook zijn dat de kabel niet goed "geknipt" is waardoor je maar 100mbit haalt.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:27
Als een kabel op het randje zit qua verbinding dan kan die op het enne apparaat zo 1000 opppakken en de andere 100. Dit is 99/100 de afmontage (kopje) en niet de kabe

Dirty oplossing is een switch ertussen, miss pakt die wel 1000 en kan dan 1000 doorgeven met patch kabeltje aan pc

Of je legt de kopjes opnieuw aan.

let ook op met de S/FTP dat er niets gek gaat qua ground.
Sowieso is kopjes monteren op zon kabel vaak lastiger.
Ook is je kabel soepel waar voor jouw use case stug de standaard is

Kabeltester gebruikt?

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 23-11-2025 18:17 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:05
Wat zijn kopjes irt kabels?

Spel en typfouten voorbehouden

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:05
shirleydr0opy schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:31:
Computer (gaming) heeft een moederbord van MSI b650 en zou 2.5 ghz moeten aankunnen.
Wat je kan proberen is de snelheid van je netwerkkaart vastzetten op 1000mbps

Al vermoed ik dat de lengte van de kabel in combinatie met de dikte van de aders (AWG26) net op randje zit. Je PC lijkt daar gevoeliger voor te zijn dan je laptop.

Spel en typfouten voorbehouden

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

FredvZ schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:54:
[...]

Wat zijn kopjes irt kabels?
Ik denk dat hij stekkers bedoelt.

Je hebt een netwerk dat vrij lang is qua kabellengte, doe het dan aub ff netjes. Dus geen stekkers, maar gewoon een patchdoosje. LSA is de term die je zoekt, en het kan gewoon in een wanddoosje, je hoeft er echt geen 19" patchpaneel voor te nemen. Stugge kabel gebruiken voor je installatie, en dan afmonteren op een patch.
Dan met een soepele kabel (en koop die gewoon, teveel geklooi gezien met zelfknijpen) van het patchpaneel naar je pc of je servertje.

• shirleydr0opy
FredvZ schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:05:
[...]

Wat je kan proberen is de snelheid van je netwerkkaart vastzetten op 1000mbps

Al vermoed ik dat de lengte van de kabel in combinatie met de dikte van de aders (AWG26) net op randje zit. Je PC lijkt daar gevoeliger voor te zijn dan je laptop.
Je praat echt met een leek hoor... Via waar zet ik die snelheid vast op de netwerkkaart?

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

shirleydr0opy schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:19:
Nee geen 2e kabel van 65 meter maar zoals ik al zei haalt mijn laptop de snelheid van 1000mb/s via diezelfde kabel wel en de desktop 96/97.
Dan heb je overtuigend aangetoond dat het probleem zit in de combinatie van deze kabel met je desktop, maar de kabel zelf heb je nog niet uitgesloten.
Overigens lag er hiervoor een tevens lange Cat 6 kabel die ook niet boven die 96/97 kwam.
Ik ben bang dat je daar de verkeerde conclusie uit getrokken hebt en een duurdere kabel van nog steeds verkeerde type genomen hebt... zie hieronder.
Kpn box 12b
Sagemcom F5359 dus? DSL-modem en Ethernet router. Jij gebruikt als je glas hebt dat laatste. In ieder geval max 1Gbps poorten.
Betreft een cat 6a kabel met flexibele kern:
Netwerkkabel | Cat6a S/FTP | 100 meter (Soepele kern, 100% koper, LSZH) Goobay Kabelshop.nl https://share.google/vWPd8Xy8UQRqQli1H
Ben bang dat het daar al mis gaat.

Dit is kwalitatief prima patchcable, dus kabel om je apparaat te bevestigen aan een vaste contactdoos, maar niet geschikt voor lange installatie. Voor installatie schrijft TIA-568 C.2 voor dat je stugge kabel moet gebruiken van minimaal AWG24 dikte. Dit is flexibele AWG26 - AWG is een omgekeerde maat, dus 26 is dunner dan 24. Patchcable mag max 5m lang zijn. Jij gaat daar met 65 meter ver overheen. Dat je SFTP genomen hebt in plaats van UTP verandert daar helaas weinig aan.
En gemonteerd met deze set:
Netwerkkabel toolkit - Geschikt voor: RJ11, RJ12, RJ45. https://share.google/qOiJhqN1wVe0n24lJ
De informatie hier is ontoereikend. Er zitten RJ45 connectoren in, maar of die geschikt zijn voor vaste kern danwel flexibel staat er niet bij, ook niet voor welke aderdiktes ze zijn en ik twijfel sterk of ze geschikt zijn voor SFTP (dat je - via de connector - aan een van de twee uiteindes dient te aarden).

Welk van de twee hier veroorzaakt dat je desktop net geen 1Gbps link wil doen waar de laptop het wel wil is niet duidelijk, maar je gebruikt hier de verkeerde kabels met mogelijk verkeerde afmontage. Daar kun je niet veel van verwachten. Ik vermoed dat je met je vorige Cat6 kabels zelfde probleem had.

Oslik blyat! Oslik!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

En neem geen SFTP als je niet weet wat je doet aub. Je schijnt gekke dingen met aardlussen te kunnen krijgen, en in een thuissituatie hebben de meeste mensen er weinig voordeel van.
Daarnaast is het lastiger afmonteren in wanddoosjes en stekkers.
offtopic:
ik heb thuis ook SFTP genomen en als ik het over kon doen zou ik gewone UTP genomen hebben. En ik deed mijn eerste netwerksetups op mijn 16e, ben nu 20+ jaar ervaring verder.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Boudewijn schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:46:
[...]

Daarnaast is het lastiger afmonteren in wanddoosjes en stekkers.
En (al dan niet in dikke bundels) door buizen trekken ;)
offtopic:
ik heb thuis ook SFTP genomen en als ik het over kon doen zou ik gewone UTP genomen hebben.
offtopic:
Voel je het nog in je rug? Dat was zwaar idd :P

Oslik blyat! Oslik!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dion_b schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:10:
[...]

En (al dan niet in dikke bundels) door buizen trekken ;)
Och die buis was dik genoeg :+
offtopic:
Voel je het nog in je rug? Dat was zwaar idd :P
offtopic:
Nee dat niet, maar 2 stuks in 1 19mm flexbuis krijgen is een uitdaging. Ook zijn sommige patchpaneeltjes een drama met 23AWG. Voor de rest van het forum: ik heb vrij veel stroom-gerelateerd spul in de meterkast hangen en daar hangt ook een berg netwerk-infra. Gevolg is meer van beide op korte afstand dan ik zou willen. Ik heb toen STP kabel genomen. Tijd terug eens vergeleken met goede UTP kabel en weinig verschil gemerkt, die twisting helpt toch best wel goed tegen magnetische velden ;).

Als ik het overigens nog een keer zou doen zou ik van meterkast naar zolder glas leggen. Maar ik had toen geen ervaring met of beschikking over splicers en cleavers ;)

• shirleydr0opy
Bedankt allemaal het is opgelost!!

Ik heb er net een switch (gewoon 10eu ding van de action) tussen gezet in de garage zelf en nu draait ieAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7Ihji-9FyBBNMxIwYjpqTC10-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bz1ZoxOMfUPVcADjZBbd4i0m.jpg?f=fotoalbum_large vol vermogen!!!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:27
haha mooi je bent voor de dirty oplossing gegaan :P

Ach als het werkt, dan werkt het.

CISSP! Drop your encryption keys!

• shirleydr0opy
Ja kword dan ook altijd mc gyver genoemd 😂
Pagina: 1