BMW iX3 Neue Klasse of Mercedes GLC EQ

Pagina: 1
Acties:

• happybee
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik moet binnenkort een nieuwe elektrische auto bestellen en heb mijn keuze teruggebracht tot twee modellen: de BMW iX3 Neue Klasse en de Mercedes GLC EQ. Op papier haalt de BMW zo’n 800 km WLTP, terwijl de Mercedes rond de 670 km zit. Omdat er nog geen testen beschikbaar zijn, vraag ik me af hoe groot het werkelijke verschil zal zijn. Is het verschil in range nu al bepalend? Of kan je de Mercedes alsnog gerust kiezen?

Beide auto's hebben sterke en minder sterke punten. Het interieur van de BMW vind ik wat te minimalistisch, terwijl dat van de Mercedes wat druk oogt maar beide hebben hun eigen voordelen.

Als jij vandaag moest kiezen, welke zou je dan nemen en waarom?

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-04 20:00
Ik heb de iX3 genomen omdat:
- in lease wat goedkoper dan de GLC (besparing)
- GLC is wel uitgebreider in de configuratie (meer kleuren exterieur en leder) wat hem duurder maakt
- ik neem voorlopig geen laadpaal thuis omdat die 800km WLTP normaal voldoende is met 1 x laden per week op het werk. (besparing)
- mijn 4de X3 (3x diesel en nu eerste EV) en tevreden van de BMW dealer service daar tegenover 1 x MB GLC (diesel)gereden en wat kleine problemen gehad met de wagen. (dealer ervaring)
- smaak (persoonlijk) geen fan van de MB voorkant en achterlichten idem het interieur heeft wat patserbak allures.
- Blijft natuurlijk een risico zonder rijden een wagen bestellen want de bestellingen lopen vlot binnen dus wachten op testrit was waarschijnlijk wachten op modeljaar 2027 en te laat in levering.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:03
Range zal ook van je gebruik afhangen. Voor mij is bijvoorbeeld alles met een praktijk range in slechtste omstandigheden (koud, wind, etc) van meer dan 300km prima, want ik rij niet meer op een dag en kan thuis laden.

• mm1987
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:45
Gisteren een proefrit gemaakt met de Ix3 neue klasse....
Wat viel me die proefrit tegen... Ik vond de volgende zaken echt slecht:

* Vering (stijf en hard)
* Stoelen (hard, niet comfortabel)
* Assistentie systemen (auto wilde voortdurend en abrupt naar de middelste baan, paar keer moeten corrigeren om crash te voorkomen)

Het verbruik was met 15,9 kw/h wel super bij een temperatuur van 13 graden en een autosnelweg rit van 45 km. 100 en 90 km per uur ivm werkzaamheden op A2.

Ik kom nu van een Mercedes EQE 350+ Suv

Maandag proefrit gepland met de EQC, ik ben benieuwd.

[ Voor 5% gewijzigd door mm1987 op 05-04-2026 10:49 ]

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:07
@happybee Al een keuze kunnen maken?
De input hier was wat summier. Voor degenen die voor dezelfde keuze staan nu, ipv in november, zijn proefritten mogelijk.

Zaken als range en laden kan je dan niet testen. Ik kan dan enkel volgende punten meegeven:
- Het verschil in range is tevens slechts 70-90% van het WLTP verschil, wat het dus kleiner maakt, maar verschil moet er zijn (zullen vast ook de eerste video’s wel op YouTube van zijn inmiddels)
- Range is slechts een issue wanneer je of een laadpaalkrapte hebt in de buurt (maar goed, voor iedere 4 sessies spaar je er eentje, dus of dat de moeite waard is….), of voor lange afstanden
- Voor lange afstanden is het de vraag of de BMW je het mogelijk maakt het doel te bereiken met een stop of twee minder én hoe vaak je die rit doet (voor een vakantie, maakt het dan echt uit?)

Ik zou de auto kiezen die mij persoonlijk het beste bevalt. De beste tech compenseert nooit het moeten zitten in een stoel die niet bevalt, of een interieurdesign waar je je niet thuisvoelt. Dat de BMW de betere EV lijkt te zijn op papier ligt in de praktijk genuanceerder.

• malmostoso
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17:51
Ik heb allebei proefgereden, en ik heb uiteindelijk gekozen voor de GLC.

De iX3 is een mooie auto, maar in de uitvoering voor de proefrit (22" + sport stoelen) het was echt oncomfortabel. In tegenstelling, de GLC met normale vering, sport stoelen en 21" wielen was echt een genot.

De cijfers van de HV systeem van de iX3 zijn beter dan die van de GLC, maar die zijn altijd afhankelijk van de lader. Ik rij niet zoveel per jaar dus het verschil zal niet groot zijn. Als jij rijdt 500+km per dag, dan de BMW zal wel een betere keuze zijn.

De Mercedes is groter en met betere afwerking (imho), de BMW heeft een grote plus in de panorama display (HUD is echt overbodig). Hyperscreen is leuk, maar ik zou mij niet zo druk maken.

Self driving in de BMW lijkt interessant, maar hoeveel zal het kosten na 4 jaar?

Dus ja, het enige is proefrit maken, configurator raadplegen en dan zelf beslissen. Zij zijn allebei indrukwekkende auto's wat mij betreft!
Pagina: 1