Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Password SATA HDD verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-11 21:45
Ik heb hier een aantal HDD's uit een netgear nas die ik maar eventjes gebruikt heb en deze graag voor de bulkdata in de pc wil gaan gebruiken. Betreft 3TB Toshiba SATA schijven.

Nu heeft de Netgear nas hier ongevraagd een password opgezet. Deze heb ik inmiddels getraceerd en hier kan ik mee opstarten. Alleen elke keer als ik de computer aanzet moet ik dat wachtwoord ingeven. Dit wil ik graag uithebben.

Dit zou in de bios moeten kunnen maar mijn asus moederbord (B550-Plus) laat deze opties allemaal niet zien om dus geen mogelijkheid om dit in of uit te schakelen.

Hierna even op de oldskool tour gegaan. Ik heb de oude hirens cd's gepakt om via Victoria of ATAPWD het wachtwoord uit te zetten. Geen succes Victoria zit in de API modus vast en ATAPWD ziet de schijf niet omdat deze naar ik verwacht alleen met IDE schijven werkt.

Voor de duidelijkheid, Security level is high en ik heb het password.
Iemand de verlossende tip voor het 'simpel' uitzetten van dit wachtwoord?

Alle reacties

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-11 13:14
Inloggen en waar je je beveiling instelt uitzetten lijkt mij?

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

• thefox154
Mandrake466 schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:14:
Inloggen en waar je je beveiling instelt uitzetten lijkt mij?
Bedoel je in de NAS? Daar zitten 0 opties voor deze functie. Alleen in de netgear community kom je wat mensen tegen die tegen hetzelfde probleem aanliepen. Password is in veel gevallen gewoon NETGEAR. Bij mij ook, alleen dat neemt niet weg dat ik nu nog steeds met een ongewenst 'beveiligde' hdd zit.

Dus nu opzoek naar een stukje software of dergelijke waar ik deze onder windows 11 er weer uit kan slopen :9

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Een Synology NAS kan ook een HDD locken als je een secure erase voortijdig afbreekt.
Tegenwoordig kun je daar een unlock in de NAS zelf doen.
Maar als dat niet lukte dan kan het ook met het hdparm tool in bijvoorbeeld Linux (Mint).
Dit is een generiek (un)lock mechanisme van HDDs, dus werkt waarschijnlijk ook wel voor een Toshiba die door een Netgear is gelocked.
Bij zoeken kom je ook een 'HDD Password tool' tegen van Toshiba zelf, maar of dat nog werkt is onduidelijk.
Mocht je een master password nodig hebben, dan zou dat 32 spaties kunnen zijn voor Toshiba.

• thefox154
Flitzer schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:45:
Een Synology NAS kan ook een HDD locken als je een secure erase voortijdig afbreekt.
Tegenwoordig kun je daar een unlock in de NAS zelf doen.
Maar als dat niet lukte dan kan het ook met het hdparm tool in bijvoorbeeld Linux (Mint).
Dit is een generiek (un)lock mechanisme van HDDs, dus werkt waarschijnlijk ook wel voor een Toshiba die door een Netgear is gelocked.
Bij zoeken kom je ook een 'HDD Password tool' tegen van Toshiba zelf, maar of dat nog werkt is onduidelijk.
Mocht je een master password nodig hebben, dan zou dat 32 spaties kunnen zijn voor Toshiba.
Bedankt voor het mee denken en zoeken.
De password tool van Toshiba werkt helaas niet, deze is alleen voor USB schijven en wanneer ik de HDD in mijn usb dock plaats dan ziet deze de JMicron controller en detecteert geen Toshiba schijf.

Ik heb geen linux machine maar ik denk dat ik wel ergens een bootable linux vandaan kan halen waar ik dit programma mee kan draaien, zal me er straks eens in verdiepen.

Wat ik nog even snel ga proberen straks is een oude laptop losdraaien, deze schijf op de SATA poort en kijken of ik in de ouderwetse bios (geen fancy eufi) dan wel de hdd oopties kan vinden.

Het begint nu wel een beetje een principe kwestie te worden, voor de tijd had ik allang en breed een andere hdd kunnen aanschaffen. Maar zoiets ogenschijnlijk simpels zou toch met een paar drukken op de knop gefixt moeten zijn, zou je zeggen..

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:48

ResuCigam

BOFH

Heb je de schijf al eens helemaal gewist? Dus bijvoorbeeld met het clean commando in diskpart.

We do what we must because we can.

Pagina: 1