Koppeling kozijnen dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• xGROOVER
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-12 08:44
Mijn vraag
Beste,

Ik heb 2 kozijnen die aan elkaar gekoppeld in mijn dakkapel. Ik ben bijna klaar met de afwerking binnen maar zie dat de koker tussen mijn twee kozijnen heel koud is. Door deze kou ontstaat er condens op deze koker. Is dit verkeerd gebouwd of komt dit door het ontbreken van de afwerking?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zie online wel kunststof afwerk stript maar zijn vooral veel hoekstrips. Zal een houten strip met daarover kunststof voldoende zijn? Of heeft het nog nut deze koker met pur te vullen of is juiste de lucht isolatie voldoende?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xh2-xFTJCoNaQKHxJrK4klQCrGM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3irClCupKgZGdHJdHd2xkAb9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27cp7FhNm123HuD2EY3iuSsawu4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVpwU9cFCcVwXL1S5BzNZojJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-12 16:11
Je hebt de kozijnen met een stalen kokerprofiel gekoppeld?

Joe

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik denk niet dat die er staat voor het koppelen van kozijnen, maar omdat de overspanning te groot is. estetisch is het een mooie oplossing maar bouwkundig is het ellendig. Je kan dit eigenlijk niet meer goed fixen.zonder dat je flink naar binnen komt. Wat ik zou doen als het staal vervangen voor hout niet gaat is xps in de strook lijmen dan afplakken met lucht dichte tape (op het kozijn) en dat dan aftimmeren.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 23-11-2025 15:55 ]

• xGROOVER
BennieWolters schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:34:
Je hebt de kozijnen met een stalen kokerprofiel gekoppeld?
Ik heb dit dakkapel laten plaatsen, aan het dakkapel zelf niks gebouwd..

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-12 16:11
Ik weet niet waarom ik las dat jij ze zelf had gekoppeld.

Het is inderdaad niet de beste keuze om dit met een stalen profiel te doen. Dit is een flinke koudebrug waar je nu eigenlijk niets meer me kan. Er simpelweg iets overheen plakken gaat water/condens lekkages opleveren.

Ik zou dit navragen bij de leverancier.

Joe

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:20
Langs buiten isolatie op plakken, beste isolatiewaarde voor 2cm dikte. En dat 10cm breed (ongeveer).

Daarover een U profiel aluminium dat rond die isolatie past in de kleur van de ramen gelakt.

• xGROOVER
Contact gehad met leverancier zij zeggen:
Dit is geen koudebrug dit staal zit ook in je kozijnen verwerkt.
Aan de ene kant klopt dit volgensmij? Maar waarom is dit wel of geen koude brug? Hoe had dit wel gemoeten?

• sonina
Die koker zit daar ongetwijfeld met een reden.
Welke dat is, is me niet direct duidelijk. Langs buiten lijkt het schrijnwerk aan elkaar te sluiten, binnen zit daar een stalen koker zichtbaar?

Maar het is redelijk weg te werken, ik heb hier thuis hetzelfde gehad bij een uitbouw waar een schuifraam en deur naast elkaar staan.
Daar is een stalen kolom tussen geplaatst.

Die is langs buiten en langs binnen met een paar cm isolatie afgedekt waarna er een gekleurd profiel rond gezet is. Zo valt die kolom niet op en is de koudebrug zoveel als mogelijk weggewerkt.

[ Voor 19% gewijzigd door sonina op 24-11-2025 15:49 ]

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Een koudebrug is een koudebrug, ongeacht of dit wel of niet ook zo gedaan is in je kozijnen.

Lijkt me niet van deze tijd om een constructie met koudebruggen op te leveren.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• xGROOVER
sonina schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:48:
Die koker zit daar ongetwijfeld met een reden.
Welke dat is, is me niet direct duidelijk. Langs buiten lijkt het schrijnwerk aan elkaar te sluiten, binnen zit daar een stalen koker zichtbaar?

Maar het is redelijk weg te werken, ik heb hier thuis hetzelfde gehad bij een uitbouw waar een schuifraam en deur naast elkaar staan.
Daar is een stalen kolom tussen geplaatst.

Die is langs buiten en langs binnen met een paar cm isolatie afgedekt waarna er een gekleurd profiel rond gezet is. Zo valt die kolom niet op en is de koudebrug zoveel als mogelijk weggewerkt.
Hij zit erin omdat dit kozijn te breed was en er anders een kraan moest komen. Dus ze hebben 2 kozijn aan elkaar gemaakt zodat er geen kraan nodig was.

• sonina
Dan is een holle stalen koker (zo ziet dit er uit), niet de juiste oplossing. Daar bestaan in principe koppelprofielen voor.

Nuja, er uit halen lukt niet meer. Isoleren en afwerken dan maar.

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07:21
xGROOVER schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:44:
Contact gehad met leverancier zij zeggen:

[...]

Aan de ene kant klopt dit volgensmij? Maar waarom is dit wel of geen koude brug? Hoe had dit wel gemoeten?
In kunstof kozijnen zitten inderdaad stalen kokers. Maar die maken nergens contact met de buiten- of binnenkant. Er zitten altijd kamers omheen. Op jouw foto is de stalen koker zichtbaar. Dat is een heel ander verhaal. Zie je de stalen koker ook aan de binnenzijde? Dan is het zeker een koudebrug

• xGROOVER
Ik ben nog even dak op geklommen, maar de buitenkant is de koker niet te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23L1ieyB0WYNBvTXVVKBjRQOiCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k6vwJVKvOVobyeoPK5wlKCt3.jpg?f=fotoalbum_large

• sonina
Op zich wel vreemd. Je zou een doorsneede tekening kunnen vragen aan de constructeur.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-12 11:05
Ik zit te wachten op het advies over de rechtsbijstandverzekering en een officiële ingebrekestelling.

• xGROOVER
D.deJong schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:17:
Ik zit te wachten op het advies over de rechtsbijstandverzekering en een officiële ingebrekestelling.
Ik heb helaas geen rechtsbijstand

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16-12 14:03
De koker zal niet van staal zijn maar van aluminium en waarschijnlijk hol zijn. Ik zou vragen de smalle naad aan de buitenzijde dicht te laten kitten en aan de binnenkant een kunststof strip in dezelfde kleur laten monteren.
Eventueel zou je de holle ruimte van het alu. profiel vol kunnen laten purren.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16-12 14:03
D.deJong schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:17:
Dat is hier meestal de standaard reactie en sarcastisch bedoeld :)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:21
vogelmans schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:14:
De koker zal niet van staal zijn maar van aluminium en waarschijnlijk hol zijn. Ik zou vragen de smalle naad aan de buitenzijde dicht te laten kitten en aan de binnenkant een kunststof strip in dezelfde kleur laten monteren.
Eventueel zou je de holle ruimte van het alu. profiel vol kunnen laten purren.
een holle koker volpurren heeft geen zin als er nog steeds metaal met zowel binnen als buiten contact maakt. Een kitrand die jarenlang in alle weersomstandigheden op een slechte bereikbare plek zijn werk moet doen zou ik niet op mijn huis willen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• xGROOVER
Maar maakt de koker wel echt contact met buiten, aangezien hij voor niet te zien is..

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-12 14:23
Misschien hebben ze het aan de buitenkant beplakt met folie die overeenkomt met de kozijnen.
Of er zit een dun paneeltje tussen de koker en de buitenkant.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
xGROOVER schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:44:
Maar maakt de koker wel echt contact met buiten, aangezien hij voor niet te zien is..
Blijkbaar wel, anders had hij niet koud aangevoeld en was er geen condensvorming. Er had iets van isolatie tussen gemoeten.

Hier zijn de stalen profielen in de gevel ingepakt met een soort aluminium noppenfolie.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Pagina: 1