Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HR-ketel heeft het moeilijk in kleine woning (EPC-label A)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Joeser
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:03
Hey tweakers!

Ik zit met een issue :/
Voor mij is het een raadsel, maar voor de meer geleerden onder jullie zeker niet ;)

Ik heb een recent gerenoveerde vrijstaande woning van 100m², met EPC-label A (net geen A+).
Er zijn 5 radiatoren aanwezig: 2 lange type 22’s en 3 korte type 21’s.
Als CV-ketel heb ik een Vaillant VCW296 zonder buitenvoeler en de binnenthermostaat is een Honeywell T4.
De CV-ketel is niet ingesteld of dergelijke.
Hij werd geplaatst en opgestart, zonder dat er aan de installateur-instellingen werd gekomen.
Aan de aanvoertemperatuur kan ik natuurlijk wel, zonder installateur.

Het probleem:
Vorige winter kreeg ik de woning niet voldoende warm en was deze voortdurend aan het pendelen (5-tal minuutjes verwarmen en dan stop voor >5 minuten).
Dat was op een aanvoertemperatuur van 50°C.
De gewenste kamertemperatuur (22°C) werd niet verlaagd tijdens de nacht.
De ketel stond 24u/24 aan.

Met de huidige dagen rond het vriespunt heb ik de aanvoertemperatuur verhoogd naar 60°C.
Opnieuw is de gewenste kamertemp. 22°C en gaat de ketel niet uit ‘s nachts.
De ketel staat 24u/24u aan.
Ik merk dat het op 60°C beter gaat.
Ik behaal 22°C tijdens de dag, maar tijdens de nacht zakt de buitentemperatuur en mijn ketel kan niet mee.
De binnentemperatuur zakt van 22°C naar 21°C.
Er is dan voortdurende warmtevraag, maar mijn ketel pendelt.
Nu zitten we rond het vriespunt, maar zodra het begint te vriezen wordt dit probleem dus groter.
Ik zit nu aan een gasverbruik van 7,2m³/dag.

Ik weet dat het minimale vermogen van de Vaillant VCW296 5,2kW is.
Als ik in de Excel-fiche kijk en de warmte-afgiftevermogens van de radiatoren optel bekom ik 3,2kW (regime 45/35/20°C) of 11,7kW (regime 75/65/20°C).
=> Ik haal dit uit de fiches. Ik heb geen idee welke delta T mijn ketel standaard hanteert.
Als ik zelf de waarden van het regime aanpas naar een aanvoertemperatuur van 60°C bekom ik een gecombineerd warmte-afgiftevermogen boven de 5kW.
Ik weet niet of ik dat warmte-afgiftevermogen mag vergelijken met de 5,2kW van m’n Vaillant?

De woning is goed geïsoleerd.
Er staan geen ramen of deuren open.
Alle radiatoren zijn volledig opengedraaid en warmen gelijkmatig op.
Alle radiatoren zijn ontlucht.
De waterdruk in het circuit is in orde.

1) Wat kan ik doen in mijn situatie? Moet ik de aanvoertemperatuur nog meer verhogen?
Een aanvoertemp. van 60°C lijkt me erg hoog voor een kleine geïsoleerde woning, om zelfs dan nog niet de kamertemperatuur stabiel te kunnen houden.
Gebaseerd op de mate van isolatie, en wat ik allemaal al gelezen heb, had ik verwacht een veel lagere aanvoertemperatuur (zoals 45°C of 50°C) te kunnen hanteren.
2) Hoe efficiënt is mijn ketel nog aan 60°C?
3) Is 7,2m³ verbruik per dag normaal in mijn situatie?
4) Dien ik een installateur langs te laten komen voor bepaalde instellingen te laten doen aan m’n ketel?
Zoja, welke instellingen denken jullie die nodig zijn?

Duizend maal dank _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Alle reacties

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:28
@Joeser
Je ketel is het meest efficiënt als de delta T tussen aanvoer en afvoer maximaal is. Met het "koude" water worden de gassen gekoeld en gaat de warmte daarvan weer het water in.

In jou geval gok ik dat je relatief weinig warmte nodig hebt.
Op welke snelheid staat je pomp ingesteld? Meestal kan die bij een lage warmtevraag prima naar de laagste stand. Minder snelheid = meer tijd om de warmte af te geven.

Verder zijn standaard radiotoren gemaakt voor 70 graden water, als je lager gaat lever enorm veel vermogen in. Ik gok dat het bij jou beter gaat werken als je naar 70 graden gaat en dan kortere tijd stoken en langere tijd niet.

PS: 22 graden is wel echt warm, zeker met de huidige gasprijzen. Waarom niet gewoon 20 graden en iets beter je kleden? En in de nacht de verwarming uitzetten is ook heel normaal.

• Gorac
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
Kijk eens naar de radiator het dichtst bij de ketel. Mogelijk komt het water veel te heet retour en slaat daardoor de ketel weer af. Deze radiator een stuk knijpen zou het dan kunnen verhelpen.