HR-ketel heeft het moeilijk in kleine woning (EPC-label A)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Joeser
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 06-12-2025
Hey tweakers!

Ik zit met een issue :/
Voor mij is het een raadsel, maar voor de meer geleerden onder jullie zeker niet ;)

Ik heb een recent gerenoveerde vrijstaande woning van 100m², met EPC-label A (net geen A+).
Er zijn 5 radiatoren aanwezig: 2 lange type 22’s en 3 korte type 21’s.
Als CV-ketel heb ik een Vaillant VCW296 zonder buitenvoeler en de binnenthermostaat is een Honeywell T4.
De CV-ketel is niet ingesteld of dergelijke.
Hij werd geplaatst en opgestart, zonder dat er aan de installateur-instellingen werd gekomen.
Aan de aanvoertemperatuur kan ik natuurlijk wel, zonder installateur.

Het probleem:
Vorige winter kreeg ik de woning niet voldoende warm en was deze voortdurend aan het pendelen (5-tal minuutjes verwarmen en dan stop voor >5 minuten).
Dat was op een aanvoertemperatuur van 50°C.
De gewenste kamertemperatuur (22°C) werd niet verlaagd tijdens de nacht.
De ketel stond 24u/24 aan.

Met de huidige dagen rond het vriespunt heb ik de aanvoertemperatuur verhoogd naar 60°C.
Opnieuw is de gewenste kamertemp. 22°C en gaat de ketel niet uit ‘s nachts.
De ketel staat 24u/24u aan.
Ik merk dat het op 60°C beter gaat.
Ik behaal 22°C tijdens de dag, maar tijdens de nacht zakt de buitentemperatuur en mijn ketel kan niet mee.
De binnentemperatuur zakt van 22°C naar 21°C.
Er is dan voortdurende warmtevraag, maar mijn ketel pendelt.
Nu zitten we rond het vriespunt, maar zodra het begint te vriezen wordt dit probleem dus groter.
Ik zit nu aan een gasverbruik van 7,2m³/dag.

Ik weet dat het minimale vermogen van de Vaillant VCW296 5,2kW is.
Als ik in de Excel-fiche kijk en de warmte-afgiftevermogens van de radiatoren optel bekom ik 3,2kW (regime 45/35/20°C) of 11,7kW (regime 75/65/20°C).
=> Ik haal dit uit de fiches. Ik heb geen idee welke delta T mijn ketel standaard hanteert.
Als ik zelf de waarden van het regime aanpas naar een aanvoertemperatuur van 60°C bekom ik een gecombineerd warmte-afgiftevermogen boven de 5kW.
Ik weet niet of ik dat warmte-afgiftevermogen mag vergelijken met de 5,2kW van m’n Vaillant?

De woning is goed geïsoleerd.
Er staan geen ramen of deuren open.
Alle radiatoren zijn volledig opengedraaid en warmen gelijkmatig op.
Alle radiatoren zijn ontlucht.
De waterdruk in het circuit is in orde.

1) Wat kan ik doen in mijn situatie? Moet ik de aanvoertemperatuur nog meer verhogen?
Een aanvoertemp. van 60°C lijkt me erg hoog voor een kleine geïsoleerde woning, om zelfs dan nog niet de kamertemperatuur stabiel te kunnen houden.
Gebaseerd op de mate van isolatie, en wat ik allemaal al gelezen heb, had ik verwacht een veel lagere aanvoertemperatuur (zoals 45°C of 50°C) te kunnen hanteren.
2) Hoe efficiënt is mijn ketel nog aan 60°C?
3) Is 7,2m³ verbruik per dag normaal in mijn situatie?
4) Dien ik een installateur langs te laten komen voor bepaalde instellingen te laten doen aan m’n ketel?
Zoja, welke instellingen denken jullie die nodig zijn?

Duizend maal dank _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Alle reacties

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:53
@Joeser
Je ketel is het meest efficiënt als de delta T tussen aanvoer en afvoer maximaal is. Met het "koude" water worden de gassen gekoeld en gaat de warmte daarvan weer het water in.

In jou geval gok ik dat je relatief weinig warmte nodig hebt.
Op welke snelheid staat je pomp ingesteld? Meestal kan die bij een lage warmtevraag prima naar de laagste stand. Minder snelheid = meer tijd om de warmte af te geven.

Verder zijn standaard radiotoren gemaakt voor 70 graden water, als je lager gaat lever enorm veel vermogen in. Ik gok dat het bij jou beter gaat werken als je naar 70 graden gaat en dan kortere tijd stoken en langere tijd niet.

PS: 22 graden is wel echt warm, zeker met de huidige gasprijzen. Waarom niet gewoon 20 graden en iets beter je kleden? En in de nacht de verwarming uitzetten is ook heel normaal.

• Gorac
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:05
Kijk eens naar de radiator het dichtst bij de ketel. Mogelijk komt het water veel te heet retour en slaat daardoor de ketel weer af. Deze radiator een stuk knijpen zou het dan kunnen verhelpen.
Zoek eens op 'waterzijdig inregelen'.

[ Voor 9% gewijzigd door Gorac op 23-11-2025 13:10 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
In mijn appartement heeft mijn ketel een aanvoertemperatuur van 74 graden. De benodigde temperatuur lijkt mij niet zozeer afhankelijk van hoe groot de woning is, maar meer hoe groot het afgifte vermogen is tov de verliezen. Zonder het een heel lang verhaal te maken, maar bij mijn appartement is de radiator in de woonkamer niet zo groot, en dus moet hij warmer worden.

Ik heb hem weleens in een pendel beveiliging gezien, maar onder de streep houdt hij het prima warm. (Of nou ja, nu is de warmtewisselaar aan het overlijden :P ).

Oftewel ik denk dat je gewoon hogere aanvoertemperatuur moet accepteren om het behagelijk te houden. En/of iets als een Heatmeister installeren (wil ik zelf nog gaan doen).

• Joeser
chrisborst schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:28:
@Joeser
Je ketel is het meest efficiënt als de delta T tussen aanvoer en afvoer maximaal is. Met het "koude" water worden de gassen gekoeld en gaat de warmte daarvan weer het water in.

Op welke snelheid staat je pomp ingesteld? Meestal kan die bij een lage warmtevraag prima naar de laagste stand. Minder snelheid = meer tijd om de warmte af te geven.

Verder zijn standaard radiotoren gemaakt voor 70 graden water, als je lager gaat lever enorm veel vermogen in. Ik gok dat het bij jou beter gaat werken als je naar 70 graden gaat en dan kortere tijd stoken en langere tijd niet.

PS: 22 graden is wel echt warm, zeker met de huidige gasprijzen. Waarom niet gewoon 20 graden en iets beter je kleden? En in de nacht de verwarming uitzetten is ook heel normaal.
Hey chrisborst!
Bedankt voor je bericht 8)

Mijn Vaillant staat op de "Auto" stand qua pompsnelheid.
Ik kan er geen werkelijke snelheidsmeting uithalen.
Ik ben net gaan kijken en zag dat die op dit moment op 15% van zijn snelheid draait.

Verlies ik geen rendement als ik de aanvoertemp. op 70 graden plaats?

Groot gelijk dat 22 graden warm is!
Ik heb de thermostaat ingesteld op 22 graden om het systeem te testen :)
Nu is het nog niet zo koud, maar ik wil vermijden dat ik het binnen niet kan verwarmen eenmaal het harder begint te vriezen.
Als 22 graden nu niet lukt aan 0 graden buiten, dan zal 20 graden mogelijks ook niet lukken als het zakt tot -5 graden of meer.

• Joeser
Gorac schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:05:
Kijk eens naar de radiator het dichtst bij de ketel. Mogelijk komt het water veel te heet retour en slaat daardoor de ketel weer af. Deze radiator een stuk knijpen zou het dan kunnen verhelpen.
Zoek eens op 'waterzijdig inregelen'.
Bedankt, Gorac! :D
Ik heb me nog niet gewaagd aan het zelf waterzijdig in te regelen.
Heeft dat überhaupt nut als ik de gewenste retourtemperatuur kan bepalen via de instellingen van de ketel?

• Joeser
Sissors schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:17:
In mijn appartement heeft mijn ketel een aanvoertemperatuur van 74 graden. De benodigde temperatuur lijkt mij niet zozeer afhankelijk van hoe groot de woning is, maar meer hoe groot het afgifte vermogen is tov de verliezen. Zonder het een heel lang verhaal te maken, maar bij mijn appartement is de radiator in de woonkamer niet zo groot, en dus moet hij warmer worden.

Ik heb hem weleens in een pendel beveiliging gezien, maar onder de streep houdt hij het prima warm. (Of nou ja, nu is de warmtewisselaar aan het overlijden :P ).

Oftewel ik denk dat je gewoon hogere aanvoertemperatuur moet accepteren om het behagelijk te houden. En/of iets als een Heatmeister installeren (wil ik zelf nog gaan doen).
Dank voor je reactie, Sissors! d:)b
Het lijkt me gewoon abnormaal dat die temperatuur zo hoog moet staan.
Ik lees vaak dat goed geïsoleerde woning net de aanvoertemperatuur lager kunnen hebben (50°C of lager).
Ik ging er ook vanuit dat mijn woning toekomstig klaar zou zijn voor een L/W-warmtepomp, die voor het rendement ook niet hoger dan 50°C hoort te staan.
Meer isoleren is niet meer mogelijk.

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:57
als ik het zo lees is het voor de ketel gewoonweg niet mogelijk om met het minimum vermogen wat de kachel af kan geven de boel warm te houden . dus pendelen . Zelfs de minste stand is al al te veel , dus aan uit aan uit etc . Door het vele pendelen krijgt de kachel niet de mogelijkheid om de toko goed dor te verwarmen . Denk dus zoals gezegd zaak om de boel waterzijdig in te regelen (kijk ff youtube, of regel iemand ervoor) daardoor komt het vermogen veel flauwer in je radiatoren. en minder kans op pendelen . Denk wel dat jouww systeem heel goed met een hybride warmtepomp te verwarmen is hoor. Ook omdat je al goed geisoleerd huis hebt . rendement zal dan extra groot zijn .

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Abnormaal lijkt het dus niet te zijn. Granted ik heb geen A label maar een B label appartement, maar of dat betekend dat er meer warmteverlies is als bij een A label vrijstaand huis weet ik niet.

Maar als je op lage temperatuur wil verwarmen zal je dus efficientere afgifte moeten hebben. Je hele vloer een radiator maken, met vloerverwarming dus, is het netste. Maar als je recent gerenoveerde woning dat nog niet hebt, verwacht ik niet dat je dat nog wil gaan doen. Dus dan kom je uit op radiatoren vervangen door lage temperatuur radiatoren en/of actieve ventilatie toevoegen (Heatmeister bijvoorbeeld van GoT gebruiker) om gewoon hun warmteafgifte te vergroten bij dezelfde temperatuur.

Dat laatste kan je als hobby project proberen. Dat eerste kan ook, maar zou ik niet aan gaan beginnen als de enige reden is om je CV op een wat lagere temperatuur te zetten.

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-01 13:16
Joeser schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:53:
[...]

Dank voor je reactie, Sissors! d:)b
Het lijkt me gewoon abnormaal dat die temperatuur zo hoog moet staan.
Ik lees vaak dat goed geïsoleerde woning net de aanvoertemperatuur lager kunnen hebben (50°C of lager).
Ik ging er ook vanuit dat mijn woning toekomstig klaar zou zijn voor een L/W-warmtepomp, die voor het rendement ook niet hoger dan 50°C hoort te staan.
Meer isoleren is niet meer mogelijk.
De ketel is te sterk voor de grote van de woning. Hierdoor gaat hij aan en uit, dat is minder comfortabel, minder zuinig en minder goed voor de ketel. Idealiter begrens je het maximaal vermogen tot het minimum en stel je de temperatuur in op 70 graden.

De reden dat de ketel zo krachtig is is omdat je hem ook gebruikt voor warmwater.

Wat ook belangrijk is dat je alle radiatoren ongeveer op dezelfde temperatuur instelt en eventueel de badkamer helemaal opendraait.

Wat er nu gebeurt is dat je systeem de warmte niet snel genoeg kwijt kan.

Ik heb hetzelfde gehad dus ik spreek uit ervaring :)

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-01 23:11
Joeser schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:48:
[...]

Bedankt, Gorac! :D
Ik heb me nog niet gewaagd aan het zelf waterzijdig in te regelen.
Heeft dat überhaupt nut als ik de gewenste retourtemperatuur kan bepalen via de instellingen van de ketel?
De CV-ketel gaat pendelen als het water te warm terug komt. Radiatoren staan allemaal parallel van elkaar, als er 1 radiator veel minder weerstand heeft, dan gaat het warme daar snel doorheen en komt dus ook weer warm terug bij de CV-ketel. De ketel heeft een bepaalde hysterese en kom je daarboven dan schakelt die zich uit om enige tijd later opnieuw op te starten omdat er nog steeds warmte vraag is.

Bijvoorbeeld een handdoek radiator in de badkamer is een notoire 'shortcut' voor CV-water, als die niet met een voetventiel netjes ingeregeld is dan vliegt het water er doorheen en gaat de ketel dus pendelen.

Dus eerst waterzijdig inregelen en dan eventueel nog radiatoren boosten, zodat je de afgiftecapaciteit verhoogd zonder de aanvoertemperatuur te verhogen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:09
Zullen we even niet overdrijven?
5,2kW minimum is nog vrij netjes voor een CV ketel. Lager dan 3.9 vind je niet als combiketel... en heel veel zitten bijna op 8kW... en we horen niet massaal klachten over koude woningen.

Met 7,2m³ is er slechts 2,6kW nodig... dus 50% uit is sowieso het minimum (op thermostaat, of op pendel)

Hoe warm/koud komt het water retour van de radiatoren? Is dat gelijkmatig?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:43

Seafarer

XXX

Ik zou dit eens bekijken.
YouTube: Deze Vaillant cv-ketel is al 8 jaar geen hoog rendementsketel door i...

Zou wel eens een oorzaak kunnen zijn.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Joeser
Bedankt voor jullie reacties! <3

Ik heb even gekeken met een thermische camera, wanneer er warmtevraag was.
Alle radiatoren werken met een middenaansluiting, dus meten was niet makkelijk omdat de aansluitingen zo dicht op elkaar zitten.

De grootst gemeten delta T is 7°C (45°C aanvoer, 38°C retour).

De kleinste delta T is 2°C (45°C aanvoer en 43°C retour).
Op deze radiator zag je ook duidelijk op het beeld dat het oppervlak gelijkmatig warm had.
Precies 1 massieve blok hitte, in plaats van een duidelijk temperatuurverschil tussen boven en onder.
Zowel de bovenkant als de onderkant hadden even warm.

Is dit een aanwijzing dat ik het waterzijdig moet inregelen?

• Joeser
Seafarer, dit wist ik niet.
Super dat je dit deelt!

• Gorac
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:05
Die kleinste delta-t moet je groter zien te krijgen (flow verminderen). Als er geen voetventiel is gewoon de knop wat dichter draaien. Dan weet je of je op de goede weg bent.
Ook die grootste delta-t mag gerust groter. Zoals iemand eerder al aangaf de pompsnelheid verlagen. Dan krijgt je systeem de kans de warmte af te geven en komt het water koeler retour.

• Ronald
Grotere delta T door lager debiet verlaagt de afgifte door lagere gemiddelde delta met de omgeving.

Je wil zoveel mogelijk afgeven, maar dan wel met gelijke retour zodat de ketel niet afslaat door een door kortsluiting te hoge retour…

@Joeser ja inregelen is zeker een stap, die kleine delta is teken van relatief lage weerstand, dus die heeft te warm water terug naar de CV.

Kun je ook meten wat je na alle mening van s de retour terug voert aan de CV.

Die 45 is al heel mooi vanuit warmte pomp perspectief overigens.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Joeser
Gorac schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:30:
Die kleinste delta-t moet je groter zien te krijgen (flow verminderen). Als er geen voetventiel is gewoon de knop wat dichter draaien. Dan weet je of je op de goede weg bent.
Ook die grootste delta-t mag gerust groter. Zoals iemand eerder al aangaf de pompsnelheid verlagen. Dan krijgt je systeem de kans de warmte af te geven en komt het water koeler retour.
Zal ik doen! Gelukkig heb ik op elke radiator een voetventiel :)
De pompsnelheid staat ook op het laagste.

• Joeser
Ronald schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:46:
Grotere delta T door lager debiet verlaagt de afgifte door lagere gemiddelde delta met de omgeving.

Je wil zoveel mogelijk afgeven, maar dan wel met gelijke retour zodat de ketel niet afslaat door een door kortsluiting te hoge retour…

@Joeser ja inregelen is zeker een stap, die kleine delta is teken van relatief lage weerstand, dus die heeft te warm water terug naar de CV.

Kun je ook meten wat je na alle mening van s de retour terug voert aan de CV.

Die 45 is al heel mooi vanuit warmte pomp perspectief overigens.
Ronald, fijn om te weten dat die 45°C goed is voor een toekomst met warmtepomp ;)
Wil je even verduidelijken wat je met deze bedoelt: "Kun je ook meten wat je na alle mening van s de retour terug voert aan de CV."?
Dankuwel!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Joeser schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:58:
[...]

Die was fout he. :-(

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:42
Zijn je radiatoren waterzijdig ingeregeld ? Heb je kranen erop zitten waarmee je het debiet kan regelen van je radiatoren ? Dan kan je ze afstellen dat er optimaal warmte afgifte is e er kouder water retour gaat naar je ketel.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gorac schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:30:
Hoe groter de delta t op je radiatoren, hoe minder flow, hoe minder warmte ze afgeven. De gemiddelde oppervlakte temperatuur gaat naar beneden.!! En de cv kan dan ook moeilijker z'n warmte kwijt. Hierdoor neemt je schoorsteen verlies toe.

Radiatoren afstellen op een delta t van 20? Beter niet doen, neem 15graden 75/60/20 of zelfs 10graden 65/55/20 delta t. Je krijgt dan een hoge flow. Flow is je vermogen.

• Ronald
Joeser schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:59:
[...]

Ronald, fijn om te weten dat die 45°C goed is voor een toekomst met warmtepomp ;)
Wil je even verduidelijken wat je met deze bedoelt: "Kun je ook meten wat je na alle mening van s de retour terug voert aan de CV."?
Dankuwel!
Na alle menGing - bijvoorbeeld vlakbij de CV.

Ik geef schaamteloos te schuld voor de typevaud aan de iPhone autofail, excuses vanuit Redmond ;D

• Joeser
Begrijp ik het goed als ik het beste mik op een delta T van 10°C bij het waterzijdig inregelen?
Momenteel zijn ze nog niet ingeregeld, dus de voetventielen staan volledig open.
Een vraag die ik me hier wel bij stel:
Als ik de retour wat dichtdraai, dan stijgt de weerstand in het circuit.
Betekent dit dan niet dat de circulatiepomp harder zal moeten werken voor een gelijke flow te behouden en dus sneller zal slijten?

• Ronald
Ik zou niet richten op een specifieke delta. Wel gelijke delta…

Je hebt nu in elk geval een radiator die relatief teveel krijgt, dat veroorzaakt mogelijk je probleem. Die knijpen veroorzaakt een iets hogere totale weerstand ja, maar goede werking is belangrijker toch?

• Seafarer

Seafarer

XXX

Joeser schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:59:
Begrijp ik het goed als ik het beste mik op een delta T van 10°C bij het waterzijdig inregelen?
Momenteel zijn ze nog niet ingeregeld, dus de voetventielen staan volledig open.
Een vraag die ik me hier wel bij stel:
Als ik de retour wat dichtdraai, dan stijgt de weerstand in het circuit.
Betekent dit dan niet dat de circulatiepomp harder zal moeten werken voor een gelijke flow te behouden en dus sneller zal slijten?
Mijn cv pomp is pas 28 jaar oud. :)

Een beetje meer weerstand geeft helemaal niet.

• Joeser
Alright! _/-\o_
Mijn volgende stap is duidelijk waterzijdig inregelen :Y

• naftebakje
  • Laatst online: 15:11
Trap niet in de fout van "tijd geven om warmte af te geven". Als je ketel pendelt, is dat omdat ie uitvalt omdat ie een te hoge temperatuur bereikt. Dat kan je enkel verlagen door je retour te verlagen (meestal beperkt door je installatie) en/of je flow te verhogen.

Eerste 2 stappen: aanvoertemperatuur hoger zetten (65°C) en je pompstand hoger te zetten (begin met maximaal, verlaag als je stromingsgeluid hebt). Dat zou het pendelen moeten flink beperken tot weghalen.

Daarna kan je verder met waterzijdig afregelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Joeser schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:58:
[...]

Als je radiatoren met een middenaansluiting hebt is de kans groot dat er achter je radiator(thermostaat)knop een insert zit met voorinstelling! Daar moet je mee inregelen.

Please state the nature of the technical emergency

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-01 20:40
Ik denk dat vaak aan/uit niet te vermijden is met zo weinig radiatoren. Vervelender is dat je je huis niet warm krijgt.
Dat kan aan te weinig afgiftevermogen liggen, maar ook aan de instellingen van de ketel. Als die afslaat zit er een tijdsblokkering op die voorkomt dat die weer aangaat binnen x minuten. Dat zou het probleem kunnen zijn van het niet warm krijgen van je huis.

De ketel heeft wat instellingen waar je mee kan spelen, waaronder die blokkerduur. Kijk eens in de installateurshandleiding.

Maar het eerste wat je moet doen is die ene radiator met dT van 2 graden wat afknijpen. Die zou het probleem wel eens flink kunnen verergeren.

Niet de flow verlagen in het hele systeem, dan wordt het probleem alleen maar erger. Het afgiftevermogen van de radiatoren neemt dan nog verder af.

Andere opties: heatboosters op de radiators, of een buffervat in het systeem hangen om de warmtecapaciteit te vergroten.

• _JGC_
  • Laatst online: 19:55
dT gelijk maken, dus alles open en dan meten. De radiatoren met kleinste dT knijpen zodat de dT (en liefst ook aanvoertemperatuur) van alles zo dicht mogelijk bij elkaar ligt.

Vermogen is flow*temperatuur, hoe langzamer je water rondgaat, hoe minder warmte je naar de radiator brengt. Behalve "tijd om af te koelen" geef je de ketel ook "tijd om op te warmen" en dan gaat 'ie uit.

• Joeser
edsandje schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:56:
[...]

Als je radiatoren met een middenaansluiting hebt is de kans groot dat er achter je radiator(thermostaat)knop een insert zit met voorinstelling! Daar moet je mee inregelen.
Dag edsandje, heb je een afbeelding van hoe dit eruit moet zien?
Is dit iets waarvoor ik de thermostaatknop eraf moet halen?
Mijn radiatoren zijn allen van het merk Radson.

• Joeser
fabudop schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:40:
Ik denk dat vaak aan/uit niet te vermijden is met zo weinig radiatoren. Vervelender is dat je je huis niet warm krijgt.
Dat kan aan te weinig afgiftevermogen liggen, maar ook aan de instellingen van de ketel. Als die afslaat zit er een tijdsblokkering op die voorkomt dat die weer aangaat binnen x minuten. Dat zou het probleem kunnen zijn van het niet warm krijgen van je huis.

De ketel heeft wat instellingen waar je mee kan spelen, waaronder die blokkerduur. Kijk eens in de installateurshandleiding.

Maar het eerste wat je moet doen is die ene radiator met dT van 2 graden wat afknijpen. Die zou het probleem wel eens flink kunnen verergeren.

Niet de flow verlagen in het hele systeem, dan wordt het probleem alleen maar erger. Het afgiftevermogen van de radiatoren neemt dan nog verder af.

Andere opties: heatboosters op de radiators, of een buffervat in het systeem hangen om de warmtecapaciteit te vergroten.
"Dat kan aan te weinig afgiftevermogen liggen, maar ook aan de instellingen van de ketel. Als die afslaat zit er een tijdsblokkering op die voorkomt dat die weer aangaat binnen x minuten. Dat zou het probleem kunnen zijn van het niet warm krijgen van je huis."
Klopt, dat is één van de instellingen.
Is het dan aan te raden deze tijd te verlagen?

• Joeser
_JGC_ schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:54:
dT gelijk maken, dus alles open en dan meten. De radiatoren met kleinste dT knijpen zodat de dT (en liefst ook aanvoertemperatuur) van alles zo dicht mogelijk bij elkaar ligt.

Vermogen is flow*temperatuur, hoe langzamer je water rondgaat, hoe minder warmte je naar de radiator brengt. Behalve "tijd om af te koelen" geef je de ketel ook "tijd om op te warmen" en dan gaat 'ie uit.
Baseer ik me dan best op de hoogste huidige delta T om de andere radiatoren daarop af te stellen?
Bvb.
Delta T:
Radiator 1= 2°C
Radiator 2= 5°C
Radiator 3= 5°C
Radiator 4= 8°C
Radiator 5= 9°C
=> Alle radiatoren inregelen op 9°C delta T?

Dat laatste is trouwens een mooi inzicht van je.
Ik had het nog niet zo bekeken!

• fabudop
Joeser schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:46:
[...]
Is het dan aan te raden deze tijd te verlagen?
Je kan er wat mee spelen. Hou eens bij hoeveel tijd er zit tussen afslaan en weer aanslaan, en kijk of je dat kan reduceren met die waarde.

Maar, het is eerder een noodgreep. De ketel gaat dan dus vaker aan en uit. Je huis krijg je dan warmer, maar het is beter om te zorgen dat die ketel niet zo snel uitslaat.

Dus, als eerste moet je radiatoren beter in balans krijgt. Al het andere is secundair.

• fabudop
Joeser schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:50:
[...]

Baseer ik me dan best op de hoogste huidige delta T om de andere radiatoren daarop af te stellen?
Bvb.
Delta T:
Radiator 1= 2°C
Radiator 2= 5°C
Radiator 3= 5°C
Radiator 4= 8°C
Radiator 5= 9°C

De delta T wordt bepaald door de ketel zelf. Die regelt de pompsnelheid om de optimale waarde te bereiken. Als je alle radiatoren gaat knijpen is het enige gevolg dat de ketel pomp harder moet werken. Dat kost nodeloos energie en herrie van die pomp.

Het gaat er bij inregelen om dat alle radiatoren hetzelfde worden, de absolute waarde doet er niet toe.

Dus, er moet altijd minstens 1 radiator volledig open staan. In jouw geval zou ik radiator 4 en 5 lekker vol open laten staan.

De stappen zijn dus:
1 - Alle radiatoren volledig open (ook de voetventielen)
2 - Tijdje wachten en delta T opmeten
3 - De radiator met de kleinste delta T wat knijpen
4 - Terug naar stap 2. Herhalen tot je tevreden bent.

Als je de radiator met de kleinste delta T knijpt, kan ook de delta T van de andere radiatoren veranderen. Die krijgen immers nu meer flow, Je moet dus telkens alle radiatoren weer opmeten.

• _JGC_
Joeser schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:50:
[...]

Bvb.
Delta T:
Radiator 1= 2°C
Radiator 2= 5°C
Radiator 3= 5°C
Radiator 4= 8°C
Radiator 5= 9°C

Je zet alles open en dan meet je wat je hierboven hebt neergezet.
Je knijpt radiator 1 een stukje, daarna wacht je en ga je weer meten. Dan zie je van alle radiatoren de deltaT dalen behalve radiator 1, die is juist gestegen.
Je doel is om alles zo open mogelijk te zetten met een gelijke deltaT over de hele installatie. Dat bereik je door de radiator(en) met de laagste delta-T steeds iets te knijpen.

Op lage temperatuur wil je een lage deltaT. Op hoge temperatuur geven je radiatoren warmte meer af, je deltaT wordt dan vanzelf groter.

deltaT is geen doel, het is een aanwijzing dat je installatie wel of niet in evenwicht is.

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Joeser schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:45:
[...]

Dag edsandje, heb je een afbeelding van hoe dit eruit moet zien?
Is dit iets waarvoor ik de thermostaatknop eraf moet halen?
Mijn radiatoren zijn allen van het merk Radson.
Als je de radiatorknop (of thermostaatknop) er af haalt zit er een insert
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNWAA04FmrKK0gRRP28rEgZ2OqY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/srdUuTv5hNZgAXHMiBahVtss.jpg?f=user_large
Hier kan je mee instellen.

• Joeser
fabudop schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:15:
[...]

De delta T wordt bepaald door de ketel zelf. Die regelt de pompsnelheid om de optimale waarde te bereiken. Als je alle radiatoren gaat knijpen is het enige gevolg dat de ketel pomp harder moet werken. Dat kost nodeloos energie en herrie van die pomp.

Het gaat er bij inregelen om dat alle radiatoren hetzelfde worden, de absolute waarde doet er niet toe.

Dus, er moet altijd minstens 1 radiator volledig open staan. In jouw geval zou ik radiator 4 en 5 lekker vol open laten staan.

De stappen zijn dus:
1 - Alle radiatoren volledig open (ook de voetventielen)
2 - Tijdje wachten en delta T opmeten
3 - De radiator met de kleinste delta T wat knijpen
4 - Terug naar stap 2. Herhalen tot je tevreden bent.

Als je de radiator met de kleinste delta T knijpt, kan ook de delta T van de andere radiatoren veranderen. Die krijgen immers nu meer flow, Je moet dus telkens alle radiatoren weer opmeten.
Duidelijk, dankuwel! _/-\o_

• Joeser
_JGC_ schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:34:
[...]

Je zet alles open en dan meet je wat je hierboven hebt neergezet.
Je knijpt radiator 1 een stukje, daarna wacht je en ga je weer meten. Dan zie je van alle radiatoren de deltaT dalen behalve radiator 1, die is juist gestegen.
Je doel is om alles zo open mogelijk te zetten met een gelijke deltaT over de hele installatie. Dat bereik je door de radiator(en) met de laagste delta-T steeds iets te knijpen.

Op lage temperatuur wil je een lage deltaT. Op hoge temperatuur geven je radiatoren warmte meer af, je deltaT wordt dan vanzelf groter.

deltaT is geen doel, het is een aanwijzing dat je installatie wel of niet in evenwicht is.
Bedankt, _JGC_!

• Joeser
edsandje schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:21:
[...]

Als je de radiatorknop (of thermostaatknop) er af haalt zit er een insert
[Afbeelding]
Hier kan je mee instellen.
Ik heb de thermostaatknop eraf gehaald en inderdaad, die zat erachter!
Had ik dat niet geweten, was ik dus verkeerdelijk bezig via het voetventiel O-)

• Joeser
Ik wil even terugkoppelen naar jullie.

Ik heb:
1) het maximale vermogen van de ketel beperkt tot het minimum, zijnde 5kW.
2) de aanvoertemperatuur op het maximum ingesteld, zijn 75°C.
In realiteit gaat hij niet boven de 52°C, wat werkbaar is om het warm te krijgen.
3) alle 5 radiatoren waterzijdig ingeregeld.
Sommige radiatoren heb ik veel moeten snoeren. De delta T is nu bij alle radiatoren 5 à 6°C.
4) opgemerkt dat de circulatiepomp steeds aan een lage snelheid (15%) pompt, dus ik denk niet dat het nodig is hier iets aan te wijzigen?

Mijn bevindingen:
Wanneer er warmtevraag is stookt de ketel nagenoeg zonder pendelen door tot de gevraagde temperatuur bereikt is.

Naar mijn aanvoelen is het doel bereikt! *O*
Laat gerust iets weten als ik nog iets kan doen of iets over het hoofd zie.
Dankuwel fijne mensen om mij al zoveel geholpen te hebben <3

• Joeser
Mogelijks heb ik toch iets fout gedaan!
Althans volgens 'Ketel Klets' op YT: YouTube: Versla de jaarafrekening! - Deel 04 - Radiatoren & vloerverwarming
Op 7:58 spreekt hij dat je retourtemperatuur 25% lager moet zijn dan je aanvoertemperatuur om efficiënt te stoken.
In mijn geval op aanvoertemperatuur 50°C kom ik op een retour van 45°C over alle radiatoren heen.
De meeste van mijn radiatoren zijn echter nu al hard gesnoerd.

Ben ik fout bezig en hoor ik nog meer te snoeren om aan een retour van (volgens het filmpje) 37,5°C te komen?

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:39
Joeser schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:20:

[...]

4) opgemerkt dat de circulatiepomp steeds aan een lage snelheid (15%) pompt, dus ik denk niet dat het nodig is hier iets aan te wijzigen?

[...]
Het haalt misschien je hele afstelling van je radiatoren overhoop, maar zet de circulatiepomp eens wat harder? Wat gebeurt er dan?

• _JGC_
Joeser schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:16:
Althans volgens 'Ketel Klets' op YT: YouTube: Versla de jaarafrekening! - Deel 04 - Radiatoren & vloerverwarming
Op 7:58 spreekt hij dat je retourtemperatuur 25% lager moet zijn dan je aanvoertemperatuur om efficiënt te stoken.
In mijn geval op aanvoertemperatuur 50°C kom ik op een retour van 45°C over alle radiatoren heen.

Ben ik fout bezig en hoor ik nog meer te snoeren om aan een retour van (volgens het filmpje) 37,5°C te komen?
Er is geen moeten. 5 graden verschil is prima. Minder ook. Als het verschil maar bij alle radiatoren even groot is, of iig de radiator voldoende vermogen kan leveren voor de ruimte.

Meest gangbaar is 80/60 bij 20 graden of 75/65 bij 20 graden. In dat opzicht is 50/45 of 35/32 ook prima.

Je ketel moet warmte kwijt en je radiatoren moeten dat afgeven. Dat kan alleen door die radiatoren warm te laten worden.

• Joeser
wheez50 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:23:
[...]

Het haalt misschien je hele afstelling van je radiatoren overhoop, maar zet de circulatiepomp eens wat harder? Wat gebeurt er dan?
Hey! Ik heb dit onmiddellijk gedaan, een uurtje laten lopen en dan gemeten.
Ik ben van 15% pompsnelheid naar 85% pompsnelheid gegaan.
De delta T blijft op 5-6°C over alle radiatoren.

• Joeser
_JGC_ schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:34:
[...]

Er is geen moeten. 5 graden verschil is prima. Minder ook. Als het verschil maar bij alle radiatoren even groot is, of iig de radiator voldoende vermogen kan leveren voor de ruimte.

Meest gangbaar is 80/60 bij 20 graden of 75/65 bij 20 graden. In dat opzicht is 50/45 of 35/32 ook prima.

Je ketel moet warmte kwijt en je radiatoren moeten dat afgeven. Dat kan alleen door die radiatoren warm te laten worden.
Hey _JGC_, betekent dit dat ik op uiterste efficiëntie stook met mijn huidige set-up (zonder wijzigingen te doen zoals vloerverwarming, radiatorventilatoren of meer/grotere radiatoren te plaatsen)?
Ik lees dat die delta T zo groot (25% van aanvoertemp.) moet zijn om een hoog rendement te halen.

• _JGC_
@Joeser De temperatuur van het water dat retour komt bepaalt je rendement bij een CV ketel. Als jij verder gaat knijpen om een hogere deltaT te krijgen gaat gewoon je aanvoertemperatuur omhoog om hetzelfde vermogen af te kunnen geven in je geknepen systeem.
Dat je deltaT bij 15% en 85% gelijk is vind ik raar overigens. Meestal daalt je deltaT en wil de aanvoer minder snel stijgen (zeker met ketel geknepen op 5KW).

Edit: met 5 radiatoren zou dat pompvermogen wel wat lager kunnen. Die pomp kost ook stroom en als het te hard staat krijg je leidingruis of fluitende kranen/ventielen.

[ Voor 16% gewijzigd door _JGC_ op 02-12-2025 20:35 ]

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Die ketelfluisteraar negeren, geen installatie is hetzelfde.
Met 5 radiatoren en 5 kw vermogen om een huis warm te houden ben je al goed bezig denk ik.
Je kunt vanaf deze instellingen kleine stapjes veranderen in pomp vermogen, radiatoren meer of minder flow om eea nog te tweaken.
Zet de max temp. op 70° , pomp minimaal 25% en Max 50%, max vermogen 6 kw en kijk hoe dat gaat.
Laat het ook een paar dagen op dezelfde instellingen, als de thermostaat een leerfunctie heeft kan deze daarop anticiperen.

• Pejdref
  • Laatst online: 13:03
Als je met waterzijdig inregelen alle radiatoren moet snoeren doe je iets fout. Er is minimaal 1 radiator die volledig open moet blijven staan.
Met het snoeren van de radiatoren regel je ook niet de absolute retourtemperatuur, maar zorg je dat de retourtemperaturen overal gelijk zijn. Met de ketel/pomp moet je vervolgens de retourtemperatuur regelen, maar die regelt dat meestal zelf binnen de instellingen die je m geeft. En daarbij moet je mogelijk kiezen; wil je het pendelen verminderen of wil je efficiënt verwarmen?

• naftebakje
Je vastpinnen op een bepaalde dT is onzin, dat hangt van teveel factoren af. Eigenlijk zeggen ze dan dat je je radiator in de koelkast moet leggen,of buiten in de winter, want dan haal je een hoge dT; maar dat heeft met efficiëntie niets te maken.

Je retour onder de 50°C zorgt dat je ketel goed kan condenseren, dus alle energie kan benutten uit de gasvlam en dat is efficiënt.
Of je dan aanvoertemperatuur van 51° hebt, en retour van 49°, of aanvoer van 36 en retour van 34; daar ga je geen meetbaar verschil in efficiëntie halen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Ronald

• _JGC_
Maar dat los je niet op door meer te knijpen. 1 radiator volledig open, de rest afregelen zodat ze gelijk zijn aan die openstaande radiator. Vermogen van de ketel begrenzen en dan de ketel en thermostaat het verder lekker uit laten zoeken.
Wat je verder nog kunt doen (bij T21, T22, T33 of convectors) is ventilatoren toevoegen zodat er meer warmte uit de radiator afgegeven wordt in de ruimte.

• naftebakje
En hoe bereik je dat (in een gegeven nstallatie)? Inderdaad, niet. Het is een vast gegeven. Pogingen om de retour te doen zakken, zal je efficiëntie elders weer kelderen.

• Ronald
naftebakje schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:57:
Of je dan aanvoertemperatuur van 51° hebt, en retour van 49°, of aanvoer van 36 en retour van 34; daar ga je geen meetbaar verschil in efficiëntie halen.
Ik vind het jammer dat er niet inhoudelijk tegengas gegeven wordt als ik deze fout corrigeer.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Joeser schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:16:

Goed bezig! Wat een energie zou er bespaard kunnen worden als alle installaties zo zorgvuldig ingesteld zouden worden.

Vergeet ketelklets, is inderdaad veel geklets. Als er iets als dit wordt beweerd, ben ik al weer vertrokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqLcu20kqn18I8DgMI7GMdF85u4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/S63kSec2Lhsg2llpLieVgGwi.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Prisma16 op 03-12-2025 10:33 ]

• Tweaker626
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Die Honeywell T4 is toch een aan\uit thermostaat?
Moduleert je ketel wel terug?

• Ronald
Tweaker626 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:45:
Die Honeywell T4 is toch een aan\uit thermostaat?
Moduleert je ketel wel terug?
Ja, want de volle 20+ kW kan niet afgegeven worden… dus gaat hij op bereiken/overschreiden van ingesteld Ta terug moduleren. Gaat hij bij minimum brandervermogen nog steeds te ver over Ta heen dan gaat hij uit (en dat is pendelen)

Er is vrijwel geen afgifte systeem in gemiddelde woningen waar ook bij zeer hoge, zeer inefficiënte Ta 20+ kW afgegeven kan worden.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-01 23:11
naftebakje schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:08:
[...]
En hoe bereik je dat (in een gegeven nstallatie)? Inderdaad, niet. Het is een vast gegeven. Pogingen om de retour te doen zakken, zal je efficiëntie elders weer kelderen.
Mwa, 1 dikke T33 radiator ophangen in de woonkamer of eventueel de huidige boosten, dan vergroot je de afgiftecapaciteit en zal de retour temperatuur dalen.

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:40
Mss dubbel: naast de ketel/afgifte zal de thermostaat ook voor pendelen zorgen. Dit is het typische gedrag van honeywell aan/uit thermostaten. De periodetijd is rond de 10min. Ik weet niet of dit gedrag specifiek ook zo bij de t4 is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBy9lodPgOTwUMkVKp4FgD1SrAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MV1QTFIKTOX45er9PB9LsvBj.jpg?f=fotoalbum_large

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• fabudop
Joeser schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:20:
Ik wil even terugkoppelen naar jullie.

Ik heb:
1) het maximale vermogen van de ketel beperkt tot het minimum, zijnde 5kW.
2) de aanvoertemperatuur op het maximum ingesteld, zijn 75°C.
In realiteit gaat hij niet boven de 52°C, wat werkbaar is om het warm te krijgen.
3) alle 5 radiatoren waterzijdig ingeregeld.
Sommige radiatoren heb ik veel moeten snoeren. De delta T is nu bij alle radiatoren 5 à 6°C.

Mijn bevindingen:
Wanneer er warmtevraag is stookt de ketel nagenoeg zonder pendelen door tot de gevraagde temperatuur bereikt is.

Naar mijn aanvoelen is het doel bereikt! *O*
Laat gerust iets weten als ik nog iets kan doen of iets over het hoofd zie.
Dankuwel fijne mensen om mij al zoveel geholpen te hebben <3
Mooi! Aangezien het systeem nu stabiel draait op relatief lage temperatuur, niets meer aan doen. Ook zou ik zeggen dat alleen stap 3 nodig geweest is (waterzijdig inregelen dus). En ik neem aan dat ten minste 1 radiator nog vol open staat.

Je kan hoogstens kijken of die pompsnelheid nog iets lager kan. Maar laat je niet blindstaren op een dT over de radiatoren die te laag zou zijn. Ja, een nog lagere dT zou in theorie de efficiëntie van de ketel nog een heel klein beetje laten toenemen, maar als je dat wilt bereiken met een lagere flow doe je dat al snel weer teniet. In de ketel zit een warmtewisselaar, en die werkt juist het efficiënter bij een hoge flow. Het komt er domweg op neer dat het het vermogen van het afgiftesysteem klein is ten opzichte van het ketel vermogen. Als je dan toch je huis goed warm krijgt, dan betekent dat weer dat de ketel ruim bemeten is voor je huis. Enige wat dan nog helpt is ramen openzetten. Ketel wordt dan iets efficiënter,... in het verwarmen van de buitenlucht :)

• _JGC_
SalexSun schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:59:
Mss dubbel: naast de ketel/afgifte zal de thermostaat ook voor pendelen zorgen. Dit is het typische gedrag van honeywell aan/uit thermostaten. De periodetijd is rond de 10min. Ik weet niet of dit gedrag specifiek ook zo bij de t4 is.

[Afbeelding]
Je kunt een ketel van 5KW niet de hele tijd laten branden zonder dat je huis een sauna wordt. Die moet je gewoon steeds enkele minuten aan en uit zetten. Je kunt ook een halfuur wachten en dan een halfuur stoken, komt qua energie op hetzelfde neer, maar comfortabel is anders.

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:40
_JGC_ schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:29:
[...]

Je kunt een ketel van 5KW niet de hele tijd laten branden zonder dat je huis een sauna wordt. Die moet je gewoon steeds enkele minuten aan en uit zetten. Je kunt ook een halfuur wachten en dan een halfuur stoken, komt qua energie op hetzelfde neer, maar comfortabel is anders.
Daarom schreef ik ‘ook’. Voorbeeld: Een dergelijke thermostaat met een ketel welke is ingesteld om minimaal 20min uit te staan kan natuurlijk problemen met zich meebrengen

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• gertrudi
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:14
Als je de snelheid te laag zet kan de cv zijn warmte niet kwijt en zal hij afslaan. Zeker als je een max aanvoertemperatuur temperatuur instelt kan dit snel gebeuren

met een hoge snelheid zal hij pendelen, maar je huis wordt dan gewoon warm alleen wat hoger gasverbruik

[ Voor 11% gewijzigd door gertrudi op 03-12-2025 23:18 ]

• _JGC_
SalexSun schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:55:
[...]

Daarom schreef ik ‘ook’. Voorbeeld: Een dergelijke thermostaat met een ketel welke is ingesteld om minimaal 20min uit te staan kan natuurlijk problemen met zich meebrengen
Meeste ketels hebben een antipendeltijd van 5 minuten. Dat past prima bij een low-load schakeling waarbij de ketel 6x per uur wordt ingeschakeld.

Wat ik wel zelf heb mogen meemaken is modulerende Honeywell thermostaten die te laag in temperatuur gaan zitten. Appartement opstoken van 17 naar 20 graden en bij 17.5 gaat de ketel uit omdat de watertemperatuur bereikt is... en dan maar stug 40 graden blijven vragen.

• Joeser
_JGC_ schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:26:
@Joeser De temperatuur van het water dat retour komt bepaalt je rendement bij een CV ketel. Als jij verder gaat knijpen om een hogere deltaT te krijgen gaat gewoon je aanvoertemperatuur omhoog om hetzelfde vermogen af te kunnen geven in je geknepen systeem.
Dat je deltaT bij 15% en 85% gelijk is vind ik raar overigens. Meestal daalt je deltaT en wil de aanvoer minder snel stijgen (zeker met ketel geknepen op 5KW).

Edit: met 5 radiatoren zou dat pompvermogen wel wat lager kunnen. Die pomp kost ook stroom en als het te hard staat krijg je leidingruis of fluitende kranen/ventielen.
Effectief, bij het verhogen van de pompsnelheid bleef de delta T gelijk.
Op 85% pompsnelheid was er veel meer leidingruis dan voorheen.
(Het knijpen heeft ook al gezorgd voor leidingruis, zelfs bij een pompsnelheid van 15%).
Pejdref schreef op woensdag 3 december 2025 @ 07:44:
Als je met waterzijdig inregelen alle radiatoren moet snoeren doe je iets fout. Er is minimaal 1 radiator die volledig open moet blijven staan.
Met het snoeren van de radiatoren regel je ook niet de absolute retourtemperatuur, maar zorg je dat de retourtemperaturen overal gelijk zijn. Met de ketel/pomp moet je vervolgens de retourtemperatuur regelen, maar die regelt dat meestal zelf binnen de instellingen die je m geeft. En daarbij moet je mogelijk kiezen; wil je het pendelen verminderen of wil je efficiënt verwarmen?
Klopt, één van mijn radiatoren (een type 22) staat volledig open.
Bij de 4 andere heb ik geknepen.

Mijn doel was het pendelen verminderen én efficiënter verwarmen.
Sluit het ene het andere uit?
Prisma16 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:31:
[...]

Goed bezig! Wat een energie zou er bespaard kunnen worden als alle installaties zo zorgvuldig ingesteld zouden worden.

Vergeet ketelklets, is inderdaad veel geklets. Als er iets als dit wordt beweerd, ben ik al weer vertrokken.

[Afbeelding]
Thanks! Ik heb al veel kunnen leren van jullie allemaal hier _/-\o_
Misschien dat je me kort wilt vertellen wat er verkeerd is met het laten draaien van een vloerverwarmingspomp (ook al heb ik geen vloerverwarming, is het fijn om bij te leren O-) )
fabudop schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:20:
[...]

Mooi! Aangezien het systeem nu stabiel draait op relatief lage temperatuur, niets meer aan doen. Ook zou ik zeggen dat alleen stap 3 nodig geweest is (waterzijdig inregelen dus). En ik neem aan dat ten minste 1 radiator nog vol open staat.

Je kan hoogstens kijken of die pompsnelheid nog iets lager kan. Maar laat je niet blindstaren op een dT over de radiatoren die te laag zou zijn. Ja, een nog lagere dT zou in theorie de efficiëntie van de ketel nog een heel klein beetje laten toenemen, maar als je dat wilt bereiken met een lagere flow doe je dat al snel weer teniet. In de ketel zit een warmtewisselaar, en die werkt juist het efficiënter bij een hoge flow. Het komt er domweg op neer dat het het vermogen van het afgiftesysteem klein is ten opzichte van het ketel vermogen. Als je dan toch je huis goed warm krijgt, dan betekent dat weer dat de ketel ruim bemeten is voor je huis. Enige wat dan nog helpt is ramen openzetten. Ketel wordt dan iets efficiënter,... in het verwarmen van de buitenlucht :)
Bedankt! Ik kan de pompsnelheid enkel op vaste snelheden hoger dan 50% zetten zoals 65%, 85% en 100%.
Daarnaast is de 'Auto'-setting er ook.
Als ik 'Auto' gebruik, kan ik zien dat hij draait op 15% snelheid, dus ik heb hem terug daarop gezet.

• _JGC_
Auto zal de snelheid optimaliseren voor een bepaalde doorstroming. Je hebt met 5 radiatoren niet een heel groot systeem. Als dat ook nog eens gelijkvloers is hoeft je pomp niet heel veel te doen.

Je kunt misschien de geknepen radiatoren nog een heel klein stukje opendraaien om de laatste ruis weg te krijgen, verder niet te veel meer aan doen.
Pagina: 1