Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe auto… Duits (Frans) of Chinees?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Onze Polestar 2 launch Editiin staat op het punt om vervangen te worden (privé). Na lang wikken en wegen hebben we eigenlijk 2 (verschillende) auto’s op de shortlist staan:

- MG IM6 AWD
- Opel Grandland AWD Edition

Ik woon in Noorwegen en beide auto’s kosten ca. 45K helemaal klaar.

De IM6 is echt een techniek bom, 4 wielsturing, hoop camera’s, 100kWh accu en als klap op de vuurpijl 751pk wat echt als een raket ging. Ook is de MG groter, zowel coupé als kofferbak.

Op papier de perfecte auto maar toch is er iets wat aan me blijft knagen: 0 fysieke knoppen, een verbruik wat enorm is, geen mogelijkheid tot skiboks (best prettig hier) en geen skiluik. Ook heeft de MG geen matrix koplampen (zelfs geen automatisch grootlicht), iets wat ik bij de Polestar echt perfect vind met lange donkere periodes en geen verlichting langs de weg. Tot slot: eigenlijk vind ik het interieur verschrikkelijk, overal vals kunstleer en een witte dakhemel.

Dan de Grandland, nieuwe auto, ik vind het model heel mooi. Proefrijden was ook prima. 325pk voldoet prima hier dus dat is geen probleem. Interieur vond ik mooi en stoelen prima. Een auto waar ik eigenlijk zonder problemen een paar uur in kan zitten. Infotainment werkte prima en CarPlay was draadloos zo verbonden. Geen fratsen, maar ook niks geen gadgets. Geen tv meer op het middenconsole ;).

Plek was prima, wellicht iets krap achterin maar de kinderen zijn nog niet zo groot (9 en 10 jaar). Kofferbak ook prima, niet extreem maar genoeg voor een hondenhok en wat bagage. Koplampen (intellilux HD met meer dan 50000 leds werkte prima en lijkt precies te werken zoals de matrix op de Polestar).

Duidelijk: dan gaan we voor de Grandland. Maar iets laat me twijfelen om toch niet voor de MG te gaan. Als tweakers ga ik de gadgets wellicht missen, maar aan de andere kant ben ik bang dat de gadgets na 2 weken ook wel gewend zijn….

Heb ook nog gekeken naar een Enyaq, ID7 en Model Y. Maar deze modellen zijn A: duurder en B: niet naar mijn smaak.

Verzekering is aanzienlijk duurder voor de MG (niet gek met zoveel pk en waarschijnlijk dure prijzen voor onderdelen). Afschrijving is voor beide een vraagteken, al vermoed ChatGPT dat de afschrijving voor de MG meer is.

Lang verhaal, maar hoe zouden jullie dit aanpakken? (Ik weet dat het allemaal persoonlijk is maar ben benieuwd naar eerlijke meningen).

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Alle reacties

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Puur op hoe jij het beschrijft lijkt het mij nog geen eens een dilemma: De Grandland lijkt veel beter bij je te passen. Wat mis je dan immers? 4 wielsturing? Tja nuttig bij inparkeren misschien? Hoe vaak zit je in een drukke stad waarbij je zoiets wel handig zou vinden? Hoop camera's, maar doen die iets of zitten ze er vooral? Er zit een grotere accu in, maar kan je daar meer mee als je ook schrijft dat het verbruik enorm is. En als laatste 751pk. Tja. Ik kan me best voorstellen dat wat pk's lekkerder rijdt hoor, maar hoe vaak, met je kinderen achterin de auto, was je echt van plan dat te gaan gebruiken?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welke auto 's zijn er al afgevallen en waarom? De Opel is duidelijk de verstandigste keuze van de twee, maar er waren er vast meer.

En waarom geen Polestar 2 meer dan?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:36
Het is heel persoonlijk, maar ik gebruikte de pk’s van mijn Model S amper. Leuk voor even snel invoegen, maar verder vreet het enkel banden. Helemaal in Noorwegen vind ik dat van secundair belang. Interieur kijk je de hele tijd tegen aan. Ik zou het wel weten…

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Rene
  • Nu online
The Eagle schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:28:
Welke auto 's zijn er al afgevallen en waarom? De Opel is duidelijk de verstandigste keuze van de twee, maar er waren er vast meer.

En waarom geen Polestar 2 meer dan?
Uiteraard. Polestar 2 valt af omdat we een wat hogere auto willen. Ook is de ruimte in de cabine en stuk minder dan de overige 2. We hebben nu een hond en het hondehok past net in de Polestar, maar als er een groter hok komt past het niet meer. (Overigens heb ik prima genoten van de P2).

De eerste keus was dan ook een P4. Maar aangezien deze geen raam heeft achter valt deze direct af.

Model Y hebben we ook nog naar gekeken maar ik vind dat ook helemaal niks qua design (persoonlijk).

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:30
Als je je druk maakt om de afschrijving, koop dan een auto van 1,5 tot 2,5j oud. Kan je ook de komende 5 jaar probleemloos mee rijden en scheelt al snel duizenden euro's.

751PK is weer 't speeltje van de marketing. Meer meer meer dan de ander. Dat is even leuk in een rechte lijn bij 't stoplicht en een droog wegdek. Ik merkte van 't weekend dat 400pk al te veel is voor een nat wegdek. Kortom, laat je daar niet gek door maken. Dat is even leuk, maar kijk vooral naar 't comfort gebruiksgemak in je normale gebruik.
Tel daar bijop dat snelheidsovertredingen in Noorwegen niet mals zijn, heb je er IMHO niet heel veel aan.

Even een jaartje doorsparen (Polestar 2 is geen straf om in te rijden), en doorsparen voor de Polestar 4?

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:28
@Rene
Ik weet niet hoe de 2ehands markt is in Noorwegen, maar in NL komen de Polestar's in grote aantallen op de markt omdat ze uit hun leasecontract lopen.
Waarom niet een frisser exemplaar 2e hands kopen? Of gewoon doorrijden met je huidige auto.
Of zijn er specifieke redenen dat je de Polestar weg wil doen?

• Rene
  • Nu online
BugBoy schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:36:
Het is heel persoonlijk, maar ik gebruikte de pk’s van mijn Model S amper. Leuk voor even snel invoegen, maar verder vreet het enkel banden. Helemaal in Noorwegen vind ik dat van secundair belang. Interieur kijk je de hele tijd tegen aan. Ik zou het wel weten…
Dank. Hier in de regio mag je nergens sneller dan 80. Dus 325 pk en 0-100 in 6 seconde is prima. Ik ben vooral bang dat alle gadgets in de MG een bron van problemen gaan zijn, en ondanks de garantie is het vervelend als ik mijn auto elke keer kwijt ben (maar dit is uitendelijk speculatie, wellicht is alles wel super robuust).

• Rene
  • Nu online
PROnline schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:46:
Als je je druk maakt om de afschrijving, koop dan een auto van 1,5 tot 2,5j oud. Kan je ook de komende 5 jaar probleemloos mee rijden en scheelt al snel duizenden euro's.

751PK is weer 't speeltje van de marketing. Meer meer meer dan de ander. Dat is even leuk in een rechte lijn bij 't stoplicht en een droog wegdek. Ik merkte van 't weekend dat 400pk al te veel is voor een nat wegdek. Kortom, laat je daar niet gek door maken. Dat is even leuk, maar kijk vooral naar 't comfort gebruiksgemak in je normale gebruik.
Tel daar bijop dat snelheidsovertredingen in Noorwegen niet mals zijn, heb je er IMHO niet heel veel aan.

Even een jaartje doorsparen (Polestar 2 is geen straf om in te rijden), en doorsparen voor de Polestar 4?
Schittende auto de P4, maar met een hond valt deze helaas af. Vrienden hebben en P4 en ik vind het zowel van binnen en buiten en prachtige auto.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Besef je ook even dat je met een MG meer geld in het laatje brengt bij de Chinezen. Dat zou voor mij een reden zijn om die auto af te laten vallen, hoe mooi hij ook verder is.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:05
Rene schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:20:
Tot slot: eigenlijk vind ik het interieur verschrikkelijk, overal vals kunstleer en een witte dakhemel.
Daar zou een auto echt door afvallen voor mij.
Als de buitenkant van een auto me niet zo aanstaat boeit me dat meestal niet zoveel.
Maar je gaat heel veel uren in die auto doorbrengen en je zit er 100% van de tijd tegen dat interieur aan te kijken.
Met de tijd zou zoiets me alleen maar meer gaan tegenstaan.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Je vindt de MG dus eigenlijk niets, maar probeert hem toch goed te praten voor jezelf want wat gadgets?
Zeker als je aangeeft dat je het interieur niks vind, waarom zou je die auto dan willen? Dat is juist de plek waar je zelf de tijd doorbrengt.

En MG staat inderdaad niet per se bekend als foutloos. In de software komen best veel problemen voor, als ik zo het nieuws lees over MG modellen.
Boudewijn schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:57:
Besef je ook even dat je met een MG meer geld in het laatje brengt bij de Chinezen. Dat zou voor mij een reden zijn om die auto af te laten vallen, hoe mooi hij ook verder is.
Dat was met een Polestar ook al zo, dus dat morele dilemma is er niet.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

TheBrut3 schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:32:
Je vindt de MG dus eigenlijk niets, maar probeert hem toch goed te praten voor jezelf want wat gadgets?
Zeker als je aangeeft dat je het interieur niks vind, waarom zou je die auto dan willen? Dat is juist de plek waar je zelf de tijd doorbrengt.

En MG staat inderdaad niet per se bekend als foutloos. In de software komen best veel problemen voor, als ik zo het nieuws lees over MG modellen.

[...]

Dat was met een Polestar ook al zo, dus dat morele dilemma is er niet.
Tuurlijk wel. 1x die lui helpen of 2x?

Daarnaast verandert de situatie in de wereld ook nog eens, kijk maar naar Experia.

• Rene
  • Nu online
Boudewijn schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:33:
[...]

Tuurlijk wel. 1x die lui helpen of 2x?

Daarnaast verandert de situatie in de wereld ook nog eens, kijk maar naar Experia.
Absoluut. Principieel wilde ik nu een Europese auto. Maar principes zijn hier niet heilig. Zelfde overigens voor Tesla. Had dit argument expres niet genoemd omdat ik geen morele discussie wil :)

[ Voor 9% gewijzigd door Rene op 23-11-2025 12:42 ]

Pagina: 1