Delta Fiber + access point zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vinnie27
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 01-12 17:09
Hi all,

Sorry als dit een veelgestelde vraag is. Ik heb meerdere topics gelezen maar kwam er niet helemaal uit. Ik heb 1Gpbs glasvezel van Delta met modem Nokia XS-2426G-B. Ik heb een cat6a kabel getrokken naar zolder (2de verdieping) en wil daar graag een access point. Daar zit mijn werkkamer en mijn playstation die ik ook graag bedraad wil aansluiten.

Mijn vriendin heeft op zolder ook een werkkamer waar zij wifi nodig heeft voor teams (video vergaderingen).

Ik wilde in eerste instantie een deco x50 halen als access point maar lees daar gemengde reviews over. Ik zag ook de unify, die is qua budget ook prima maar ik wil gewoon snelle, stabiele en goede wifi/internet. Ik denk ook een access point naar de eerste verdieping, alleen moet ik nog een kabel trekken daarnaar toe.

Qua budget maakt het niet heel veel uit.

Wat raden jullie aan? En heb ik ook een switch nodig? En waar plaats ik die het beste? Kan ik gebruik maken van PoE?

Bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via Vinnie27 op 27-11-2025 01:13)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:37
Nee je gebruikt gewoon de delta router en sluit die AP's bekabelt daar op aan of als je POE wilt gebruiken via een switch die POE ondersteund.
Als je wilt kun je dan ook gewoon de wifi van die delta router erbij gebruiken.
Het zijn gewoon AP's en geen mesh set met router functionaliteit zoals die Deco's.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:31
@Vinnie27
Ik heb achter de Cisco een Netgear switch hangen (non managed). Daar zitten de 3 deco's op aangesloten, kabels naar elke verdieping getrokken. Voor elke verdieping dus een deco opgehangen. Alles met hetzelfde SSID. de 1e deco is de master, de andere 2 de slaves. Klinkt ingewikkeld maar de deco app doet het eigenlijk vanzelf. Gewoon eerst 1 aanzetten en installeren als AP, dan pas de andere 2 aanzetten. In de app dan kiezen om die als AP in te zetten.

POE kan uiteraard als je switch dat ondersteund, en je AP moet het dan ook kunnen.
Mijn , wat oudere, deco's kunnen dat niet, dus die zijn gewoon met de adapter aangesloten.

Irritant probleempje bij de Delta Cisco router is dat als je managed switches gebruikt ze direct op de cisco moeten. Geen idee waarom, maar bij mij werkte het anders gewoon niet.

• Ben(V)
Koop een HP Aruba Instant On AP22D, heb je meteen extra poorten tot je beschikking.
Deze kun je voeden via POE of gewoon met een power blokje.

Ik heb er twee in gebruik en ze werken fantasies en zijn ook heel simpel te configureren.

[ Voor 24% gewijzigd door Ben(V) op 23-11-2025 10:07 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:31
Ben(V) schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:05:
Koop een HP Aruba Instant On AP22D, heb je meteen extra poorten tot je beschikking.
Deze kun je voeden via POE of gewoon met een power blokje.

Ik heb er twee in gebruik en ze werken fantasies en zijn ook heel simpel te configureren.
Welke poorten heb je het dan over? Dit model heeft toch maar 1 ethernet poort? en die is nodig voor je wired backhaul.

• Ben(V)
Jij kijkt waarschijnlijk naar de AP22 en ik bedoel de AP22D.

Die AP22D is een tafel (of muur) model en geen plafond model.
Hij heeft een poort aan de achterkant en vier aan de onderkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5q504xXoAUT5zX48X7AKhyWPmX4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ngK2Qyy1d2pcS8aMrQMRqaWR.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygYVwYpBaJLo8vbjZfeIgoJJdVc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LFhSP17vwxwHaG50MKxhkqyD.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrS_OVK70FpLhM6zvyysDxcIEJE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ls9clMDucgyS0IuheQuKUhQC.jpg?f=user_large

[ Voor 61% gewijzigd door Ben(V) op 23-11-2025 10:54 ]

• Vinnie27
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 01-12 17:09
@Ben(V)

lijkt mij een goede optie. Ik heb mijn modem/router in de meterkast zitten, dien ik daar nog een AP te kopen en daar neer te zetten? Heb ik daar een switch nodig? Die sluit ik dan aan op mijn modem van Delta. Die kan niet in bridge modus, als ik daar nog een AP neerzet (of router?) dan moet de wifi uitgezet worden? Dat kan volgens mij wel.

Bedankt!!

Acties:
  • Beste antwoord

• Ben(V)
Nee je gebruikt gewoon de delta router en sluit die AP's bekabelt daar op aan of als je POE wilt gebruiken via een switch die POE ondersteund.
Als je wilt kun je dan ook gewoon de wifi van die delta router erbij gebruiken.
Het zijn gewoon AP's en geen mesh set met router functionaliteit zoals die Deco's.

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:02
Of zet zoiets neer, iets goedkoper in aanschaf (wel lastiger te configureren) :
https://mikrotik.com/product/hap_ax2
Pagina: 1