Vraag

• jeffrey1993
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-12 20:25
Hallo allemaal,

Ik heb momenteel slecht Wi-Fi bereik in de woonkamer. Mijn UniFi Dream Router staat in de meterkast, maar door de dikke muren wordt het signaal daar flink verzwakt. Om dit te verbeteren heb ik een UniFi U7 Lite besteld die ik in de keuken wil plaatsen. Boven hangt al een UniFi U6 Pro. Nu twijfel ik of ik die U6 Pro misschien beter naar beneden kan verplaatsen, omdat ik daar het meest met mijn laptop werk, of dat ik juist de nieuwe U7 Lite beneden moet ophangen en de U6 Pro boven laat hangen. Ik gebruik een iPhone met wifi 7 en een laptop met wifi 6E. Wat zouden jullie aanraden voor de beste prestaties beneden?

Alle reacties

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:00

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik denk niet echt dat je dat gaat merken, maar je kan deze eenmaal in je netwerk opgenomen zelf testen door de 2 eens van plaats te veranderen.

Maar euhm meer dan 1Gbps ga je toch niet halen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Damic op 23-11-2025 01:49 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-12 17:36
wifi 7 voegt voor een thuis netwerk echt helemaal niets toe en ook die pro versie boven een "normale" versie voegt niets toe.
Wifi 7 heeft alleen toegevoegde waarde bij grote aantallen gebruikers.

En wat er niet is kun je ook niet verbeteren, als er teveel demping ergens is help een ander device daar nooit mee.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:00

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ben(V) schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:25:
wifi 7 voegt voor een thuis netwerk echt helemaal niets toe en ook die pro versie boven een "normale" versie voegt niets toe.
Wifi 7 heeft alleen toegevoegde waarde bij grote aantallen gebruikers.

En wat er niet is kun je ook niet verbeteren, als er teveel demping ergens is help een ander device daar nooit mee.
Ik vermoed dat ie een netwerk kabel naar de keuken heeft en daar dan de extra ap inplugt ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-12 18:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is - tenzij je heel specifieke dingen doet - lood om oud ijzer.

De verschillen tussen de apparaten zijn dat de U6 Pro in de 5GHz 4x4 MIMO doet, waar de U7 Lite slechts 2x2 doet, en omgekeer de U7 uiteraard WiFi-7 ondersteunt waar de U6 Pro dat niet doet, en bovendien een 2.5GbE backhaul heeft. Beide apparaten zijn dualband, dus ondersteunen geen 6GHz.

4x4 MIMO klinkt leuk want 4 spatial streams dus 4x zoveel data. Helaas zijn er exact nul laptops op de markt die meer dan 2x2 doen, dus dat voordeel valt alvast weg.Vervolgens is er MU-MIMO (gelijktijdig kunnen aansturen van verschillende apparaten ipv op elkaar moeten wachten), maar in praktijk werkt dat nauwelijks. Gevolg is dat apparaten in de regel gewoon op zendtijd moeten wachten en de meerwaarde boven 2x2 ook op dit vlak afwezig is. Wat je overhoudt is meer antenna diversity, waardoor je in de upstream iets beter signaal hebt en transmit beamforming, dat in de downstream een beetje helpt. Maar het is allemaal marginaal.

WiFi-7 belooft verdubbelde bandbreedte doordat je in meerdere banden tegelijk kunt communiceren. Wat daar vaak niet bij gezegd wordt is dat beide partijen dan ook twee of meer radio's moeten hebben. Dat heeft een dual/tri-band AP, maar ook hier: client devices hebben dat niet. Dus kun je alsnog maar in een enkele band communiceren en haal je onder normale omstandigheden exact zelfde prestaties als onder WiFi-6. Wat wel scheelt is latency: je client kan maar in een band tegelijk werken, maar als het iets moet versturen kan het de eerste kiezen waar capaciteit vrijkomt. Daardoor dalen latencies tov <=WiFi-6, vooral als het druk wordt. Maar zoals @Ben(V) al zegt, daar heb je pas baat bij als het ook echt druk is, wat thuis zelden het geval zal zijn.

WiFi-7 heeft ook hogere datasnelheden, maar alleen bij extreem goed signaal. Leuk voor de marketing, maar die haal je alleen als je binnen een meter van je AP zit (en dan had je net zo goed bedraad kunnen werken). Daarom is die 2.5GbE uplink ook niet zo relevant: je gaat op geen van beide AP's boven de 1Gbps throughput halen.

Kortom, behoudens gerommel in de marge gaan ze identiek presteren in een normale thuissituatie dus welke boven en welke beneden hangt is totaal irrelevant. Twijfel je off dit klopt? Test het zelf, wissel de twee van plek en benchmark in beide situaties op beide relevante apparaten.

Oslik blyat! Oslik!

• jeffrey1993
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-12 20:25
Bedankt voor jullie reacties.

Ik begin met de huidige situatie ongewijzigd te laten en hang de Unifi U7 Lite beneden.
Als de prestaties tegenvallen, kan ik altijd besluiten de netwerkpunten om te draaien.

@dion_b Het was mij onbekend dat 4x4 eigenlijk door geen enkele laptop wordt ondersteund en dat MU-MIMO in de praktijk nauwelijks werkt. Dat maakt het voor mij duidelijk dat ik eerst de Lite in de woonkamer test. Er zullen toch nooit heel veel devices tegelijk verbonden zijn.
Misschien heb ik nog een klein voordeel van Wi-Fi 7 via mijn iPhone.
Pagina: 1