Nieuwe CV-ketel + hybride warmtepomp óf FE warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• doktorsson
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-12 13:35
Beste tweakers,

Hulpvraag is zoals de titel het al zegt.

Ik woon sinds 2 maanden met mijn gezien (2 volwassenen en 2 kinderen) in ons 'nieuwe' huis.
We hebben een Nefit Smartline Basic HR(C) ketel die volgens vorige bewoner 11 jaar oud is en die wat mankementen begint te tonen. Er zit wel een stikker op van 15 jaar geleden dus heb mijn twijfels bij die 11 jaar.

Ik heb online wat 'huizenscans' gedaan om te kijken wat het beste bij ons huis past. Ik kom daar op een nieuwe CV-ketel + hybride warmtepomp uit, maar door hier te lezen zie ik dat best wat mensen een FE warmtepomp hebben ondanks een niet perfect geïsoleerd huis. FE warmtepomp wordt ons in die scans juist afgeraden vanwege onze huidige isolatie.

Woning
Hoekwoning uit 1968 met energielabel B.
- Woonoppervlakte is 157m2 verdeeld over 3 verdiepingen. Begande grond is verre weg grootste verdieping.
- Huis is alleen voorzien van radiatoren, mn T22 en een enkele T21.
- Geen vloerisolatie. Enkel 1/3 van de begaande grond heeft kruipruimte.
- Door vorige bewoners spouwmuurisolatie aangebracht met gelijmde EPS.
- Dak met onbekende hoeveelheid glaswol aan binnenkant geësoleerd (door vorige bewoners). Bij plaatsen van dakkapel afgelopen week leek het op een cm of 10-15. Rd waarde onbekend.
- Overal HR++ glazen.
- Er is genoeg ruimte op zolder voor welke installatie dan ook

Wat we afgelopen 2 maanden hebben gedaan
- Nieuw dak en tegelijkertijd dampdoorlatende isolatie laten aanbrengen met Rd waarde van 3,5 dus incl glaswol zal totaal minimaal 4-4,5 zijn, mogelijk iets meer.
- 8 zonnepanelen (WP 3700) met 10kW thuisbatterij.

Heb aanvoer temperatuur al op 50 graden gezet een ook nu het onder 0 wordt lukt het prima om het huis warm te houden. Met prima bedoel ik dat het huis snel opwarmt en warm blijft. Het kost wel echt heel veel gas. Deze dagen gebruik ik makkelijk 10m3 gas. Als ik verwarming nu het buiten koud is naar 17 graden zet zakt die ook zo ver. Maar heb geen gasverbruik in de nacht dus zal niet veel lager dan dat zakken.
Koken momenteel nog wel op gas. De inductiekookplaat is wel al besteld...
Vorige bewoner gaf aan dat ze jaarlijks 1600m3 gas verbruikt hadden. Ik ben bang dat het hoger kan zijn.

Er zijn wat mij betreft 2 opties:
- Optie A: Nieuwe CV-ketel en hydbride warmtepomp
of
- Optie B: FE warmtepomp

Het liefst ga ik van het gas af, maar ik weet niet of dat in dit huis haalbaar is.
Terugverdientijd is niet het aller belangrijkste. We blijven hier niet altijd wonen, dat weet ik nu al. Maar in ons vorige huis heb ik ook flink geïnvesteerd in verduurzaming en bij verkoop dik eruit gehaald.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier over denken en of er toch andere opties zijn die ik over het hoofd zie. Ik hoop dat jullie ons met advies willen helpen!

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:55
Als je bij deze buitentemperatuur snel opwarmt met 50 graden, dan kun je bij warm houden, ook in jouw woning, nog een hoop verder omlaag. Nachtverlaging is gewoon niet een ding waar je met warmtepomp aan moet denken.

Dus het lijkt alsof je genoeg afgifte hebt om FE te gaan.

Hoe laag kan die CV?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• doktorsson
Ronald schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:55:
Als je bij deze buitentemperatuur snel opwarmt met 50 graden, dan kun je bij warm houden, ook in jouw woning, nog een hoop verder omlaag. Nachtverlaging is gewoon niet een ding waar je met warmtepomp aan moet denken.

Dus het lijkt alsof je genoeg afgifte hebt om FE te gaan.

Hoe laag kan die CV?
Nee, had idd gelezen dat je met warmtepomp niet aan nachtverlaging doet.
CV kan volgens mij nog lager. Alleen niet uitgeprobeerd. Moet ik kijken hoe ver ik kom?

• Ronald
Lager is ook bij CV efficiënter, als wij je niet zo veel als bij warmtepomp. PentaClover in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"
Het systeem gaat wel steeds trager opwarmen en zodra de afgifte onder minimum CV vermogen zakt gaat hij pendelen.

Bij etmaal van 10m3 is het gemiddelde verlies 10 x 8,5 (bij 45 retour) / 24u = 3,5kW.
offtopic:
(Ik heb mijn afgifte systeem gemaximaliseerd en stook op minimum van 35C. Ik krijg dus ergens rond de 0,75kWh meer warmte per m3 dan jij nu)
Met warmtepomp is het verschil in efficiëntie nog heel veel meer
Dan doe je een schatting van gemiddeld binnen temperatuur en bepaal je bij mindergas.nl de graaddagen. (Dat wil je in zoveel mogelijk detail. Voor paar euro lezen ze het uit de slimme meter data).

Met graaddagen is te extrapoleren hoeveel nodig is bij -10. Je afgifte moet daarbij passen.

[ Voor 21% gewijzigd door Ronald op 23-11-2025 07:23 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:49
wat is de specificatie van dat nieuwe dak met dampdoorlatende isolatie? een magische folie? of echt isolatiemateriaal?

maar als ik het zo lees kan je prima met een warmtepomp aan de slag, weg cv en geen hybride.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10:36
Ik heb 2 jaar geleden een woning gekocht, wel wat nieuwer dan waar jij nu in woont. (1999)

Heb zelf gekozen voor een hybride systeem mede doordat ik zelf wou kunnen kiezen of ik op stroom of gas verwarm. Tevens was het een budget keuze maar heb wel alles al FE klaar gemaakt. Dikkere aanvoerleidingen stroomgroepjes etc.

Als je perse zo snel mogelijk van het gas af wil gaan zou ik in iedergeval je systeem dusdanig aanpassen dat dit kan en voor FE gaan. Denk er wel aan dat je ruimte voor een tapwater boiler nodig hebt wat je nu niet nodig hebt bij een hybride systeem.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• doktorsson
Ronald schreef op zondag 23 november 2025 @ 07:20:
Lager is ook bij CV efficiënter, als wij je niet zo veel als bij warmtepomp. PentaClover in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"
Het systeem gaat wel steeds trager opwarmen en zodra de afgifte onder minimum CV vermogen zakt gaat hij pendelen.

Bij etmaal van 10m3 is het gemiddelde verlies 10 x 8,5 (bij 45 retour) / 24u = 3,5kW.
offtopic:
(Ik heb mijn afgifte systeem gemaximaliseerd en stook op minimum van 35C. Ik krijg dus ergens rond de 0,75kWh meer warmte per m3 dan jij nu)
Met warmtepomp is het verschil in efficiëntie nog heel veel meer
Dan doe je een schatting van gemiddeld binnen temperatuur en bepaal je bij mindergas.nl de graaddagen. (Dat wil je in zoveel mogelijk detail. Voor paar euro lezen ze het uit de slimme meter data).

Met graaddagen is te extrapoleren hoeveel nodig is bij -10. Je afgifte moet daarbij passen.
Ik snap het niet helemaal, maar het is dus belangrijk dat ik ook de retourtemperatuur ga meten tov de aanvoertemperatuur om de ΔT te bepalen?

Wat is de 8,5 in de formule?

Dus begrijp ik het goed dat je uiteindelijke wilt kijken hoe laag je de aanvoer temperatuur kan krijgen met nog steeds een goede afvoer temperatuur (zonder dat de CV gaat pendelen) en dit uitzetten tegenover de buitentemperatuur om te kijken of je woning het aankan? die -10 is fictieve buitentemperatuur?

• doktorsson
No Hands schreef op zondag 23 november 2025 @ 08:03:
wat is de specificatie van dat nieuwe dak met dampdoorlatende isolatie? een magische folie? of echt isolatiemateriaal?

maar als ik het zo lees kan je prima met een warmtepomp aan de slag, weg cv en geen hybride.
Dit is het isolatie materiaal https://superfoil.nl/product/sf40bb-damp-open/

• Ronald
@doktorsson 8,5kWh/m3 --- Rookgassen worden gekoeld met retourwater, hoe kouder, hoe meer warmte je daar uit trekt. 8,5 is bij door mij geschatte retour temperatuur bij jou. Bij CV heeft Ta maar beperkt invloed op de efficiëntie

Bij warmtepomp bepaald Ta primair de efficiëntie. Die wil je dus laag hebben. Daarvoor is de test.
Maak je niet druk om pendelen... het minimale barndervermogen is 6kW... https://nefit-nl.resource...nisch_bulletins/tb_21.pdf

Je zat op 3,5 gemiddeld, dus al lang in low-load of pendel... dus je zit in zelfde schuitje als de meesten... CV-ketels zijn ontworpen voor douchen... verwarmen zijn ze veeeeel te krachtig voor.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:49
Ja daar was ik al bang voor, stel je er niet te veel van voor. Dat materiaal wordt meestal niet gemonteerd volgens de voorschriften van de fabrikant en dan haal je die beloofde isolatiewaarde bij lange na niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• doktorsson
Ronald schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:21:
@doktorsson 8,5kWh/m3 --- Rookgassen worden gekoeld met retourwater, hoe kouder, hoe meer warmte je daar uit trekt. 8,5 is bij door mij geschatte retour temperatuur bij jou. Bij CV heeft Ta maar beperkt invloed op de efficiëntie

Bij warmtepomp bepaald Ta primair de efficiëntie. Die wil je dus laag hebben. Daarvoor is de test.
Maak je niet druk om pendelen... het minimale barndervermogen is 6kW... https://nefit-nl.resource...nisch_bulletins/tb_21.pdf

Je zat op 3,5 gemiddeld, dus al lang in low-load of pendel... dus je zit in zelfde schuitje als de meesten... CV-ketels zijn ontworpen voor douchen... verwarmen zijn ze veeeeel te krachtig voor.
Na wat verder testen lukt het nog steeds prima om huis te verwarmen met aanvoertemp tussen 35-40 graden.
Is het te kort door te bocht om nu al de knoop door te hakken dat FE warmtepomp gewoon moet lukken? Er zijn zelf nog isolatiemaatregelen die ik kan verbeteren/treffen.

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12:54
doktorsson schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:09:
[...]

Na wat verder testen lukt het nog steeds prima om huis te verwarmen met aanvoertemp tussen 35-40 graden.
Is het te kort door te bocht om nu al de knoop door te hakken dat FE warmtepomp gewoon moet lukken? Er zijn zelf nog isolatiemaatregelen die ik kan verbeteren/treffen.
Ja dat ga je wel redden. Zou lekker FE gaan en de aansluitkosten van gas is dan eerste wat je terugverdient. Als je twijfelt zet je iets extra capaciteit neer.

[ Voor 4% gewijzigd door Tillumen op 25-11-2025 21:20 ]

• Ronald
doktorsson schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:09:
[...]

Het is nu niet écht koud, maar als je nog steeds nachtverlaging gebruikt en het met deze Ta red dan moet het wel goed komen.

• doktorsson
Ronald schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:22:
[...]

Het is nu niet écht koud, maar als je nog steeds nachtverlaging gebruikt en het met deze Ta red dan moet het wel goed komen.
Goede opmerking. Al wordt het komende tijd niet echt koud.
Gebruik zeker nog steeds nachtverlaging. Logischerwijs duurt het wel 2-3 uur voor dat de temperatuur van 17 naar 20,5 gaat, maar zoals eerder al aangegeven zal de temperatuur met een warmtepomp toch nooit zo laag ingesteld worden.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:26
@doktorsson
Hoe goed is je CV ketel nu? Want als hij nog wel 1 of 2 jaar mee kan, zou ik nu kiezen voor een "hybride systeem". Bij bijv. Quatt kan je nu nog 2 warmtepompen kopen met elk subsidie: https://www.quatt.io/subsidie-verandering?_gl=
1 warmtepomp + cv zou prima kunnen werken, maar mogelijk kan je met 2 warmtepompen voor FE gaan.
Laat je nu een hybride 2 warmtepompen plaatsen die samen prima als hybride kunnen werken en als je mazzel hebt ook FE. Qua kosten zal je weinig extra kwijt zijn door de dubbele subsidie.
Na 1 of 2 jaar kan je prima concluderen of je huis FE ready is. Zo ja. CV afkoppelen, zo nee, nieuwe ketel als de oude kapot gaat.

• doktorsson
chrisborst schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:35:
@doktorsson
Hoe goed is je CV ketel nu? Want als hij nog wel 1 of 2 jaar mee kan, zou ik nu kiezen voor een "hybride systeem". Bij bijv. Quatt kan je nu nog 2 warmtepompen kopen met elk subsidie: https://www.quatt.io/subsidie-verandering?_gl=
1 warmtepomp + cv zou prima kunnen werken, maar mogelijk kan je met 2 warmtepompen voor FE gaan.
Laat je nu een hybride 2 warmtepompen plaatsen die samen prima als hybride kunnen werken en als je mazzel hebt ook FE. Qua kosten zal je weinig extra kwijt zijn door de dubbele subsidie.
Na 1 of 2 jaar kan je prima concluderen of je huis FE ready is. Zo ja. CV afkoppelen, zo nee, nieuwe ketel als de oude kapot gaat.
De ketel is ongeveer 15 jaar oud dus is wel aan vervanging toe. Ik ging er vanuit (maar misschien ook beetje kort door de bocht) dat die vanwege de leeftijd niet samen met warmtepomp werkt.
Zijn twee hybride warmtepompen samen ongeveer even duur als 1x FE? En werken ze samen even goed als 1x FE? Ik kende deze opties eerlijk gezegd helemaal niet.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:26
doktorsson schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:00:
[...]
De ketel is ongeveer 15 jaar oud dus is wel aan vervanging toe. Ik ging er vanuit (maar misschien ook beetje kort door de bocht) dat die vanwege de leeftijd niet samen met warmtepomp werkt.
Zijn twee hybride warmtepompen samen ongeveer even duur als 1x FE? En werken ze samen even goed als 1x FE? Ik kende deze opties eerlijk gezegd helemaal niet.
Je ziet de prijzen, een duo (14KW) is maar 700 euro duurder en circa 50% van FE:
https://www.quatt.io/hybride-warmtepomp

Mijn ouders hebben ook een Nefit smartline van ruim 10 jaar oud en die werkte ook prima met een hybride warmtepomp.

Er zijn genoeg ervaringen van mensen waarbij dit prima werkte en je begint met een mooie backup, namelijk je nog functioneren CV-ketel. Heb je mazzel, geen CV nodig voor je verwarming, na 1/2 jaar, gas eruit. Mocht je huis toch niet geschikt zijn voor FE, hybride en op termijn nieuwe CV.
Op deze manier hoef je niet nu te kiezen maar wed je op beide paarden.

• Ronald
Met een goed afgifte systeem is hybride verspilling van geld.

Wat nodig is voor FE is heel goed te bepalen met graaddagen model en afgifte berekeningen… totaal niet nodig om angst voor te hebben.

• doktorsson
Ronald schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:16:
Met een goed afgifte systeem is hybride verspilling van geld.

Wat nodig is voor FE is heel goed te bepalen met graaddagen model en afgifte berekeningen… totaal niet nodig om angst voor te hebben.
@Ronald Bedoel je met afgifteberekeningen dan dus kijken hoe laag je met je aanvoertemperatuur kan komen?

• Ronald
Ja. Wel via graaddagen benodigde vermogen schatten bij -10

Pagina: 1