Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Workstation met af en toe een spelletje [€1500]

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 00:52
Ik ben op zoek voor een workstation waar ook af en toe een spelletje op gespeeld wordt. Ik wilde eerst wachten met de upgrade tot de RTX 50 Super serie met meer VRAM, maar dat duurt me nu te lang. En nu is het winter en heb ik alle tijd :).

Een aantal onderdelen heb ik al (semi voordelig) ingeslagen in recente aanbiedingen. Daar moeten we het dus mee doen:
#CategorieProductPrijs
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3238G32GX2-TZ5N€ 229,-
1VoedingenSeasonic Prime Fanless TX-600€ 159
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 189,-
Bekijk collectie
Importeer producten
€ 578,-
Fanless voeding is een leuke uitdaging idd. Kast met goede airflow :).

Wat doe ik (allemaal een beetje amateuristisch):
  • Fotobewerken (Lightroom, 24MP Sony ARWs)
  • Videobewerken (Premiere Pro, 4k60p HEVC)
  • Spelletjes, veelal simulatie: Factorio, KSP, Anno 1800, etc. Ik wil ook wat Microsoft Flight Simulator gaan spelen.
  • Zo nu en dan een simulatie, meestal dingen die goed over cores schalen.
Ik heb nu een 4K 60Hz scherm, maar dat wordt nog wel eens een 5K-scherm. Gamen hoeft niet native, beetje upscaling is prima. Ultra is ook overdreven, een logische medium/high preset ben ik helemaal oké mee.

Ik ben dus concreet op zoek naar een kast, processor, videokaart, moederbord en processorkoeler.

Eerst de processor / moederbord. Ik zie twee logische opties:
#CategorieProductPrijs
1ProcessorsIntel Core Ultra 7 265K Boxed€ 283,99
1MoederbordenASRock B860M Pro RS€ 137,65
€ 421,64
#CategorieProductPrijs
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 279,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 135,96
€ 414,96
Single-core is volgens mij vergelijkbaar. De Intel-optie lijkt in multi-core sneller, maar verbruikt ook meer stroom. Op het AM5-platform kan wellicht nog een keer een mooie processorupgrade.

Ik zat ook nog te kijken naar X3D. Volgens mij helpt dat een hoop voor sommige spellen. Maar is dat nodig?

Dan de rest. Volgens mij moet zoiets afdoende zijn:
#CategorieProductPrijs
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 9060 XT Challenger 16GB OC€ 349,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 501 Airflow Black€ 77,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 30,67
€ 457,57
Waar ik met name nu nog over twijfel is de videokaart. Hoe krachtig moet (en kan) ik gaan? Ik heb het idee dat videokaarten niet echt meer heel veel krachtiger worden jaar op jaar, wat pleit voor een keer een smak geld neer en er dan lang mee doen. Maar heb ik dat ook nodig voor mijn spellen? En kan dat (met een beetje undervolten) met deze voeding?

Zoja, richting: RX 9070 / RTX 5070 (~€550) of zelfs richting RX 9070 XT?

Dan nog kast en processorkoeling, maar laten we eerst even processor en GPU vastzetten totdat we daar over gaan kibbelen :).

Tot nu toe dus € 578,- al uitgegeven, ~ € 420 voor de processor en moederbord en € 460 videokaart, kast en processorkoeler. Kleine 1500, wat me op zich mooi lijkt. Maar ik kan richting de 2k als het echt meerwaarde biedt.

Alle reacties

• Balance
Wat ben ik ongelooflijk blij dat ik m'n geheugen en opslag al heb trouwens, vooral werkgeheugen is echt niet leuk

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:25
wat heb je nu in je pc zitten? want mogelijk kan je ook een onderdeel daarvan tijdelijk meenemen tot de 5000 super uitkomt...

• Balance
@99ruud99 GTX 970 (wordt weinig gebruikt), voor een paar maanden overbruggen prima, maar ik verwacht niet dat de prijs/prestatie heel veel beter wordt.

• diver99
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:30
als ik naar je reeds in bezit zijnde geheugen kijk is dit speciaal voor het AMD platform. Geen idee of dit dan ook op intel werkt

• Balance
@diver99 goed punt. Inderdaad alleen een EXPO-profile en geen Intel XMP. Toen ik het kocht kom ik me niet voorstellen dat Intel nog een competitief platform zou opleveren.

Bizar trouwens dat beide fabrikanten een apart profiel nodig hebben. Hoe is dit niet onderdeel van de JEDEC-standaard?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:25
Dat is eht wel - daarom dat de standaard op beide werkt, enkel het overklokprofiel niet.
Vroeger was dat veel werk met zelf uitzoeken welke instellingen meest stabiel lopen, nu worden er aantal kant en klare profielen ingeladen.

De sticks zullen prima op intel werken , alleen moet je zelf een profiel maken, net als vroeger gaan uitzoeken wat stabiel is.
Pagina: 1