• gpon
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 01:09
.

[ Voor 110% gewijzigd door gpon op 08-12-2025 12:31 ]

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:57
Vergeet ook niet dat je in het buitenland belastingplichtig kan worden als je langer dan 6 maanden in het buitenland werkt.

• gpon
I_IBlackI_I schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:02:
Vergeet ook niet dat je in het buitenland belastingplichtig kan worden als je langer dan 6 maanden in het buitenland werkt.
Ik werk in vaste dienst voor een Nederlands bedrijf. Als ik dan een opdracht krijg toegewezen, zetten ze me in een hotel totdat het project is afgerond. Ik kan moeilijk duizenden kilometers gaan forenzen.

Meestal is het binnen de EU maar krijg nu een groter gebied, dus mogelijk langere periodes van huis.

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17-12 19:00
Deze “regels” zijn er vooral voor sociale huur…… en zelfs dan gaat het vaak over langere periodes.

En er zijn voor inschrijving in een gemeente meer zaken van belang. Ook daar loopt het allemaal niet zo’n vaart als je voor werk ergens anders verblijft.

[ Voor 42% gewijzigd door TweakGP op 22-11-2025 18:09 ]

• gpon
TweakGP schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:07:
Deze “regels” zijn er vooral voor sociale huur…… en zelfs dan gaat het vaak over langere periodes.
De huurwoning had ik al langer voordat ik bij mijn huidige werkgever begon. Ik betaal gewoon elke maand netjes de huur, zonder onderverhuren of andere toestanden. Tot zover geen problemen maar ik maak mij zorgen als buren misschien vervelend willen doen, ze melding gaan maken bij de woningbouw.

Kopen is voor mij geen optie.

[ Voor 3% gewijzigd door gpon op 22-11-2025 18:10 ]

• TweakGP
Voor sociale huur is die bewonersplicht er gewoon wel…. Dus als dat het geval is dan is het iets om bij je woco naar te informeren. Maar zoals gezegd kijken die ook naar wat langere perioden. Maar als je jaren grotendeels niet in de woning bent is er potentieel wel een probleem.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Qua belasting is 9 vd 12 maanden buiten NL problematisch: www.belastingdienst.nl/wp...ouden1/belastingverdragen
--> misschien goed om een adviseur te vragen. Betaald door de werkgever, zou ik denken.

Bij 8 van de 12 maanden ga je al uitgeschreven worden uit de gemeente: https://www.nederlandwere...eer-uitschrijven-gemeente
En dan ga je hoogstwaarschijnlijk ook problemen krijgen met een huurhuis.

Edit: waarbij het voor de overheid vast heel duidelijk is dat je in het buitenland bent, als er een vliegreis bij komt kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 22-11-2025 18:15 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

De werkgever zal in dit geval ook je belastingen regelen zodat je voldoet aan alle plichten. Bij ons regelt de afdeling International Mobility alle verhuis- en fiscale zaken voor de collega’s die soms jaren in het buitenland zijn en hun huis in Nederland gewoon aanhouden.

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:49
Kijk ook even naar je inboedelverzekering. In die van ons staat dat als je 3 maanden niet in je huis woont ze niet/minder gaan uitkeren mocht er iets gebeuren.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:36
gpon schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:06:
[...]
Ik werk in vaste dienst voor een Nederlands bedrijf. Als ik dan een opdracht krijg toegewezen, zetten ze me in een hotel totdat het project is afgerond. Ik kan moeilijk duizenden kilometers gaan forenzen.

Meestal is het binnen de EU maar krijg nu een groter gebied, dus mogelijk langere periodes van huis.
Dat maakt niet uit voor de belastingdienst.

Vergeet ook niet dat je zorgverzekering, hier ook problemen mee kan hebben. Maar ik ga er ook vanuit dat je werkgever een extra verzekering voor je afsluit. Check wel of dit prive dingen, zoals een dagje uit mee verzekerd.
Of je AOW en Pensioen, daar kunnen deze dingen ook impact op hebben.

Ik zou hier echt even heel goed uitzoekwerk voor laten doen, wat de impact voor je is of wat je moet regelen. Via papier werk, kan je het nodige voorkomen, maar uitschrijven van het BRP, is wel een puntje.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:21
Is het sociale huur of gewone huur?
Veel sociale huur verlichten een 50% bewonings plicht - dus max 6 maanden per kalenderjaar op reis. Ook moet elke reis vooraf gemeld zijn aan de verhuurder. Dit staat ook in je contract.
Als je wilt onderverhuren is er vaak wat mogelijk, omdat er een woningtekort is. Maar ook dan geldt, max 6 maanden per kalenderjaar van huis.

* Bij huisbewaarderschap mag dit oplopen tot 12 maanden aaneengesloten afwezig. Dus juist als je WEL onderhuur doet heb je meer rechten. Zie bijvoorbeeld voor omgeving utrecht https://www.woonin.nl/kennisbank/tijdelijke-bewoning/ .

Controleer altijd bij je eigen verhuurder wat de regels zijn.

Voor gemeente geldt totaal aantal dagen.

[ Voor 32% gewijzigd door 99ruud99 op 23-11-2025 09:13 ]

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-12 12:23
Zoiets kan heel vervelend worden, ook al was onderstaand geval achteraf onterecht.
Die liefde krijgt ze niet terug uit de buurt. In de jaren die volgen, doen bewoners van het eerste uur namelijk hun beklag bij woningcorporatie de Alliantie, eigenaar van de panden in het volkswijkje. Olga is wel érg weinig thuis, zo klinkt het. En ze stapt wel érg vaak in de auto bij haar ex, Paul. Zou ze bij hem wonen? Iets wat wettelijk niet mag: de sociale woning moet het ‘hoofdverblijf’ van de bewoner zijn, zo staat in de huurovereenkomst.
In de vroege ochtend van 18 januari 2017 is het moment daar. Olga staat op straat.

Na veel vijven en zessen resulteert dit in een hoger beroep. Dat dient op 22 december 2020, op een dag na vier jaar nadat de rechter de uithuiszetting goedkeurde. Ditmaal valt de beslissing de andere kant op. Olga heeft geen fraude gepleegd, want de Alliantie heeft nooit onomstotelijk kunnen vaststellen dat dat wél zo was.
https://www.gelderlander....oor-ze-haar-huis~a9328a97

Aan de andere kant kan het ook gewoon goed gaan. Bij een vriendin staat in de straat een sociale huurwoning die alleen als postadres wordt gebruikt. De bejaarde huurder woont al minstens 5 jaar met zijn nieuwe vriendin in Duitsland. Rolluiken permanent omlaag, huur wordt gewoon betaald.
Af en toe wordt de post opgehaald en de tuin gedaan.
Geen enkel probleem.

• TweakGP
99ruud99 schreef op zondag 23 november 2025 @ 09:08:
Is het sociale huur of gewone huur?
Blijft altijd een beetje bizar als iemand als TS wel zo'n vraag stelt maar blijkbaar niet van plan is zo'n elementaire vraag te beantwoorden. Totaal zinloze discussie krijg je dan.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:20
@gpon
In het algemeen:
Vanaf dag 184 afwezig uit NL gaat er de nodige processen inwerking, die voor TS nadeling zijn.
Is het met de werkgever mogelijk om af te spreken dat je bijv vanaf dag 175 even thuis ben (bijv 10 kalander dagen) en daarna weer teruggaat?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Trichoglossus schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:05:
Af en toe wordt de post opgehaald en de tuin gedaan.
Geen enkel probleem.
Behalve voor het gezin dat nu geen huis kan vinden.

Maar inderdaad, zonder melding gaat de overheid er niet achter komen als het reizen met de auto gaat.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

D_Jeff schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:04:
Is het met de werkgever mogelijk om af te spreken dat je bijv vanaf dag 175 even thuis ben (bijv 10 kalander dagen) en daarna weer teruggaat?
Het gaat om het totaal aantal dagen per jaar, niet alleen aaneengesloten.

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:50
TS zit toch in een hotel, zonder de planning zich daar te vestigen?
Dan is dat toch logeren en kan dat toch niet gedefinieerd worden als “wonen”?

Aanvullend valt toch onder zakelijke dienstreis?

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:05
F_J_K schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:05:
[...]

Dus als die 9 maanden voor de helft 2026 vallen. En de andere helft in 2027, heeft OP wellicht iets minder zorgen?

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:41
gewoon met de baas afspreken dat je bij langdurige klussen om de 3/6 maanden een tijdje(weekje) weer terug bent voor terugkoppeling en voor je sociale contacten

• TweakGP
F_J_K schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:05:
[...]
En ook dat is helemaal niet zo..... dat zijn de meer de regels die bepalen waar je belastingplichtig bent (met nog een hele sloot aan aanvullende criteria).

Voor je inschrijving bij een gemeente is het bijvoorbeeld gewoon al genoeg om bij een langer vertrek de intentie te hebben om dan binnen 8 maanden weer terug te zijn. En als het dus een verblijf in het buitenland is vanwege projectmatige werkzaamheden die vaak veranderen is er gewoon niets aan de hand.

De enige partij hier die lastig kan doen is de woco bij sociale huur. Voor de rest is er niets aan de hand als het een NL werkgever is waardoor je hier gewoon belastingplichtig blijft en je binding met NL groter is dan ergens anders.

[ Voor 9% gewijzigd door TweakGP op 23-11-2025 12:39 ]

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-12 12:23
F_J_K schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:04:
[...]
Behalve voor het gezin dat nu geen huis kan vinden.

Maar inderdaad, zonder melding gaat de overheid er niet achter komen als het reizen met de auto gaat.
Dat ene huis gaat ook niet helpen. En om op je 80e te emigreren terwijl de familie allemaal in Nederland woont. Als zij eerder de pijp uit gaat heeft hij daar niets meer.

Als je in een sociale huurwoning zit, zou je dus nooit een jaar mogen gaan backpacken in noem maar op, Australië. Kom je terug, weg woning. Zou wel erg raar zijn. :+

• TweakGP
Trichoglossus schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:36:
[...]
Als je in een sociale huurwoning zit, zou je dus nooit een jaar mogen gaan backpacken in noem maar op, Australië. Kom je terug, weg woning. Zou wel erg raar zijn. :+
Regels van het spel.... je woont zwaar gesubsidieerd dus daar horen regels bij.
En geen woco gaat hier een probleem van maken als het incidenteel gebeurt, wel bij structurele niet bewoning.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Dat ene huis gaat ook niet helpen. En om op je 80e te emigreren terwijl de familie allemaal in Nederland woont. Als zij eerder de pijp uit gaat heeft hij daar niets meer.
Emigreren is wel handig voor de schenkbelasting ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:33
[...]

Dat ene huis gaat ook niet helpen.
Natuurlijk wel. Eén huis is genoeg voor één gezin, dus dat ene gezin is er sowieso mee geholpen.

Sterker nog, de volgende woningszoekers hebben er ook baat bij dat er één persoon/gezin minder op de wachtlijst staat. Dus er zijn heel veel mensen mee geholpen. Alle beetjes helpen.

[ Voor 27% gewijzigd door Hahn op 23-11-2025 13:49 ]

The devil is in the details.

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:42
Volgens mij kan en gaat uitschrijven niet automatisch. Zelfs als je per vliegtuig vertrekt, kan de overheid niet weten of je terug bent. Misschien kom je wel terug met de auto.

Wel is het zo dat je je hoort uit te schrijven bij meet dan 8 maanden per jaar.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:24

Blokker_1999

Full steam ahead

Deshmir schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:10:
TS zit toch in een hotel, zonder de planning zich daar te vestigen?
Dan is dat toch logeren en kan dat toch niet gedefinieerd worden als “wonen”?

Aanvullend valt toch onder zakelijke dienstreis?
Maakt niet uit, als je 9 maanden niet in NL woont in een periode van 12 maanden ben je geen inwoner van het land meer. Het is niet alsof je je staatsburgerschap verliest. En zowat iedereen op wie dit van toepassing is kiest er dan ook bewust voor om die stap te zetten en zal zichzelf uitschrijven uit de gemeente waar men woont. Toen ik gedurende 15 maanden in het Midden-Oosten woonde heb ik mij ook gewoon uitgeschreven bij de gemeente, ook al was het altijd mijn doel om terug te komen en ben ik tijden die 15 maanden regelmatig over en weer geweest om ook hier te zijn, in mijn eigen woning.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• TweakGP
Blokker_1999 schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:24:
[...]

Maakt niet uit, als je 9 maanden niet in NL woont in een periode van 12 maanden ben je geen inwoner van het land meer.
En dat is dus niet relevant hier want TS woont wel gewoon in NL….. wonen en verblijven hebben verschillende definities.

Jij hebt je waarschijnlijk uitgeschreven omdat je belasting wilde besparen.

[ Voor 16% gewijzigd door TweakGP op 23-11-2025 17:13 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
even een voorbeeld van wat de woningbouw hier in de buurt doet: https://www.woonwaard.nl/...huurcontract/huisbewaring

niks geen moeilijk gedoe dus.

en nog een ander: https://www.welwonen.nu/i...rverhuur-en-huisbewaring/

niks aan de hand us als je een tijdje weg bent, ze kunnen je zelfs helpen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• gpon
TweakGP schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:56:
[...]

Blijft altijd een beetje bizar als iemand als TS wel zo'n vraag stelt maar blijkbaar niet van plan is zo'n elementaire vraag te beantwoorden. Totaal zinloze discussie krijg je dan.
Excuus! Sociale huur.

• TweakGP
Dan weet je waar je eventuele probleem zit….

Maar geen woco gaat daar zelf snel mee aan de slag, alleen na meldingen en dan nog moeten ze eerst een flink dossier opbouwen. Dus als het geen jarenlange afwezigheid is dan zou ik me niet direct druk maken.
Pagina: 1