Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• gpon
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 20:02
Ik werk als projectleider en ben door mijn werk regelmatig 1-2 maanden achter elkaar van huis, zowel in Nederland als in het buitenland.

Nu komen een paar projecten in zicht waarin ik 9 maanden naar buitenland moet. Natuurlijk zit mijn leven hier in Nederland en zal in de tussentijd wel een aantal korte trips terug naar huis maken.

Recent las ik een artikel in het AD over een vrachtwagenchauffeur die uit zijn woning werd gezet omdat hij te weinig thuis zou zijn. Dit heeft me aan het denken gezet over mijn eigen situatie.

Kent iemand de regelgeving hierover? Kan werkgerelateerde afwezigheid inderdaad een reden zijn om iemand uit een huurwoning te zetten, zelfs als het wel degelijk je hoofdverblijf is? Ik ben benieuwd naar ervaringen of juridische kennis hierover.

PS: Ook las ik dat je minimaal een bepaald aantal dagen in Nederland MOET zijn, omdat je anders uitgeschreven moet worden uit de gemeente waarin je woonachtig bent. Hoe zit dat als je veel korte projecten in het buitenland hebt lopen?

[ Voor 11% gewijzigd door gpon op 22-11-2025 17:58 ]

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:00
Vergeet ook niet dat je in het buitenland belastingplichtig kan worden als je langer dan 6 maanden in het buitenland werkt.

• gpon
I_IBlackI_I schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:02:
Vergeet ook niet dat je in het buitenland belastingplichtig kan worden als je langer dan 6 maanden in het buitenland werkt.
Ik werk in vaste dienst voor een Nederlands bedrijf. Als ik dan een opdracht krijg toegewezen, zetten ze me in een hotel totdat het project is afgerond. Ik kan moeilijk duizenden kilometers gaan forenzen.

Meestal is het binnen de EU maar krijg nu een groter gebied, dus mogelijk langere periodes van huis.

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18:54
Deze “regels” zijn er vooral voor sociale huur…… en zelfs dan gaat het vaak over langere periodes.

En er zijn voor inschrijving in een gemeente meer zaken van belang. Ook daar loopt het allemaal niet zo’n vaart als je voor werk ergens anders verblijft.

[ Voor 42% gewijzigd door TweakGP op 22-11-2025 18:09 ]

• gpon
TweakGP schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:07:
Deze “regels” zijn er vooral voor sociale huur…… en zelfs dan gaat het vaak over langere periodes.
De huurwoning had ik al langer voordat ik bij mijn huidige werkgever begon. Ik betaal gewoon elke maand netjes de huur, zonder onderverhuren of andere toestanden. Tot zover geen problemen maar ik maak mij zorgen als buren misschien vervelend willen doen, ze melding gaan maken bij de woningbouw.

Kopen is voor mij geen optie.

[ Voor 3% gewijzigd door gpon op 22-11-2025 18:10 ]

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18:54
Voor sociale huur is die bewonersplicht er gewoon wel…. Dus als dat het geval is dan is het iets om bij je woco naar te informeren. Maar zoals gezegd kijken die ook naar wat langere perioden. Maar als je jaren grotendeels niet in de woning bent is er potentieel wel een probleem.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Qua belasting is 9 vd 12 maanden buiten NL problematisch: www.belastingdienst.nl/wp...ouden1/belastingverdragen
--> misschien goed om een adviseur te vragen. Betaald door de werkgever, zou ik denken.

Bij 8 van de 12 maanden ga je al uitgeschreven worden uit de gemeente: https://www.nederlandwere...eer-uitschrijven-gemeente
En dan ga je hoogstwaarschijnlijk ook problemen krijgen met een huurhuis.

Edit: waarbij het voor de overheid vast heel duidelijk is dat je in het buitenland bent, als er een vliegreis bij komt kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 22-11-2025 18:15 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

De werkgever zal in dit geval ook je belastingen regelen zodat je voldoet aan alle plichten. Bij ons regelt de afdeling International Mobility alle verhuis- en fiscale zaken voor de collega’s die soms jaren in het buitenland zijn en hun huis in Nederland gewoon aanhouden.

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:27
Kijk ook even naar je inboedelverzekering. In die van ons staat dat als je 3 maanden niet in je huis woont ze niet/minder gaan uitkeren mocht er iets gebeuren.
Pagina: 1