Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke mesh past bij me?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• c4coupe
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Mijn vraag
Ik ben in het bezit van een setje orbi rbk53.

1 router en 2 sattelieten.

Mijn grootste nadeel aan deze dingen. Ik kan niet kiezen welk apparaat met welke satteliet verbonden wordt en blijft.

De laatste maanden heb ik meer en meer problemen met wifi. Uit het niets begint de sonos te stotteren. Vallen mijn Google cameras uit, valt de homewizard display uit en noem maar op.

Mijn gok naar dit alles, dat die mesh zomaar uit het niets gaan switchen tussen 2 sattelieten.

Ik ben dit dus zodanig beu dat ik of iets anders wil kopen, of het mogelijk is een custom firmware erop te zetten die wel kan wat ik wil?

Ons huis is ongeveer 150m2 bewoonbaar oppervlakte, 2 verdiepingen en een tuin.

Ik werk met 3 stations gewoon voor een perfecte dekking.

Enkel op de beneden verdieping heb ik een vaste aansluiting. De rest moet via mesh gaan, liefst een 5gh backhaul, ook eentje dat ik kan vastzetten.

Wifi 6 etc mag.

Ik wil gewoon een deftige 2 of 3 unit set waar ik alles deftig kan instellen en vastzetten.

Dat dus niet zoals nu alles onderling zelf begint te switchen wanneer het echt niet nodig is. Want de signalen zijn echt overal perfect in huis.

Ik dacht zelf misschien aan een Asus set? Of tp link.

Wat raden jullie aan?

Bovenaan zijn 2 pc's verbonden met kabel aan 1 satteliet.

Mvg.

Alle reacties

• pinotgrigio1
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:51
probeer het zendvermogen eens te verminderen via de webporatl, vaak helpt dat al

• c4coupe
  • Nu online
pinotgrigio1 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 15:51:
probeer het zendvermogen eens te verminderen via de webporatl, vaak helpt dat al
Ik ben er vrijwel zeker van dat ik dit niet kan regelen met deze set.

Het werkt al jaren probleemloos, tot een kleine 3 maand terug. De jaren ervoor nooit problemen gehad.

Of mijn modem van orange is stuk. Maar mijn kennis van die dingen is niet voldoende om snel iets uit te sluiten.

Ik heb bv 10 minuten geleden de orange modem herstart. Alles werkt, buiten de homewizard display in de living. De homewizard display op de slaapkamer werkt gewoon.

Plug ik de homewizard in de living uit en in. Veranderd er niks. Blijft gewoon netwerk zoeken. Terwijl we ook gewoon netjes aan het stream en zijn en aan het surfen.

Ook blijft die app van orbi aangeven dat ik geen connectie heb, terwijl ik gewoon connectie heb. Maar ik kan dus niet zien wat met wet verbonden is op men gsm met die app.

[ Voor 9% gewijzigd door c4coupe op 22-11-2025 16:06 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:04
Mijn grootste nadeel aan deze dingen. Ik kan niet kiezen welk apparaat met welke satteliet verbonden wordt en blijft
Dat kan geen enkel wifi accesspoint.
Nja sommige kunnen “adviseren” en kicken maar niet gericht roamen.

Aangezien hij eerst perfect werkte, op welke apparaten ervaar je nu prob?

Is het mogelijk om de 2.4 en 5ghz te splitsen?

CISSP! Drop your encryption keys!

• c4coupe
  • Nu online
laurens0619 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 17:47:
[...]

Dat kan geen enkel wifi accesspoint.
Nja sommige kunnen “adviseren” en kicken maar niet gericht roamen.

Aangezien hij eerst perfect werkte, op welke apparaten ervaar je nu prob?

Is het mogelijk om de 2.4 en 5ghz te splitsen?
Ik heb al van dag 1 soms problemen boven dat de backhaul swiched tussen 2.4 en 5, waardoor mijn verbinding ff verbreekt. De backhaul kan ik ook niet vastzetten orbi kiest dit zelf, want op 5 werkt dit gewoon full speed boven, als orbi zelf denkt van ow, 2,4 heeft een iets beter bereik, dan zakt de download snelheid wel, waaraan ik merk dat er iets mis is.

De sonos soundbar begint uit het niets te stotteren, de google cameras (3stuks) vallen uit ( melding in de home app ), mijn homewizard display in de leefruimte valt uit. en de philips heu dingen leven hun eigen leven. ipv 6 lampen aan, zijn er dat ineens maar 2, niet in de kleur dat ik wil enzo. ( commandos via "hey google" op onze google hubs )

Ik ben nu alweer een uur en half al die rommel aan het restarten/resetten. het haalt geen drol uit.

Eerst de orange modem herstart, daarna de orbi router en sattelieten. Na heropstart ging het terug, om dan 10 minuten later weer helemaal in de soep te lopen.

Nu heb ik net eens geprobeerd een oudere firmware te flashen op de orbi router en sattelieten.

Als dit probleem blijft koop ik me sowieso iets nieuw, ik wil mijn zaterdagen en weekend niet verspillen aan die dingen. Dit gebeurd nu al enkele keren op rij, dus ben stilletjes aan het kijken naar iets nieuws.

Ik dacht dat er wel dingen waren waarin ik kan zeggen, camera 1 moet verbonden blijven met AP1, en camera 2 met AP2.

idem met die displays, die staan letterlijk naast de router ( 1 muur ertussen en vol signaal ), Orbi heeft gewoon geen enkele reden om die te switchen.

Dus ik ging er vanuit dat Asus ZenWiFi XT9 of deco xe75pro wel sets had waarmee dit ondertussen wel moet gaan.

Nu na de flash en restart is alles terug verbonden. Maar sommige dingen snap ik gewoon niet.

de keuken camera hangt naast de satteliet, en toch maakt die camera verbinding met de router in de garage. 1 muur en 50 cm vs 4 muren en 6 meter verder.

En ik merk dat als er problemen voordoen, ineens deze dingen gebeuren, dus de deurbel is dan ineens verbonden met de satteliet boven, terwijl deze op 3 meter van de router hangt...

[ Voor 9% gewijzigd door c4coupe op 22-11-2025 18:05 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:04
Nee kan niet is inherent aan de wifi standaard

Als de 5ghz backhhaul een matige verbinding heeft (das een aanname omdat die soms naar 2.4 switcht) dan dondert je hele netwerk in elkaar. Welke mesh set je ook neerzet, dat blijft gedoe

Allerbeste is alle nodes bekabeld aansluiten, kandat?

Anders verder analyseren waar het probleem zit. Als dr backhaul zwak is dan nodes verplaatsen naar bv trappengat.

Heb je geen zin in getweak en wil je gewoon kopen en hopen dat dit het oplost dan kan ik de deco reeks aanbevelen. Zonder kabels zou ik voor een tri band gaan zoals de xe75(pro?) of be65

CISSP! Drop your encryption keys!

• c4coupe
  • Nu online
laurens0619 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:03:
Nee kan niet is inherent aan de wifi standaard

Als de 5ghz backhhaul een matige verbinding heeft (das een aanname omdat die soms naar 2.4 switcht) dan dondert je hele netwerk in elkaar. Welke mesh set je ook neerzet, dat blijft gedoe

Allerbeste is alle nodes bekabeld aansluiten, kandat?

Anders verder analyseren waar het probleem zit. Als dr backhaul zwak is dan nodes verplaatsen naar bv trappengat.

Heb je geen zin in getweak en wil je gewoon kopen en hopen dat dit het oplost dan kan ik de deco reeks aanbevelen. Zonder kabels zou ik voor een tri band gaan zoals de xe75(pro?) of be65
kabels is geen optie. Huis is er niet op voorzien, in het verleden al eens geprobeerd via elektriciteitsnet, dat vond ik nog vele maler erger dan hoe het nu werkt :(

tweaken mag, in zekere zin, ik dacht aan > device 1 VERPLICHT aan router of AP... als die orbi's me dit toelieten stond ik al ver denk ik

[ Voor 7% gewijzigd door c4coupe op 22-11-2025 18:07 ]

Pagina: 1