nieuwe laptop - 15/17" - lange levensduur - €1.000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gerbengeijsel
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-11 08:18
Ik ben op zoek naar een laptop ter vervanging van mijn huidige HP Pavilion i7 (dk0xxx). Mijn huidige laptop functioneert nog wel, maar begint wat aan het eind van z'n latijn te komen. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop is voor gewoon dagelijks gebruik (mailen, surfen, office e.d.), maar ik speel af en toe spellen in de categorie Anno 1800 (en binnenkort 117), Total War-serie etc. Ik sleep hem niet veel mee, dus gewicht en accu is geen belangrijk issue. Bouwkwaliteit moet wel goed zijn, maar een plastic behuizing vind ik geen probleem (als het maar goed is)

Ik twijfel tussen 15 en 17 inch, want heb hier ook extra monitor staan (werkplek) die ik ook kan benutten. Ik weet ook niet of een aparte videokaart nodig is of dat snelle CPU volstaat, ook om over een jaar of 5 nog een beetje mee te kunnen. Qua harde schijf mik ik op 1TB, want ik sleep al een hoop archief mee vanuit het verleden.

Wat is je budget?
Budget is ongeveer €1.000

Een zoektocht op het forum en in de black friday-pricewatch heeft het volgende lijstje opgeleverd. Maar ik merk dat ik onvoldoende kennis heb om alle specs e.d. met elkaar te vergelijken. Is het nodig om een aparte videokaart te nemen (vaak ten koste van opslag)? En heeft de laptop dat de mogelijkheid om extra opslag te plaatsen? En wat is op langere termijn voldoende? Nou ja, dat dus...

Lenovo IdeaPad Slim 5i 16" Gen 10 (83J1CTO1WWNL2)
HP Victus Gaming 15-fa2975nd
HP Omen Gaming 17-db0010nd

https://tweakers.net/pric.../2163298;2245934;2081686/

Alle reacties

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:59
Ik zou deze overwegen:
uitvoering: HP Victus Gaming 15-fb3872nd

Is iets nieuwer dan de door jou gelinkte HP, processor is iets sneller is geschikt voor MS Copilot+, 24 GB geheugen, een betere webcam en gezichtsherkenning.

Als je voor 17 Inch wilt gaan, en je budget ophoogt (op basis van de door jou gelinkte 17 Inch), dan zou ik nog €50,- extra ophogen en deze nemen:
uitvoering: HP Omen Gaming 17-db0035nd
Dan ga je 2 stappen omhoog in GPU en heb je een ca. 20% snellere CPU.

Of anders voor deze, die is wel binnen je budget, met dezelfde 4050 GPU, wel een langzamere processor.
uitvoering: HP Omnibook 7 NGAI 17-dc0751nd

Nog even het stel in de vergelijking:
https://tweakers.net/pric.../2288458;2081688;2225836/

En even een overzicht van de CPU's die in de door jou en mij gelinkte laptops zitten:
https://www.cpubenchmark....26V-vs-AMD-Ryzen-5-8645HS

De Victussen worden in de reviews hier aangeduid als "degelijk", de andere modellen heb ik daarover niet echt iets gevonden.

EDIT: mijn ervaring is wel, dat de **50 GPU's echt wel beperkt zijn qua gaming. Zul je dus ook eerder tegenaan lopen dat nieuwe spellen niet lekker lopen. Nu ga jij er niet heel veel van vergen, maar ik wil het wel gezegd hebben. Ik zou dus persoonlijk als je per se 17 Inch wilt, het budget ophogen.

EDIT2: Volgens Bol.com heeft de Omnibook geen discrete GPU, en ik zie nu dat de laptop die hier gekoppeld is (info fabrikant), een ander modelnummer heeft. Die valt dus af.

[ Voor 14% gewijzigd door Wild Chocolate op 22-11-2025 22:40 ]

iRacing Profiel

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@gerbengeijsel , je schrijft dat je de laptop niet mee sleept dus ik neem aan dat je hem op een vaste plek staan hebt in huis en je ook een extra monitor staan hebt. Dacht zelf toen al meteen van waarom specifiek voor een laptop gaan en je dan beter zeker met jou budget voor een desktop pc kan gaan. Vergelijkbaar krijg je dan veel meer waar voor je geld dan wat je voor 1000 euro bij een laptop krijgt, en tja, ook qua levensduur. Zeker als je al voor zo'n gamerslaptop wilt gaan dan bereid je maar voor dat die niet zo lang mee gaan.

• gerbengeijsel
De laptop staat 90% van de tijd op een vaste plek. Maar ik wil hem ook graag even naar de tafel kunnen verplaatsen of mee kunnen nemen op vakantie. Vandaar laptop ipv desktop.

Mbt de 15inch Victus, dank vooor de tip, die neem ik mee. Ik las in de review lekker stil, ook wel fijn!
Kan daar eventueel extra opslag in? Ik zou liever 1TB hebben (op dit moment 05+1TB in m'n laptop).

• gerbengeijsel
uitvoering: MSI Katana A17 AI B8VF-835NL

Ik kreeg net deze in mn blackfriday-pricewatch, wel wat boven budget, maar is het dat waard?

• Wild Chocolate
gerbengeijsel schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:38:
De laptop staat 90% van de tijd op een vaste plek. Maar ik wil hem ook graag even naar de tafel kunnen verplaatsen of mee kunnen nemen op vakantie. Vandaar laptop ipv desktop.

Mbt de 15inch Victus, dank vooor de tip, die neem ik mee. Ik las in de review lekker stil, ook wel fijn!
Kan daar eventueel extra opslag in? Ik zou liever 1TB hebben (op dit moment 05+1TB in m'n laptop).
De HP Victus 15 Inch lijkt geen ruimte te hebben voor een extra SSD:
https://kaas.hpcloud.hp.c.../pdf_11551834_en-US-1.pdf

Je kan dan wel de standaard SSD vervangen voor een grotere. Zelf heb ik dat met mijn huidige laptop ook gedaan, nadat ik eerst met een USB-behuizing een kloon van de originele SSD heb gemaakt naar de (grotere) nieuwe. Met de USB behuizing kan je de oude dan ook als externe SSD blijven gebruiken.

Lenovo heeft vaak ruimte voor een extra SSD, maar die lijken de laatste tijd weinig in het goedkopere segment aan te bieden met discrete GPU.

EDIT:
Deze Lenovo valt binnen budget en heeft ruimte voor een extra SSD:
uitvoering: Lenovo LOQ 15AHP9 (83DX009UMH)
Ik heb alleen geen idee van de bouwkwaliteit, als ik me niet vergis is LOQ de instap gamelijn van Lenovo.

Deze zouden wat steviger gebouwd zijn, als ik reviews van vergelijkbare modellen lees:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/2217638;2235628/
En daarbij hebben die ook een knap Oled scherm, dus die zouden wat mij betreft de meerprijs wel waard zijn. De goedkopere heeft alleen een kleinere SSD, verder zijn ze gelijk en in beide kan een 2e SSD. Een 1 TB SSD kost ca. €80,- trouwens (dat is een redelijk snelle, goed getest, ik zou alleen een goedkopere overwegen als het meer dan een paar Euro scheelt.)

[ Voor 29% gewijzigd door Wild Chocolate op 23-11-2025 16:56 ]

iRacing Profiel

• Roel1966
  • Niet online
gerbengeijsel schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:18:
uitvoering: MSI Katana A17 AI B8VF-835NL

Ik kreeg net deze in mn blackfriday-pricewatch, wel wat boven budget, maar is het dat waard?
Er valt mij al meteen iets op als ik naar de specs kijk namelijk dit : Helderheid 250cd/m². Let daar goed op vooral bij een laptop en bij tablets want 250cd/m² is een behoorlijk lage helderheid. Wat je dan ook vaak ziet bij laptops is dat er dan op het scherm bespaard word vooral qua helderheid. En laat je ook niet misleiden door die videochip RTX 4060 want dit is de mobiele variant die je niet 1 op 1 met de desktopvariant kan vergelijken.

• gerbengeijsel
ok, dank voor de reacties (tot nu toe _/-\o_ )

ik heb alle laptop's (vervangingen e.d.) even naast elkaar gezet:
https://tweakers.net/pric...;2069108;2043634;2235628/

Lenovo Ideapad heb ik eruit gehaald (aangezien jullie alleen maar laptops met aparte videokaart voorstellen, ga ik er vanuit dat dit wel aan te raden is.

Ik neig naar de Lenovo Legion
uitvoering: Lenovo Legion 5 15AHP10 (83M00046MH)
Want degelijk, 1TB, goed scherm (begrijp ik).
Maar ja, wel €270 duurder dan de Lenovo LOQ (even snelle CPU, ook 1TB, ...

Of er tussenin (qua prijs). Ik weet het niet 8)7

• Roel1966
  • Niet online
gerbengeijsel schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:08:
ok, dank voor de reacties (tot nu toe _/-\o_ )

ik heb alle laptop's (vervangingen e.d.) even naast elkaar gezet:
https://tweakers.net/pric...;2069108;2043634;2235628/

Lenovo Ideapad heb ik eruit gehaald (aangezien jullie alleen maar laptops met aparte videokaart voorstellen, ga ik er vanuit dat dit wel aan te raden is.

Ik neig naar de Lenovo Legion
uitvoering: Lenovo Legion 5 15AHP10 (83M00046MH)
Want degelijk, 1TB, goed scherm (begrijp ik).
Maar ja, wel €270 duurder dan de Lenovo LOQ (even snelle CPU, ook 1TB, ...

Of er tussenin (qua prijs). Ik weet het niet 8)7
Als je toch voor een laptop gaat zou ik persoonlijk gaan voor de 1ste, die Lenovo Legion 5 15AHP10 (83M00046MH) alleen al inderdaad voor het goede O-led scherm. Plus dat de rest van de hardware ook weer van een nieuwere generatie is dus het hele pakket bij elkaar is dat extra geld wel waard.

Heb zelf trouwens voorheen ook een Lenovo Legion gehad van dan een oudere generatie, goede laptop maar let wel, nogal zwaar maar dat was voor jou geen punt zoals je in je startpost schreef.

• Popup
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 03-12 14:45
Ik heb zelf vorige week een HP Victus Gaming 15-fb3975nd gekocht voor €1.049 bij CoolBlue (tijdelijk uitverkocht).

Heb de afgelopen jaren altijd HP en Dell laptops van het werk overgenomen en die vind ik toch gewoon prettig werken. Toetsaanslag, bouw kwaliteit, etc. Heb ook wel Lenovo thuis gehad, maar ik kon daar toch niet helemaal aan wennen. Ben bij mediamarkt en Coolblue (ligt naast het werk) toch even gaan voelen wat ik nu een fijne laptop vind. We praten toch over €1.000 dus helemaal niet zo gek om toch even te gaan kijken.
Acer en MSI modellen kwamen qua specs ook in aanmerking maar voelde in de winkel ook niet helemaal ok, vreemde zachte toetsen e.d.

Heb zitten twijfelen tussen 15.6 en 16.1 inch. Ook hier hielp het om even te vergelijken in de winkel en met andere laptops. 17 inch is wel erg groot, je moet het ook allemaal maar kwijt kunnen op je bureau. Als je de ruimte hebt is een 17 inch wel weer een beter tweede scherm ernaast op een laptopstandaard. Ik heb thuis een extra Samsung monitor 24 inch 2560x1440 (via thuiswerk budget) dus mis het tweede scherm niet echt. Gebruik het laptopscherm soms, dan staat deze onder de Samsung. Gebruik meestal geen los toetsenbord.

Dell kon ik nergens in een winkel vinden en ik heb nu eenmaal een goede geschiedenis met HP, en omdat ik door de bomen het bos niet zag heb ik me gewoon beperkt tot dit merk. Heb nog getwijfeld tussen HP Victus en Omen, qua specs niet zoveel verschil, die laatste voelt wel iets steviger, maar ik heb de afgelopen jaren eigenlijk nooit een laptop laten vallen, dus die Victus is prima, zeker voor deze prijzen.

Heb een hoop specs bekeken, te veel eigenlijk, uiteindelijk zal 't best voldoen voor wat ik er mee doe. Wilde een videokaart waar ik de komende jaren "gewoon" mee kan gamen en die zit erin RTX 5060 videokaart (laptop editie).
Wel expliciet een model met meer dan 16GB RAM gekozen en meer dan 1TB SSD. Dat is voordeliger om nu gewoon mee te kopen dan later te upgraden, al heb ik het idee dat er veel uitverkocht is ivm Black Friday week. Als er thuis al NAS of andere oplossing is volstaat 512GB wellicht wel weer.
Er staat nu enkel Windows 11 en Battlefield 6 op en dat is al 193 GB.

Verder ook niet vergeten de basics checken, aantal aansluitingen, aanwezigheid van numeriek toetsenblok,webcam.

• gerbengeijsel
Ik heb vanmiddag even de laptops in de winkel bekeken en vergeleken op de dingen die je niet goed kan zien (of eigenlijk voelen) op internet zoals materiaal, toetsenbord en gewicht. En gekozen voor de Legion, mooi scherm, goede specs, prettig toetsenbord, goede bouwkwaliteit en een goede prijs.

Dank @Roel1966 @Wild Chocolate @Popup voor adviezen, zonder jullie had ik er niet uit gekomen :)

• Roel1966
  • Niet online
gerbengeijsel schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:24:
Ik heb vanmiddag even de laptops in de winkel bekeken en vergeleken op de dingen die je niet goed kan zien (of eigenlijk voelen) op internet zoals materiaal, toetsenbord en gewicht. En gekozen voor de Legion, mooi scherm, goede specs, prettig toetsenbord, goede bouwkwaliteit en een goede prijs.

Dank @Roel1966 @Wild Chocolate @Popup voor adviezen, zonder jullie had ik er niet uit gekomen :)
Graag gedaan en uiteraard veel plezier met de nieuwe aanwinst !

• Wild Chocolate
gerbengeijsel schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:24:

Gefeliciteerd met je aankoop, graag geholpen!
Altijd goed om ze ook even "live" te bekijken en bepotelen. Je gaat vast veel plezier hebben van je laptop. Persoonlijk vind ik een knap scherm (zowel qua kleuren als qua resolutie) echt meerwaarde hebben. Maar uiteindelijk gewoon goed om het zelf even vergeleken te hebben.
En als ik goed geïnformeerd meer geld uitgeef dan ik vooraf van plan was, heb ik daar achteraf nog nooit spijt van gekregen O-)

iRacing Profiel

Pagina: 1