InCharge laadpalen werken niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn vraag
Hier in de wijk staan een stuk of 5 openbare laadpalen waarvan de 3 dichtstbijzijnde van Vattenfall InCharge zijn, en juist deze palen lijken niet te werken.
Het gaat om dit model (Alfen?):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AjPTHD9.png

Wanneer ik de sessie start gaat het blauwe "opladen" lampje aan maar om de 1-2 seconden knippert het cyaan "wachten" lampje heel even. Bij 2 van de 3 palen die ik heb getest geeft de auto aan niet te laden en bij 1 paal geeft de auto meteen aan dat het laden weer is gestopt.
De andere laadpalen in de wijk (van andere aanbieders) en snelladers werken zonder problemen. Iemand bekend met dit probleem?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- InCharge laadpalen
- Smart #1 2023
- Smart officiële laadkabel
- ANWB laadpas
- InCharge android app

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb het via zowel de ANWB laadpas als via de InCharge app geprobeerd te starten. Ook een keer een half uur laten staan maar nog niks gebeurd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CRRycjd.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/F4QAqmX.jpeg

Alle reacties

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Indien het voor niemand werkt, melden bij het telefoon nummer of e-mail adres dat op de laadpaal staat?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• mstx
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:30:
Indien het voor niemand werkt, melden bij het telefoon nummer of e-mail adres dat op de laadpaal staat?
De meeste keren dat ik het probeerde stond er ook een andere auto aan dezelfde paal te laden dus dat lijkt me dan niet. En dat was bij 3 verschillende palen.

• sousapro
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-01 14:11
Ik ben ook vaste klant op een Alfen InCharge lader bij mij in de straat i.c.m. ANWB laadpas. Mijn evaring is dat het in 98% van alle gevallen werkt, maar soms inderdaad ook niet. Meestal loste de storing zichzelf binnen een aantal uren op. Als dat niet het geval was belde ik het telefoonnummer op de laadpaal, de dienst erachter kan dan de paal op afstand resetten. Het is een paar keer gebeurt dat de paal er 2 tot 3 dagen uitlag, maar ging daarna weer netjes in bedrijf. Samengevat: Alfen laders zijn redelijk betrouwbaar, maar kunnen soms kuren hebben.

• kaka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-01 13:11
Zijn jullie wijzer geworden hierover? Ik ervaar exact hetzelfde bij een Vattenfall Incharge laadpaal bij ons in de straat. Ik sluit de laadkabel aan en start de sessie (met een laadpas of via de Vattenfall app, geen verschil) maar de auto start maar niet met laden. Naast mij zie ik de andere auto gewoon vrolijk laden volgens het scherm op de laadpaal. Zeer frustrerend aangezien dit de dichtstbijzijnde laadpaal is voor ons.

Ervaar dit enkel bij Vattenfall Incharge.

• mstx
  • Niet online
De technische dienst van Vattenfall geeft aan dat de software van de auto de sessie beëindigt. Gezien mijn auto 2 versies achterloopt kan ik niet OTA updaten maar het is er nog niet van gekomen om langs de dealer te gaan, wellicht dat dat het probleem wel oplost maar dat is nog even afwachten. In de tussentijd heb ik bij geen enkele andere paal nog problemen ervaren, alleen die van InCharge.

[ Voor 14% gewijzigd door mstx op 06-01-2026 09:48 ]

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:04

s3n

Afhankelijk van waar je palen staan worden deze ook fanatiek teruggeschakeld om netwerkbelasting te voorkomen. Dit is aan het begin van de avond waardoor je gedwongen wordt om snachts of overdag te laden. Mijn Tesla klaagt in de avond ook aan een stuk door dat de laadsessies worden gestopt / dat er geen stroom is. Maar gaat uiteindelijk wel weer doorlopen.

De eerdere screenshots laten een avond sessie zien, het is te proberen of het overdag wel werkt.

• kaka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-01 13:11
mstx schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:46:
De technische dienst van Vattenfall geeft aan dat de software van de auto de sessie beëindigt. Gezien mijn auto 2 versies achterloopt kan ik niet OTA updaten maar het is er nog niet van gekomen om langs de dealer te gaan, wellicht dat dat het probleem wel oplost maar dat is nog even afwachten. In de tussentijd heb ik bij geen enkele andere paal nog problemen ervaren, alleen die van InCharge.
Hmm ben benieuwd. Ik heb zelf een Model Y die up to date is en het is volledig willekeurig. Maar de laatste tijd overkomt het me vaker wel dan niet.
s3n schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:51:
Afhankelijk van waar je palen staan worden deze ook fanatiek teruggeschakeld om netwerkbelasting te voorkomen. Dit is aan het begin van de avond waardoor je gedwongen wordt om snachts of overdag te laden. Mijn Tesla klaagt in de avond ook aan een stuk door dat de laadsessies worden gestopt / dat er geen stroom is. Maar gaat uiteindelijk wel weer doorlopen.

De eerdere screenshots laten een avond sessie zien, het is te proberen of het overdag wel werkt.
Dit gedrag heb ik inderdaad ook al meegemaakt echter start de auto wel met laden eerst. Vervolgens stopt ie tijdens piekmomenten en gaat vanzelf weer verder zoals jij ook al aangeeft. Wat ik bij deze Vattenfall laadpaal ervaar is dat ie uberhaupt niet start met laden (Tesla scherm blijft staan op "Klaar om te laden") en er gebeurt niks. Ik heb de auto wel eens overdag (tussen 10.00 - 13.00) laten staan zo om inderdaad bovenstaande uit te sluiten. Geen succes helaas..
Pagina: 1