PC wil na 4 maanden niet meer opstarten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ee1ke
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-12 08:52
Hallo allemaal! Ik heb een PC build die 4 maanden prima gewerkt heeft, alleen nu totaal niet meer post. Geen bios, geen beep geluid, geen monitor output. De fans gaan wel aan, en daarna blijft het oranje Dram lampje continu branden

Het laatste wat met de PC is gedaan is een windows update. De dag erna weer opgestart en toen lichtte het Dram lampje op en startte de pc niet meer op.

Ik heb van alles geprobeerd, maar nog niks werkt. Weet iemand van jullie misschien nog iets om te proberen?

De build:
- Processor: AMD Ryzen 7 7800X3D
- Moderbord: ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI
- Ram: G.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5 - 32 GB: 2 x 16 GB - 288-PIN - 6000 MHz / PC5
- PSU: GIGABYTE GP-UD750GM PG5 750 Watt
- Storage: Lexar NQ790 2TB
- CPU cooling: Thermalright Phantom Spirit 120 SE
- GPU: MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 12G

Wat ik al geprobeerd heb
- Ram sticks 1 voor 1 geprobeerd in alle mogelijke configuraties
- CMOS batterij er uit gehaald
- BIOS flashback
- Lang gewacht vanwege mogelijkheid op RAM training
- GPU/SSD/peripherals verwijderd en met alleen de basics geboot.

Daarna heb ik de pc naar een lokale reparatiezaak gebracht. Die hebben andere onderdelen geprobeerd, zonder resultaat. Ze konden alleen met moederbord en cpu niet testen/vervangen. Ondertussen zelf het moederbord en de CPU vervangen met een kopie van hetzelfde exemplaar, maar nog altijd hetzelfde resultaat: geen post en een brandend Dram lampje.

Heeft iemand nog een idee wat ik kan proberen? Of adviezen voor een PC reparatie winkel waar ik heen zou kunnen? Bij voorkeur in Noord Nederland. Alvast heel erg bedankt!

Alle reacties

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-12 21:05

MartinMeijerink

Computerrorist

Andere voeding?

An unbreakable toy is useful to break other toys

• Ee1ke
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-12 08:52
Ik heb de voeding in een ander systeem getest, die starte wel op met deze voeding. De voeding zelf is niet direct kapot lijkt het.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03:12
Staat het RAM in de QVL lijst?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:21
geen andere ram geprobeerd?

lijkt me dat daar wat mee is misschien, zeker omdat ondanks dat he cmos clear ect hebt gedaan die nog steeds dat ram lampje blijft branden

En wat voor onderdelen heeft de winkel,getest en vervangen om uit te testen?

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als er een DRAM lampje brandt, is de kans groot dat het aan het geheugen ligt. Het kan ook nog gebeuren als er bijvoorbeeld gebogen pinnen zijn (voor de processor) of defecte DIMM slots. Als het moederbord en processor is vervangen blijft alleen het geheugen over.

Het geheugen staat niet in de QVL van Asus, wel op de QVL van G-Skill. Het is EXPO geheugen.

Als je in de BIOS kan komen, probeer dan eens het geheugen op het JEDEC/SPD profiel te zetten dat dit geheugen heeft. Als het dan wel werkt, kun je er van uitgaan dat er een overklokprobleem is met het geheugen. Als het dan ook niet werkt is het geheugen defect.

Gebruik beter geheugen dat op de QVL van Asus staat. Je zou contact kunnen opnemen met G-Skill en het probleem uitleggen en vragen om modulen die wel werken en op de QVL van Asus staan.

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:05
Dit had iemand die ik ken ook! Probleem was RAM. Beide sticks werkten opeens niet meer. Je kan een ander setje RAM kopen en uitproberen.

[ Voor 21% gewijzigd door Dekar op 26-11-2025 16:17 ]

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Ee1ke schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:59:
Hallo allemaal! Ik heb een PC build die 4 maanden prima gewerkt heeft, alleen nu totaal niet meer post. Geen bios, geen beep geluid, geen monitor output. De fans gaan wel aan, en daarna blijft het oranje Dram lampje continu branden

Het laatste wat met de PC is gedaan is een windows update. De dag erna weer opgestart en toen lichtte het Dram lampje op en startte de pc niet meer op.

Ik heb van alles geprobeerd, maar nog niks werkt. Weet iemand van jullie misschien nog iets om te proberen?

De build:
- Processor: AMD Ryzen 7 7800X3D
- Moderbord: ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI
- Ram: G.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5 - 32 GB: 2 x 16 GB - 288-PIN - 6000 MHz / PC5
@Dekar

Iets valt me behoorlijk op en dat is het volgende (hij komt niet door zijn geheugentraining heen):

De IMC van de 7800X3D ondersteunt officieel maar 5200 mtps terwijl jouw RAM op 6000 mtps werkt. In feite draai je een gigantische overklok op de IMC en deze kan daardoor sneller degraderen. Ook hebben heel veel mensen geheugentraining uitgeschakeld. Deze combi kan lijden naar jouw problemen. Vooral als het RAM werkt op voltage boven de 1.30 volt kan dit zeer veel stress in het systeem opleveren. Hardlopers zijn doodlopers. Jouw RAM kan dus prima in orde zijn, maar nekt het de CPU.

In mijn geval gebruik ik geheugentraining altijd en bij iedere boot. Het duurt dan wel 20 seconden, maar het systeem is dan al meer dan 2 jaar retestabiel (ook 7800X3D). Mijn 5600 mtps RAM (EXPO 2) werkt maar op 1.25 volt en staat aangeschreven als slecht geheugen (Corsair) maar werkt hier voorbeeldig. Het bios is up to date.

========

Hoe oud is jouw bios versie? Wat ik je aanraad is een blinde flash van jouw bios (het moederbordboekje verteld je precies hoe). Daarna proberen om zonder EXPO te draaien; dus stock (4800 mtps bij doorgaans 1.1 volt) en kijk wat het doet. Het kan zomaar zijn dat jouw probleem te verhelpen is en je geen nieuwe hardware nodig hebt. Gelukkig zul je er weinig op inboeten want de X3D CPU doet ook al heel veel zodat geheugentiming minder belangrijk zijn. Je zult er weinig van merken.
Werkt het systeem naar behoren probeer dan 5200 mtps op 1.25 volt en dat moet probleemloos zijn.

Als je het bios blind flashed dan staat geheugentraining ingeschakeld en zet je EXPO uit.

Succes :)
Pagina: 1