Verwarming verbruik vraagje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Thrane
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22-11 00:17
Hallo allemaal,

Ik heb 4 maanden geleden een woning gekocht van bouwjaar 2012, het is een rijhuis met epc 90. De woning staat momenteel leeg omdat ik nog met schilderwerken bezig ben. Er zijn ook geen zonnepanelen aanwezig en geen warmtepomp.

De verwarming ketel is een Valliant van 12 jaar, met 10 radiatoren, al de radiatoren staan op stand 5, en de verwarming staat op 16 graden dag en nacht, comfort stand staat uit, radiatoren staan ingesteld op 58 graden.

Ik merk nu dat het huis leegstaat dat ik rond de 90 euro zit aan gas en elektriciteit per maand in deze koudere periode, is dit een normaal verbruik?

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:06
Als het om een huis van 30 m2 gaat is het nogal veel, als het om een huis van 300 m2 gaat dan is het een koopje.

Als het 88 euro aan elektriciteit is en 2 euro aan gas, dan klopt er iets niet. Als het 80 euro aan gas is en 10 euro aan stroom, dan zou het best kunnen.

Ergo, het hangt er vanaf, maar we weten niet genoeg om een harde conclusie te trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 22-11-2025 00:16 ]

The devil is in the details.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Misschien in kWh en m3 uitdrukken? Prijs is ook wel afhankelijk van je gekozen contract. Je woonoppervlakte/inhoud is ook wel belangrijk om te weten om het goed in te kunnen schatten.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

Thrane schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 23:57:
Hallo allemaal,

Ik heb 4 maanden geleden een woning gekocht van bouwjaar 2012, het is een rijhuis met epc 90. De woning staat momenteel leeg omdat ik nog met schilderwerken bezig ben. Er zijn ook geen zonnepanelen aanwezig en geen warmtepomp.

De verwarming ketel is een Valliant van 12 jaar, met 10 radiatoren, al de radiatoren staan op stand 5, en de verwarming staat op 16 graden dag en nacht, comfort stand staat uit, radiatoren staan ingesteld op 58 graden.

Ik merk nu dat het huis leegstaat dat ik rond de 90 euro zit aan gas en elektriciteit per maand in deze koudere periode, is dit een normaal verbruik?
Is die 90 euro een (voorschot) bedrag dat je aan de energie maatschappij betaald of heb je bijgehouden hoeveel je verbruikt?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04:32
Gezien je al 4 maanden aan het schilderen bent neem ik aan dat het huis behoorlijk groot is. Je doet vaak 1 kamer per dag, met enkel in het weekend werken is dat 17 kamers.

Dan vind ik 90 euro helemaal niet veel, ZEKER niet als je mee neemt dat de ruimtes vochtig zijn door de verf, of dat er een raam open staat voor verluchting.

Ik vind het eerder aan de lage kant.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:03
Euro's zijn geen eenheid van gasverbruik.

Hoeveel m3 gas en hoeveel kWh electriciteit per maand? En over welke maand gemeten?

[ Voor 51% gewijzigd door Wilke op 22-11-2025 08:25 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12 15:08
Is er perfect waterzijdig afgeregeld? Vast niet, dus staan de radiatoren verkeerd ingesteld.
De knop op 5 komt neer op ´altijd open´, dat is enkel voor de radiatoren in de ruimte waar de thermostaat hangt.
De andere radiatoren zet je op standje 1 (komt overeen met ongeveer 15°), zo gaan die dicht als de kamer op temperatuur is.
Als je er woont, ga je naar standje 2 (slaapkamer), 3 (werkkamer, keuken) of 4 (badkamer voor koukleum). Van die standen beetje bijregelen naar wens.

Als alles op 5 staat (helemaal open), dan kan het zijn dat nagenoeg alle warmte stroomt naar de radiatoren die niet bij de thermostaat staan. Die voelt koude en blijft veel warmte vragen, en andere kamers worden veel te warm.

[ Voor 11% gewijzigd door naftebakje op 22-11-2025 08:38 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:28
Los van een hoop missende details is 90 euro in een koude maand niet veel. De meeste woningen uit die tijd hebben een C of B label en verliezen nou eenmaal redelijk wat energie. Wellicht is er geen HR++ glas etc. 90 euro is weinig helaas. In de koude maanden gaan we hier rustig naar 300+. Toen het gas duurder was hebben we de 450 nog aangetikt in een januari maand. Moeilijk te vergelijken, maar ik heb een vrij standaard woning. Dus zie het als een ruwe indicatie.

Ons elektraverbruik was tijdens het verbouwen ook hoger dan nu. Meer zwaardere apparaten die aan staan, vaker stofzuigen etc.

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-12 16:38
Vermoed dat die 90 euro voornamelijk gas is, laten we zeggen 80 euro gas en 10 euro stroom (max).
Nee, dan is 80 euro erg weinig vind ik afhankelijk van hoe hoog je de verwarming had staan.

Als ik die van mij elke dag op 17.5 graden laat staan ben ik iets van 3,50 kwijt + vaste kosten.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16-12 14:03
Als er geen zonnepanelen op het dak liggen dan is 90 euro per maand ronduit weinig. Het is wel zo dat je straks, als jer eenmaal woont, je wat warmer gaat stoken (tussen 18 a 20 graden) en je daar ook gaat douchen en koken wat ook nogal wat gas en/of stroom verbruikt, het totale verbruik dan wel eens bijna zou kunnen verdubbelen.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:41
Cv ketel afstellen, radiatoren waterzijdig inregelen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Pagina: 1