Vraag

• AndredB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-12 21:25
Voor onze vereniging willen we weten hoe intensief onze roeiboten gebruikt worden. We hebben een afschrijfsysteem, maar dat werkt niet 100%. Eigenlijk gaat er er alleen maar om, om te weten wanneer een boot zeg 50meter (of verder) van de loods weg was en wanneer ie weer binnen de 50m range kwam. (dus: hoe lang weg)

Nu geven airtags (en hun alternatieven) vaak aan waar jouw tag is, OP HET MOMENT DAT JE ER OM VRAAGT, maar we kunnen niet constant achter de computer zitten om te vragen waar boot 1 t/m 10 zijn. We willen het andersom, maar het hoeft niet met alle datastromen van een echte GPStracker: zijn ze >50m weg, dan hoeven we niet te weten wáár ze zijn.

Ik kom er niet achter of er airtags (/alternatieven) zijn die dit kunnen. Of uberhaupt: hoe je dit regelt? Nogmaals: het gaat er alleen om, om bv 1x per week te weten: "afgelopen maandag was boot X gedurende 50, 50, 100 en 70 minuten weg". Hoe doe ik dit/welke hardware (/software) biedt deze functionaliteit?

Alle reacties

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:57
https://www.home-assistant.io/integrations/ibeacon/

Iets dergelijks een optie? Is er wel een systeem nodig om home assistant op te draaien

• wouter2512
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-12 14:08
Mijn eerste gedachte is eenvoudige Bluetooth Low Energy tags tracken, maar dan is het bereik waarschijnlijk wel kleiner dan 50m. Dat kan je compenseren door meerdere radios te plaatsen in/bij het boothuis en de steiger.
Als je niet zelf wilt knutselen zijn er ook bedrijven die hier oplossingen voor aanbieden.

https://esphome.io/components/esp32_ble_tracker/

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-12 10:23
De roeiboten nummeren en bijhouden in excel wanneer hij vertrekt en noteren wanneer hij terug komt. Mits er iemand de boten weer in opslag neemt.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-12 12:16
SlqmLqck schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:39:
De roeiboten nummeren en bijhouden in excel wanneer hij vertrekt en noteren wanneer hij terug komt. Mits er iemand de boten weer in opslag neemt.
Je weet toch zelf wel dat dat niet werkt?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-12 12:15
Zijn er geen tags voor huisdieren die op die manier werken? Die op basis van een gebied een melding kunnen geven? Mijn andere gedachte is om eens te kijken wat voor technologie er in die supermarktkarretjes zit die blokkeren wanneer je een gebied verlaat. Maar dat zal wat moeilijker te vinden zijn. Er zijn ook halsbanden voor geiten enzo die je via software op een gebied kan instellen, de geiten krijgen dan een 'seintje' wanneer ze dat gebied verlaten. Wellicht zit er in dit soort technologie een basis die je kan modificeren voor jouw doel.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:10
Je zou zelf iets kunnen maken met mikrotik asset tags, eg: TG-BT5-OUT en hun KNOT gateway.

Asset tracking is het keyword hier

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-12 15:32
Misschien dat een GPS tracker hier juist wél werkt. Vaak kan je een "thuis" zone instellen en een notificatie (email) krijgen wanneer de tracker de zone in of juist uit gaat. Je zou dit naar een email adres kunnen laten sturen en er dan (geautomatiseerd) iets mee kunnen doen.

De portal (die er ongetwijfeld bij zit) kan je dan "locken" door niemand het account te geven / beloven zelf niet met de data aan de haal te gaan. Dan is de privacy redelijk geborgd. Natuurlijk wordt dan wél nog de GPS data naar dat platform gestuurd dus daar moet je dan wel vertrouwen in hebben.

En anders compleet over andere boek:
Elke boot vast leggen en een RFID-achtigs slot gebruiken dan weet je precies wanneer een boot weg gaat en terug is.

En anders:
En anders kan je met HomeAssistant en BLE wat doen inderdaad. Je zou dit zelfs met een tag kunnen doen (denk ik). Maak daar users aan voor boot 1 t/m boot 10. Zie je een tag -> "home", zie je hem x tijd niet meer "weg". Alleen range is experimenteren vrees ik.

[ Voor 15% gewijzigd door Mattie112 op 03-12-2025 15:06 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-12 15:54

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

naftebakje schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:28:
[...]
Je weet toch zelf wel dat dat niet werkt?
Op inhoud ben ik het met je eens, maar de vorm kan wel wat vriendelijker <3

* Thijsmans is verder met team BLE-beacons

Gebruik een BT-proxy als de Home Assistant-instantie niet in de loods draait. Bereik zou geen punt moeten zijn: in de loods is thuis, en daarbuiten is weg. Dat moet je met BLE wel redden.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Pagina: 1