Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Desktop upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Roytje97
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11:36
Wat wil je doen met je huidige systeem?
een upgrade geven, ik heb het gevoel dat mijn prestaties niet 100% zijn. momenteel heb ik maar 1 RAM stick ( DDR4 16GB 3200Mhz), en die heeft een CAS 22 en volgens CPU-Z zou die maar op 1600 MHz lopen. ik heb een biostar A520MT Moederbord deze heeft PCI 3.0x16 en mijn GPU PSY rtx 4060 is eigenlijk 4.0x8. https://www.mediamarkt.nl...rce-rtx-4060-1802170.html

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000 euro liefste eronder.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
ben ik nog niet aan uit

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik weet niet zeker of de RAM op de juiste snelheid loopt. mijn videokaart kan niet het maximale leveren door mijn moederbord

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
dat mijn pc het maximalen kan geven met namen meer FPS

Wat verwacht je van ons?
Goede hulp / uitleg. anderen hardware en mogelijk upgrades

Alle reacties

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:40

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zou 2e hands even kijken naar een 5900X/5800X(T) CPU, want een Ryzen 5 5500 is wel aan de krappe kant. €150
Het lastige is hier echter dat je dan daarna naar 32GB ram wil, maar je weet niet het merk en type van wat er in zit. €100 als je weet welke je moet kopen.
Dan een nieuwe 650W of 750W voeding. €90
En dan heb je nog €650 over voor een RX 9070 XT grafische kaart en zit je systeem helemaal aan de max, maar kun je er nog wel prima een paar jaar mee vooruit om op 1440P te gamen.

En oja de RTX 4060 kun je nog voor een aardig bedragje verkopen, dan zit je uiteindelijk nog lekker onder de €1000

[ Voor 10% gewijzigd door DeNachtwacht op 21-11-2025 22:22 ]

youtube.com/@hisrep

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:46
Welke CPU heb je nu? Hierboven wordt een R5 5500 genoemd maar dat haal ik nergens uit de TS.

uitvoering: Biostar A520MT heeft en heel zwakke VRM. Daar zou ik hooguit een 5700X in stoppen.

Welk merk en type voeding zit er nu in het systeem?

1600MHz is 3200MT/s. RAM loopt dus wel goed alleen is de CL hoog wat de prestatie van de cpu negatief beïnvloed. 3200C22 is overigens een JEDEC standaard. Elk andere RAM met hetzelfde profiel zou moeten werken. uitvoering: Crucial CT16G4DFD832A bijvoorbeeld.

• Roytje97
Uszka schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 23:12:
Welke CPU heb je nu? Hierboven wordt een R5 5500 genoemd maar dat haal ik nergens uit de TS.

uitvoering: Biostar A520MT heeft en heel zwakke VRM. Daar zou ik hooguit een 5700X in stoppen.

Welk merk en type voeding zit er nu in het systeem?

1600MHz is 3200MT/s. RAM loopt dus wel goed alleen is de CL hoog wat de prestatie van de cpu negatief beïnvloed. 3200C22 is overigens een JEDEC standaard. Elk andere RAM met hetzelfde profiel zou moeten werken. uitvoering: Crucial CT16G4DFD832A bijvoorbeeld.
Amd ryzen 5 5500 zit erin. moederbord heeft ook maar maximaal pcie 3.0 dat beinvloed toch sterk de gpu? Voeding geen idee wat er nu inzit, het zou in iedergeval maar 550watt zijn.

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Je huidige setup is het net niet helemaal om binnen AM4 te upgraden voor je RTX 4060.
Er moet dan te veel vervangen worden.

Dus dan ga je al snel naar AM5 en met huidige DDR5 prijzen kom je al snel op 750-1000 kwa upgrade.
Daar zou mijn focus dan liggen.

Het is gewoon weer eens een slecht moment om te upgraden.

Dank je AI :P

ICE ICE Baby

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Mja, upgraden naar AM5 heeft in zijn geheel geen zin voor max €1000. Als je een volledig systeem wil kopen kun je nooit een GPU kopen die duidelijk beter is dan je had.

Zoals ik zei, op zich moet het met je moederbord net kunnen nog een CPU+ram upgrade te doen en dan vooral een forse GPU erin.

Maar de vraag is; wil je op 1440P of op 1080p gamen.

youtube.com/@hisrep

• Uszka
Roytje97 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 23:23:
[...]

Amd ryzen 5 5500 zit erin. moederbord heeft ook maar maximaal pcie 3.0 dat beinvloed toch sterk de gpu?
Hooguit een paar procent.
Voeding geen idee wat er nu inzit, het zou in iedergeval maar 550watt zijn.
Ligt echt aan het merk en type van de voeding wat de mogelijkheden zijn met een 550w.

Belangrijkste is dat er weer dual channel RAM in komt.

• Roytje97
Wat als ik alleen mijn moederbord vervang? is dat mogelijk met mijn huidige systeem en zo ja welke? en weet iemand wat de prestatie verschil is van mijn GPU omdat die nu op een 3.0 zit en niet op een 4.0?

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Moederbord alleen is niet genoeg, de 5500 ondersteund geen PCIe 4.0.

Dus dan CPU, Moederbord en geheugen.
Dus redelijk ingreep voor meer prestaties uit je GPU te halen.

Je zou nog even kunnen kijken of je geheugen vervangen voor een dual channel setjes gaat helpen.
DDR4 heeft net wat minder last van de AI hype.

ICE ICE Baby

• Uszka
Roytje97 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:50:
Wat als ik alleen mijn moederbord vervang? is dat mogelijk met mijn huidige systeem en zo ja welke? en weet iemand wat de prestatie verschil is van mijn GPU omdat die nu op een 3.0 zit en niet op een 4.0?
Waarom door blijven drammen over PCIe. Dat verschil ga je niet merken. Ram naar dual channel en de cpu naar een 5700x gaat je meer opleveren. Anders helemaal over naar AM5

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Je hoeft je inderdaad geen zorgen te maken over de snelheid van PCIe 3.0. Er is bij topkaarten (ik geloof vanaf de RTX 5080) een klein marginaal verschil merkbaar in snelheid, maar zelfs dat is te verwaarlozen. En aangezien die ruim boven jouw budget is hoef je je daar geen zorgen over te maken.

En in dat laatste geval nogmaals; daar ga je dus met een budget van €1000 niks aan hebben omdat je voor dat bedrag een systeem kan kopen met een gpu die vergelijkbaar is met wat je nu hebt.

Dus kortom nogmaals de vraag; op welke resolutie game je? Want afhankelijk daarvan is de beste CPU/GPU upgrade te bedenken. In dit geval kun je daar echt nog wel fors mee opschieten. In principe is dit systeem juist leuk om nog 1x een upgrade in te doen die gaming echt fors beter maakt als je een budget van €1000 hebt kan dat prima.

[ Voor 45% gewijzigd door DeNachtwacht op 22-11-2025 11:24 ]

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1