Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

LG OLED kopen: 'to AI or not to AI?'

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Interceptor101
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:18
Beste mensen,

Ik ben aan het kijken voor een andere LG Oled tv.
Korte voorgeschiedenis: in 2018 had ik een OLED55C8PLA totdat hij een paar jaar later ingebrand was.
In 2022 meen ik kocht ik een OLED55A16LA en heb die nog steeds. Het 'probleem' is dat ik een enorme mierenbevruchter ben en die relatief trage processor(?) vind ik niet fijn.
Ik heb altijd begrepen dat de C of A net achter de 55 staat voor hoe goed/snel oid de processor is en ik wil dus weer terug naar een C.
Deze tv gaat naar boven en hier komt nu een OLED55C54LA DENK ik.

Want, en daar komt mijn vraag: in de 'nieuwe C' zit een α9 AI-processor 4K Gen8 daar waar in de oude C een α9 Intelligent Processor zat.
Naar mijn idee hetzelfde maar ik mag toch aannemen dat hij ondertussen ietsje met de tijd meegegaan is.
Mijn bedenkingen zijn namelijk, even heel kort door de bocht: "zelfde processor maar deze van nu, moet ivm. AI veel meer doen en netto netto zal hij misschien niet eens sneller zijn door zijn extra werkzaamheden als mijn A versie uit 2022".

De vraag zelf dus: heb ik gelijk; zal er haast geen verschil zijn of is de huidige C wel zodanig snel, dat hij met de 'oude C' mee kan komen?
Met snel/traag bedoel ik (van wat ik merk) bijvoorbeeld de TV gids: duurt eeuwen voor inladen. Bij scherpe lijnen (sommige ondertitels of bv. een serie als South Park, monden, ogen) zie je een kartelrand en met een seconde zijn ze scherp......maar IK ben zo'n zeikerd, ik zie dat en erger me eraan ;)

Een G versie is qua financieën even niet handig, dat dan weer niet.

Alle reacties

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:40

fxs81

Julianadorp

Dit zegt Google AI erover:
"Het belangrijkste verschil is dat de α9 AI-processor 4K Gen8 een nieuwere, geavanceerdere versie is van de α9 Intelligent Processor, die een betere beeld- en geluidskwaliteit levert dankzij verbeterde deep learning-algoritmen en een hogere resolutie. De "Gen8" markeert de nieuwste generatie, met verbeteringen zoals Dynamic Tone Mapping Pro voor betere HDR en superieure bewegingsafhandeling. De "Intelligent Processor" kan naar eerdere generaties verwijzen die de basis vormden voor de nieuwere versies.
α9 AI-processor 4K Gen8
Nieuwste technologie: Dit is de nieuwste generatie, ontworpen om de beeld- en geluidskwaliteit aanzienlijk te verbeteren.
Diepere optimalisatie: Maakt gebruik van geavanceerdere deep learning-algoritmen voor meer gedetailleerde en levensechte beelden.
Verbeterde HDR: Biedt Dynamic Tone Mapping Pro voor nog betere HDR-beelden.
Betere bewegingsafhandeling: Zorgt voor een vloeiendere weergave van snelle actie, wat ideaal is voor sport en films.
α9 Intelligent Processor (algemeen)
Eerdere generaties: Dit is een meer algemene term die verwijst naar eerdere versies van de α9 processor.
Basis voor verbeteringen: De eerdere versies legden de basis voor de latere technologieën en boden al geavanceerde AI-verwerking.
Focus: Was ook al gericht op het verbeteren van beeldkwaliteit, kleur en geluid door middel van AI.
Samenvattend
De α9 AI-processor 4K Gen8 is de nieuwste en krachtigste evolutie van de α9 Intelligent Processor, met specifieke verbeteringen in beeldverwerking, HDR en bewegingsweergave die het resultaat zijn van de voortdurende ontwikkeling van LG's AI-technologie."

Of hij dus echt sneller is in je beleving weet ik niet maar lijkt me stug dat het langzamer is als ik het zo lees.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:17
TV fabrikanten gebruiken, in tegenstelling tot smartphone fabrikanten, de zelfde SoC in meerdere TV-generaties, vaak drie à vier jaar. Softwarematig wordt het jaarlijks aangepast zodat het met veel marketing bombarie net lijkt of er heel veel veranderd is.

Ook het labeltje 'AI' wordt vaak ten onrecht gebruikt, puur om marketingdoeleinden.

Processing is in de afgelopen jaren wel flink verbeterd bij LG, wat je met jouw huidge A1 ervaart zou dus verleden tijd kunnen zijn. Betreft snelheid van het OS is dit bij LG nog altijd gemiddeld wanneer we dit vergelijken met de concurrentie. Je zou dan naar een fatsoenlijk OLED TV moeten kijken met GoogleTV, zoals de Sony A8xL, Bravia 8 en Philips 8 of 9 serie. Hierbij biedt de 55OLED909 de meeste bang for the buck, maakt gebruik van een tweede generatie MLA paneel net als in de G4 en presteert op HDR gebied hierdoor beter dan de LG C5, evenals goede processing en voor TV begrippen snelle SoC + goede geluidskwaliteit als bonus.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:41

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

fxs81 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:34:
Dit zegt Google AI erover:
"Het belangrijkste verschil is dat de α9 AI-processor 4K Gen8 een nieuwere, geavanceerdere versie is van de α9 Intelligent Processor, die een betere beeld- en geluidskwaliteit levert dankzij verbeterde deep learning-algoritmen en een hogere resolutie. De "Gen8" markeert de nieuwste generatie, met verbeteringen zoals Dynamic Tone Mapping Pro voor betere HDR en superieure bewegingsafhandeling. De "Intelligent Processor" kan naar eerdere generaties verwijzen die de basis vormden voor de nieuwere versies.
α9 AI-processor 4K Gen8
Nieuwste technologie: Dit is de nieuwste generatie, ontworpen om de beeld- en geluidskwaliteit aanzienlijk te verbeteren.
Diepere optimalisatie: Maakt gebruik van geavanceerdere deep learning-algoritmen voor meer gedetailleerde en levensechte beelden.
Verbeterde HDR: Biedt Dynamic Tone Mapping Pro voor nog betere HDR-beelden.
Betere bewegingsafhandeling: Zorgt voor een vloeiendere weergave van snelle actie, wat ideaal is voor sport en films.
α9 Intelligent Processor (algemeen)
Eerdere generaties: Dit is een meer algemene term die verwijst naar eerdere versies van de α9 processor.
Basis voor verbeteringen: De eerdere versies legden de basis voor de latere technologieën en boden al geavanceerde AI-verwerking.
Focus: Was ook al gericht op het verbeteren van beeldkwaliteit, kleur en geluid door middel van AI.
Samenvattend
De α9 AI-processor 4K Gen8 is de nieuwste en krachtigste evolutie van de α9 Intelligent Processor, met specifieke verbeteringen in beeldverwerking, HDR en bewegingsweergave die het resultaat zijn van de voortdurende ontwikkeling van LG's AI-technologie."

Of hij dus echt sneller is in je beleving weet ik niet maar lijkt me stug dat het langzamer is als ik het zo lees.
Je mag AI gebruiken ter ondersteuning van je berichten, maar het is niet de bedoeling om hele lappen AI-tekst in je posts te zetten.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Interceptor101
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:18
Beste mensen,

Hartelijk dank voor jullie input!
Ik ga er vanuit dat hij wel sneller is dus en ik heb de andere modellen bekeken, maar ben wel een LG fan wat dat betreft en na lang dubben: toch maar voor de OLED55C54LA gegaan.

Bij Mediamarkt was hij 1299 maar op de LG site kreeg je membership korting van 2% en die vrijdagkorting van 10% (of andersom, weet het niet meer nu) en kwam hij op 1143 euro.
Maar ik had dus even zitten trutten (nouja, uitzoeken als voorpret) en vandaag een mail dat ik mijn winkelmandje achtergelaten had: coupon van 15% erbij!
Maar die kon je niet combineren zoals die van 2%. Dus: 10% bon eraf, 15% erbij en hocus pocus: 1078 euro!

Voor een TV waar volgens de site OOK nog eens 100 euro cashback op zit.
Dat is geldig voor bestellingen tot 2 december, dus ik voldoe zou je zeggen: mooie deal als dat zo is, kom je voor een TV als deze onder de 1000 euro uit :)

Nouja, ondertussen lijkt het wel alsof ik aandelen LG heb :) Maar ik ben best wel blij met -nu in ieder geval- het financiële gedeelte: over de TV kan ik vanaf woensdag blij oreren hier ;)

Nogmaals mijn dank!

• rickb23
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:05
Alvast veel plezier gewenst met je aankoop

Prima prijs ook !!
Pagina: 1