Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Daikin altherma EDLA08EV3 8kw verbruik en modulatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jan en Saskia
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Mijn vraag

Wij hebben deze WP pas, dus aan het inleren...

Wij zien een continue verbruik dat ligt rond de 2kwh en met kortere pieken tot 3.5 kwh. Dan ontdooien en dan weer 2kwh. Wij stoken met een stooklijn die bij deze temperatuur een 37 a 38 C aan water moet leveren. (Dat lukt niet want haalt maar rrond de 33 zie andere vraag)

Wij vinden het verbruik van ruim 2kw per uur best hoog en hadden eigenlijk verwacht dat de WP na 1 of 2 uur zou gaan moduleren en op een rustiger tempo zou gaan werken. Met een verbruik van max een kwh of zo.

Wat is een normaal gebruik per uur van een 8kw unit ? Hij werkt nu van 10:00 tot 17:00 en verwarmt dan van 19 naar 20,4 dat kost een 18 kwh...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Als hij de gevraagde 37C niet haalt, zal hij niet terugmoduleren, blijkbaar is je warmtevraag meer dan 8kW, wat bij dit weer best meer dan 2kW verbruik kan betekenen. Wat was jullie gasverbruik/jaar voorheen?

PS: denk dat je deze vragen beter in het algemene Daikin Altherma topic kunt stellen.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Onze Daikin laat momenteel ook een hoog verbruik zien met defrosts. Bij een defrost daalt de aanvoertemperatuur flink. Daarna gaat hij weer flink aan de bak om weer op temperatuur te komen, soms ook met de BUH aan.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@FastForwardNL Dat een Daikin 3 bij een defrost relatief vroeg de BUH bijschakelt
is volgens mij ook in het algemene Daikin topic na te lezen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• arnoldniessen
  • Nu online
FastForwardNL schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:27:
Onze Daikin laat momenteel ook een hoog verbruik zien met defrosts. Bij een defrost daalt de aanvoertemperatuur flink. Daarna gaat hij weer flink aan de bak om weer op temperatuur te komen, soms ook met de BUH aan.
Tussen de defrosts moet hij de gewenste AWT wel halen als het systeem goed gedimensioneerd is. Tijdens defrosts gaat de BUH alleen aan als de retourtemperatuur onder de 25C zakt, dat is hier waarschijnlijk net niet het geval, wel bij systemen met lage AWT ivm vloerverwarming.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• Jan en Saskia
  • Nu online
arnoldniessen schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:22:
Als hij de gevraagde 37C niet haalt, zal hij niet terugmoduleren, blijkbaar is je warmtevraag meer dan 8kW, wat bij dit weer best meer dan 2kW verbruik kan betekenen. Wat was jullie gasverbruik/jaar voorheen?

PS: denk dat je deze vragen beter in het algemene Daikin Altherma topic kunt stellen.
Ons gasgebruik was een 1800 a 2000 per jaar.
Ik begrijp wat je zegt. Hij blijft gewoon doorgaan tot de water de stooklijn temp heeft bereikt. Klinkt logisch. Maar..
Wat ik (nog niet snap) is waarom de stooklijn een bepaalde uitgaande watertemperatuur aangeeft en het apparaat dan geen water van die temperatuur maakt maar een paar graden minder.

Zou het kunnen dat de pomp ziet dat hij in de buurt van de thermostaat vraag temperatuur komt, vraag 20C temp 19,8. Histerise 20,5. Dat hij minder warm water gaat maken en dus nooit aan die stooklijn temoeratuur komt ? En is dat ergens te beinvloeden wellicht ?

• arnoldniessen
  • Nu online
Jan en Saskia schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:45:
Ons gasgebruik was een 1800 a 2000 per jaar.
Ik begrijp wat je zegt. Hij blijft gewoon doorgaan tot de water de stooklijn temp heeft bereikt. Klinkt logisch. Maar..
Wat ik (nog niet snap) is waarom de stooklijn een bepaalde uitgaande watertemperatuur aangeeft en het apparaat dan geen water van die temperatuur maakt maar een paar graden minder.
Dat zou alleen kunnen door de flow te beperken, en dat gebeurt niet of niet genoeg, de flow wordt juist zo geregeld dat (indien mogelijk) de gewenste delta-T wordt gehaald. Als de retour oploopt haal je vanzelf de gewenste watertemperatuur.

Op de MMI kun je in installateursmodus retour, aanvoer, en flow zien. Met Home Assistant en de WLAN adapter in de MMI (via cloud) of met ESPAltherma of P1P2MQTT (beiden lokaal) kun je dat grafisch weergeven, dat geeft meer inzicht.

Met dit weer en 1800-2000m3 gasverbruik heb je ook wel echt een 8kW unit nodig, met alle defrosts haal je daar maar 5.5kW gemiddeld uit, dus de unit zal met dit weer gewoon 24u/dag rond de 2kW draaien.
Zou het kunnen dat de pomp ziet dat hij in de buurt van de thermostaat vraag temperatuur komt, vraag 20C temp 19,8. Histerise 20,5. Dat hij minder warm water gaat maken en dus nooit aan die stooklijn temoeratuur komt ? En is dat ergens te beinvloeden wellicht ?
Nee, zo werkt de Daikin regeling niet. Je hebt wel "aangepaste kamertemperatuurregeling" maar dat werkt juist andersom: als het te lang te koud is wordt AWT-setpoint iets verhoogd. Advies is dat pas toe te passen als de stookcurve al bijna goed staat.

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:36
Die 18kwh klinkt opzich niet verkeerd, maar waarom alleen stoken tussen 10:00 - 17:00? Misschien kijken of je continue kunt stoken zodat de warmtepomp ook geen inhaalslag moet maken om alles warm te krijgen.

• Jan en Saskia
  • Nu online
Op dit moment is de delta T 5. 32 C uitgaand gezien en 40 gevraagd op de stooklijn. Ik zie inderdaad die defrosts en dan zie je ook direct de watertemperatuur zakken. Daarna weer met ruim 3000watt en water temperatuur naar de 30 en weer defrost.
Jouw opmerking over de flow...
Parameter : pompsnelheidsbegrenzing staat op 8 . We begrijpen alleen niet helemaal wat 8 is en hoe dat van invloed is op het debiet en dus uiteindelijk temperatuur.
Als we het debiet opvragen dan blijkt dat te varieren tussen 18 en 22 l/min.
Het is voor ons nog wat onduidelijk wat de impact van debiet is op de temperatuur die de WP gaat maken. Gevoelsmatig denk ik dat een lager debiet sneller warmte onttrekt aan het water dan een hoger debiet ??

• Jan en Saskia
  • Nu online
Ah, wellicht heb ik het niet duidelijk verwoord.
Wij hebben 1 graad nachtverlaging ingesteld dus 19C vraagtemperatuur en overdag 20C. Histerise dus 18,5/19,5 en 19,5 en 20,5
Het idee daarachter was, dat door snachts 1 graad te verlagen er wat minder energie wordt verbruikt. En dat we in de ochtend een iets lagere temperatuur prima vinden maar in de middag niet. Daarbij komt dat als er zon is (als...) dat de WP die consumeert.
We zetten hem om 1700 om naar de nacht verlaging, omdat we dan op de 20 graden zitten. Maar dat was bij hogere buiten temperaturen. Wellicht blijkt nu dat dit langer moet doorlopen.

Zoals gezegd we proberen het systeem te begrijpen en kennen niemand met een WP dus 0 vergelijking wat normaal is of niet... wellicht is ons idee dat als ik 40c water vraag dat ook bereik na een uurtje of 2 a 3 te simpel. En is het idee dat 1 graad vraag temperatuur verlagen en verhogen niet past bij de huidige temperaturen. Ons idee was gewoon : stooklijn omhoog en kijken of we de binnen temperatuur kunnen halen.
De daikin documentatie zegt dat 1 graad nachtverlagjng geen probleem is.

• arnoldniessen
  • Nu online
Begrenzing 8 doet alleen iets bij bemonsteren. Begrenzing 4 kiest een lager debiet, dan krijg je een hogere AWT en een lager rendement. Dus alleen zinvol als je last hebt van stromingsgeluiden.

Haal de nachtverlaging er maar uit, in combinatie met de veel te grote hysterese werkt dat heel slecht, en je hebt niet genoeg marge met dit weer. Als je huis langzaam is zou ik ook 24-uurs middeling toepassen op de buitentemperatuur (dat vereist soms ook dat je de energiespaarfunctie uitzet).

• Jan en Saskia
  • Nu online
Uhh, even dat ik je goed begrijp. Sorry. 8 is zoals de installateur het achter heeft gelaten. Ik heb gelezen dat 6 de default zou zijn. Dus om het uit te testen zou ik dan bv terug gaan naar 6, kijken of de aanvoer temp omhoog gaat, dan naar 5 en evt 4 ? En zou ik dan inderdaad die temperaturen omhoog zien gaan ?
Histerise is door installateur zo ingesteld met de melding dat dit continu aan en uit zou voorkomen. Zou ik die moeten aanpassen naar een kleinere marge ? En wat zou die moeten zijn ?

• Jan en Saskia
  • Nu online
Uhh, even dat ik je goed begrijp. Sorry. 8 is zoals de installateur het achter heeft gelaten. Ik heb gelezen dat 6 de default zou zijn. Dus om het uit te testen zou ik dan bv terug gaan naar 6, kijken of de aanvoer temp omhoog gaat, dan naar 5 en evt 4 ? En zou ik dan inderdaad die temperaturen omhoog zien gaan ?
Histerise is door installateur zo ingesteld met de melding dat dit continu aan en uit zou voorkomen. Zou ik die moeten aanpassen naar een kleinere marge ? En wat zou die moeten zijn ?

we hebben geen last van stromingsgeluiden.

• arnoldniessen
  • Nu online
De hysterese kun je niet kleiner maken, alleen groter, minimum bij Daikin is 1.0 (dus grenzen 19.5 / 20.5). Als je minder wilt, moet je een andere oplossing kiezen, externe thermostaat, of Home Assistant.

Pompbegrenzing is default 6 maar dat maakt niets uit nu, de installateurshandleiding geeft je meer informatie daarover.

Als je huis van 19.0 naar 20.4 oploopt in 7 uur, staat de WP al iets harder dan nodig is, dus je stookcurve kan omlaag. Om handmatig ervaring te krijgen kun je het systeem beter in AWT mode zetten (kost ook 1 herstart), en handmatig de "afwijking" op de stooklijn (-10..+10) instellen op de MMI.

• Jan en Saskia
  • Nu online
Aha. Interessant. Van 19 naar 20,4 in 7 uur is dus eigenlijk normaal... of eigenlijk best wel goed.
Ondanks dat de water temperatuur niet is wat het volgens de stooklijn zou moeten zijn omdat te bereiken. Okay, ik leer elke dag :).
Afwijking op stooklijn staat nu op +2
Moet ik met dat debiet nog iets proberen ? Is lager inderdaad meer afgifte en dus als gevolg een groter verschil in deltaT en dus gaat de wp hogere temp water maken of is afwijking bv +5 zetten de betere weg ?

• arnoldniessen
  • Nu online
Jan en Saskia schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:42:
Aha. Interessant. Van 19 naar 20,4 in 7 uur is dus eigenlijk normaal... of eigenlijk best wel goed.
Ondanks dat de water temperatuur niet is wat het volgens de stooklijn zou moeten zijn omdat te bereiken. Okay, ik leer elke dag :).
Afwijking op stooklijn staat nu op +2
Moet ik met dat debiet nog iets proberen ? Is lager inderdaad meer afgifte en dus als gevolg een groter verschil in deltaT en dus gaat de wp hogere temp water maken of is afwijking bv +5 zetten de betere weg ?
Als je geen geluidsoverlast hebt is hoog debiet en lage dT beter voor rendement, dat aanpassen heeft verder weinig zin als je huis in balans is. Het heeft wel beperkt invloed op gewenste stooklijn. Of je nu
LWT=40/deltaT=8 dus RWT=32 bij 10L/min of
LWT=38/deltaT=4 dus RWT=34 bij 20L/min stookt, warmteafgifte is hetzelfde (5.6kW).

Pagina: 1